V krajine za Dunajom nastala veľmi zvláštna a donedávna nepredstaviteľná situácia, ktorá zrejme úplne poprehadzuje doterajšie pozície rádií na trhu.
Postarajú sa [alebo sa už postarali] o to nové rádiá Neo a Class FM. Ich program za prvých 5 dní vysielania je totiž úplne o inom, ako boli predchodcovia – Sláger a Danubius.
Vedenie oboch staníc sa štýlom tvorby programu vracia asi 15 rokov dozadu. Tvrdia, že hudbu netreba testovať pretože je to nereprezentatívne. A že poslucháčov treba „naučiť na kvalitnú hudbu.“ Hudobný redaktor Class FM Pál Szever to uviedol to na príklade kapely AC/DC. Táto skupina v testoch úspešných staníc prepadáva, je bez šance, poslucháči ju odmietajú. „Pritom fanúšikovia AC/DC by niekoľkokrát naplnili veľkú športovú halu, ak by kapela prišla koncertovať. Nemôžeme sa teda brániť ani takejto hudbe,“ vyhlasoval šéf hudby Class FM ešte pred spustením rádia, ktoré chce mať „širokú vrstvu poslucháčov od 15 do 60 rokov.
Jeho konkurent - Neo už hrá všehochuť pomiešanú na základe receptúry: Veľké množstvo ťažkej, nehitovej muziky pre náročného menšinového poslucháča a do toho zopár známych ale netestovaných rádiohitov. Neo zachádza ešte ďalej - v pláne má svojich poslucháčov aj vychovávať. V popoludňajších a večerných slotoch už bežia diskusné relácie na rôzne témy – zo spoločnosti, vzťahov, psychológie atď. Všetko menšinové témy.
Či to poslucháči príjmú a či si obe celoplošky udržia svojich – dohromady 3,5 mil. poslucháčov je už teraz jasné: Takýmto spôsobom asi ťažko. Pokiaľ manažmenty chcú, aby stanice na seba zarobili, budú musieť veľmi rýchlo upustiť od týchto „zastaralých“ spôsobov a pokračovať v tom, čo 12 rokov úspešne ťahali Sláger a Danubius. Čiže všetko prísne testovať a postaviť jasný, čitateľný formát. Mediálni odborníci sa domnievajú, že tento stav potrvá len „po prvé čísla“, ktoré zaručene ukážu obrovský prepad a potom sa manažéri zrejme spamätajú.
Ak nie, maďarský rádiový trh má nového víťaza: Doterajšiu trhovú trojku Juventus Rádió. Na pozíciu lídra má šancu vďaka tomu, že je to dobre naformátovaná multiregionálna stanica, hudobne akýsi mix doterajšieho Slágeru a Danubiusu. Na druhú pozíciu by sa potom mohla posunúť doterajšia trhová štvorka – Rádio 1, stanica pre mladých, hrajúca „len dnešné hity“.
Ako tak zachrániť nové stanice, by mohli doterajšie rádiové hviezdy. Tie z Danubiusu už vysielajú na Class FM, kde počuť všetky známe mená. Obľúbené hlasy Sláger Rádia sa na Neo zatiaľ nepresunuli, pretože Sláger bojoval o prežitie do poslednej chvíle na internete. Keďže majiteľ Slágeru ohlásil svoj odchod z krajiny, je možné, že Neo „zgrajfne“ celý osvedčený tým a „kúpi“ si ho do svojho štúdia.
Fotografie v článku: štúdiá rádií zhora dole - Sláger, Danubius, Neo, Class FM [zdroj: autor a weby rádií]
-jš-