Na webe Rádia Okey začalo odpočítavanie do zmien, ktoré sme avizovali prví. Rádio Okey prezlečie kabát a viac než pravdepodobne bude z neho kópia Európy 2 z ČR. Zmena má nastať 12.12. o 12:12. Webstránka Rádia Okey sľubuje hudobnú revolúciu. "Maxximum Tvojej muziky príde za tebou," píše sa na nej. Aj použitý slogan na webe okrem zaregistrovaných internetových domén a najnovšie i ochranných známok hovorí o tom, že to bude práve klon Evropy 2.
Hovorené slovo, moderátori a spravodajský tím skončili v piatok. K tomu termínu všetci dostali doslova na poslednú chvíľu výpovede. Do zmien zo stanice bude pravdepodobne len hudobná samohrajka s promom upozorňujúcim na zmeny 12. decembra a s odpočítavaním. Stanica aktuálne prakticky nedodržiava licenčné podmienky v rámci schválených programových typov. To, že rádio môže zmeniť názov i formát bez predošleho schválenia umožňuje Zákon o vysielaní a retransmisii. Vysielateľovi stačí o odobrenie požiadať do 15 dní od uskutočnenia zmien. Samozrejme zmeny môžu aj zamietnuť. V minulosti sa taký prípad ale nestal. Možné to však je. Ak by licenčná rada zmeny neschválila musela by sa stanica vrátiť k pôvodnému názvu a programovým typom. RVR pred rokom predlžovala licenciu na de facto iný projekt. Aj vďaka takejto legislatíve sa ale darí zmeny takmer do posledných dní tajiť. Nie sú schvaľované vopred.
Čas od odstavenia tímu, do spustenia nového programu pravdepodobne využívajú na školenia ľudí, ktorých zháňali na poslednú chvíľu hlavne v menších staniciach. Tí často nemajú elementárne návyky správnej práce s hovoreným slovom. Zmeny však robili len nedávno, keď nasadili Okey ráno so Slavom. Jeho obsadenie avizovali ako štart tej správnej mediálnej hviezdy. Po pár mesiacoch robia zmeny zas... Tie posledné sa neujali. Bolo za tým cítiť málo správne investovaných peňazí i práce s ľuďmi. Vyslovená strata peňazí na druhej strane bola kampaň s vizuálne neznámou tvárou po spustení Okey rána so Slavom. Stanica nebola v pozícii, aby si to mohla dovoliť. Aj preto sa dá polemizovať nad tým, akou horúcou ihlou sú šité pripravovné zmeny názvu a formátu. Ktovie či rozhodnutie o premene na Európu 2 nepadlo len po poslednej [alebo predposlednej] vlne prieskumu MML-TGI. Takéto zmeny musia mať logiku a stáť za nimi prieskumy. Nerobia sa hurá systémom.
Je veľa príkladov, ako modely prenesené z ČR u nás nefungovali. Trhy sú rozdielne a príkladov mimo mediálnej brandže i v mediálnej brandži je dosť. Stačí zobrať do úvahy Rádio Hey, alebo vysielanie českých seriálov natočených TV Nova, ktoré vysielala TV Markíza. Tam sa tiež nedalo hovoriť o úspechu a sami zistili, že sa to musí vyrobiť lokálnymi ľuďmi pre tento trh. Samozrejme na základe vlastných prieskumov focus group s lokálne napísaným scenárom. Neboli to len seriály, ale aj reality show, ako Zámena manželiek. Tá bola prebratá z Novy so slovenským komentárom. Výsledok bol neúspech. Aj preto prenesenie úspešného produktu na trh od susedov fungovať nemusí. Svojich priaznivcov síce môže mať, ale nemusí ich byť dostatok. Kópia zároveň nie je originál. Už len mechanické preloženie sloganov, či názvov relácií hovorí o tom, že sa to pravdepodobne bude robiť len copy&paste systémom. Dôvod? Lebo to funguje v ČR... Ale dosť možné, že sa to nechytí tu. Veľa závisí od prípravy a prevedenia. Len niečo preniesť je lacnejšie, ale to neznamená, že efektívnejšie. Nie všetko preložené od slova do slova sedí a je chytľavé v našom jazyku a nakoniec na všetko sa dá urobiť prieskum. Navyše vekový segment do ktorého ide je veľmi silno obsadený rastúcim Fun Rádiom a Expresom. Ťažko si predstaviť to, koho postavia oproti Adele a Sajfovi. Alebo čím budú bojovať proti rokmi budovanému Hemendexu, ktorý je najsilnejší ráno. Snáď nepoužijú Rasťa Žitného [na ktorého meno registrovali dve internetové domény], dosiahli by skôr opak. Navyše kým sa nový talent schopný bojovať dostatočne silne s inými rannými show nájde a vyprofiluje nejaký čas trvá. Leoš Mareš ťažko úplne opustí domácu stanicu. Jej úspech stojí na ňom. Niečo možno bude pre náš klon nahrávať vopred. Sú to však len hypotézy.
