"Svoje služby ponúka autoservis v Dunajskej Strede! V Komárne otvorili kozmetický salón! Príďte relaxovať do Štúrova!" toto nie je výber z reklamného bloku z nového rádia na južnom Slovensku. Vysiela ju maďarské Kék Duna Rádió [Rádio Modrý Dunaj], ktoré v Komárne úspešne prevádzkuje svoje obchodné zastúpenie. Je to regionálna stanica, ktorá vysiela v štyroch mestách na podunajsku a signálom pokrýva aj maďarsky hovoriace územie na Slovensku. Podľa prieskumu MML si ho u nás denne ladí 25-30 tisíc poslucháčov. O predaji reklamného času na Slovensku nám v rozhovore porozprával programový riaditeľ stanice Lajos Palánki.
RADIA.SK: Môžete nám krátko charakterizovať Kék Duna Rádió – kto je vaša cieľová skupina, čo vysielate, aká hudba dominuje vo vašom vysielaní, ako vyzerá program?
Lajos Palánki: Cieľovou skupinou rádia sú najmä poslucháči vo veku 25-54 rokov. No našu hudobnú dramaturgiu sme ešte rozšírili aj o hudbu pre 14-25 ročných. V našom programe dominuje hudba, ktorú dopĺňame o správy a informácie z regiónu.
RADIA.SK: Program ste zostavili na základe prieskumu trhu – mapping study alebo ste ho vymysleli intuitívne?
Lajos Palánki: Testujeme muziku a sledujeme konkurenčné rádiá. Našu programovú štruktúru korigujeme na základe prieskumov počúvanosti.
RADIA.SK: Kék Duna Rádió má sídlo v meste Tatabánya, vysiela na štyroch vysielačoch v štyroch mestách. Máte v každom jednom aj regionálne štúdio? Vysiela sa aj z nich miestny program alebo tam máte iba obchodné miesta?
Lajos Palánki: Všade máme zriadené štúdio, kde sa nahrávajú a strihajú príspevky do vysielania. Z každého mesta sme dlhé roky vysielali osobitný program. No teraz ide 80 percent vysielania centrálne z mesta Tatabánya. Nezanevreli sme na lokálne odlišnosti. Na každom vysielači sa vysielajú vlastné lokálne správy a tam, kde je nejaká miestna udalosť, vysiela miestne štúdio.
RADIA.SK: Ste jediné rádio, ktoré predáva svoj reklamný čas aj za hranicami. Prečo ste sa rozhodli otvoriť si obchodné zastúpenie na Slovensku? Robili ste si v tomto priestore prieskum medzi potenciálnymi klientmi?
Lajos Palánki: Pohodlie klientov – to bol hlavný dôvod, prečo sme sa rozhodli otvoriť obchodné miesto na Slovensku. Dlhé roky sme mali na Slovensku partnerov – podnikateľov, ktorí oslovovali aj obyvateľov Maďarska. Na ich zasiahnutie bolo riešením práve Kék Duna Rádió. Na území, kde vysielame, v Esztergom-e, v Tatabánya a v Komárom-e máme 60-percentnú počúvanosť. A veľkí maďarskí zamestnávatelia, ako Suzuki a Nokia zamestnáva mnohých ľudí zo Slovenska. Podnikatelia zo Slovenska prišli na to, že cez Kék Duna Rádio teda nezasiahnu iba obyvateľov Maďarska, ale cez nás dokážu osloviť aj maďarsky hovoriacich obyvateľov južného Slovenska. Keďže ich do našej pobočky v Komárom-e prichádzalo čoraz viac, na jar v roku 2007 sme sa rozhodli, že otvoríme obchodné zastúpenie v Komárne.
RADIA.SK: Kto sú vaši klienti, a ako reagujú na vašu ponuku?
Lajos Palánki: Sú to väčšinou obchody s elektronikou a domácimi potrebami, reštaurácie, fitnescentrá, služby, predajne s mobilnými telefónmi, internetoví provideri a predajcovia áut.
RADIA.SK: Musíte ich vyhľadávať a musíte ich presviedčať alebo chodia za vami sami?
Lajos Palánki: V skutočnosti, 75 percent klientov vyhľadáva nás a nie opačne. Zvyšných 25 percent - keď sme sa s nimi čo i len raz skontaktovali, stali sa našimi stálymi partnermi.
RADIA.SK: Koľko reklamy zo Slovenska odvysielate mesačne a aký podiel tvorí reklama zo Slovenska na celkovej reklame, odvysielanej v Kék Duna Rádiu?
Lajos Palánki: V porovnaní s celkovým objemom odvysielanej reklamy, tá zo Slovenska netvorí zásadný podiel. V porovnaní s našim zastúpením v Komárome je to 20 percent, v porovnaní s tým, čo získame v Esztergome, je to 10 percent, s Győrom a s Tatabánya to nie je ani 5 percent.
RADIA.SK: Dá sa porovnať predaj vášho reklamného času na Slovensku s predajom v Maďarsku? Sú veľké rozdiely medzi týmito trhmi?
Lajos Palánki: Na maďarskom trhu máme rozbehnutý oveľa intenzívnejší predaj reklamného času. V každej oblasti funguje sieť spolupracovníkov, ktorí neustále vyhľadávajú nové kontakty. Rádio je popri tom členom dvoch reklamných sietí, čo nám prináša celonárodnú reklamu v objeme približne 30% z celkovej odvysielanej reklamy. Okrem toho sme založili reklamné noviny, ktoré vydávame v náklade 135 tisíc kusov. To nás odlišuje od nášho pôsobenia na Slovensku.
RADIA.SK: Kék Duna Rádió na Slovensku počúva približne 25 – 30 tisíc poslucháčov, čo ho radí medzi najpočúvanejšie regionálne rádiá u nás. V Trnavskom a Nitrianskom kraji predbiehate svoju vlastnú domácu konkurenciu – celoplošky Danubius a Sláger. V čom spočíva tento úspech?
Lajos Palánki: Neustále sledujeme výsledky slovenského prieskumu Median. Danubius a Sláger za nami zaostávajú aj u nás doma a to s dosť vážnym rozdielom. Je to vďaka dvom veciam: Po prvé - jasný hudobný formát, vytvorený softvérom, ktorý sme si sami vyvinuli. A po druhé – neustály prínos miestnych a regionálnych informácií. Musia byť pohotové, zrozumiteľné, nezávislé a nestranícke.
RADIA.SK: Nezvažovali ste aj priamy vstup na slovenský trh kúpou niektorého rádia alebo zriadením nového? Neláka vás myšlienka - vyskúšať model Kék Duna Rádia aj na Slovensku?
Lajos Palánki: Rozmýšľali sme o vstupe na trh, ale žiaľ naše doterajšie pokusy neboli úspešné. Nemali sme predstavu o sume a nemáme také kontakty, vďaka ktorým by sme vedeli, kde je na predaj rádio alebo ako by sa dala získať nejaká frekvencia. A k nájdenej frekvencii sme nenašli partnera, ktorý by nám poradil a pripravil kompletný projekt. Výhodou nášho rádia oproti veľkým hráčom je, že popri celosvetových udalostiach v našich správach dávame veľký dôraz na lokálne informácie. Otázne je, že ako by to fungovalo na slovenskom trhu tak, aby to zároveň zodpovedalo aj príslušným zákonom.
- jš -