menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Diskusia k téme slovenský jazyk

48 príspevkov
biscuit (neregistrovaný, 195.113.65.xxx)
biscuit (neregistrovaný, 195.113.65.xxx)
07.09.2009 17:27
0
0
+&-

Uz zas dosiel diazepam? Nejaky by som ti vedel zohnat :-D

+&- (neregistrovaný, 213.151.217.xxx)
+&- (neregistrovaný, 213.151.217.xxx)
07.09.2009 17:25
0
0
monďokoši

O čom je sa tu treba baviť!? V pokandenej Amerike je na úrade úradný jazyk jednoznačne Angličtina môže dôsť Portorikánec, Papuánec, Kubánec, Bázmekistánec teda potomk ATTILU, či akýkoľvek člen inej národnosti a MUSÍ rozprávať úradným jazykom, nikto na tom úrade sa s ním v inom jazyku baviť nembude, tak prečo potom bázmekistánci u nás tak vyskakujú!!! Na Slovensku po slovensky! Ale choďte na dolnú SLOVENSKÚ zem! Na úradoch to všetci úradníci režú bázmekistánsky, policajti co by smet, tak potom čo chceme a nielen v úradoch, všade, kde prídete počujete iba Teššííík! Už sú tak drzí a arogantní, že plagáty majú iba v bázmekinstánštine a oni sa čudujú, že sa proti tomu zdvíha odpor!!!? Pokiaľ dejinne vieme všetci Maďari opustili túto zem v danom období a na Slovensko vtedy prišli iba Slováci! Tak prečo celý Juh ho reže Maďarsky!!!? Je jednoznačné riešenie. Ako u nás, tak v Maďarsku s našou menšinou, dvojjazyčné názvy, Slovenské školy pre Slovákov a nie diskriminácia! Komu sa nepáči, nech ide za Dunaj!!!, nik ich tu nedrží! Mor Ho!

. (neregistrovaný, 188.112.81.xxx)
. (neregistrovaný, 188.112.81.xxx)
12.08.2009 00:08
0
0
Debilitos:
Pe3k (neregistrovaný, 80.87.209.xxx)
Pe3k (neregistrovaný, 80.87.209.xxx)
23.07.2009 22:23
0
0
@Palo

Zabudol si podotknut, ze na vynimky vedia vsetci ti tolerantni Svajciari vsetky tri jazyky. U nas sa uradnym jazykom pod Nitrou a okolo RS a TV nedorozumies! Mnohonasobna to skusenost :-(
Tetusky na ulici nech si mendekuju, hvaria, gavarja, mluvi, rikaju a co ja viem co, kolko chcu. No kde treba, nech to ma uroven!

A nechat to na samovyvoj?! Len to nie! Ľ decka nepoznaju, nechutne prizvuky prevzate z inych jazykov degraduju slovencinu a kvanta nezmyselnych slov ako kuul, jes, hepy atd sa maju udomacnit v nasich domovoch?
Mozno vyzeram staromodne, no vypocujte si dnes debatu tinedzera . teda mladika, dorastenc, juniora ci ako ho nazveme...

LuboTS (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
LuboTS (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
23.07.2009 21:08
0
0
@Palo

Vo Francúzsku majú dosť prísny jazykový zákon a tam nikto nenadáva že Francúzsko nie je vyspelá krajina. Ja osobne netúžim po tom aby sme tu rozprávali štyrmi jazykmi. Je prirodzené že ak tu niekto chce žiť, mal by sa snažiť rozprávať po slovensky. Keď ide máš hokejista do Fínska, dokáže sa naučiť po fínsky, teda aspoň isté slová a vety, keď ide futbalista do Talianska tiež sa tú taliančinu učí... Keď je niekto na Slovensku, mal by sa naučiť alebo aspoň sa snažiť naučiť po Slovensky, rozumný Slovák samozrejme toleruje že niekto zo zahraničia našu reč neovláda, ale keď tu niekto býva od narodenia a žije tu 50 rokov a ten človek netúži ničomu rozumieť, je to správne??

Palo (neregistrovaný, 213.151.246.xxx)
Palo (neregistrovaný, 213.151.246.xxx)
23.07.2009 16:35
0
0
..

Kvoli nasim zakonom, ktore nie su niekedy podlozenym zdravym rozumom, ale su vysledkom vyslovene emocnym a nie racionalnym, si dovolim tvrdit, ze aj pri zakone o spisovnej slovencine, ktory bol nedavno prijaty, to bolo tak urobene.. Ide tu o nenavist k Madarom a inym mensinam a toto je motivom a pre vymyslenie takehoto zakona.. Preco vo vyspelych statoch EU taketo zakony nie su? Napriklad preco sa trebars vo Svajciarsku hovori troma, ci styrmi jazykmi? Lebo nemaju nenavist k druhym, ako ju maju Slovaci.. A navyse ak sme na strankach, tykajucich sa radii, tak len taka mala poznamka, aj vdaka takymto zakonom zanikaju radia, typu BBC, alebo take RTI, ktore boli naucnymi a posuvali nas dalej, ktore nam davali a ucili nas inym jazykom, lebo mnohi slovaci pocuvali tieto stanice prave kvoli tomu, aby sa zdokonalili, resp. naucili Anglictinu...
Ja som Slovak od narodenia, aj moji rodicia a ich rodicia do viacero generacii boli Slovakmi, ale priznam sa, ze sa hambim castokrat za to, ze nim som prave preto, ze sa tu snazi niekto neustale NASILU ludom vstepovat narodnost, ktora tym ze je to nasilu, nikdy nebude taka, ako keby to robili kompetentni nenasilnym a zaujimavym, putavym stylom... Ale nie, u nas sa vsetko robi nasilu a potom to tak vyzera..
Viem, ze tento prispevok sa nebude viacerym pacit, ale ti co sa nad tym zamyslia, urcite pochopia, co som tym chcel povedat...

kull (neregistrovaný, 85.216.214.xxx)
kull (neregistrovaný, 85.216.214.xxx)
21.07.2009 14:49
0
0
ehm - čaky

Asi mozno nebudu suchlasit niektori somnou, ale musim uplne suhlasit ja osobne stebou! Aj ja si myslim, ze je najdolezitejsie pouzivat jazyk tak, ako sa ma spravne pouzivat. Ale tiez si myslim, ze ako ide doba do predu, tak aj jazyk by mali ist a drzat krok s dobou. Neviem, ci niektori chapete ako to myslim, ale to je len moj nazor. Inac s tebou suhlasim...

čaky (neregistrovaný, 95.105.170.xxx)
čaky (neregistrovaný, 95.105.170.xxx)
21.07.2009 09:53
0
0
jazyk

ano,mate pravdu,pouzivanie spisovnej slovenciny je velmi dolezite,len treba mat na pamati ze kazdy,aj ten nas jazyk sa vyvija.napriklad ja jeho sucasnu spisovnu podobu vnimam ako zastaralu.su potrebne zmeny.to co sa dnes povazuje za spisovne bolo aktualne mozno pred 20 rokmi.ludia rozpravaju a hlavne ziju inak.a jazyk by sa mal tomu prisposobit.myslim samozrejme ten spisovny.

. (neregistrovaný, 188.112.103.xxx)
. (neregistrovaný, 188.112.103.xxx)
21.07.2009 00:46
0
0
No comment...
Milan (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
Milan (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
19.07.2009 14:48
0
0
Ano

Nie pre teba, ale pre neho, tak ako si napísal.

kull (neregistrovaný, 85.216.214.xxx)
kull (neregistrovaný, 85.216.214.xxx)
19.07.2009 13:07
0
0
ehm / Milan

Tusim, ze to nie premna bolo, ale pre toho, co mal v nadpise ten email znak! ehm...?

Milan (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
Milan (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
19.07.2009 11:24
0
0
pokračovanie

Presne tak Lubo TS, súhlasím s tebou. Všetko má svoje pravidlá. Všeobecne už stáročia platí : Kto je dôsledný v maličkostiach, je dôsledný aj vo veľkých veciach. Neviem čo chcel vo svojom príspevku
" ehm , kull " povedať ?

LuboTS (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
LuboTS (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
18.07.2009 01:05
0
0
@ @

Dovolím si nesúhlasiť. To keď sú na ulici ľudia ktorý za každým druhým slovom nadávajú, mali by ísť aj médiá touto cestou? Určite nie. Jazyk má nejaké pravidlá a ak sa medzi ľuďmi nerešpektujú, v médiách sa rešpektovať musia... Veď keby sa správna slovenčina vytratila aj z médií, tak môžme dať nášmu jazyku zbohom...

kull (neregistrovaný, 85.216.214.xxx)
kull (neregistrovaný, 85.216.214.xxx)
17.07.2009 11:55
0
0
ehm

Heh no co dodat? SLOVENSKO Heja, heja, heja SLOVENSKO.... rechoooooooooot! Alebo ze by SLONISKO? Kto vie mozno raz bude aj take xixi

. (neregistrovaný, 188.112.109.xxx)
. (neregistrovaný, 188.112.109.xxx)
17.07.2009 01:20
0
0
"Ale dávate tomu slovenčinovi po boku!" Naspäť do školy!!!

