menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Rádio Beta

V éteri ste od roku 1995. Iné podmienky a konkurencia bola vtedy, iné mediálne prostredie je dnes. Čo sa za to obdobie z vášho pohľadu zmenilo?

Štefan Kurušta, riaditeľ Rádia Beta: Zmenilo sa toho veľmi veľa. V čase nášho vstupu na trh neexistovalo toľko subjektov, v oblasti reklamy a médií. Neskôr svoju činnosť začala celoplošná súkromná televízia Markíza, ktorá značne prispela k zmene rozdelenia reklamného koláča, vzniklo niekoľko ďaľších rádií ale aj zaniklo. Za zmienku snáď ešte stojí spomenúť ohromný entuziazmus, s ktorým sme v tom čase rádio zakladali. Bolo to čosi nové, nepreskúmané, pracovali sme s ľuďmi, ktorí túto činnosť ešte nikdy nevykonávali, nikdy nesedeli za mikrofónom. Dnes je situácia iná. Nové rádiá pri zakladaní mnohokrát už pracujú s ľuďmi vyškolenými a zabehnutými v iných médiách, samozrejme aj s podstatne iným finančným kapitálom.

Máme za sebou rok 2003. Aký bol pre vaše rádio po stránke počúvanosti, či obchodnej?

V priebehu roka 2003 prešli relácie Rádia Beta postupnými zmenami. Našim zámerom bolo vytvoriť relácie , ktoré sú pre poslucháčov zaujímavejšie. Keďže kontakt s poslucháčmi nestačí udržiavať len prostredníctvom vysielania v éteri, zorganizovali sme na plážovom kúpalisku v Prievidzi veľmi úspešné podujatie Beta Laser Show, na ktorom mali ľudia možnosť stretnúť sa s moderátormi, ktorých hlasy ich denne sprevádzajú, vyjadriť svoje názory v ankete a čo je najdôležitejšie, dobre sa zabaviť.
Tieto aktivity sa pozitívne odrazili na prieskumoch počúvanosti. Dá sa povedať, že naša poslucháčska verejnosť sa stabilizovala.Tento stav samozrejme sa nedá prisúdiť len jednej či dvom aktivitám v rámci "public relation." Je to dlhodobá, cieľavedomá činnosť zameraná na poslucháčov daného regiónu prostredníctvom vyšpecifikovanej programovej štruktúry.
S počúvanosťou rádia veľmi úzko súvisí obchod. Je logické, že objednávateľ reklamy sa v prvom rade zaujíma, aký efekt reklama dosiahne, ak ju umiestni v našom rádiu. Oveľa lepšie sa predáva reklamný čas v médiu, ktoré sa môže preukázaťdobrými výsledkami v prieskumoch počúvanosti. Zaznamenali sme pozitívne ohlasy zo strany firiem, ktoré nás kontaktovali práve na základe výsledkov prieskumu. V budúcnosti chceme počet našich stálych poslucháčov zvýšiť. Zaujímavými reláciami, aktuálnymi informáciami najmä z regiónu, kvalitnou prácou moderátorov a samozrejme tým, čo patrí k dobrému rádiu - dobrou hudbou.

Ako vidíte rok 2004? Je ešte takmer celý pred nami, čo od neho očakávate?

V predchádzajúcich rokoch sme prešli väčšími aj menšími zmenami v súčasnosti sme dostatočne stabilizovaní na mediálnom trhu, chceme rozšíriť postupne sieť vysielačov na priľahlé regióny aby sa zväčšil dosah a zlepšil signál pokrytia v širšom okolí. Samozrejme, že nemáme celoplošné ambície, chceme zostať naďalej regionálni.

Minulý rok do Prievidze prišla konkurencia z neďalekého Partizánskeho - Hit FM, ktoré u vás spustilo vysielač. Pred časom ste spolupracovali [šírili ich vysielanie] a dnes je to vaša priama konkurencia. Ako sa na to pozeráte?

Pozeráme sa na nich ako na ktoréhokoľvek iného konkurenta. Myslím si, že sme všetci na jednej lodi a musíme si navzájom pomáhať. Podľa môjho názoru treba vnímať každého konkurenta skôr ako kolegu - nie ako nepriateľa!

Aký software používate na odbavovanie vysielania? Nočné vysielanie beží za asistencie človeka, alebo plne automaticky?

Na vysielanie používame samostatný vysielací softvér Megamix, nočné vysielanie od 22. do 6. hodiny beží plne automaticky.

Koľko ľudí pracuje v Rádiu Beta?

V súčasnosti pracuje pre Rádio Beta 6 interných zamestnancov, ktorí zabezpečujú kompletný servis počnúc administratívou, prípravou programov, nahrávaním reklám, atď. a končiac fyzickým vysielaním a 16 externých zamestnancov [2. technici a 14 moderátorov, tí sa sústreďujú iba na samotné vysielanie].

Nie je tajomstvom, že malé lokálne, či regionálne rádia denne bojujú o prežitie. Stačí vám na fungovanie to, čo si ukrojíte z reklamného koláča na území, ktoré pokrývate? Nechceli by ste svoj signál dostať ďalej a tým pádom rozšíriť územie na ktorom budete predávať reklamný čas?

Regionálne rádia majú veľmi ťažkú úlohu, ak sa chcú presadiť a uspieť v silnej konkurencii celoplošných rádii. Dá sa povedať, že vedú boj o každého jedného poslucháča. Je však tendencia, že poslucháči uprednostnia počúvanie regionálneho rádia, ktoré im denne prináša aktuálne informácie o regióne, v ktorom žijú.
V oblasti reklamy je to podobné. Väčšinou spolupracujeme s firmami, ktoré už pôsobia, prípadne sa chcú presadiť v našom regióne. S mnohými z nich máme pravidelnú dlhodobú spoluprácu. Snažíme sa však osloviť aj ďaľších. V súčasnej dobe to však ani firmy nemajú jednoduché. Náklady neustále rastú, preto každá firma zvažuje koľko, kam a či vôbec bude investovať do reklamy. Veľmi nás teší, že prevažná väčšina firiem, ktoré sa rozhodli pre vysielanie reklamej kampane prostredníctvom nášho rádia, má pozitívne skúsenosti s jej účinkom a v prípade potreby sa na nás opäť obrátia.
Územie, ktoré pokrýva signálom Beta rádio, je pomerne veľké. Zasahuje okrem nášho regiónu [Prievidza, Bojnice, Handlová, Nováky] aj Partizánske, Bánovce nad Bebravou, Topoľčany, Hlohovec, Trenčín, Zlaté Moravce... Aj tu ešte máme nevyčerpané rezervy, ktoré by sa dali využiť pri predaji reklamného času.
V tomto roku plánujeme rozšíriť naše vysielanie na oblasť Handlovej a Turčianskej kotliny, čím by sa zlepšil príjem v okolí Handlovej, Martine, Turčianskych Tepliciach atď. a tým by sa zväčšil aj počet možných poslucháčov a zároveň možnosť predaja väčšieho množstva reklamného priestoru.

Vaša prezentácia na internete je dnes pomerne rozsiahla, no neuvažovali ste nad internetovým vysielaním, ktoré stále chýba?

Nad internetovým vysielaním sme samozrejme uvažovali, avšak zatiaľ to nepovažujeme za prioritu. Nie sme celoplošní a nemyslíme si, že by nám to prinieslo nejaký zvláštny efekt. Možno v budúcnosti. Je to otázka aj financií...

Ďakujem za rozhovor.

Materiál pripravil Bohuš Mäsiarčik.

pridať príspevok  Diskusia k článku: žiadny príspevok

K tomuto článku zatiaľ nie je žiadny diskusný príspevok.
Pridajte prvý príspevok!

Aktuálne články

Počúvanosť
štvrtok, 21.11.2024
1.
18,70%   + 11,00%
2.
18,31%   - 3,79%
3.
12,16%   - 1,10%
4.
11,13%   - 2,63%
5.
7,98%   - 0,81%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 21.11.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,90%   - 0,17%
2.
13,48%   - 0,58%
3.
9,99%   + 0,14%
4.
8,77%   + 0,25%
5.
7,42%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
VII. - IX. etapa 2024
1.
30,1%   - 0,1%
2.
21,0%   - 0,2%
3.
20,9%   - 0,3%
4.
18,9%   + 0,5%
5.
15,1%   - 0,3%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, VII.-IX./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
46. týždeň 2024 11.11.2024 - 17.11.2024
1.
Album
Mark Ambor
Belong Together
2.
Album
Disturbed
The Sound Of Silence (Cyril Remix)
3.
Album
Hozier
Too Sweet
4.
Album
Eminem
Houdini
5.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over