Diskusia k článku Rádio Slovensko vysiela z vynoveného štúdia
Neviem síce, akí sú Taliani fachmani, ale ak to dokážu tak, ako popisuješ, tak klobúk dolu. Väčšinou žiadne príspevky v správach nechodia naživo. To nemá potom žiadny správar šancu stihnúť, ukočírovať, a zároveň sa zmestiť do nejakých pár minút vyhradených pre správy. Všetko je väčšinou nahraté vopred a správar alebo technik to väčšinou iba odpáli. A čaro toho celého je, že si všetci myslia, že hostia a telefonáty sú naživo. Ale stihnúť by sa to ani technicky nedalo. Ak niekto vie (naozaj vie) ako to teda naozaj chodí v SRo, alebo inde, dajte vedieť, lebo aj mňa by to teda zaujímalo.
Slovenský rozhlas nepočúvam, lebo nemám možnosť (možno cez internet), takže neviem ako a čo presne vysielajú. Žijem v Taliansku. Tu je bežné, že v hlavnej spravodajskej relácii je 5-6 živých telefonických vstupov jeden po druhom – napr. reakcia nejakých poslancov na nejaký aktuálne odhlasovaný zákon v parlamente, živé vstupy redaktorov z celého Talianska. Čiže v priebehu 6-7 minút potrebuješ obslúžiť aj 5 telefonátov a potrebuješ vyskúšať či je dobre spojenie. Poniektorí regionálny spravodajcovia sedia priamo v regionálnom štúdiu a idú naživo do spravodajské relácie pre celé Taliansko odbavené z Ríma. Je potrebné, aby všetko fungovalo. Talianska zelená vlna sa vysiela priamo z centrály spoločnosti ktorá ma na starosti diaľnice a hlavné ťahy v celom Taliansku. Počasie sa vysiela naživo z centrálnej meteo stanice. Čiže v režii je cvrkot.
Pokiaľ je všetko predtočené, tak samozrejme stačí aj štúdio ktoré aktuálne majú v Bratislave. Ale osobne si myslím, že na dynamické vysielanie to nie je.
A na poznámku súkromne versus verejnoprávne rádio. Myslel som to tak, že práve súkromné rádia prišli s tým, že sa odbúrala stena medzi moderátorom a technikom. Možno mám zastaralé názory alebo som ovplyvnený už talianskym prostredím, ale všetko okrem moderátora v štúdiu môže vytvárať rušivý element vo vysielaní.
Oddelenie moderátora od technika je práve veľmi nepraktické, celý čas musia komunikovať cez dorozumievačku, pričom nie je na to žiadny dôvod. Presne ako píše Julo, k žiadnemu rušeniu pri dynamických mikrofónoch s processingom nedochádza, v prípade potreby diskusie viacerých hostí je k dispozícii vedľajšie štúdio (kde sú predpokladám kondíky). A už vôbec nerozumiem argumentu súkromné rádio vs. profesionálne verejnoprávne. Aký je v tom rozdiel? Alebo súkromné nie sú profesionálne? :)
Ešte by si mohli dať do poriadku Radiotext, opakuje sa tam dookola 5 pesničiek, vypisuje bludy, a celkovo RT Rádia Slovensko je úbohe, hodné prváka na SPŠE.
@Rasťo: Zober si Ö3. Alebo Bayern 1. Alebo Bayern 3. Všetky sú profesionálne verejnoprávne rádiá. A všetky vysielajú one-man-show, čo nerobí ani R. Slovensko. Takže v tomto prípade, či je niečo verejnoprávne alebo súkromné, nehrá žiadnu úlohu. A keď máš na mysli rušenie živého vstupu technikom - mikrofóny Shure SM7 majú takú charakteristiku, že keď si od nich na 2 metre a ty niekomu niečo hovoríš do telefónu kľudným hlasom, tak oni ťa nezachytia. A keď chce mať niekto predsalen kľud, tak tam má tú kukaňu s 5 mikrofónmi - keď sa má robiť napríklad hodinová diskusia so 4 hosťami, všetci sa zatvoria tam a technik sa celú hodinu môže rozprávať s upratovačkou. :-)
Pripadá mi to skôr ako súkromné rádio a nie ako profesionálne verejnoprávne rádio. Mal som možnosť vidieť ČRo Radiožurnál a štúdia RAI (Radio televizione Italiana) a mali oddelené štúdio od réžie. Je to praktické, technik s moderátorom sa nerušia. Hlavne keď technik potrebuje poprepájať a nadviazať telefonické kontakty s respondentmi v jednom vstupe.
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň