Diskusia k téme DAB/DAB+ na Slovensku
Aj DVB-T tak funguje. To som už vedel v 98 r., ale rád si zopakujem. Nič nové. Čo je výhoda v digitále, nevýhoda v analógu a bla bla. Čo robí duchov v analógu, v digitále sa muxi spoja a ešte lepši signál a bla bla.. Ak už sme pri AM. Tak AM stále inde vysiela, aj keď majú aj DAB aj FM. U nás finančne dôvody ukončili. V CA by pomohlo SRo1 na AM aj teraz.
DAB ako jednofrekvenčná sieť funguje tak, že ak má odstávku jeden vysielač a ste v dosahu iného tak si výpadok ani nevšimnete. Pri analógu musíš preladzovať. Ak sa robí údržba vysielača aj pri analógu tak vypnú všetky rádia a údržba sa robí prevážne od polnoci do 5:00 ráno aj to možno 2-3 krát do roka.
Porovnať dnes môžem príjem analóg frekvencia 88,0 Polske r.1 výkon 120kW vzdialenosť od vysielača 80km. V smere na vysielač mám niekoľko prekážok pre ktoré menovanú frekvenciu počujem strašne zašumenú. Pri Dab+ frekvencie 216,928MHz výkon vysielača 10kW stanice síce s nízkou rezervou intenzity signálu ale kvalitný zvuk bez výpadkov čo pri analógu môžme snívať.
Aj prechodom z analógu do DVB-T sa ľuďom skvalitnil obraz oproti analógu prišli o duchov či zrneniu. A nemyslím, že sa im znížil oproti analógu počet programov. Minimálne majú prístup k 7programom.
HD cez analóg nepríjmeš.
Ako sa distribuuje dnes na FM vysielače signál len digitálne. Takže zabudni na vinyl či veterán.
Doba ide dopredu. Niekedy to bola amplitúdová modulácia teraz frekvenčná modulácia a nasleduje spomínaný DAB+. A audio kvalita závisí len a len od rádií akú budú chcieť pustiť do éteru. Príklad Lumen a SRo.
Pod 160kbps by som pri DAB a pri DAB+ 128kbps nešiel. Ja počúvam 192 kbps MP3 ekvivalent asi 160kbps WMA,OGG Vorbis alebo AAC, AAC+ možno 128kbps. 96kbps už považujem za kvalitu ako pri MP3 128kbps alebo WMA10 96kbps. WMA9 aspoň 128kbps.
Werty alias zavináč, nestačilo? Tvoje príspevky považujeme za nežiadúce, právo na názor máš, aj ho poznáme, ale prosíme Ťa, nevnucuj nám ho. Diskusia má byť o vyjadrení názoru, nie o presadzovaní si toho svojho a nanucovaní ostatným. Skús to tak brať, ok?
MP3 je samozrejme starší aj iný dátový kontajner MPEG. Už len to že AAC+ ako nosič audia môže mať aj viac kanálov.
Veterán je u mňa ako vinyl. Radšej budem počuť zašumené správy ako ticho cez digitál. Digitalný packet keď vypadne, tak vypadnú všetký stanice, ale pri FM mi pôjde ďalšie rádio na inej frekvencií, ak keď aj zašumené a praskajúce, ale pôjde. Pri televízoroch má pre mňa viac hodnotu televízor Tesla Orava bez AV scartu, ako UHD v 8k ktorý sa nedá opraviť.
Veď práve, teraz to má ako taký bitrate a potom sa bude len znižovať kvôli kvantite.
Odkedy v Taliansku začali s DAB/DAB+, tak FM som už ani nezapol. DAB/DAB+ mi ponúka viacej možností a hlavne kvalitu. V Taliansku vysielaju bežne v DAB/DAB+ rádia od 48kbps po 96kbps vo fotmáte AAC+ a to je veľký rozdiel ako 128kbps v mp3. Možno niekto povie, že málo, ale stavím sa o 100 €, že nepozná rozdiel. Predpokladám, že ani jeden z nás nemáme doma profesionálne nahrávacie štúdio, kde by sa ten rozdiel mohol počuť, alebo prijímač s HIFI aparatúrou za tisíce eur v obývačke, kde by ten rozdiel bolo zreteľne počuť. Formát MP3 a formát AAC+ sú dva rozdielne formáty čo sa týka kvality. Na posledne verzii Trabantu a na Mercedese poslednej modelovej rady sa tiež odveziete z Košíc do Bratislavy. Len s tým rozdielom, že s Trabantom to bude drahšie, menej pohodlné a po ceste potrebujete si odpočinúť, lebo auto vám ten komfort neponúklo. S Mercedesom to bude rýchlejšie, lacnejšie, bezpečnejšie, komfortnejšie a po príjazde do Bratislavy môžete kľudne pracovať. Čiže autá zadanie splnili, ale.... a toto isté platí o mp3 a AAC+. Capito?
