Rozhlasová reklama ponúka možnosť doručenia jednoduchého, no o to silnejšieho a jasnejšieho odkazu určenej skupine zákazníkov, ktorí sa môžu zaujímať o dané produkty a služby. Vy sami si môžete s minimálnym úsilím napísať a vytvoriť vlastnú upútavku, reklamný spot alebo čítaný oznam, a potom už len vybrať rozhlasové stanice, ktoré najvhodnejšie pokrývajú váš cieľový trh. Ak máte šťastie, môžete dokonca nájsť aj populárneho rozhlasového moderátota s vysokou počúvnosťou, ktorý by sa osobne zaujímal o váš produkt alebo službu a počas svojho vysielania by prezentoval váš reklamný spot do éteru. To dodá Vášmu spotu ešte lepší "zvuk."
Cena pätnásť-, tridsať-, alebo šesťdesiatsekundovej upútavky, reklamného spotu alebo čítaného oznamu závisí na frekvencii vysielania vášho reklamného produktu, časti dňa, kedy je odvysielaný a rozsahu pokrytia územia. Ranné a večerné vysielacie časy sú väčšinou drahšie ako vysielacie časy v strede dňa alebo neskoro v noci, pretože počúvanosť rozhlasovej stanice je v tom časovom pásme najvyššia aj kvôli množstvu ľudí tráviacich v tom období svoj čas za volantom.
Druh rozhlasovej stanice, v ktorej sa rozhodnete vysielať svoj reklamný produkt by mal závisieť na miere jej pokrytia vášho cieľového trhu. Ak sa rozhodnete svojou reklamou a inzerciou osloviť predovšetkým mužov vo veku od osemnásť do tridsať rokov, pravdepodobne by ste mali uvažovať o rozhlasovej stanici zameranej na športové správy alebo o FM stanici zameranej na mladšie publikum.
Musíte však rátať aj s výdavkami na produkciu pri realizácii reklamného spotu. Táto cena bude určená vaším výberom hudobného podmazu/doprovodu, zvukových efektov a využitím profesionálnych alebo amatérskych umelcov a hercov, ako napríklad aj vás samotného, pri čítaní vašej reklamy alebo inzercie.
Pretože poznáte váš produkt alebo službu lepšie ako hocikto iný, mali by ste si znenie upútavky, reklamného oznamu alebo spotu napísať vy sám. Uistite sa, že výhody vášho produktu alebo služby prezentujete tak, aby poslucháčom bolo okamžite jasné o aký produkt sa jedná.
:: Písanie reklamného oznamu
Keď ste sa už rozhodli, či reklamou chcete podporiť svoj image alebo vynútiť špecifickú odozvu, môžete začať s písaním predlohy. Počas tvorenia si robte poznámky, aby ste vždy zostali sústredení a v rezonancii naladení na svoju marketingovú stretégiu. Ak sa aj nepovažujete za dobrého pisateľa, mali by ste dobre zvážiť body uvedené ďalej. Ak aj niekoho na kreatívnu tvorbu nájdete, budete musieť mať jasno o jeho práci aj o tom, čo od neho očakávate. Upútavky, spoty alebo čítané oznamy, ktoré si sami nenapíšete, sú zvyčajne vytvorené pracovníkmi reklamných agentúr alebo umelcami na voľnej nohe. Produkčné štúdiá to preberajú od nich. A tu je to, čo by ste mali vedieť o tvorbe reklamy a inzercie v rádiach, nezávisle na tom, kto túto prácu vykoná.
:: Vytváranie reklamných produktov
Moderátor číta písanú predlohu. Pri vytváraní reklamy máte k dispozícii dva prostriedky: hlas moderátora a slová, ktoré mu vkladáte do rúk aby ich prečítal.
Výroba tohto typu reklamných oznamov je finančne najmenej náročná: zvyčajne produkcia zabezpečí samotnú výrobu zadarmo v jednoduchých prípadoch. Takže má význam naštudovať si pravidlá písania takýchto oznamov.
Predloha čítaného oznamu - a všetkých druhov reklamných produktov - musí mať svoju úvodnú časť, ktorá vytvára kontext, strednú časť ktorá uvádza dôvody toho, prečo by ste mali si produkt kúpiť [napríklad pohodlie a súvisiace služby] a výzvu na takúto akciu, a záverečnú časť obsahujúcu všetky ostatné náležitosti - ako napr. adresy, telefónne čísla. Komerčný oznam sa ukončuje záverečnou frázou. Tá upresňuje, či účel reklamného produktu je najmä tvorba image alebo vynútenie odozvy. Čítaný oznam zvyčajne býva doplnený hudobným doprovodom [podmazom], používaným špeciálne pre tento účel.
