U nás je obľúbenejší ako v okolitých krajinách - dopravný servis. Ešte v 70tych rokoch [29. september 1974] vtedajší Československý rozhlas rozbehol Zelenú vlnu. Po revolúcii v 90tych rokoch a ére súkromného vysielania vznikol Stella servis, dnešné Stella centrum, ktoré zbieralo informácie od poslucháčov niekoľkých staníc. Tie ich potom vysielali. Známe číslo *75 im ostalo dodnes. Okrem Slovenského rozhlasu informácie vtedajšieho Stella servisu [Stella centra] odoberalo [v tom čase ešte faxom] i množstvo multiregionálnych, regionálnych a lokálnych staníc z ktorých sú dnes mnohé minulosťou. Nebolo problém v malom lokálnom, či regionálnom rádiu počuť informácie z druhého konca krajiny, čo bolo síce nelogické, ale nič výnimočné v tej dobe. Stanice, ktoré dopravné informácie v tom čase vysielali ich mali skôr ako nenápadnú súčasť štruktúry, nesústredili sa na promo, obsah a kvalitu a tak to bolo stále vo svojej podstate neobsadené pole.
V posledný deň roku 1999 začalo vysielať Rádio Expres, ktoré bolo na začiatku prezentované a profilované, ako dialničné rádio zamerané na dopravné informácie. Stanica najskôr s menej masovým formátom prešla prísnym formátovaním pod rukami spoločnosti BCI a vybudovala silný image dopravného rádia. Z dovtedy bežnej nenápadnej súčasti vysielania sa stala potreba a konkurenčný benefit - najrýchlejší dopravný servis a vysielanie dopravných informácií časom prinieslo svoje ovocie. Stanica aj vďaka doprave šla raketovo hore. Servis ponúkli nonstop, vybudovali vlastné call centrum a nevynechali silné selfpromo, tak aby o tom vedeli všetci. Urobili to inak, ako dovtedy konkurencia a dobre. Iné stanice v tom období ešte bez prieskumov toho, čo chcú poslucháči počuť a dopravu nemali [či mali okrajovo], sa toho chytili a v štýle - funguje to tam, tak to poďme robiť aj my. Doprava sa následne dostala ešte intenzívnejšie aj tam, kde predtým nebola a po vzore Expresu vznikali bezplatné linky. Prevedením, promom, však nestačili konkurovať Expresu. Dnes asi väčšine vodičov preto pri slovnom spojení dopravný servis napadne ako prvý Expres.
Niekedy je však konkurenčnou výhodou i to, keď stanica dopravný servis nemá a hľadá iné benefity a dôvody ako prilákať poslucháčov a nebojovať zbytočne na obsadenom poli, alebo to robiť úplne inak. Podstatné je pre koho daná stanica vysiela a aj v akom meste v prípade menších staníc. Servis navyše v prípade stanice budujúcej image primárne na doprave by mal byť nonstop [kedykoľvek zapnem, viem, že tam je] a často to tak nie je. U nás je menej staníc, ktoré dopravný servis nemajú. Veľa rádií pracuje so stratégiou, že informácie pre vodičov sú cestou k úspechu.
Aktuálny stav:
Rádio Expres - každých 30 minút nonstop [vždy o pol a o celej] s využitím vlastnej dopravnej linky s číslom 0800 800 444
Slovenský rozhlas - od 1.9.2009 Zelená vlna na okruhoch Rádio Slovensko, Rádio Regina, Rádio_FM a Rádio Patria pri zbere sa vyuzivaju tri hlavné zdoje:
- z agendových systémov [Polícia SR, Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest, Hasičský a záchranný zbor, mestské dopravné podniky, správcovia komunikácií]
- z telematických systémov [snímače a sčítače dopravy]
- od Zelených anjelov [bežní účastníci cestnej premávky, ktorí telefonujú do call centra Zelenej vlny]. Zelená vlna Slovenského rozhlasu je súčasťou pripravovaného Národného systému dopravných informácií pod gesciou Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií a v realizácii Slovenskej správy ciest.
Zöld hullám - tak sa volá Zelená vlna na Rádiu Patria, kde sa vysiela prirodzene v maďarčine a oslovuje tak týmto druhom informácií poslucháčov na juhu SR, kde podobný servis zo staníc spoza hraníc nedostanú.
Okruhy SRo využívajú na zber údajov bezplatnú linku 0800 900 800 a servis pre poslucháčov vysielajú každú polhodinu, resp, hodinu na spomínaných okruhoch hlavne po správach. Rozhlas zároveň pracuje s RDS-TMC.
Fun Rádio - v čase od 6.00 do 18.00 vždy v 13tej a 43tej minúte v pondelok až sobotu. Výnimkou je len nedeľa, keď sa doprava vysiela v čase od 6.00 do 16.00. Stanica používa na zber informácií bezplatnú linku s čislom 0800 800 200.
Rádio Okey - v čase od 6.00 do 18.00 počas pracovných dní vysiela Zelenú vlnu Rádia Okey vždy pred správami o celej a o pol [teda 2x za hodinu], pričom informácie zbiera bezplatnou linkou 0800 222 522.
Rádio Viva - pripravuje dopravný servis zberom údajov z vlastnej bezplatnej dopravnej linky na čísle 0800 800 007, pričom zásadné informácie preveruje s políciou, hasičmi, záchranármi, cestármi, pracovníkmi odťahových služieb a mnohými ďalšími odborníkmi v doprave na celom území Slovenska.
