Zaiste mnohí z vás už viackrát telefonovali do rádia a požiadali o zahratie vašej obľúbenej piesne. Moderátor alebo technik vám pravdepodobne povedal jednoduchú frázu "Uvidíme, čo s tým môžeme urobiť." Pomysleli ste si: "Hmm, to znie celkom v pohode." A čakali ste, a čakali... Čakali ste počas šoférovania cestou do roboty, čakali ste ďalej v práci, ale museli ste opustiť váš počítač kde bežal internetový streaming rádia, lebo nastal čas obeda. Svojej obľúbenej piesne ste sa nakoniec vôbec nedočkali. V prvom rade treba podoktnúť, že to nie je vaša chyba. Nie je to ani nič osobné. Mnoho ľudí sa nedočká svojej piesne. Aké sú dôvody?
Je to preto, lebo väčšina staníc už dávnejšie ustúpila od plnenia požiadaviek náhodných poslucháčov. Rádiové playlisty sa zostavujú na základe špecifických prieskumov, ktoré pozostávajú z testovania hudby [názory väčšej skupiny ľudí], testovania cieľovej skupiny [názory menších skupín ľudí]. Zozbierané dáta sú následne spracovávané v tzv. plánavacom software, ktorý je prispôsobený na rotáciu "názorov" skúmaných skupín [napr. RCS Selector, Sepia M].
Po skončení spomínaného procesu, ktorý sa pravidelne opakuje, je na základe formátu stanice zostavená hudobná databáza. Tá sa skladá z rôznych kategórii, každá kategória má svoje špecifické pravidlá, pričom počas dňa môžu byť uplatňované rôzne skupiny pravidiel. Takýto proces výberu hudby sa veľmi nelíši od toho, ako volíme prezidenta - hudba nie je vyberaná podľa obľúbenosti, ale finálne rozhodovanie je na poslucháčoch vo "voličskom spoločenstve." Týmto spôsobom je však vyberaná hudba, ktorá nepatrí medzi novinky, ide skôr o "šablónové" hity a staršie songy.
Ako je to s nasadzovaním hudobných noviniek? Na základe akých kritérií sa hudobný dramaturg rozhodne, čo bude alebo nebude v rádiu hrať? Existuje viacero možností. Spravidla je to kombinácia nasledovných kritérií:
- sledovanie hudobných trendov v špecializovaných magazínoch za účelom zistenia, ktoré rádiá čo hrávajú a ako často
- počúvanie priorít hudobnýh vydavateľstiev
- prihliadanie na to, či kapela už mala niekedy hit alebo či je známa
- zisťovanie v obchodoch s hudbou, čo sa najviac predáva
- spoliehať sa na svoju intuíciu [hudobný cit alebo črevo], ako bude kapela prijatá poslucháčmi a či skladba pasuje do hudobného formátu rádia
- občasný prieskum názorov poslucháčov prostredníctvom dotazníku na internetovej stránke
Hudobný dramaturg chápe vkladanie novej hudby do vysielania ako hazardovanie a nie ako regulérne odohranie piesní z existujúcej overenej databázy. Preto často zápasí s tým, kedy vložiť pieseň do playlistu pretože posledná vec, ktorú by chcel, je dať poslucháčovi príležitosť preladiť rádio kvôli neznámej melódii, ktorá sa mu nepáči. Nepísaný zákon hudobných dramaturgov znie: "Radšej zahrám niečo dôverne známe a odskúšané, ako niečo neznáme."
Práve kvôli tomuto pravidlu rádiá často spália pieseň púšťanú znova a znova pravdepodobne oveľa skôr, než je to potrebné. Presne takýto status terestriálnych staníc je najčastejšie kritizovaný poslucháčskou verejnosťou. Toto čiastočne odpovedá na otázku, prečo satelitné a internetové rádiá stále napredujú alebo prečo poslucháč radšej preferuje vlastnú hudobnú databázu vo svojom iPode alebo inom mp3 prehrávači.
Aj keď rozhlasové stanice majú dobrý umýsel - chcú sa páčiť poslucháčom - niektorí kritici namietajú, že celý proces vyberania správnej hudby sa ponížil na sadu sterilných výskumných metód doložených programovými a hudobnými riaditeľmi, ktorí sú neochotní zapojiť svoje "hudobné pocity" a inštinkty.
Ak ste sa čudovali, prečo sa vaša obľúbená stanica nikdy nedostane k vybaveniu vášho hudobného tipu napriek tomu, že rotuje dookola tie isté piesne, nemalo by vás to už viac prekvapiť. Nezúfajte však, nikdy predtým ste nemali toľko možností počúvania ako je tomu teraz, keď je možné si vybrať si z nespočetného množstva satelitných alebo internetových rádií. Zaujímavá je aj služba portálu AudioFeast, ktorý vám umožňuje počúvať rozhlasové programy na mp3 prehrávači aj bez FM tuneru.