P.S. Zamysleli ste sa niekedy, v akom digitálnom formáte je dopravený signál na FM vysielače?
FM môžu vypnúť až keď budú mať autá DAB/DAB+. Rádio je jeden z bezpečnostných prvkov. Len si neviem predstaviť majiteľov starej Felicie ako si kúpia autoradio DAB za 100€. Veď ten DAB bude drahší, ako ta Felicia.
Ľudia si sami vyberú, ale DAB/DAB+ bude skôr pre chudobu v hladových dolinách. V mestách a to aj v autách bude skôr internet.
Ja som si kúpil Hamu tuner (DAB+ a internet), externú anténu a nasmeroval na Viedeň. Počúvam tento mux (11D) šesť mesiacov a nemôžem si to vynachváliť. Ten zvuk aj tie obrázky (informácie) čo posielajú na obrazovku tunera. Tuner mám napojení na domáce kino (Technics SA-AX720) kde počuť riadne kvalitu zvuku. Táto forma prenosu je špičková a ja osobne som FM nezapol od začiatku roka. Proste ma nebavilo počúvať ten šum a ruchy. Osobne som za zrušenie analógového FM (VKV) pásma a použiť ho na ďalšiu digitálnu formu prenosu rozhlasu. Ale to bude zbytočné keď že DAB+ bude, je v tretom pásme. V aute zatiaľ beží fleška ale teším sa keď aj tu bude pokrytie DAB+. Rádiá sa dajú kúpiť od 15 eur a auto rádiá od 100 eur. Na zmenu si aj tak počkáme najmenej do roku 2020 tak žiadni strach ;)
A DAB+ je buducnost. Internet je ina kategoria prijmu. Neda sa zrovnavat s FM a DAB+.
Už prosím Ťa prestaň s tou svojou kampaňou proti DAB+. Tvoj názor už dávno poznáme, dokedy ho chceš ešte prezentovať? Chceš docieliť aby sa vývoj v Európe uberal podľa toho, čo Ty tu budeš dávať do diskusie?
Internet a Android majú už dnes aj pračky v sebe na telemetriu. Internet sa nedá zastaviť. Za chvílu bude mať každé auto v sebe dátovú SIMku s internetom. Bude to aj nevyhnutnosť na bezpečnosť. Uberá sa to týmto smerom. Mal som dopravnú nehodu a moja poisťovna mi dala návrch hlásiť škodovú údalosť na ceste cez internetový formulár. Internet bude v aute nevyhnutnosť. Keď sme pri tom, teraz toto píšem aute cez Android. Cez DAB si neškrtnem, internet je vyšší medialný stupeň.
Bitrate cez internet sa dá vybrať aj vyšši, ako pri DAB. RTVS cez internet má aj 256kbps. Pri DAB taká kvalita nehrozí. Ďalší argument, prečo DAB už dnes nie.
Migrovať na DAB dá zabrať viac ako DVB-T. Nevedel som vysvetliť mojim rovesníkom 30kom načo by ho vlastne mali zameniť za FM a 40kom je to ešte horšie. Mám známeho, čo je vlastne stavebný robotník a tam je to pri DAB bez šance. Ešte tak po papuly možem dostať od takého za ten DAB. Taký robotník si radšej naleje v krčme, ako vysvetliť že DAB je lepším ako FM. Pri DVB-T zas veľa ludí migrovalo na DVB-S alebo DVB-C služby, ako free DVB-T. Pri migrácií neprejdu všetci na DAB, tak isto najdú iné cesty. Koniec FM rozbije aj ľudí. V aute v meste ja rádia nepočúvam vôbec na krátke trasy.
RS je už dnes práve že prekopané na kópiu Expresu. Starí poslucháči, tých odkazujú skôr na Reginu (Zákruta, Túto hudbu mám rád a pod.) RS je už niekde inde ako kde bolo.
Môj názor je aby sa už prestali dovážať čisto FM prijímače a začať predávať prijímače DAB+/FM.
Aj keď si niekto myslí, že DAB je zbytočné stačí internetové rádio prípadne v FM pásme. Predstavme si sieť vysielačov rádia Slovensko vysiela z každého významnejšieho vysielača a teda pokrytie územia SR je 99,22%.
Pokrytie kedysi rádia RockFM predchodcu ráda_FM bolo totožné s 1.okruhom SRo. Po prerozdelení frekvencií medzi Reginou a Rádiom_FM kleslo na 84%. Nedá sa už dobehnúť pokrytie 1. okruhu frekvenčne ni ekonomicky.
DAB+ Dáva možnosť prenášať všetky okruhy SRo v jednom DAB frekvenčnom kanále. Tým pádom môže byť pokryté celé územie SR. A treba povedať, že terestialna distribúcia ekonomicky by ich mohla stáť toľko čo teraz jeden okruh.
DAB+ pre komerčné rádia by znamenalo to, že dnes tie čo vysielajú celoplošne a aj tie čo sa snažia vysielať celoplošne by vošli do jedného frekvenčného DAB kanálu. Pre rádia to znamená nižšie náklady ľahká dostupnosť signálu pre poslucháča na celom území a samozrejme širší výber staníc.
Pre rádia je najväčšou položkou cena za distribúciu signálu niektoré to utiahnu niektoré sa zadlžujú a niektoré skončili. Preto je DAB výhodnejšie.
Dnes je situácia v mestách taká, že môžu prijímať aj 20 rádií. Priemer mimo miest je 6-10 ale sú oblasti kde sú dostupné len 2.
A pre tých čo tu tvrdia, že stačí internetové rádio tak by som chcel vidieť ako by prijímali signál v aute. Aj tí čo prijímajú signál na mobile je pre nich výhodnejšie prijímať DAB nakoľko je energeticky menej náročné ako internetové pripojenie a to ešte ani nehovorím o nutnosti internetových balíčkov.
A pozrite si ceny mikrosystémov s DAB a cenu internetových mikrosistémov.
Ak hovorime celkovo o DAB+, nie len o tom u nas, tak to nie su iba testy. Na Slovensko maju presahy aj polske vysielace a to su riadne multiplexy, ziadne testy - okrem 10 B Przehyba. Ja v DAB+ vidim buducnost. To ani nespominam Anglicko, ci Nemecko.
Daju sa aj rakuske. V Zahorskej Bystrici mi isli dnu v aute bez vytiahnutej anteny na Dual DAB 4.
11D je Viedeň a 12 C Kamzik. Z Kamzíka idu momentalne 4 okruhy SRO.
Zdravim, viete mi povedat ake radia chytat v BA cez DAB ?
Daju sa chytat aj rakuske radia v DAB ?
Neuveríš mi, ale mám rovnaký názor ako Ty. Ja taktiež neplánujem kupovať DAB prijímač veď načo by mi bol. Cez internet si viem pustiť čokoľvek, cez satelit viem taktiež počúvať nejaké rádia napríklad bestko keďže mám dobrú techniku - z TV mi ide zvuk do veži a výsledok je skvelý no a taktiež to viem prepojiť aj s PC takže si viem vybrať a počúvať všetko v super kvalite. A čo sa týka FM vysielačov tak tie postačujú napríklad v aute alebo niekde vonku keď počúvam na kvalitnej mp3-ke FM pásmo poprípade cez dáta cez apku na mobile. Takže je veľa iných možností.
Netreba čakať. Treba celý DAB ignorovať, nech to nerozbehnú a nech to zanikne. FM nech funguje ďalej bez kúpi DAB tunerov.
Treba to brať tak, že zatiaľ je to všetko len v skúšobnom režime a môžu nastať kedykoľvek výpadky. Sú to začiatky dovolím si to prirovnať k DVB-T. Na začiatku fungovalo iba v BA, neskôr aj v KE a potom postupne sa to dostalo na celé Slovensko.
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň