Snaha najpočúvanejších slovenských staníc získať čo najviac poslucháčov neznamená, že si ich aj udržia. Formáty pre široký okruh ľudí má čoraz viac rádií. "Väčšinou súperíme o najzaujímavejšiu skupinu, ktorou sú z marketingového hľadiska aktívni ľudia do 45 rokov," tvrdí riaditeľka spoločnosti Expres Media, s.r.o., Bratislava Eva Babitzová. Práve najmladšiemu z rádií, Rádiu Expres, posledné prieskumy počúvanosti podľa výsledkov Market & Media & Lifestle potvrdili najväčší prírastok poslucháčskeho záujmu. Najnovšie výsledky počúvanosti budú známe približne o mesiac.
Prioritou je zásah
Zdvojnásobeniu podielu na trhu predchádzali rozsiahle analýzy napríklad najvhodnejších cieľových skupín a ich hudobných preferencií. Z výskumov podľa E. Babitzovej vyplynulo, že marketingovo najzaujímavejšia skupina nie je na Slovensku podchytená jednou silnou stanicou a skupina zasiahnuteľná jedným formátom prelaďuje viacero staníc. "Poslucháčov odoberáme najsilnejším staniciam okrem tých, ktoré vysielajú pre špecifickejšie cieľové skupiny ako Slovensko 1 alebo Fun Rádio," mieni.
Regulačný orgán štátu pri určovaní programovej ponuky pri existujúcich vysielateľoch zasahovať nemôže. "Rádiá sa o licencie pred piatimi až ôsmimi rokmi uchádzali s inými zámermi, dnes je tendencia k unifikácii evidentná," priznáva predseda rady Peter Kováč. "Väčšinou argumentujú klesajúcou počúvanosťou, s ktorou súvisia príjmy z reklamy," opisuje Mária Hradiská najčastejšie dôvody žiadostí o zmenu licencie.
Čerstvým príkladom zrušenia relácie pre špecifického poslucháča je podľa nej stopnutie Literárnej revue v Rádiu Twist. "Aj také médium, ako je Twist, v prvom rade zaujíma veľkosť cieľovej skupiny a 20-tisíc skalných víkendových poslucháčov Literárnej revue je málo," reagoval výkonný riaditeľ Mikuláš Čurik. Aj preto rádio začalo vysielať podľa M. Čurika členitejšiu podobu žurnálu každú hodinu počas celého týždňa. Dodal, že Twist sa zmenami nevzdialil od intelektuálneho rozmeru, programovými zmenami len potvrdil informačný charakter rádia cez víkend.
Prestupné stanice
Za typický príklad prestupnej stanice pre poslucháčov možno podľa vedúceho mediálnej časti výskum MML Borisa Pokorného považovať Rock FM Rádio. To má podľa prieskumu MML najväčší odlev i prílev poslucháčov.
O posilnenie hudobnej zložky a ponuky pre širokú populáciu sa od vlani pokúša Rádio Okey. Pred polrokom výrazne zvýšené poslucháčske preferencie Rádia Okey nemusia byť podľa B. Pokorného o niekoľko mesiacov samozrejmosťou. Nárast po štarte mohol spôsobiť nový program, nové osobnosti a silná mediálna kampaň. "Zamerali sa na širokú populáciu, ale časť poslucháčov sa unaví a rádiu zostanú len verní," predpokladá B. Pokorný.
Najďalej je podľa B. Pokorného v hľadaní poslucháča Fun Rádio, ktoré sa krátkom období zameranom na širšiu populáciu a následnom poklese počúvanosti opäť vrátilo k mladým.