V tretej vlne prieskumu Market & Media & Lifestyle za rok 2006 rekordne stúpli Jemné Melódie, ktoré dosiahli dennú počúvanosť na úrovni 8.7 percenta. Stanica sa tak umiestnila na štvrtú priečku s predpokladom ďalšieho rastu vďaka precíznemu nastaveniu vysielania pomocou mappig study. Nielen o tomto úspechu sme sa porozprávali s riaditeľom Jemných Melódií Martinom Lengyelom.
RADIA.SK: V tretej vlne MML ste zaznamenali viac ako 100-percentný nárast počúvanosti. Čakali ste až takýto úspech?
Martin Lengyel: Čakali sme rast i keď priznám, že o niečo menší. Bolo to príjemné prekvapenie. V rádiu sa o tom teraz veľa rozprávame a vieme aj to, že úspech bude trvalý iba vtedy, ak zostaneme pri zemi a budeme pracovať ďalej.
RADIA.SK: Predpokladám, že týmto číslom vaše ambície na trhu nekončia...
Martin Lengyel: Radi by sme pokračovali v ďalšom raste. Výsledky sú povzbudzujúce, ale čaká nás ešte veľa práce.
RADIA.SK: Momentálne ste v TOP 5 rádií, teda chcete byť v prvej trojke?
Martin Lengyel: Každý chce byť čo najvyššie. Nechcem z toho robiť preteky a celkom nám postačí zdravý rast a stabilné jadro poslucháčov.
RADIA.SK: Určite ale štúdia ukázala aké možnosti sú v prípade vášho formátu na našom trhu...
Martin Lengyel: Naše možnosti poznáme, ale nie je strategické o nich hovoriť.
RADIA.SK: Komu myslíte, že ste zobrali poslucháčov?
Martin Lengyel: Vieme presne komu sme poslucháčov zobrali, ale nechám si to pre seba. V princípe platí to, že pokým bude väčšina rádií formátovaná intuitívne, vždy bude komu brať.
RADIA.SK: Pochopiteľne veľa závisí od pokrytia. Pracujete na avizovanom rozšírení?
Martin Lengyel: Zväčšenie pokrytia pripravujeme, ale zatiaľ nechcem ísť do detailov. Výsledky, ktoré sme dosiahli sú pri horšom pokrytí ako má konkurencia, preto pokrytiu venujeme pozornosť. Chcem tento rok dosiahnuť rovnaké pokrytie ako najvýznamnejší hráči na trhu.
RADIA.SK: Čo bude s frekvenciami Rádia Východ? Vieme, že licenčná rada chcela obnoviť pôvodné vysielanie. Pre Jemné Melódia by to ale znamenalo prísť o strategické frekvencie. Zákon umožňuje vytvorenie programovej siete len do 50-percent pokrytého územia.
Martin Lengyel: Proti rozhodnutiu Rady sme sa odvolali na Najvyšší súd a počkáme ako rozhodne. Celý problém má však oveľa vážnejší dopad na trh ako celok. Problém je v tom, že sa riadime zákonom, ktorý je sedem rokov starý a je nevyhnutné ho zmeniť. Nielen kvôli nám, ale kvôli celému trhu. Uvediem príklad. Jedného dňa budú aj rádiá digitálne - to znamená, že namiesto povedzme 20 rádií bude môcť na Slovensku rádií vysielať 60. A to si naozaj niekto myslí, že sa tu uživí toľko rádií? Podľa súčasného zákona to žiaľ inak nepôjde. Preto treba zákon zmeniť tak, aby sa mohli vytvárať mediálne domy, aby sa silnejší mohli spájať so slabšími, aby veľké rádio mohlo mať popri svojom vysielaní aj iné žánrové rádia s rozličnými formátmi. Treba trh liberalizovať.
RADIA.SK: V zahraničí je to bežná vec, že existujú mediálne domy, rádiá preberajúce si programy aj na veľkom území, či kupovanie programov vyrábaných na kľúč. Je obmedzenie vlastníctva viacerých elektronických médií a strop v možnosti sieťovať nastavený na 50 percent nezmysel? Nakoniec je to podnikanie ako každé iné a riadi sa rovnakými pravidlami až na brzdenie mediálnou legislatívou v tomto prípade....
Martin Lengyel: Je to znenie zákona, ktorý je zastaraný a dávno už nestíha s dobou. Spojili sme štyri rádiá, ktoré predtým mali kumulovaný rating niečo cez dve percentá. Rádio Východ trvale klesalo niekoľko rokov. Dnes máme rating 8.7 % a bývalý Východ sa dostal na úroveň z roku 1999. To znamená, že pomáhame tomu, aby na trhu bola väčšia konkurencia a nie naopak. Je predsa dobré pre trh ak je väčšia konkurencia, alebo sa mýlim?
RADIA.SK: Donedávna tu chýbala práve pestrosť formátov a všetci sa nažili robiť všetko, čisté dobre nastavené Soft AC u nás nerobil nik. Ako vidíte ďalší vývoj vás, súperov a čo si myslíte o momentálnej konkurencii po poslednom prieskume?
Martin Lengyel: Pokiaľ ide o nás, sme stále iba na začiatku. Treba si uvedomiť, že sme rating dosiahli po siedmych mesiacoch vysielania. Všetko sa pre nás týmto iba začína. Pokiaľ ide o ostatné rádia, Expres naďalej potvrdzuje svoju mimoriadne silnú pozíciu, veď je to jedno z najúspešnejších rádií v Európe. FUN rádio má svoju stabilnú pozíciu a myslím, že bude rásť. Pre trh bude zaujímavé sledovať aká bude budúcnosť rádia Okey, akým spôsobom sa preformátuje. Myslím si, že v nie príliš vzdialenej budúcnosti sa percentuálne rozdiely medzi rádiami vyrovnajú. Je to ale proces, ktorý chce čas.
RADIA.SK: Ak by sa zmenila mediálna legislatíva, bol by pre vás zaujímavý vstup do ďalších rádií?
Martin Lengyel: Samozrejme a nielen pre nás. Vo svete je úplne bežné, že jeden majiteľ prevádzkuje viacero rádií, pričom každé ma iný formát. Prirovnal by som to k vydavateľstvu, ktoré tlačí časopisy pre mužov, ženy, rodinu, tínedžerov a iné cieľové skupiny. Trh by mal byť o rozmanitosti formátov. Viem si veľmi dobre predstaviť, že firma prevádzkujúca takéto rádia by bola popri formátoch s väčším ratingov udržať aj minoritnejšie žánre ako je napríklad rock, alternatíva a iné. Som presvedčený, že otvorenie trhu by viedlo k oveľa väčšej pestrosti výberu rádií. Ale žiaľ pri súčasnom zákone si to nik nemôže dovoliť.
RADIA.SK: Teda niečo podobné ako keď popri úspešnejších časopisoch prevádzkujete zatiaľ stále Týždeň, ktorý nie je práve najmasovejší. Veď prakticky časopis je tiež médium, len elektronické médiá sú regulované inak a na rôzne typy médií neplatí rovnaký meter.
Martin Lengyel: Poviem iný príklad. Mediálna skupina MTG vo Švédsku má vo svojom portfóliu rádio ako je to naše, okrem toho majú rádio s alternatívnym rockom a ešte tri ďalšie formáty. Každý si nájde niečo pre seba. Ale takýto servis môžete dať poslucháčom iba silná mediálna skupina, ktorá môže optimalizovať náklady, predávať spoločne reklamu, mať jeden manažment, robiť naraz prieskumy pre celé svoje portfólio. Hovorím o prirodzenom vývoji trhu. Veď je predsa normálne, že firmy sa spájajú a spojením získavajú na trhu silnejšie postavenie. Pýtam sa, či je snaha mať vysoký trhový podiel nebezpečná? Nie je to prirodzené? Nežijeme už predsa v plánovanom hospodárstve.
RADIA.SK: Sme predsa v EÚ, je preto logické že naša legislatíva by nemala zaostávať. Keď však spomíname mediálne domy, myslíte, že existujúce silné rádiá, ktoré ešte nie sú v rukách silných zahraničných koncernov v nich skončia? Expres patrí Američanom, Okey získali Francúzi, ostáva Fun, Viva ale aj Jemné Melódie...
Martin Lengyel: Je dosť možné, že aj ostatné rádia časom prejdú do zahraničných rúk. My sme sa nikdy netajili tým, že jedného dňa budeme chcieť rádio predať. Ale zatiaľ nie sme tak ďaleko, aby sme nad tým uvažovali. Podobný vývoj je úplne prirodzený a po príchode digitalizácie bude ešte väčší tlak na liberalizovanie trhu a príchod veľkých nadnárodných skupín.
RADIA.SK: Koľko reálne dobre naformátovaných profesionálnych rádií uživí náš trh?
Martin Lengyel: Nedokážem dať presnú odpoveď, záleží to vývoja ekonomiky, reklamných výdavkov a trhu. Viem si predstaviť, že tie rádiá, ktoré sa uživia, môžu popri svojom hlavnom vysielaní potiahnuť niekoľko ďalších formátov.
RADIA.SK: Áno niečo podobné už skúša v ČR napr. Evropa 2 ale len na internete. Ako vnímate budúcnosť digitálneho rozhlasového vysielania?
Martin Lengyel: Chcel by som digitálne vysielanie čo najskôr. Bude to ale neskôr ako v televízii, čo je škoda. Bol by som najradšej keby tu bol priestor pre viac rádií a vo férovom a zrejme aj ťažkom konkurenčnom boji by sa presadili tí, ktorí na to majú. Zdá sa mi to prirodzené.
Za radia.sk sa pýtal Bohuš Mäsiarčik