Jemné Melódie - dopravný servis Stella centra v programe Jemné melódie ráno s Katarínou Brychtovou
Inak to robí napríklad Rádio Prešov, ktoré pracuje s informáciami od taxikárov vo svojom meste. Rádio Kiss pracuje len s informáciami priamo od vodičov. Zbiera ich cez bezplatnú linku 0800 700 666 a ponúka podľa svojho proma jediný východoslovenský dopravný servis. Informácie z ciest vysiela v čase od 6.30 do 22.00. Dopravné informácie Stella centra sa objavujú vo vysielaní niekoľkých ďalších menších staníc, ktoré vysielajú dopravu. Pomáhajú tak zberu dopravných informácií do jedného zdroja z ktorého ho dostávajú všetky stanice, ktoré využívajú Stella centrum.
Ako je to inde?
V Maďarsku o doprave iba okrajovo – dokedy?
Trochu iná situácia je v blízkom zahraničí. V Maďarsku ani jedno z najväčších rádií nestavia svoj program na dopravnom servise ani tento programový prvok nijako netlačí do popredia. Dopravný servis u našich južných susedov vôbec nie je nástrojom konkurenčného boja rádií. Stačí sa pozrieť na dvoch najväčších konkurentov na trhu – celoplošky Sláger rádió a Danubius rádió. Obidve stanice majú dopravný servis iba raz za hodinu, vždy o celej. Ráno, počas rannej show je to dvakrát za hodinu, o celej a o pól. Ani jeden z dvoch vysielateľov netlačí „dopravu“ v self-promo. A hoci Sláger rádió patrí tomu istému majiteľovi, komu aj slovenský Expres – americkému EMMIS-u, a dokonca ich konzultuje aj rovnaká konzultačná firma BCI, Sláger a ani konkurenčný Danubius nezaviedol na trhu claim typu „najrýchlejší dopravný servis“. Jednou zaujímavosťou v tomto smere v Maďarsku je zaradenie dopravného servisu na rádiu Danubius. Stanica ho radí do spravodajského bloku v poradí: spravodajské headlines, dopravný servis, správy. A druhou zaujímavosťou v Maďarsku je, že na Sláger-i aj Danubius-e zaraďujú dopravné informácie aj „na plochu“, to znamená, že vodiči posielajú SMSky o dopravnej situácii priamo do štúdia moderátorovi, a ten, podľa vlastného uváženia a vážnosti správy ju spomenie v jednom zo svojich bežných vstupov kedykoľvek počas hodiny.
Pozor, vetroplach!
S dopravným servisom sa nepretŕhajú ani rakúske rádiá. Až na to najväčšie – verejnoprávne Hitradio Ö3. To je úplným unikátom v tejto oblasti. Dopravný servis stavia do polohy „najrýchlejší dopravný servis“ – čo poznáme u nás z Expresu. Tento claim sem doniesla už spomenutá spoločnosť BCI, ktorá pôsobí aj v Exprese. Ö3 zaraďuje „dopravu“ dvakrát za hodinu – o celej a o pól. Počas rannej show je to dva až trikrát za hodinu. Rádio Ö3, okrem toho, že sa programovo správa ako trhové súkromné rádio a slúži ako dojná krava pre celé impérium ORF, si plní aj svoju verejnoprávnu funkciu. Čiže keď treba, odvysiela dopravu aj mimo pravidelných „clockov“. Stáva sa to najmä, keď treba vyhlásiť zablúdilé auto na diaľnici v protismere, čo vo vysielaní počujeme ako „Vorsicht, Geisterfahrer“ – čiže niečo ako „Pozor, vetroplach“. V takom prípade nečakajú ani do konca pesničky a prerušia ju hoci aj v polovici. A oznam o vetroplachovi potom omieľajú dokola po každej pesničke, až kým ten neopustí diaľnicu alebo kým ho nechytia policajti. Obvykle to trvá tak 10-15 minút. Nakoniec povedia, že „vetroplacha už chytili a diaľnica je už bezpečná“. Redakcia dopravného servisu si robí štatistiky o odvysielaných oznamoch. Ročne v nich napočítajú okolo 300 – 350 vetroplachov, čo vychádza približne na každý deň jeden.
Tisíce dopravných redaktorov
Hitradio Ö3 využíva ešte jednu príjemnú vec: Ktokoľvek z poslucháčov sa môže prihlásiť za „spolupracovníka“, ktorých si rádio označuje ako Ö3ver. Človek vyplní formulár na webe a z rádia mu pošlú peknú kartu medzi doklady s logom rádia a osobným číslom „Ö-drivera“. Pritom nejde o nič, iba o obyčajný marketingový ťah a lojalitu poslucháča, že „ja som Ö3ver“. V Rakúsku ich je niekoľkotisíc. Volať bezplatne na dopravný servis pritom môže ktokoľvek bez rozdielu, či je alebo nie je Ö3ver. Podobnú vec zavádza aj Slovenský rozhlas, ktorý do svojej novovzniknutej Zelenej vlny zháňa „Zelených anjelov“.
Zelená vlna a doprava 007
To je to najznámejšie v českom éteri. Zelená vlna je dlhé roky doménou ČRo 1 - Radiožurnál a regionálnych štúdií ČRo. Radiožurnál pritom dopravný servis vysiela každých 30 minút. Práve v kooperácii s ČRo sa zelená vlna vracala aj do éteru SRo. Najpočúvanejšie Rádio Impuls má Dopravu 007 so sloganom Pomáhajte sami sebe. Na tomto trhu však neplatí to, že sa do dopravného servisu ženú všetci. Celoplošná stanica Frekvence 1, alebo multiregionálna Evropa 2 nestavajú na dopravnom servise. Rovnako húfne sa do informácií z dopravy nehrnú ani menšie stanice. Ten tu nepočujete v éteri tak často a takmer všade, ako u nás.