Diskusia k článku MAĎARIČ: Kvóty na hranie slovenskej hudby v rádiách sú prospešné
Hudbu pokazili aj komerčné rádiá a to už v čase keď ešte kvóty neexistovali. Či sa to niekomu páči alebo nie, komerčné rádiá zdeformovali spolu s ostatnými hudobný trh a bránia mladým aj starým hudobníkom, spevákom, speváčka, kapelám, aby si založili hudobný biznis. Obsadili štátne frekvencie a vytvorili si monopol hudby tvrdiac, že to, čo hrávajú sa hrá na "Západe" a vymýšľajú si, že robia prieskumy a údajne ľudia chcú počúvať len a len tie piesne, ktoré hrajú oni :-) Tiež som vyrastal na "západnej" hudbe, ako píše jeden z diskutérov, no komerčné rádiá nehrajú žiadnu "západnú" hudbu.
Osobná poznámka: Viniť kvóty zo všetkého mi pripomína hľadanie jedného vinníka! Je to presne ako v školstve, kde všetci ukazujú na jediného vinníka ministra školstva, hoci za vzdelávanie vo svete zodpovedá desiatka subjektov, počnúc rodičmi, samotnými študentami, samosprávou, firmami, atď, a tak to bolo aj za socializmu.
Je pravdou, že tá Iniciatíva za slovenskú hudbu okrem direktívy na jej kvóty v rádiách mala riešiť aj to, čo spomínaš. Skôr otázka by mala znieť, prečo sa nikomu zo slovenského hudobného mainstreamu do toho nechce, keď to alternatívna scéna dokáže aj bez nejakých nariadení zhora?
Komerčná hudba ma síce nezaujíma, ale viem, že Aurel už niekoľko rokov neexistuje. Sú len nejaké kvantitatívne ceny SOZA a niečo má tuším aj Europa 2, ako sa spomínalo na tomto portáli. Košický zlatý poklad síce tiež ešte existuje, ale presunuli ho na Rádio Regina a neviem, či samotná súťaž, jej nominovaní a víťazi sú zo strany Rádia Slovensko dostatočne propagovaní.
Zato na verejnoprávnej Dvojke pôjde už tretia séria relácie Hudba Made in Slovakia, kde sa predstavujú dvaja interpreti, ktorí sú väčšinou mimo stredného prúdu. Verejnoprávne Rádio_FM malo nedávno už deviaty ročník odovzdávania svojich hudobných cien Radio_Head Awards, ktorému posledné roky predchádza v spolupráci s Rádiom Devín aj hudobný festival v koncertných štúdiách Slovenského rozhlasu a ceremoniál zo Starej tržnice by sa už okrem internetového streamu mohol kľuden zase vysielať na Dvojke. Efemko má reláciu D2_FM a hitparádu Osmička venovanú novej slovenskej a českej hudbe, a tiež reláciu Demovnica_FM s hlasovaním poslucháčov, kde sa dáva priestor začínajúcim amatérskym hudobníkom. Spolupracuje aj s festivalom Grape a tiež s najväčším (a toľko hejtovaným) festivalom Pohoda, aj vďaka ktorému majú kvalitní muzikanti so svetovým zvukom, ktorých komerčné rádiá nikdy nebudú hrať, ako napr. The Ills, B-Complex, Changing Faces alebo Talkshow šancu zviditeľniť sa v zahraničí. Hudobníci zo slovenskej alternatívy hodne koncertujú aj po spriaznených kluboch na Slovensku a v Čechách, aj keď často dvaja interpreti na spoločnom turné. Ďalej sa minulý rok spojili slovenské nezávislé vydavateľstvá Slnko records, Gergaz, ajlavmjuzik, Deadred a agentúra Real Something, aby vytvorili prvú kompiláciu Ostrov hudby, ktorej cieľom je vzájomná pomoc a propagácia slovenskej hudby doma aj v zahraničí. Výťažok z nej bude použitý na podporu vzdelávania, spolupráce a prezentácie slovenskej hudby doma aj v zahraničí. Táto veľmi súdržná _FM scéna je síce úplne nezaujímavá pre bulvárne média, ale venujú sa jej internetové portály ako vju, Ahudba, Meet the Heroes, Fičí, a pod a majú k nej blízko kultúrne redakcie SME, Denník N a .týždeň.