Značky Rádia Expres a Fun Rádia sú rokmi budovania veľmi silné a keď sa bude chcieť Európa 2 s nimi biť a zároveň byť dostatočne silná, bude musieť investovať extrémne veľa do budovania značky. Európa 2 je tu no name značka. V praxi to znamená doslova otapetovať krajinu kampaňou. Tá musí byť pripravená ale lokálnou reklamnou agentúrou. Prevzaté koncepty, či in-house vytvárané kampane nefungujú. S čistým štítom mohla stanica začať už pred pár rokmi bez nádychu "starého" Okey, ktorého značka veľkú hodnotu nemá. Škoda strateného času... Ďalšia vec je, že ak sa stanica chce biť s najsilnejšími musí investovať oveľa viac, aby sa k nim čo i len priblížila. Nestačí vysielať len hudbu a mať pár šikovných moderátorov, to je len základ, ktorý z ďaleka nestačí. Rádio je komplex fungujúcich vecí. Na dobehnutie silnejších nestačí investovať menej, alebo toľko čo oni, ale oveľa viac. Nie je to beh na krátku trať.
Jemné Melódie formát Európy 2 nijak neohrozí, naopak možno v segmente 35+ preformátovaním uvoľní poslucháčov, ktorým nový formát nebude vyhovovať. Ex Okey poslucháči tak z časti asi premigrujú k Expresu, Jemným Melódiám, Rádiu Slovensko... To aktuálne Okey je "staršie" v rámci poslucháčov oproti rádiu, čo sa podľa všetkého pripravuje. Uvidíme, koľko poslucháčov uchmatne Expresu a Fun Rádiu v rozpätí 15-35 rokov.
Čas ukáže, ako sa prerod 12.12. o 12:12 podarí. Možno to bude silná a vydarená zmena. Ak je to ale len kópia úspešného produktu z ČR [ktorý tu masy nepoznajú] bude to fungovať ťažko. Lokálny produkt vyžaduje lokálnych ľudí, nie riadenie z inej krajiny. V neposlednom rade dostatok financií, aby malo dostatok sily sa biť so súpermi v programe i marketingu a hlavne lokálne prieskumy. Náš trh je síce malý a investície sa nevracajú ľahko a rýchlo, ale bez nich to nejde. Ostalo by sa len z diaľky sa pozerať. To si možno mohli uvedomiť pred vstupom sem. Expres, Fun, ale aj formátovo blízke regionálky ako One a Kiss sú na trhu už nejaký čas a na obsadenom poli sa bojuje ťažšie. Pre porovnanie štart Jemných Melódií v minulosti bol iný v tom, že išli do formátu a segmentu, ktorý bol neobsadený na rozdiel od zmeny na ktorú to vyzerá v Okey. Nepredbiehajme... Uvidíme a možno nás prekvapia. Mimochodom v rovnakom termíne štartovalo v roku 2007 Rádio Best, ktoré 12.12. na obed bude oslavovať narodeniny.
-onair-
Pokrytie Rádia Okey:
Posledná kampaň Evropy 2: