Necelý rok je v éteri metropolitné Rádio SiTy. Prieskumy počúvanosti sú však v jeho prospech nelichotivé. O pohľade na ne, ako aj o prítomnosti a budúcnosti bratislavského Rádia SiTy je internetový rozhovor s jeho zakladateľom Rastislavom T. Lehotským.
Rádiu Sity v poslednej vlne prieskumu MML vyšla mizerná počúvanosť, aký je váš pohľad na tento výsledok?
V spolupráci s Rádiom b1 sme si u MEDIAN SK iniciovali extra výskum - špeciálne pre bratislavský kraj. Ale to, čo nám odovzdali musí "potešiť" oboch zadávateľov... V tejto vzorke z celoslovenského pohľadu 1000 respondentov je vraj 460 v bratislavskom kraji - a to je nejaký zvláštny nepomer... Z neho vyšlo aj v jednom aj v druhom prípade, že sa k nám konkrétne vyjadrilo alebo vyslovilo 13 respondentov. To, že tento prieskum nám priniesol jasno v tom, aké kuchynské vybavenie a vzdelanie má taký či onaký poslucháč je fajn, ale nerieši to základ a to je, že naše rádio si technicky možno naladiť len na 0.16 percenta slovenského územia [info z licencie podľa TÚ] a na tejto časti bratislavského územia žije približne 150-180 tisíc obyvateľov, čo zodpovedá cca 30-tim respondentom na danom území... V tomto kontexte je prieskum úplne o ničom a bol na dlhé obdobie posledný, ktorý sme objednávali a platili. Požiadame, aby nás v ňom jednoducho viac neuvádzali, lebo je nepresný a pre naše potreby úplne nepoužiteľný [tak to realizovalo aj Rádio Expres v prvých 2 rokoch svojej počiatočnej existencie]. Iný prieskum, ktorého výsledky si môžete pozrieť na našom webe a bol realizovaný telefonicky s katedrou sociológie a má "trochu" iné parametre, čo môžete vidieť aj na www.radiosity.sk. Zhodou náhod 29.6.2005 náš live stream dosiahol za deň magické číslo 500 rekordne pripojených poslucháčov cez net!!! Neviem, čo mám komentovať... Bol to omyl za 90 tisíc korún... zbytočne vyhodené peniaze...
Budete z tohto prieskumu vyvodzovať nejaké dôsledky, budú programové zmeny?
V metropolitnom rádiu SiTy je naozajstný program - plný informácií pre Bratislavčanov. Jeho časovanie je plánované v prime time od 5-tej do 19-tej po 3 až 5 minútach. Robíme to, čo vskutku nerobí nikto iný. V spravodajskej slučke ponúkame metropolitné správy s počasím so zreteľom na Bratislavu každú hodinu. František Jašík - absolútny profík [ex. Nitra, b1, Nový deň], Športové komentáre s pánom Karolom Polákom starším [asi netreba komentovať], Cestovanie s Ľubošom Motyčkom , Humor s Milanom Nemcom [ex Twist v časoch najväčšej slávy Uragánu, či Apropo], Životný štýl s Mikou Vargovou [DCA , Zet, Dúha] a Natašou Vámošovou [mesačník Vitalita, ex. Twist a b1], Moto so Silviou Fajdovou - Čiefovou [Rock FM] , Financie a Digitálny vek so Štefanom Marušákom [SRo], ankety a Veľké ucho - čiernu skrinku rieši Ica Ubreziová - naša novinárka [ex. Nový deň, Plus 7 dní]. Ďalší argument: v etapách tak ako sú rôznorodí poslucháči pri rádiách v rôznych časoch im to dávkujeme v éteri aj hudobne. To, čo všetci "najlepší a najhitovejší" dávajú do rúk "odborným" hudobným radám a dramaturgom - určujú u nás predovšetkým poslucháči. Rádio SiTy sú od rána od 7 hodiny do večera do 20-tej hodiny hity, ktoré vyberáte vy! Je otázkou času, kedy táto kaskádovitá pozitívna informácia "zblbne" celé mesto a to objaví, že nepotrebuje od svojho rádia ani najlepšiu dopravu z Košíc či z Donovalov, alebo 100krát "prevarený" hit. To je naše ďalšie plus. Dvakrát do hodiny len a len dopravný servis z mesta. Okrem Stellacentra využívame aj taxikárov, vlastné web kamery nad mestom a taxikárske a záchranárske dispečingy. Samozrejme toto sa prejavuje krok po kroku. Takisto ako naše 25-ročné "disdžokejské" skúsenosti [Lehotský + Majling + Loderer]... Nasadzujeme extrémne veľa a najmä tanečných komerčných noviniek do nášho éteru 107 FM. To má samozrejme aj svoje ďalšie príčiny [náš prieskum v rádiu: 50% tanečných a 30% noviniek očakávajú naši poslucháči]. Máme denne po 20-tej tanečnú linku "Volnú jazdu" a tá je skutočne toho času najhviezdnejšia z celého Bratislavského éteru. To asi preto, že sa všetci dávno vykašľali na mladého poslucháča. Julo Loderer – tatko a garant slovenských diskoték odchoval so mnou prvé korene vo Fun-ku 90-93 a je späť! Takisto ako "ClubLab" - čo je síce iná káva, ale má to neskutočné "gule." Za spomenutie stojí aj DJ San Martino z IBIZY - člen zoskupenia Milk and Sugar, ktorý z nadšením už 30-ty týždeň pravidelne dodáva a vyrába progresívne DJ-sety do programu "XXL." K tomu DJ-sety od renomovaných bratislavských DJ-ov [čo boli našimi učňami v 80-tych a 90-tych rokoch] a pochopiteľne i mladá krv. Preto si myslím, že nie je čo riešiť [po 10-tich mesiacoch]... Ľudia nás musia nájsť a to je, ako som už spomínal fakt len otázka času a lepšieho signálu. Ten budeme posiľovať ďalšími vykrývačmi, už na jeseň 2005 je pripravená na RVR kóta Devínska Nová Ves, ktorá je už schválená okolitými štátmi a bude spustená do mesiaca od pridelenia. A samozrejme, silnou reklamnou kampaňou a trpezlivosťou...
Nemyslite, že by bolo lepšie špecializovať sa na ešte užšiu cieľovú skupinu ako ponúkať relatívne široký hudobný formát?
Nerozumiem asi otázke... No skúsim vysvetliť na príkladoch a porovnaniach. Ak na skvelú skupinu Aya [nech mi odpustia] nepríde v Bratislave na vystúpenie v Metroklube ani 20 ľudí a na Michala Davida príde 2000, tak sa pýtam, aká je cieľová skupina??? Rockeri verzus penzisti? Veď Malého princa tak "skvele" interpretoval Tomáš Bezdeda - hviezda mládeže a Superstar... Prečo na Michalovi Davidovi spievajú teenageri ako o život aj zo svojimi rodičmi? Prečo nás kamaráti z brandže napríklad v októbri obviňovali z pološialenstva a nekompetentnosti, keď sme začali hrať "nejakého" Arasha ako prví, rovnako slovenskú 16-tku Lusiu, či Erica Prydza... Veď "už" [do pol roka] objavili tieto hviezdy aj ďalší... Kolega Julo Viršík našiel Taktikov a Seňoritu Margaritu až teraz! Potreboval jednoducho na to naše overenie v bratislavskom éteri. Tak ako kedysi prešovské Flash-ko uvalcovalo z Východu pre skupinu I.M.T. Smile cestu k celoslovenskej popularite. My budeme robiť SMS RDS a určite si to všimnú aj ďalší a zaradia ako "objav sezóny"... Budeme makať na nasej web stránke, tak ako od samého štartu 1.9.2004, aby sme mohli aj ďalších inšpirovať - čo je to technologický a myšlienkový náskok!!! Takže nemyslím...
Ako vidíte svoje ďalšie uplatnenie v slovenskom éteri a ako chcete dosiahnuť lepšie výsledky v počúvanosť oproti momentálnemu stavu?
A teraz zlatý klinec - naše rádio vykazuje v obrate a reklame skoro by som až povedal fenomenálne výsledky... Pri tých smiešnych cenách si viete asi predstaviť, koľko to dá námahy to zabezpečiť.... Lenže to je práve naša výhra. Náš projekt je mimoriadne skromný a predáva sa ako "teplé rožky." Nuž, v tomto kontexte obratov, tržieb a rapídneho nárastu počúvanosť je radosť pracovať.
Za Rádio SiTy na otázky odpovedal Rastislav T. Lehotský