V apríli Rada pre vysielanie a retransmisiu schválila prevod 100-percentného podielu na základnom imaní spoločnosti Ragtime, prevádzkovateľa Rádia b1, na akciovú spoločnosť Harad Bratislava, v ktorej figuruje podnikateľská dvojica Martin Lengyel a Ladislav Rehák. So zakladateľom, bývalým spolumajiteľom a riaditeľom spravodajskej televízie TA3 Martinom Lengyelom sme sa cez icq porozprávali o jeho plánoch s bratislavským Rádiom b1.
Čo bol Váš hlavný dôvod vstupu do Rádia b1 a prečo práve táto stanica?
Projekt b1 bol pre pána Reháka a pre mňa zaujímavý. B1 považujeme za perspektívne rádio a veríme, že sa dá z neho urobiť nielen zaujímavé, ale aj úspešné rádio.
Boli ste jeho poslucháčom?
Nebol som poslucháčom žiadneho rádia, pretože na Slovensku nemôže byt rádio, ktoré vyhovuje môjmu hudobnému vkusu. Teraz samozrejme už b1, lebo ma zaujíma a prepadol som tomu. Rádio počúvam väčšinou v aute a kombinujem ho s CD-čkom.
Zostane nastavený súčasný formát rádia, alebo ho zmeníte aj podľa svojho gusta?
Podľa svojho gusta ho žiaľ zmeniť nemôžem. To by bolo metalové rádio :-) Preskúmali sme si situáciu na trhu a veríme, že b1 má perspektívu. Formát je zaujímavý a rádio bolo dobre riadené z finančného hľadiska a nenesie so sebou žiadne ťarchy minulosti. Zásadná chyba akéhokoľvek rádia je, ak si ho majitelia alebo manažment menia podľa svojho vkusu. Na to mám doma CD nosiče.
To je pravda. Robili ste si pred vstupom do tejto stanice prieskumy, alebo ich plánujete robiť v budúcnosti, aby ste oslovili čo najširší okruh ľudí?
Urobili sme si úvodný prieskum. Teraz pôjdeme do podrobných.
Netajíte sa tým, že ho chcete rozšíriť na celé územie Slovenska. V akom horizonte by ste z b1 chceli urobiť celoplošku?
Môže to trvať od roka dlhšie. Aby som to upresnil - celoplošné nie je úplne presný pojem. Chceme byť mulitergionálne rádio.
Kam by ste signál v prípade multiregionálneho chceli dostať najradšej?
Krajské mestá, oblasti kde žije najviac ľudí - Košice, Banská Bystrica, Trenčín, Žilina, Martin, Nitra atď.
Budete využívať služby Rádiokomunikácií, alebo pôjdete cestou vlastnej siete vysielačov?
Kombináciou oboch.
Kde sa presťahujete zo súčasného sídla na Leškovej ulici?
Máme niekoľko alternatív, rozhodneme sa čoskoro.
Hovorí sa aj o zvyšovaní výkonu bratislavskej frekvencie b1 ...
Výkon v BA je dosť zložité zvýšiť. To treba najprv zrušiť Schwechat. :-)
Určíte sa skvalitní spravodajstvo. Budete ho vyrábať, alebo ostane pri tlačových agentúrach?
Budeme ho vyrábať, to určíte. Ale nebude to spravodajské rádio. Vďaka mojej minulosti to každý očakáva. Ale ja už správy až tak nesledujem.
Plánujete výrobu vlastného dopravného servisu?
Áno.
Posunie sa formát b1 mierne hudobne napr. k novšej hudbe, alebo ostane absolútne bez zmeny?
Neostane absolútne bez zmeny, ale zároveň sa neposunie k novej hudbe.
To znamená?
Tie prvé zmeny už nastali. Flebo [hudobný dramaturg b1. pozn. red.] sa pohral s playlistami a myslím, že dobre. Ďalej nemôžem prezradiť, lebo nechceme informovať konkurenciu o našich plánoch.
Bude v programe naďalej toľko špeciálnych hudobných relácií?
Budú vo večerných časoch. Určite sa ich nevzdáme.
Bude sa naďalej vysielať systémom one man show, alebo moderátor plus technik?
One man show, aspoň vo väčšine dňa. Možno bude niekoľko relácií s moderátorom a technikom, ale celkovo je trend vo svete one man show.
Kedy budú počuteľné zmeny?
V septembri určíte, a dovtedy iba zmeny, ktoré bežný poslucháč nebude počuť, ale iba pocíti.
Spustíte potom reklamnú kampaň?
Áno, zatiaľ predbežne plánujeme na september kampaň pre Bratislavu.
Billboardy, printové médiá, alebo iná forma?
Ešte presne nevieme aké médiá použijeme, teraz na tom robíme.
Zmeníte zvukovú grafiku? Tá momentálna sa používa už dosť dlho.
Budeme ju 100-percentne meniť.
Od leta, alebo neskôr?
V septembri.
Vyrobíte si ju sami, alebo na kľúč?
Budeme to robiť vo vlastnej réžii, pretože nechceme skončiť pri troch jingloch. Chceme s hudobnou grafikou permanentne pracovať.
Rádio b1 je momentálne ľudsky poddimenzované. Kedy sa situácia zmení? Chýba vlastná produkcia, bude potrebné vybudovať vlastné oddelenie marketingu a pod.
V týchto dňoch všetko budujeme. V septembri chceme byť pripravení.
Budete mať v b1 funkciu?
Žiadnu. Nemám v b1, ani vo firme Ragtime žiadnu výkonnú funkciu, ani v orgánoch spoločnosti. Je to preto, lebo od 1. mája som riaditeľ vydavateľstva W Press, ktoré vydáva týždenník Týždeň. V b1 som iba akcionár. Spolu s Ladislavom Rehákom sa spoľahneme na manažment rádia. Ale fakt je ten, že do koncepcie a stratégie budeme zasahovať efektívne ju spolutvoriť.
Kto bude v rádiu šéfovať?
Rádio b1 bude mať výkonného riaditeľa. Bude ním Vlado Kulich, súčasný finančný riaditeľ Expresu.
Aká je budúcnosť momentálneho šéfa b1 Tomáša Zubáka?
Tomáš je programový riaditeľ a určite s ním počítame ďalej v manažmente rádia.
Budete robiť konkurzy, alebo skôr využijete kontakty?
Kontakty. Konkurzy zaberú veľa času. Nie je čas experimentovať.
Viete už teraz prezradiť mená ľudí, ktorí by sa mohli u váš objaviť v úlohách redaktorov, moderátorov? Počul som klebety napr. o Ľubošovi Černákovi z Expresu, ktorý by bol výraznou posilou pre team b1 ...
O menách zatiaľ nechcem hovoriť. Momentálne máme viacerých na lane, ale s nikým nie sme na sto percent dohodnutí. Ale zase aby bolo jasné, nemáme potrebu v b1 všetko meniť, len doplniť.
Aké investície plánujete do tejto stanice?
Najväčšia investícia bude nová technológia, pretože musíme vlastne postaviť nové rádio. Ďalšie peniaze pôjdu do prevádzky, pretože budeme musieť zvýšiť náklady, čo je logické, lebo musíme budovať nový tím ľudí v zmysle produkcia, ekonomika, manažment.
Inovovať budete aj momentálne vybavenie štúdia?
90 percent techniky budeme kupovať novú.
Kde je váš cieľ v počúvanosti?
Chceme mať takú počúvanosť, aby sme pri našich budúcich nákladoch tvorili z reklamných výnosov zisk. B1 je teraz malé regionálne rádio. Tam, kam by sme sa v budúcnosti zaradili je Expres, Fun, FM, Okey, Twist. To znamená byť medzi celoplošnými, alebo multiregionálnymi hráčmi na trhu. To je robota naozaj na niekoľko rokov, ale s tým do toho ideme.
Takže plánujete stratu na dlhšie obdobie ...
Na primerane dlhé obdobie. Strata má význam vtedy, ak je jasná vízia kedy skončí. Tú víziu máme.
Ste teda jednoznačne presvedčení, že sa vám podarí dostať medzi špičku? Nebude to jednoduché ...
Skôr tú špičku rozšíriť, aby som bol presnejší. Presvedčení sme, že sa to dá. Treba to urobiť dobre a bez chýb.
Rádio b1 je iné ako ostatné a nekopíruje nikoho ...
Ani neplánujeme kopírovať. Odstránime slabé miesta a upevníme tie silné miesta. B1 nie je podľa mňa rádio, v ktorom treba urobiť radikálne zmeny. Dôležité budú skôr jemné systematické úpravy.
Podložené prieskumami?
Áno.
Rádio Východ momentálne používa značku b1, ako Východ b1. Budete s nimi ďalej spolupracovať?
Na to neviem zatiaľ odpovedať. Pokiaľ viem, medzi b1 a Východ b1 už nie je žiadna spolupráca.
Budú môcť ďalej používať značku b1, ktorú si vy chcete nechať a nemeniť?
Neviem aký je presne zmluvný vzťah kvôli značke medzi b1 a Východ b1. Bez toho neviem odpovedať. Momentálne je stav taký, že b1 je malé regionálne rádio a Východ b1 je významné regionálne rádio, ktoré má viac poslucháčov. Ak nastane doba, že budeme riešiť značky, tak to vyriešime. Zatiaľ je to ale veľmi ďaleko.
Ďakujem za rozhovor.
Interview s Martinom Lengyelom pripravil Bohuš Mäsiarčik
foto: © The Slovak Spectator, 2001