menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Úvaha: Rádio Expres zmenilo náš rozhlasový trh

Keď v posledný deň roku 1999 začalo skúšobne vysielať Rádio Expres, nik nepredpokladal, že vznikne ďalšie rádio s takmer celoplošným pokrytím a že relatívne skoro porazí v počúvanosti svojich roky zabehaných konkurentov. Veľký hráči, ale aj analytici v oblasti médií, pokladali za nemožné aby sa jednotkou stalo nové rádio.

Pôvodne projekt diaľničnej stanice financovaný Európskou bankou pre obnovu a rozvoj štartoval vysielanie z hlavného mesta na frekvenciách v Považskej Bystrici, v Námestove, v Lučeneci a v Rimavskej Sobote, pričom Bratislavu spustili o dosť neskôr. Najprv malému rádiu so zlým programom a hudobným formátom začali rapídne pribúdať vysielače a neskôr [pravdepodobne sa zámerne čakalo na solídne pokrytie] po úpravách programu a hudobného formátu sa dostalo na absolútny vrchol v počúvanosti.

Majitelia Expresu ako prví investovali do mapping study a robili rádio ako biznis, nie ako ďalšie intuitívne riadené rádio. Sofistikované a drahé štúdie priniesli svoje ovocie - ukázali nedostatky konkurencie a našli medzeru na trhu. Rádio Expres ako prvé začalo u nás s hudobným plánovaním na základe tzv. call outov, metódy telefonického zisťovnia obľúbenosti skladieb.

Rádio, ktoré začalo na nule, zrazu získalo pred konkurenciou len tažko dohnateľný náskok v krátkom horizonte a svojim príchodom zmenilo domáci rozhlasový trh, kde predtým v súkromnej sfére kraľovalo Fun Radio a Radio Okey [Koliba]. Expres k nám priniesol len to, čo v zahraničí funguje už dávno - riadenie rádia na základe pravidelných mapping studies a nespoliehanie sa na intuíciu, inak by nebol dnes tam, kde je a náš rozhlasový trh by vyzeral inak.

Konkurenti Expresu sa len pozerali, čo sa mu to v akom krátkom čase podarilo aj vďaka tomu, že mu to dovolili a spoliehaním sa na intuíciu vo všetkom - programe, hudbe atď. Malé rádiá sa ho snažia veľakrát kopírovať a veľké prichádzajú na to, že rádio sa riadi inak ako len hlavami ľudí v zodpovedných pozíciách. Expres zobudil náš rozhlasový trh tým, že začal ako prvý fungovať na báze sofistikovnej biznisfirmy, ktorá nespí, ale neustále preveruje možnosti trhu a ostro sleduje kroky konkurencie.

B.

pridať príspevok  Diskusia k článku: 56 príspevkov

LuboTS (neregistrovaný, 82.145.216.xxx)
LuboTS (neregistrovaný, 82.145.216.xxx)
15.03.2014 18:37
0
0

Je pravda že tu chýbali Tvoje príspevky, ako dobre že si sa vrátil, mimochodom táto informácia vôbec nie je pre nás nová. Písalo sa o tom aj na týchto stránkach.

tn (neregistrovaný, 78.98.246.xxx)
tn (neregistrovaný, 78.98.246.xxx)
03.12.2013 01:55
0
0

tam bol vtedy taký problém že Expres musel spustiť do konca roka aspoň jeden vysielač, aby neprišli o licenciu - a bola to Čadca

Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx)
Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx)
02.12.2013 15:00
0
0

Zaujímavé, že Čadca 95.4 bola funkčná už od 30.12.1999 (Expres oficiálne začínal 31.12.1999), napr. moje mesto ožilo signálom až 17.04.2000. Majú momentálne už hustú sieť FM (VKV2) vysielačov, je ich okolo 40 a v dohľadnej dobe ešte asi nejaké pribudnú. Inak všetky hrajú synchrónne.

Áno, Expres má od roku 2006 najvyššiu počúvanosť spomedzi všetkých SK Rádií v FM (VKV2) pásme a predpokladám, že sa to nezmení v najbližších 10-ich rokoch..ľudia sú už naučení počúvať Expres. Tiež som ho predtým dosť počúval, ale teraz som už presedlal k iným Rádiám..dosť počúvam Rádio Slovensko, lebo je v ňom jednoznačne najviac informácií zo všetkých slovenských Rádií a ja som človek hladný po informáciách. :-)

dominika (neregistrovaný, 178.18.75.xxx)
dominika (neregistrovaný, 178.18.75.xxx)
15.08.2012 16:33
0
0

neviete ako sa vytvara radio?

Aktuálne články

Počúvanosť
štvrtok, 21.11.2024
1.
18,70%   + 11,00%
2.
18,31%   - 3,79%
3.
12,16%   - 1,10%
4.
11,13%   - 2,63%
5.
7,98%   - 0,81%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 21.11.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,90%   - 0,17%
2.
13,48%   - 0,58%
3.
9,99%   + 0,14%
4.
8,77%   + 0,25%
5.
7,42%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
VII. - IX. etapa 2024
1.
30,1%   - 0,1%
2.
21,0%   - 0,2%
3.
20,9%   - 0,3%
4.
18,9%   + 0,5%
5.
15,1%   - 0,3%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, VII.-IX./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
46. týždeň 2024 11.11.2024 - 17.11.2024
1.
Album
Mark Ambor
Belong Together
2.
Album
Disturbed
The Sound Of Silence (Cyril Remix)
3.
Album
Hozier
Too Sweet
4.
Album
Eminem
Houdini
5.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over