Rovnako je to aj s písaním:
napr. v Novinách TV Joj bolo "napýsané" na obrazovke:
Levý kráľ, úspešní atentát, Sovensko... (no comment)
Až moderátori sa cítili trápne, keď to videli a okomentovali...
Podľa Krimi Novín máme rok 2209...
A uši "píli" aj keď povie "Snehurka" Lady Marianna z TV Angelika: Lubo... no keď toto počujem, vo vrecku sa mi otvára nožík :o), že Lubo, Lubomír, keď je to raz Ľubo, Ľubomír... Naspäť do školy!!!
Najlepší bol aj tak jeden moderátor v Rádiu_FM, ktorý povedal: "Počúvate Rádio Expres..." :o) to nemalo chybu, tak len počúvajte...

"Niektorí dávajú tomu slovenčinovi po boku..."

http://medialne.etrend.sk/televizia/clanok.php?cla…

mica (neregistrovaný, 89.173.87.xxx)
mica (neregistrovaný, 89.173.87.xxx)
16.07.2009 20:37
0
0
slovenčina s nadhľadom

Milan, úplne s tebou súhlasím! Tiež si myslím, že minimálne Ľ by sa malo dodržiavať...ale vidíš, zjavne to šéfom v jednotlivých médiách neprekáža...podľa mňa by všetci redaktori mali vedieť rozprávať spisovne-aspoň v éteri. Myslím, že v súkromí si môže človek rozprávať ako chce, aj nárečím-treba ho zachovávať. Zase na druhej strane nemám rada až takú zaujatosť niektorých ľudí, ktorí kritizujú moderátora za to, že nepovedal oblačnozď, ale oblačnosť- to je už trochu prehnané...keď pozerám hlavne správy a relácie na markíze, tak tam je to ozaj najhoršie! tí majú Stranu demokratickej lavice, dialnicu...hrozné. A čo ma najviac prekvapuje, že aj niektorí východniari alebo stredoslováci, ktorí vystupujú v médiácu už nehovoria ľ...sa nezmyselne prispôsobujú...ale už aj v niektorých našich slávnych seriáloch som si to všimla...fakt hrôza

IK§€® (neregistrovaný, 78.98.66.xxx)
IK§€® (neregistrovaný, 78.98.66.xxx)
16.07.2009 19:13
0
0
.

Ale, prosim vas, ved nech si kazdy hovori, ako mu huba narastla. Hlavne je, ze si rozumieme. Co sa tak bojite o tu slovencinu. Je to predsa normalny, zivy jazyk a je teda normalne, ze prechadza urcitym vyvojom. Ked napriklad v telke vidim nejake stare zaznamy, ako ti reporteri sa tak strasne snazia rozpravat spisovne, ze je to az jedna velka umela hroza. Toto by ste chceli? Je sice pravda, ze niektori moderatori sa vyjadruju ako uplni idioti, ale tak potom nechapem, preco ich nevykopnu.

ccc (neregistrovaný, 85.216.158.xxx)
ccc (neregistrovaný, 85.216.158.xxx)
16.07.2009 17:18
0
0
pekna tema

Milan, fajn tema, slovencina naozaj dostava zabrat v nasich radiach a nie je to len o ľ. Je to o celkovej kultivovanosti a spravnosti vyjadrovania ludi za mikrofomom, urcite aj o tom, ze dnesni komercni moderatori nemaju nikoho, kto by ich na taketo veci upozornil. Odporucat alebo doporucovat? Byt zavisly od alebo na niecom? Spodobovanie, makcenie, splyvava vyslovnost. Hnus a bieda.

Uboot (neregistrovaný, 78.98.135.xxx)
Uboot (neregistrovaný, 78.98.135.xxx)
16.07.2009 17:04
0
0
@

Čo je pre teba aktuálny výraz? Nejaká "frikulinovská" /free cool in/ reč štýlového hlupáčika, čo si myslí vo svojích 13 rokoch, že zožral planétu múdrosti. Toto si mal na mysle? Tieto týpky s pudlom po členky, s bielim telíčkom ktoré sa ide rozpadnúť a držia ho pokope iba handry z kenvela...a na krku zavesený lacný mobil z ktorého hrá neandertálec rytmus...toto by nás malo zbližovať? Vážne? Nie ďakujem, a dúfam že v tomto tí starí dedkovia a babky čo ovládajú systém nepoľavia a budú vytrvalo bojovať za to, aby sme tu rozprávali slovensky a nie nejakou skomolenou pubertálnou rečou. Vieš týmto si musí prejsť každý, takže aj ty, a ozvi sa keď už budeš mať potom...

Milan: klobúk dole, dal si zaujímavú tému!

@ (neregistrovaný, 78.99.171.xxx)
@ (neregistrovaný, 78.99.171.xxx)
16.07.2009 16:47
0
0
jazyk

Myslim, ze v mediach by sa mali pouzivat aktualne vyrazy a nie tie v slovniku SJ. Jazyk sa tiez neustale predsa tvaruje a specialne u mladej generacie pouzivat v mediach archaizmy je akurat ist proti sebe. Medium musi hovorit jazykom ludia, tak ako hovoria na ulici.

Palo (neregistrovaný, 213.151.246.xxx)
Palo (neregistrovaný, 213.151.246.xxx)
16.07.2009 16:27
0
0
Milan

Myslim, ze na Slovensku su podstatne vacsie problemy, ako je vyslovovanie Slovenciny... Takze ak by sme mali vsetky problemy za sebou a bol by uz len toto jediny problem, tak by tu bolo super... :)
Inak o chvilu ti to uz pilit usi nebude, lebo ked to takto dalej pojde, tento trend, tak o chvilu zmizne z radii moderovane slovo, takze uz ti nebude mat co pilit tie usi :)))

Pe3k (neregistrovaný, 80.87.209.xxx)
Pe3k (neregistrovaný, 80.87.209.xxx)
16.07.2009 14:21
0
0
pridam

Veľmi časté je i zamieňanie slov ako v štyridsiatich rokoch a v štyridsiatych rokoch...
Dnes som počul nezmysel typu lacná cena! Neviem, no lacný môže byť tovar či služba a cena je vysoká, primeraná, nízka...

Zišlo by sa opäť zaviesť jazykové okienko denne, nie len raz týždenne.

A tvrdenie l/ľ je zúfalé. Kedysi robilo v Blave pár externistov a neprenášala sa tá zhyzdená reč z ich regiónu. Dnes, keď tam pracuje štvrtina krajiny, šíri sa ako mor :-(

Milan (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
Milan (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
16.07.2009 14:06
0
0
slovenský jazyk

Veľmi ma trápi to ako sa v súčasnosti ubližuje slovenčine v médiach.
Niektoré slová vyslovovené moderátorom nesprávne a to či v rozhlase ale aj v televízii menia svoj význam. Príklad : slovo "ohľaduplne" vyslovujú - ohladuplne, strana demokratickej ľavice- strana demokratickej lavice, ľubozvučná slovenčina - lubozvučná slovenčina, nedeľa - nedela, atď. Ako keby slovenská abeceda nemala písmeno ľ .
Nie, nie som povolaním učiteľ. Iba mi " píli " uši keď v rozhlase alebo v televízii slováci nevedia rozprávať. Máme krásnu slovenskú reč. Snažíme sa ju spotvoriť za každú cenu? Alebo všetci moderátori a moderátorky pochádzajú zo záhoria alebo Zohora, kde v ich náreči nepoznajú písmeno ľ ?. Je krajšie napísať a vysloviť - ľúbim ťa ? Alebo - lúbim ta. No vidíte : to už nemusíme používať ani písmeno ť.

Počúvanosť
pondelok, 15.7.2024
1.
21,12%   - 0,33%
2.
18,92%   + 4,00%
3.
10,55%   + 4,69%
4.
9,34%   - 1,54%
5.
7,56%   + 1,82%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 15.7.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,90%   - 0,17%
2.
13,48%   - 0,58%
3.
9,99%   + 0,14%
4.
8,77%   + 0,25%
5.
7,42%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
III. - V. etapa 2024
1.
31,0%   - 0,1%
2.
22,2%   + 0,1%
3.
21,4%   - 0,1%
4.
18,7%   + 0,2%
5.
16,0%   ± 0,0%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, III.-V./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
28. týždeň 2024 08.07.2024 - 14.07.2024
1.
Album
Imagine Dragons
Eyes Closed
2.
Album
Artemas
I Like The Way You Kiss Me
3.
Album
Cyril
Stumblin' In
4.
Album
Dasha
Austin
5.
Album
Benson Boone
Beautiful Things
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over