Diskusia k článku Komentár: Europa 2 pláta riadenie programu
Za to, aby vysielatel dodrzoval platne licencie samozrejme som. Vid priklad s Okey/E2 a konieckoncov aj X ani zdaleka nedodrzal licencne podmienky, na zaklade ktorych ziskal tolko frekvencii... ale viac by som do toho urcite nezasahoval + hlavne by som povolil vlastnenie viacerych licencii 1 majitelom. Ono to uz vlastne aj dnes funguje, len trochu zlozitejsie, aby sa obisiel zakon :)
len aby si nebol nakoniec chudobny dramaturg..tolko zarucene spravnych postupov ako robit radio nenajdes nikde, len v diskusii radia.sk
Môžem byť potom hudobný dramaturg? :-)
jaj vy ste tu ale múdry mali by ste sa dať všetci zísť a odštartovať vaše rádio ktoré by bolo TOP teda ešte viac ako Expres ... to by teda vyzeralo
Samozrejme nemám na mysli nejakú štátnu reguláciu, ktorá určí kolko staníc má kde vysielať, ale boli by sady frekvencií určené pre celoplošné vysielanie, dalšie pre regionálne a potom lokálne a mestské, resp. nekomerčné projekty. Takto je tu naozaj chaos. Stanica v Bratislave získa frekvenciu na základe projektu čisto čs hudby, alebo projektu mestského rádia. Po čase zmení formát aj názov, čiže je to úplne odlišná stanica. Je to fér voči ostatným žiadateľom? Dnes stačí Rade naslubovať modré z neba, ukázať perfektný projekt a nejaký čas po spustení vysielania jednoducho zmeniť formát a vysielať si to, s čím sa uchádzal o frekvenciu niekto iný.
Ale o tom je podnikanie-mas ambiciozne a expanzivne plany, ktore ti nevyjdu? tak vrat frekvencie a nech sa o ne uchadza niekto iny. Naco zbytocne obmedzenia kolko celoplosiek, regionalok a lokalok, kedze drviva vacsina tych regionalnych stanic sa beztak tvari celoplosne a su schopne vysielat dopravny servis z 2.konca republiky, kde o nich nikto ani len netusi. A ako som uz spominal, buducnost patri beztak novym technologiam-analogove FM vysielanie bude o nejakych 10 rokov urcene presne tej istej skupine obyvatelstva, ktorym je teraz urcene vysielanie na AM vlnach :)
Bolo mi jasné že s tým nebudeš súhlasiť, ale stav kedy je na Slovensku 6 multiregionálnych staníc (Lumen nerátam) a ďalšie sa na ne pokrytím chcú dotiahnuť je nenormálny. Potom to tie stanice nezvládajú, reklamný trh neuživí tolko celoplošiek. V Maďarsku mali dve siete, v Rakúsku podobne. Rovnaký chaos (a neregulácia) existuje vo vonkajšej reklame a je to rovnako nenormálny stav deformujúci nielen reklamný trh, ale aj verejný priestor a estetiku.
Čo sa týka Expresu, ten je v podobnej situácii ako Markíza. Ľudia to sledujú zo zotrvačnosti, zo zvyku, takže zmeny v programe sa na sledovanosti prejavujú veľmi pomaly. Zaujímavé by boli prieskumy sledovanosti, keby dali do každej domácnosti na Slovensku HBO na rok zadarmo. Myslím že Markízu by to z pozície lídra nezosadilo. To dokáže jedine kanál typu Joj, čiže len podobné TV bahno.
Len prosim nie dalsie regulacie. Akakolvek regulacia trhu je cesta do pekla o com sa aj dennodenne presviedcam... btw. klasicke terestricke radio sa uz beztak stava prezitkom a v buducnosti sa stane domenou starsich ludi. Pre mladych sa bude streamovat hlavne cez smartphony, kde nastastie ziadne regulacie nehrozia :)
niet co viac dodavat, asi len to, ze 100% suhlasim.
Ono kým bude na Slovensku platiť že jedna spoločnosť = jedno rádio, ťažko možno očakávať väčšiu pestrosť rádií. Keď bude mať jedna spoločnosť viac rádií, bude to o niečom inom. Tu v diskusiách sa o tom síce neraz písalo, ale zdá sa že v brandži sa v tomto smere nič nerobí
No cisla Expresu ukazuju, ze posluchaci im uz tie experimenty pomaly ale isto tolerovat prestavaju :) a to som este zvedavy, ked sa ANRTS dohodne s novou agenturou na 1.vysledky prieskumov. Tam pojde X urcite ovela viac dolu :)
Súhlasím s biscuitom, neviem prečo je taký problém tu na radia.sk sa podpísať pod článok, aj keď zainteresovaní vedia, kto to píše. Keď pridá nejaký komentár Julo, tak sa podpíše.
Podľa mňa komentár vystihol situáciu aká je vo viacerých staniciach. Riadenie typu pokus, omyl, náhoda. Navyše na Slovensku mal byť trh istým spôsobom regulovaný. 4 komerčné celoplošné siete, zopár regionálnych a zbytok lokálky. Každý by mal svoju cielovku a svoje teritórium. Na celoploškách obmedzenia pre odpojováky a regionálnu reklamu. A nie že jeden deň vysielam najnovšie hity, druhý deň tanečnú hudbu, potom dychovku a skončím pri rocku.
Obaja vieme kto je autorom článku :-) Ale si to asi necháme pre seba... Ináč súhlas že Expres si tú kritiku zaslúži... Stačí sa napríklad vrátiť k článkom pána doktora Étera, tam sa písali aj také veci, že Expres ak chyby nerobí, zostane lídrom. Dnes je situácia v samotnom Exprese určite iná a dovolím si tvrdiť že v Exprese sa chyby robia. To či to poslucháči odpustia je jedna vec, ale samotný fakt že Expres nejaví známky profesionality vec druhá. A ako sa kritizujú aj úspešné filmy, úspešní športovci, prečo nekritizovať aj zatiaľ úspešný Expres?
Nedá sa porovnávať jedna s druhou stanicou. Pozícia Expresu je taká, že i experimenty jej poslucháči odpustia. Samozrejme, že hlavne vďaka tomu, že stanice na nižších pozíciách sa málo snažia... E2, Fun, Jemné...
Je naozaj tak velkym problemom, aby sa autor clanku podpisal? A este nieco k objektivite-je pravda, ze E2 je robena velmi zle. Preco sa ale radia.sk nezameriavaju aj na kritiku inych radii? Napr. ten nas slavny najpocuvanejsi Expres meni kazdy rok obsadenie rannej show, co znamena, ze nema tiez ziadnu viziu a robi to systemom pokus-omyl. Ale v tomto pripade je nejak "ticho po pesine"...
To je pravda. No dnes agentúry primárne idú do veľkých kampaní u najsilnejších. Všeobecne u nás médiá nie sú zlatá baňa. Sme malý trh a v prípade rádií je potrebná celkom hustá sieť vysielačov kvôli hornatej krajine. To náklady ťahá hore, no príjmy zaostávajú. Fakt je, že E2 zarábať nemôže...
Úspešnosť či neúspešnosť v rámci biznisu nestojí na tom či je rádio v Top 3 ale na tom, aký je pomer medzi výdavkami a príjmami a to hlavne z reklamy. Keby bol náš reklamný trh iný, mohlo by v pohode fungovať aj rádio, ktoré je 10. v rebríčku počúvanosti a nevadilo by že oslovuje len úzku, nízku cieľovú skupinu... V súčasnom nastavení reklamného trhu, čo samozrejme závisí aj od celkovej ekonomiky, u nás však aj od nízkych cien reklamy v televíziách, to rádiá majú ťažké. Aj tie v Top 3...
podiel [%] celkovej počúvanosti
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň