Nedávno sme sľúbili, že prinesieme rozhovor s Martinom Lengyelom o budúcnosti Rádia b1 v súvislosti s pripravovanou programovou sieťou staníc b1, Naj, Rebeca a Východ. Rada pre vysielanie a retransmisiu ešte minulý rok schválila 100-percentný vstup spoločnosti Harad do Rebecy a Naj a neskôr aj vytvorenie programovej siete. Aká bude jej podoba sa dozviete z exkluzívneho rozhovoru pre radia.sk.
Nastúpili ste do Rádia b1 pred pár dňami ako generálny riaditeľ, doteraz b1 riadil Vlado Kulich. Prečo ste sa rozhodli venovať naplno b1-otke a odísť z postu riaditeľa Týždňa?
Oficiálne nastupujem do b1 od dnešného dňa. Vlado Kulich naďalej zostáva v b1 ako finančný riaditeľ a zároveň sa stáva aj akcionárom spoločnosti Harad, ktorá rádio vlastní. Z Týždňa odchádzam preto, lebo zákon neumožňuje byť v manažmente celoplošného rádia a týždenníka. V Týždni ale naďalej zostavám ako minoritný akcionár. V b1 nás momentálne čaká veľmi veľa práce a cítim, že momentálne sa rádiu musím naplno venovať.
Pred časom sme na radia.sk ako prví informovali o kúpe väčšinového podielu v rádiách Naj a Rebeca firmou Harad, momentálnym vlastníkom Rádia b1. Ako bude vyzerať pripravovaná programová sieť, ktorú RVR schválila ešte pred Vianocami a kedy bude spustená?
Spustíme ju 1. februára. Máme postavenú spoločnú programovú štruktúru a spoločný hudobný formát.
Zaniknú k 1. 2. štúdiá v Trnave a Banskej Bystrici úplne, alebo sa počíta s ich ďalším využitím? Koľko programu sa bude tvoriť regionálneho oproti celoplošnému?
Štúdiá v Trnave a Banskej Bystrici zaniknú. Na frekvenciách terajšieho Rádia Naj a Rebeca budeme pravidelne vysielať regionálne vstupy, ale budeme to robiť zo štúdia v Bratislave. V Rádiu b1 máme tri štúdiá. Vysielacie, regionálne a produkčné.
Budete mať teda dve samostatné vysielacie štúdiá, kedy sa sťahujete do nových priestorov, kde to bude a ako budete technicky vybavení?
Sťahujeme sa v týchto dňoch do Ružinova a vybavení budeme modernou technológiou, ktorá nám umožní prepájanie medzi jednotlivými frekvenciami, prepájanie s Rádiom Východ, paralelné moderovanie zo štúdií v Bratislave a Prešove. S technológiou som spokojný, predstavuje špičku na trhu.
Aký veľký bude priestor regionálneho vysielania?
V prípade Rebecy a NAJ to bude pravidelné spravodajstvo z regiónov vrátané počasia a dopravného servisu. Budeme informovať o dianí v regiónoch, kultúrnych, športových atď... Regionálna bude aj reklama.
Ako sa zmení programová štruktúra Rádia b1 v súvislosti so zosieťovaním? Bude rozšírene napr. spravodajstvo, obohatený program, pribudnú nové hlasy?
Spravodajstvo sme už rozšírili na víkendy. S ďalším rozšírením počkáme na výsledky prieskumu. Pribudnú aj nové hlasy. Poslucháči v strede a na západe budú mať možnosť počuť kvalitných moderátorov z Rádia Východ. Objavia sa aj ľudia z rádií ktoré sa stali súčasťou našej skupiny. Výrazné zmeny programu urobíme až keď prieskum ukáže ako ich urobiť máme. Nechceme silou mocou robiť nové relácie len aby sme ich o niekoľko mesiacov zrušili.
Bolo pre vás výhodné vstupovať do rádií Naj a Rebeca, keď dlhodobejšie sú von informácie, že obe stanice produkovali značný dlh, ktorý majú na sebe pravdepodobne dodnes?
Fakt je ten, že keby sme tuto akvizíciu neurobili tak ani NAJ ani Rebeca a ani B1 nebudú ďalej sami fungovať. Rebeca toho roku zarobila 400 tisíc SK. Jej prevádzkové náklady sú 600 tisíc mesačne. Ja osobne by som bol za to, aby každý región a mesto malo svoje súkromné rádio, ale žiaľ trh to nedovolí. Prežijú len tí najsilnejší alebo rádia ktoré sa spoja.