Môže sa niečím takýmto pochváliť slovenský stredný prúd? Myslím že nie.
Ked chce P. Madarič počuvať Slovenské sračky, nech si zalozi jednu rozhlasovu stanicu, kde mu budu grcat len Slovenskú tvorbu. Po mesiaci nebude mat co vysielat to radio. Taketo socialisticke napady, nech si necha pre seba. Ja som vyrastal na zapadnej hudobnej scene. Mne hudobna scena vychodneho bloku nic nehovori, je to len opicaren po zapade.
Je to taký monopol - ak mám zaručené príjmy, podvedome sa uspokojím s nižšou kvalitou a myslím, že presne toto nám kvóty "priniesli". Pokým v nedávnej minulosti sa hralo len to lepšie, dnes je to des. Deformácia éteru úspešne pokračuje :(
tá dnešná "moderná" tvorba z Banánovej republiky sa jednoducha nedá počúvať, je to trápne a prízemé... je to na dávenie... To ešte aj piesne zo socializmu sa dajú zniesť oproti tomuto humusu, čo sa dnes produkuje...
nejde nahadzovat prispevky, lebo idiotska captcha nic nepusti
- Ponuka-dopyt. Keby SK hudba bola konkurencieschopná, iste by ju rádiá ochotne hrali kvóty-nekvóty.
- Akákoľvek zkonná regulácia je v proncípe nezdravá. Rádiá majú prieskumy, čo ľudia chcú a tým sa riadia. A ak už veľmi chceme, zdaňme viac zahraničnú muziku a každé rádio sa slobodne rozhodne.
- Zákon nie je dobre nastavený. Pozná iba úplnú alebo žiadnu výnimku a nie zníženie kvóty. napr. Rádio 1 rock točí cca. 1400 pesničiek. Vymenuj mi 450ks slovenských glam-rockových pesničiek. Dvak - zákon neurčuje, kedy sa má SK produkcia hrať, iba 06-24. V praxi od 21. do 24. všade hrá niečo slovenské, od tých lepších až po veci pochybnej kvality, aj to isté viackrát za tíe 3 hodiny.
- Prečo nezavedú kvóty aj na slovenskú filmovú produkciu v TV? Tam by to malo možno aj väčší význam z hľadiska tržieb.
- A vôbec, prečo iba média, čo takto mäso v obchodoch?
Oprava k nižšiemu príspevku... Úbohá, nie úloha... kto si nižší príspevok prečíta, určite pochopí že kde sa tá chyba stala
O kvótach na slovenskú hudbu sa popísalo dosť ako v diskusiách, tak aj v kritických článkoch tu na radia.sk. Ale malé vyjadrenie aj tak dám. Určite nepovažujem za správne to, aby podiel slovenskej hudby určoval zákon, ale na druhej strane nemalo dôjsť k tomu, že rádiá a hudobníci sa ocitli na úplne opačných frontoch. A povedzme si otvorene, v rádiách veľmi dobre vedeli, že robiť niečo treba. Ale k tej slovenskej hudbe, prečo iniciatíva rieši len rádiá? Prečo sa nerieši to, že dostupnosť slovenských noviniek v streamovacích službách je úloha, až v čase keď skladba už hitom prestáva byť? Prečo sa nerieši to, že v televíziách nieže nemáme hudobnú televíziu, ale nemáme ani len relácie kde sa púšťajú klipy a kde by sa popri tom robili rozhovory o nových albumoch, skladbách či interpretov? Prečo tu nemáme hudobné ceny Aurel či nejaké iné podobné? Chcem aby sa slovenská hudba brala ináč ako v posledných rokoch, ale riešiť to len cez rádiá a dávať im povinné podiely? Rád by som bol, keby na týchto stránkach vyšiel nejaký rozhovor s niekým z Iniciatívy za slovenskú hudbu, kde by otázky boli smerované aj do týchto oblastí, lebo riešiť len rádiá, ktoré vlastne len kopírujú záujem poslucháčov, nepovažujem za ideálne. Aj keď nepovažujem ani za ideálny vzťah k našej hudbe...
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň