Prešov lemujú citylighty s tvárami Martina Husovského, Katky Knechtovej, Katky Koščovej a Martina Višňovského. Vedel som o zmenách v Rádiu Prešov a keď som ich videl pochopil som, že zmena nastala. S dobrou predtuchou, že konečne muzikanti budú robiť nielen muziku, ale aj vysielanie pre ľudí som navštívil Martina Višňovského [Chiki Liki Tu-A], súčasného riaditeľa Rádia Prešov a nechal ho rozprávať o tom, čo nás čaká.
Martin, pred krátkym časom si sa stal novým riaditeľom Rádia Prešov, ktoré odvtedy prešlo zmenami. Čo sa teda zmenilo od tvojho príchodu, ako momentálne funguje Rádio Prešov a nakoľko sa líši jeho formát od toho predošlého?
Zmena sa začala od loga, teda od celkovej tváre rádia a toho, ako má pôsobiť na ľudí. Programovo sa zmenilo hneď niekoľko vecí. Je toho naozaj veľa, takže stačí ak si klikneš na našu webstránku. Postupne budeme meniť aj to, pre koho by naše rádio malo byť, pretože povedať, že je to pre Prešovčanov je strašne obšírne tvrdenie, nakoľko je ťažké povedať, kto je Prešovčan a kto už nie. Chceme ale vysielať pre tých, ktorí reálne žijú na tomto území. Môže to byť teda pokojne človek z Helsínk [smiech]. Podstané je, že si nás naladí. Zmena nastala aj v tom, že štyri tváre majú svoje špeciálne relácie. Dvakrát Katka [Koščová a Knechtová] a dvakrát Martin [Husovský, Višňovský]. Tieto relácie budú tiež o iných pohľadoch na hudbu. V tomto smere budeme pokračovať. Veci sa budú obnovovať skôr tak, aby ľudia, ktorý už niečo dosiahli, resp. si to myslia, budú chodiť do nášho rádia, kde dostanú priestor, aby o tom povedali ľuďom a propagovali seba a svoju prácu. To je hlavná myšlienka a účel, na ktorý by malo rádio slúžiť. Plus rôzne bonusy, ako napríklad dopravný servis, ktorý pôvodne fungoval na báze Stella centra, čo je somarina, pretože tam maximálne napíšu, že vo Svidníku je havária. Teraz spolupracujeme so spoločnosťou Šariš Taxi, ktorá nám vždy nahlási, ak sa v Prešove vyskytne nejaký problém na cestách. Takéto informácie sú veľmi pozitívne, pretože sa človek ráno dozvie, že na Levočskej ulici je nejaký problém s premávkou a predčasne sa vyhne tomu, že bude meškať do práce alebo na dôležité stretnutie. Navyše, vo Svidníku nás aj tak nikto nepočúva. A množstvo ďalších maličkých vecí. Ak by som to mal zhrnúť, zmenila sa tvár, niektoré služby a hudobne by som povedal, že rádio nebude diskotékové.
Aká teda je cieľová skupina Rádia Prešov?
Všetci. Nepodceňujeme nikoho. Ponúkame varianty pre každého, či už ten fanúšik má desať rokov alebo päťdesiatštyri. Nemáme to špecifikované.
Aké bolo leto Rádia Prešov?
Zaspaté. Celé sme to preladili na úplné minimum a pripravovali sme túto vec. Tento mesiac si vyskúšame, ako to funguje v praxi a či je reálne to udržať. Nápady sú aj do budúcna. Dôležité je prísť na to, či to budeme takto schopní udržať. Budú sa pridávať programy, ako Iná hudba, kde sa budú pridávať ďalšie menšinové žánre, ktoré budú mať vo vysielaní svoje konkrétne hodiny. Dôležité je, aby to bolo pestré.
Máte už prvé ohlasy od poslucháčov, alebo je ešte skoro sa na to pýtať?
Ja konkrétne nie, pretože nemám veľa času sledovať to. Ale mám tu mail, ktorý prišiel dnes ráno. Niekto nás počúval v Košiciach cez internet a napísal nám, že by sme mali zahrať aj nejaké slovenské a české pesničky.
Aký priestor teda chcete venovať slovenskej hudobnej scéne?
Tu je výhoda tá, že si môžeme dovoliť púšťať prešovských interpretov. Jednak niektorí majú stále celoslovenskú pôsobnosť, takže je to jedno. Ale muzikantom, ktorí sú skôr regionálni a sú na tej úrovni, že to môže ísť do vysielania a pritom tu nemusíme mať špeciálnu rubriku „naša prvá nahrávka,“ im radi pomôžeme dostať ich muziku k ľuďom a nájsť tak aj vďaka Rádiu Prešov nových fanúšikov.
Bol problém „ukecať“ zvyšné tri tváre Rádia Prešov na túto spoluprácu?
Nebol to problém. Oslovil som ich všetkých a pochopili o čo ide. Je to vec, ktorá je dobrá. My sa budeme snažiť, aby naše rádio pritiahlo poslucháčov a dobré to je v tom, že všetci majú voľnú ruku a naozaj si môžu púšťať, čo chcú. Myslím si, že práve toto bude pre ľudí najviac zaujímavé, pretože takto sa o nich dozvedia najviac. Čo sú zač, odkiaľ sú a prečo je to tak? Nechajte sa prekvapiť.
Ty si tiež jednou z tvárí tejto kampane. Čo budeš riešiť ty vrámci svojho moderovania?
Tam je to veľmi jednoduché. Samozrejme v tom bude veľa vecí, ale myšlienka je tá, že žijeme v roku 2009, teda v 21. storočí a v podstate sa budem snažiť propragovať čo najviac európsku hudbu. Ale tú pôvodnú, lebo nie som veľmi zmierený s tým, ak sa povie Taliansko, tak si všetci myslia, že to je Ramazotti. V Taliansku je plno iných kvalitných kapiel a nikto o nich ani netuší. Preto som si dal za úlohu prinášať ľuďom hudbu, ku ktorej sa inak nedostanú. A tiež nabúravať veci typu: Maďari sú taký národ, ktorý hrá len na husliach, tancuje okolo ohňa a varí guláš. Teda trocha nabúravať ten stereotyp, v ktorom tu uzavretí žijeme.
Ľudia si vás môžu naladiť na frekvencii 91.4 MHz, alebo počúvať live cez internet. Ako chcete ešte inak dostať vysielanie Rádia Prešov medzi ľudí?
Tou reálnou formou. To je to, čo by rádio malo vytvárať a pred tým to bohužiaľ nebolo. Ísť medzi ľudí. Rádio by malo byť kultúrne. Nepôjde nám o nejakú prvoplánovú vec. Budeme sa snažiť nájsť si cestu k ľuďom, ktorí majú nejaký vzťah k hudbe, ako aj k iným odvetiam. A to sú najmä koncerty, ku ktorým sa budeme pridávať. Pôjdeme do väčších vecí, ktoré sa tu dejú a pôjdeme do nich ako hlavný mediálny partner. To je základná vec, ako sa dostať k ľuďom aj z druhej strany. Teda prinášať im vždy nejakú muziku, pri ktorej budeme aj my.
Rozhovor pripravil: Edo Kopček ml.
[prevzaté so súhlasom z www.mojamuzika.sk]
- vizuál jesennej kampane Rádia Prešov