:: Tipy týkajúce sa rozhlasovej reklamy
Rádio má podľa odborníkov na reklamu zvláštne postavenie. Kampaň v nej môže byť oslňujúco úspešná ak všetko klapne - správna ponuka, správny odkaz, správny oznam a v éteri správneho rádia. Alebo sa môže úplne minúť účinku.
Rozhlasová reklama, aby bola účinná, vyžaduje mnohonásobné opakovanie. Za minimálne doporučený počet opakovaní možno považovať aspoň pätnásť oznamov na jednej rozhlasovej stanici v týždni. Ďalej, ak vaša celá reklamná kampaň beží na niektorej konkrétnej stanici, a počet upútavok, spotov alebo čítaných oznamov je menší než 60 za mesiac, doporučuje sa udržať vysielanie reklamných produktov v určitom časovom pásme. Tým udržíte sústredenosť na tú istú skupinu poslucháčov a tým môžte u nich vytvoriť povedomie o produkte a v ideálnom prípade túžbu po nákupe alebo aspoň dopyte po tovare/službe. Ak reklama bude vysielaná náhodne, môžete síce zasiahnuť celú poslucháčsku základňu stanice, ale ani jednu záujmovú skupinu pravdepodobne nezasiahnete dostatočne intenzívne na to, aby ste ich motivovali k požadovanému činu.
Dobrým prístupom pri zameraní sa na rovnakú skupinu ľudí a mať zvýšený benefit, je sponzorovanie niektorej dennej relácie, ako napríklad správ, dopravného servisu, predpovedí počasia alebo športových prenosov. V takýchto prípadoch sponzorovanie zabezpečí, že reklama o vás bude vysielaná vždy v rovnakom čase.
:: Rozhlasový mix
Ak vaša zákaznícka základňa je široká a poslucháčsky nevyhranená a s úspechom ste otestovali reklamu cez jednu rozhlasovú stanicu, potom je možné uvažovať o kampani, ktorá by prebiehala na niekoľkých rádio-, prípadne aj TV staniciach súčasne. Takáto prax sa nazýva inzerovaním v mixe rádiových [a TV] staníc. Výhoda tejto stratégie je, že získavate viacnásobné pokrytie a môžete osloviť aj tých poslucháčov, ktorí často prepínajú stanice. Taktiež je pravdepodobnejšie, že budete profitovať zo synergického efektu reklamy v mixe staníc.
Výsledným poznatkom je, že rozhlasová reklama dáva lepšie výsledky zadávateľom reklám, ktorí sú schopní koncentrovať väčší objem peňazí na jednom trhu s vysokou koncentráciou na cielenú skupinu a pôsobením na trhu počas predĺženého obdobia.
:: Nekupujete reklamný priestor, ale poslucháčsku základňu
Rozhlasové stanice predávajú čas a prístup k svojim trhom. Kľučovým faktorom rozhlasovej stanice je jej zameranie - programová štruktúra ktorá je vnímaná okolím a štýl jej moderátorov. Tento formát určuje poslucháčsku základňu, ktorú rádio oslovuje, a ktorej doručuje posolstvo obsiahnuté v reklame a inzercii. Niektorá z najčastejších zameraní sú:
:: na besedy
:: na
správy
:: na oldies
:: na
rockovú hudbu
:: na klasickú
hudbu
:: na súčasnú
hudbu
:: na relax [ľahký žáner]
Lokálne a regionálne rádia vedia koncentrovane osloviť cieľovú skupinu. Rádia s celoplošnou pôsobnosťou majú vyššiu kredibilitu, ale ceny za reklamný čas sú u nich niekoľkonásobne vyššie a ich počúvanosť môže v rôznych regiónoch silne kolísať a líšiť sa.
:: Nakupovanie reklamného času
Programová štruktúra rozhlasových staníc je navrhnutá tak, aby priťahovala určitý segment poslucháčov. Túto poslucháčsku základňu potom po malých inkrementoch predávajú zadávateľom reklamy a inzerentom. Rádiové stanice majú celkove k dispozícii na komerčné využitie v priemere asi 18 minút z jednej hodiny vysielacieho času a rozpredávajú to v inkrementoch po 5 sekúnd, zvyčajne od 15 s počnúc [typická stredná hodnota je 30 s alebo v prípade čítaných oznamov 5 riadkov písaného textu na formáte A4]. Sledovanosť v priebehu dňa sa dramaticky mení a rovnako sa menia aj poplatky za reklamné služby.
:: Deň sa rozdeľuje nie na hodiny ale na určité pásma
Ranné pásno od 6.00 do 10.00 má najvyšší počet poslucháčov. Títo sú aj najvnímavejší, očakávajúci novoty dňa, teda aj informácie o vašich tovaroch a službách.
Obedňajšie pásmo od 10.00 do 15.00 má menší počet ale na druhej strane veľmi lojálnych poslucháčov. Títo ľudia počúvajú vysielanie rádiostanice počas svojej práce a majú veľmi stabilné návyky pri počúvaní. Ak túto skutočnosť rešpektujete a aj Vy tomu prispôsobíte vysielanie Vašich reklám a inzercie, potom viete u tejto skupiny rýchlo vybudovať povedomie o produkte.
Večerné pásmo od 19.00 do polnoci a nočné od polnoci do 6.00. V týchto časových obdobiach je menej ale zato fanaticky lojálnych poslucháčov. Títo sa vedome rozhodli stráviť čas počúvaním vysielania rádia a nie sledovaním vysielania TV. Pri správnom kreatívnom prístupe a správnom zladení formátu vysielania a objektu reklamy tieto nočné hodiny môžu byť veľmi uspečné pre inzerciu. Najmä, ak v tieto hodiny je zabezpečený prístup k správnemu trhu, kde sa produkt môže kúpiť.
Ceny za reklamný čas sa odvíjajú od časového pásma, dĺžky upútavky, spotu alebo čítaného oznamu a od frekvencie alebo počtu odvysielania reklamnej prezentácie. Pri tvorbe mediaplánu [časového rozpisu vysielania reklamy alebo inzercie] je najmä u lokálnych a regionálnych staníc lepšie sa riadiť podľa výsledkov prieskumov [napr. Agentúry Median] ako na horeuvedené zovšeobecnenia. Rádio na pracovisku má veľmi vplyvnú pozíciu.
:: FAQ - často kladené otázky
:: Je lepšie ponechať vytvorenie reklamného spotu na rozhlasovú
stanicu?
Nie. Je lepšie napísať si reklamný spot sám, hoci ste nikdy predtým
nepočúvali rádio. Vy najlepšie poznáte svoj produkt alebo službu, a čo je ešte
dôležitejšie, vy viete, prečo ľudia Váš produkt alebo službu kupujú.
:: Možno vytvorený reklamný spot púšťať len na jednej rozhlasovej stanici alebo aj na viacerých?
Väčšina rozhlasových staníc vám dovolí uverejniť reklamný spot vytvorený aj v iných štúdiách. Ale mali by ste získať
toto povolenie ešte pred tým, ako začnete s jeho nahrávaním. Najlepšie bude, ak
toto povolenie získate ešte vtedy, keď jednáte s rozhlasovou stanicou o cenách
reklamného spotu.
:: Potreboval by som nejaké tipy na poslednú chvíľu pre vytvorenie
reklamného spotu.
Vyberte si jednu alebo dve kľúčové vlastnosti vášho
produktu alebo služby a niekoľkokrát ich počas spotu opakujte. Zakaždým ich
čiastočne pozmente. Nepotrebujete nejaký veľmi výrazný podmaz. A takisto sa
radšej vyhnite vtipu, pretože je veľmi ťažké využiť vtipnú stránku v reklamnom
spote.
:: Je lepšie púšťať spot naživo, alebo ho dopredu nahrať?
Ak vaši poslucháči majú radšej priame hovorené slovo a moderátor sa zaujíma o váš produkt alebo službu, možno bude lepšie použiť živý spot. Ináč nie. Rozhlasová stanica má dosť práce s púšťaním nahratého reklamného spotu, a o to viac práce so živým spotom.
:: Možno byť znepokojený, že moderátor bude vtipkovať na adresu spotu?
Prekvapujúco, veľa moderátorov vtipkuje na adresu reklamného spotu, ktorý prezentujú počas svojho vysielania, hoci táto reklama ich pravdu povediac živí. Pravda, výsledok týchto často sarkastických, ironických, ponižujúcich poznámok je pozitívny. To spôsobí, že sa reklamný spot lepšie zapamätá. Avšak, môže nastať moment, keď máte dojem, že odozva bude negatívna. Zbavte sa svojej pýchy a pokúste sa racionálne prehodnotiť situáciu. Opýtajte sa iných ľudí, aký je ich názor na 'vtipné' poznámky moderátora.
zdroj: AAA Netings