menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Komentár: Europa 2 hrá fajn, ale...

Europa 2A máme na Slovensku druhé Fun Radio. Lepšie povedané – jeho celkom dobre spravenú konkurenciu. Europa 2 po sobotňajšom rozpačitom štarte vtrhla na Slovensko a treba povedať, celkom príjemne prekvapila. Playlist vyšperkovaný – žiadny amaterizmus. Hoci v pondelok podvečer, v tretí deň Europy 2 Zuzka Smatanová do intra ešte zaspievala Rááádio Oukeeey. Nevadí. Výborná zvuková grafika, kvalitné, moderné jingle. Mladí, ambiciózni a doteraz nepoznaní moderátori a moderátorky z malých rádií nahradili tých „vyhodených“ a tiež si zaslúžia pochvalu. Za pár dní sa dokázali napasovať na požadovaný formát, aj keď, pravda, ešte potrebujú trénovať. Vstupy sú naclockované jasne a čitateľne. To celé je fajn, ale...

Chce náš malý slovenský rádiový trh druhé rádio pre mladých? Dokáže Europa 2 preraziť proti veľmi silnému a ešte stále rastúcemu Fun Radiu? Uspokojí sa nová stanica so 7-8%-nou počúvanosťou popri dvojnásobku svojho vyzývateľa? Alebo chce Europa 2 ešte viac?

Môže chcieť, ale otázkou je, či má na to šancu. Jedným z dôležitých pilierov rádia je ranná show. Adela so Sajfom držia latku až priveľmi vysoko. Dodo s Norom tiež. Ranná showmanka E2-ky mladučká Dominika ju ešte nemá šancu preskočiť. Dočasný manažment v pondelok pripustil, že šikovná dievčina je v rannej show len dočasne. Keď sa ju v deň štartu Leoš Mareš vo vysielaní pýtal, o čom bude jej ranná show, povedala, že ešte nevie, sama uvidí... Ani to nevadí. V rádiu, možno kdesi v nahrávačke pilujú novú dvojicu, s ktorou sľubujú výjsť na jar budúceho roka. Majiteľ rádia – mediálny koncern Lagardere si našťastie uvedomuje, v akej situácii je ich novorodenec a na tlačovke vedenie prejavilo rešpekt pred Fun Radiom. Najradšej by počuli Adelu a Sajfu zo svojich frekvencií ale to je asi niečo čo sa nikdy nestane. Toľko ranná show.

Čo ale celkový pozicioning na trhu? Hlava českého Lagardere, Michel Fleischmann vlani po relaunchi rádia Okey pre medialne.sk povedal, že s Europou 2 na Slovensko určite neprídu, pretože sakramentsky drahé prieskumy im ukázali, že je tu priestor pre iné rádio. Určite nie pre E2-ku. A zrazu v decembri 2009 ten priestor už je? - Na tento otáznik asi nemá odpoveď ani samotné Lagardere. Členovia manažmentu otvorene povedali, že si mapping study urobia až na budúci rok a potom uvidia. Nebude to neskoro? Nemá sa mapovačka robiť pred postavením projektu? Čo ak štúdia ukáže NIE ďalšiemu CHR rádiu na Slovensku? Potom si dámy a páni z Lagardere povedia – ups, opäť nám to nevyšlo. Opäť vyhodia celý tím a postavia ďalšie nové rádio?

Ťažko povedať, čo plánuje týmto ťahom na bránku Lagardere. Je ale dosť možné, že Europa 2 je už jeden z posledných, ak nie ich posledný výkop na Slovensku. Záleží od toho, koľko má firma vo svojej kase peňaží na nalievanie a kriesenie svojho projektu. A aj od toho, koľko trpezlivosti ešte majú manažéri tejto multinárodnej mediálnej spoločnosti. Slovensko sa im už asi stáva nočnou morou. A dá sa predpokladať, že po viacerých neúspešných pokusoch to možno aj vzdá na našom malom ale dobre, presne a jasne rozdelenom trhu.

„Pofajčíme, uvidíme“ - znie názov komédie, ktorá prešla aj našimi kinami. A to si hovoria zrejme aj ľudia, zodpovední za osud svojich peňazí a Europy 2 na Slovensku. Ak chcú dobre obísť, musia o sebe dať vedieť, že sú tu. Udrieť veľmi silnou kampaňou a to v niekoľkých vlnách v štýle – otvorím chladničku a tam Europa 2! Billboardmi na rok doslova otapetovať celé Slovensko. Lagardere totiž so svojou značkou Europa [Europa 2, Europa Plus, Europa FM] valcuje trhy všade kde pôsobí. Tak nech názov toho ich „filmu“ na Slovensku pokračuje – „vyšlo to!“ Tešili by sa oni a zrejme aj tí, pre koho celý tento biznis robia – poslucháči. Pretože slovenská Europa 2 znie naozaj fajn!

Július Švoňavský

Europa 2

pridať príspevok  Diskusia k článku: 17 príspevkov

@ (neregistrovaný, 95.102.236.xxx)
@ (neregistrovaný, 95.102.236.xxx)
16.12.2009 23:03
0
0

Urcite boli v CR skor. Oni vsak stroskotavaju na zakladnej veci-neustalom porovnavani ich a nasho trhu. Myslia si, ze je to identicke. Preto si mysleli a myslia, ze vedia, ako na to... SLovenske radio riadene z Prahy tu uz pritom bolo-Hey a to bol svetly priklad, ze tu to funguje inak. Nepoucili sa a hlavne ked Expres a Fun viditelne investuje-ked maju kampane tak su vsade nemozu si mysliet ze s setrenim a lacnymi kampanami s par billboardmi, ktore im tu asi ziadna agentura nerobila prerazia. Ich osudova chyba bola, ze nezmenili znacku hned. Okey=Tweens, P.S. a podobne kapely v hlave ludi asi dodnes. To je to riadenie z Prahy...

LuboTS (neregistrovaný, 80.239.242.xxx)
LuboTS (neregistrovaný, 80.239.242.xxx)
16.12.2009 22:25
0
0

No to by ma zaujímalo či vieš Ty alebo niekto iný približné dátumy kedy si prvú štúdiu na Slovensku robil Expres a kedy v Čechách Lagardere, možno nie je moja veta správna že v Čechách sa to robilo prv, neviem

LuboTS (neregistrovaný, 80.239.242.xxx)
LuboTS (neregistrovaný, 80.239.242.xxx)
16.12.2009 22:21
0
0

Ja si myslím že ak by im E2 nevyšla, tak sa zo slovenského trhu stiahnu... Určite by sa našiel nejaký záujemca ktorý by to kúpil... Ale toto určite nie je to čo slovenský trh potrebuje, prospešné by bolo niečo fungujúce... Veď bývalé Okey alebo súčasná E2 má také pokrytie ako málo kto, takto by sa s frekvenciami, našim národným bohatstvom nemalo narábať...

mediálna hyena (neregistrovaný, 213.151.217.xxx)
mediálna hyena (neregistrovaný, 213.151.217.xxx)
16.12.2009 22:13
0
0

Áno, česká Evropa2 síce začala s call-outmi a mapping study pomerne skoro (ale neskôr ako náš Expres). Ale oni si to robia vo vlastnej réžií a nespolupracujú so žiadnou konzultačnou spoločnosťou. Navyše v ČR je Evropa2 vo väčšine oblastí jedinou alternatívou k pohodovým hezky-česky radiám. Takže mladí ľudia nemajú jednoducho na výber a Evropa2 je pre nich jedinou možnosťou. U nás sa novej hudbe venuje Funrádio, ale vo veľkej miere aj Expres plus regionálky One a Kiss. Súhlasím s prispievateľom @, že Česi zas budú len šetriť. Dal by som svoj krk za to, že žiadna štúdia v skutočnosti nebude a Vladyka mal len silné reči a robil bububu.

@ (neregistrovaný, 95.102.236.xxx)
@ (neregistrovaný, 95.102.236.xxx)
16.12.2009 21:58
0
0

skor je to o tom, ze cesi si myslia, ze slovaci tu ziju na stromoch... Najprv skusali format Bontonu a ked nevyslo tak E2, ak nevyjde mozno z toho urobia Frekvenciu 1.... Teraz idu do formatu, kory tu je. Vsetko aj tak riadia z Prahy a tak ani nemaju ponatia o tom, co sa tu na trhu robi.

Aktuálne články

Počúvanosť
štvrtok, 21.11.2024
1.
18,70%   + 11,00%
2.
18,31%   - 3,79%
3.
12,16%   - 1,10%
4.
11,13%   - 2,63%
5.
7,98%   - 0,81%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 21.11.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,90%   - 0,17%
2.
13,48%   - 0,58%
3.
9,99%   + 0,14%
4.
8,77%   + 0,25%
5.
7,42%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
VII. - IX. etapa 2024
1.
30,1%   - 0,1%
2.
21,0%   - 0,2%
3.
20,9%   - 0,3%
4.
18,9%   + 0,5%
5.
15,1%   - 0,3%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, VII.-IX./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
46. týždeň 2024 11.11.2024 - 17.11.2024
1.
Album
Mark Ambor
Belong Together
2.
Album
Disturbed
The Sound Of Silence (Cyril Remix)
3.
Album
Hozier
Too Sweet
4.
Album
Eminem
Houdini
5.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over