Dá sa teda hovoriť o záchrane rádií, ktoré by časom museli tak či tak skončiť, lebo by niesli na sebe ešte väčšie dlhy ako doteraz...
Celoplošné rádiá, ktoré v každom regióne konkurujú lokálnym a multiregionálnym a všade vyhrávajú, počúva celkovo 3,100,000 ľudí. Lokálne rádiá počúva zhruba 280 tisíc, čo je 8.5 percenta. Ak má reklamný koláč veľkosť, no prežeňme 500 miliónov, tak pri 8.5 percentách môžu lokálne radia z tohto koláča získať 42.5 miliónov. Nech mi niekto prezradí ako sa z toho môže uživiť 17 lokálno-regionálnych rádií. Minimálne náklady na rádio, aby vysielalo aspoň profesionálne je 600 tisíc korún mesačne. Nech si to každý prepočíta.
Momentálne celoplošné rádia Expres, Fun a Twist si budujú aj image dopravného rádia s vlastným dopravným servisom a dispečingom na zber informácií. Pôjdete aj vy touto cestou?
Call centrum vybudujeme. Treba si uvedomiť ale, že image dopravného rádia má Expres. Stavať imidž na dopravnom servise by bolo ako dobýjať sa do otvorených dverí.
Nechcete zaraďovať aj novšiu, neagresívnu muziku, ktorú by zniesla vaša cieľovka? Neopočúva sa rýchlo oldies formát? Uvažovali ste nad podrobnou mapping study, ako to robí Expres, alebo teraz Fun Radio?
Mapping study určite urobíme veľmi rýchlo. Predstavu o formáte mám ale nepoviem vám ju lebo je to strategická informácia rádia. Samozrejme vo chvíli keď spustíme definitívny formát rádia vám o ňom podrobne poviem.
Najnovším vašim prírastkom je silný hráč, Rádio Východ b1. Kedy sa začlení do siete a aká bude úloha Rádia Východ? Podľa Zákona o vysielaní a retransmisii by už na jeho frekvenciách nemohol byť preberaný kompletný program.
Tento týždeň požiadame RVR o súhlas s preberaním programu s Rádiom Východ, tak aby sa toto rádio aj keď na inom princípe ako Rebeca a Naj stalo súčasťou siete. Radio Východ bude mať vlastný program od rána 06:00 do 19:00 večer. Od 19:00 bude preberať naše programy. Okrem toho aj my budeme 3 krát týždenne od 19:00 do 21:00 preberať program Rádia Východ pre poslucháčov na západe a v strede Slovenska. Od Rádia Východ budeme preberať aj cez víkend relácie ako je Legendárnych 20, La Femme a ďalšie. Konečný efekt bude taký, že nielen Východ bude preberať nás ale aj opačne. Okrem toho si obe redakcie budú vymieňať spravodajské materiály, reportáže z kultúrnych a športových udalosti. Myslím, že to oživí aj ich, aj naše vysielanie. Samozrejme najprv treba súhlas Rady.
Napriek spojeniu silných frekvencií štyroch rádií, stále budete mať nepokryté miesta na mape SR. Budete hľadať ďalšie?
Hľadáme ďalšie voľne frekvencie. Napriek bielym miestam na mape som so súčasným spojením spokojný. Vytvára to nové možnosti pre sieť. Napríklad z hľadiska reklamných okruhov vieme ponúkať reklamu na východe, strednom Slovensku, na západe a v Bratislave. Vieme reklamy kombinovať medzi jednotlivými okruhmi. Prakticky sú možné všetky kombinácie. Samozrejme reklamu i na celom okruhu naraz. Čiže päť reklamných okruhov, ktoré bude predávať Media2, a.s.
Budete značky Naj, Rebeca a Východ používať ďalej?
V prechodnej fáze áno, v budúcnosti nie. Značka Rádia Východ zostane zachovaná.
V akom horizonte by ste chceli dosiahnuť akú počúvanosť v rámci celej siete?
Keď zrátame poslucháčov súčasných rádií je to celkovo cca 180 tisíc ľudí. Chceme rásť minimálne dvojnásobne. Bude to ale chcieť čas a dobre naformátovanie rádia.
Ďakujem za rozhovor.
Interview s Martinom Lengyelom pripravil Bohuš Mäsiarčik
foto: © The Slovak Spectator, 2001