A máme na Slovensku druhé Fun Radio. Lepšie povedané – jeho celkom dobre spravenú konkurenciu. Europa 2 po sobotňajšom rozpačitom štarte vtrhla na Slovensko a treba povedať, celkom príjemne prekvapila. Playlist vyšperkovaný – žiadny amaterizmus. Hoci v pondelok podvečer, v tretí deň Europy 2 Zuzka Smatanová do intra ešte zaspievala Rááádio Oukeeey. Nevadí. Výborná zvuková grafika, kvalitné, moderné jingle. Mladí, ambiciózni a doteraz nepoznaní moderátori a moderátorky z malých rádií nahradili tých „vyhodených“ a tiež si zaslúžia pochvalu. Za pár dní sa dokázali napasovať na požadovaný formát, aj keď, pravda, ešte potrebujú trénovať. Vstupy sú naclockované jasne a čitateľne. To celé je fajn, ale...
Chce náš malý slovenský rádiový trh druhé rádio pre mladých? Dokáže Europa 2 preraziť proti veľmi silnému a ešte stále rastúcemu Fun Radiu? Uspokojí sa nová stanica so 7-8%-nou počúvanosťou popri dvojnásobku svojho vyzývateľa? Alebo chce Europa 2 ešte viac?
Môže chcieť, ale otázkou je, či má na to šancu. Jedným z dôležitých pilierov rádia je ranná show. Adela so Sajfom držia latku až priveľmi vysoko. Dodo s Norom tiež. Ranná showmanka E2-ky mladučká Dominika ju ešte nemá šancu preskočiť. Dočasný manažment v pondelok pripustil, že šikovná dievčina je v rannej show len dočasne. Keď sa ju v deň štartu Leoš Mareš vo vysielaní pýtal, o čom bude jej ranná show, povedala, že ešte nevie, sama uvidí... Ani to nevadí. V rádiu, možno kdesi v nahrávačke pilujú novú dvojicu, s ktorou sľubujú výjsť na jar budúceho roka. Majiteľ rádia – mediálny koncern Lagardere si našťastie uvedomuje, v akej situácii je ich novorodenec a na tlačovke vedenie prejavilo rešpekt pred Fun Radiom. Najradšej by počuli Adelu a Sajfu zo svojich frekvencií ale to je asi niečo čo sa nikdy nestane. Toľko ranná show.
Čo ale celkový pozicioning na trhu? Hlava českého Lagardere, Michel Fleischmann vlani po relaunchi rádia Okey pre medialne.sk povedal, že s Europou 2 na Slovensko určite neprídu, pretože sakramentsky drahé prieskumy im ukázali, že je tu priestor pre iné rádio. Určite nie pre E2-ku. A zrazu v decembri 2009 ten priestor už je? - Na tento otáznik asi nemá odpoveď ani samotné Lagardere. Členovia manažmentu otvorene povedali, že si mapping study urobia až na budúci rok a potom uvidia. Nebude to neskoro? Nemá sa mapovačka robiť pred postavením projektu? Čo ak štúdia ukáže NIE ďalšiemu CHR rádiu na Slovensku? Potom si dámy a páni z Lagardere povedia – ups, opäť nám to nevyšlo. Opäť vyhodia celý tím a postavia ďalšie nové rádio?
Ťažko povedať, čo plánuje týmto ťahom na bránku Lagardere. Je ale dosť možné, že Europa 2 je už jeden z posledných, ak nie ich posledný výkop na Slovensku. Záleží od toho, koľko má firma vo svojej kase peňaží na nalievanie a kriesenie svojho projektu. A aj od toho, koľko trpezlivosti ešte majú manažéri tejto multinárodnej mediálnej spoločnosti. Slovensko sa im už asi stáva nočnou morou. A dá sa predpokladať, že po viacerých neúspešných pokusoch to možno aj vzdá na našom malom ale dobre, presne a jasne rozdelenom trhu.
„Pofajčíme, uvidíme“ - znie názov komédie, ktorá prešla aj našimi kinami. A to si hovoria zrejme aj ľudia, zodpovední za osud svojich peňazí a Europy 2 na Slovensku. Ak chcú dobre obísť, musia o sebe dať vedieť, že sú tu. Udrieť veľmi silnou kampaňou a to v niekoľkých vlnách v štýle – otvorím chladničku a tam Europa 2! Billboardmi na rok doslova otapetovať celé Slovensko. Lagardere totiž so svojou značkou Europa [Europa 2, Europa Plus, Europa FM] valcuje trhy všade kde pôsobí. Tak nech názov toho ich „filmu“ na Slovensku pokračuje – „vyšlo to!“ Tešili by sa oni a zrejme aj tí, pre koho celý tento biznis robia – poslucháči. Pretože slovenská Europa 2 znie naozaj fajn!
Július Švoňavský