menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Diskusia k téme Ako vnímate prechod našich rádií na 0 dBr MPX Power?

86 príspevkov
David (neregistrovaný, 80.188.30.xxx)
David (neregistrovaný, 80.188.30.xxx)
28.06.2013 09:21
0
0
0dBr

Za mňa určite prechod ke lepšiemu. Omnoho kvalitnejší odposluch väčšiny rádií na dom.kine. Problém je to že niektoré rádia si cez dBr navyšovali pokrytie,takže pre niekoho to môže teraz znamenať zašumený príjem niektorých rádií. Excelentný zvuk majú momentálne Jemné melódie aspoň z Kamzíka a Javoriny

Boris (neregistrovaný, 85.237.227.xxx)
Boris (neregistrovaný, 85.237.227.xxx)
26.06.2013 23:01
0
0
>Palo

Máš pravdu, že obmedzenie je prísne. Zasa sme pápežskejší ako pápež, pretože v susednom Rakúsku majú stanice okolo 3 dBr. Ale s tým šumom to nie je žiadna tragédia. Pri prechode na DVB-T začala TV ľuďom kockovať, tak si kúpili novú anténu. To isté platí pre rozhlas. Nečakám od rádia za sto korún špičkový príjem a hifi kvalitu.

Palo (neregistrovaný, 193.187.63.xxx)
Palo (neregistrovaný, 193.187.63.xxx)
26.06.2013 12:02
0
0
Boris

No ved ale bavime sa o beznych posluchacoch a tych vacsina. Sum je podstatne vyraznejsi, takze toto obmedzenie je zbytocne prehnane velke.

Boris (neregistrovaný, 85.237.227.xxx)
Boris (neregistrovaný, 85.237.227.xxx)
25.06.2013 20:25
0
0
0 dBr

Problém je, že ľudia počúvajú na kadejakých mizerných rádiách bez poriadnej antény a so zúfalou reprodukciou. To robí oveľa viac ako 0 dBr.

Palo (neregistrovaný, 195.168.246.xxx)
Palo (neregistrovaný, 195.168.246.xxx)
25.06.2013 20:05
0
0
Boris

To vobec nie je pravda, viem o com pisem..

Seth (neregistrovaný, 195.3.170.xxx)
Seth (neregistrovaný, 195.3.170.xxx)
25.06.2013 19:40
0
0
Re: Boris

Tých 99% si mierne prehnal. XYZ ľudí sa má pýtalo, prečo im FM Tuner v mobile hrá omnoho tichšie ako kedysi (ono sa to zdá, ale niektorý keď idú či na rybačku či kde si zoberú aspoň mrmlátko nech nie je "prázdno") Márne hľadali chybu v telefóne. Aj mne kedysi šlo pri plnej hlasitosti NOKIU doslova roztrhať. Teraz? Troška preženiem, teraz pichám lievik do ucha aby som dačo počul :D

Boris (neregistrovaný, 195.91.109.xxx)
Boris (neregistrovaný, 195.91.109.xxx)
25.06.2013 12:19
0
0
>Palo

Bežný poslucháč (99%) nijakú zmenu pri prechode na 0 dBr nezaznamenal.

Palo (neregistrovaný, 195.168.248.xxx)
Palo (neregistrovaný, 195.168.248.xxx)
24.06.2013 22:02
0
0
martin

A co? Cele 0 dBr je blbost a zase si to najviac odskace spotrebitel - posluchac...

martin (neregistrovaný, 213.81.157.xxx)
martin (neregistrovaný, 213.81.157.xxx)
24.06.2013 13:21
0
0
Výsledok celo EU merania

Bolo zmerané 546 vysielačov v 18 krajinách EU (vrátane SVK). Len 8% staníc spĺňalo 0dBr, 45% boli v pásme 0+3dBr a 48% nad +3dBr MPX výkonu. A len 37% staníc z celkového počtu 546 dodržiavalo limit 75kHz max frekvenčného poklesu výkonu. Z tohto vyplýva, že nepomôže nič iné len kontrola, kontrola a ešte ráz kontrola zodpovedných (tých , čo určujú podmienky licencií).

Martin (neregistrovaný, 88.212.40.xxx)
Martin (neregistrovaný, 88.212.40.xxx)
19.01.2013 14:52
0
0
@RTVS

Snáď aj na strane rozhlasu bude aplikovaný mpx power limiter, lebo z textu to nie je jasné. Inak by sa mohlo stáť, že to bude kolísať aj naďalej. Ak na vysielač dôjde modulácia s vyšším dBr, tak mpx power limiter na vysielači už nijako nemôže ovplyvniť kompresiu vo zvuku a už vôbec nie v jednotlivých pásmach. Regulácia sa uplatní len plošne na signál, čím celkovo zmenší zdvih. To je už počuteľné, hlavne ak by sa jednalo o niekoľko dB. Ak by bol power limiter aj v rozhlase, tak ten na vysielači by zasahoval len minimálnym spôsobom do kvality zvuku.

Pepo (neregistrovaný, 77.234.248.xxx)
Pepo (neregistrovaný, 77.234.248.xxx)
18.01.2013 22:03
0
0
Z mailu od RTVS

Vyberám z odpovede od RTVS (p. Zachar) na môj mail ohľadom kolísania hlasitosti po úprave parametrov na 0 dBr MPX Power na ich vysielačoch (na chuť si asi príde hlavne Palo :)

"S problematikou MPX Power sa zaoberam uz dlhsi cas a momentalne sme ukoncili testovanie celeho retazca (vystupny audioprocesor - kompozitny clipper). Problem je v tom, ze nas prevadzkovatel (Towercom) ma v sucasnosti na svojich zariadeniach (clipproch) aktivovany 4-pasmovy procesing. Na vystupoch jednotlivych programovych okruhov (na strane rozhlasu) je takisto upravovany zvuk vystupnymi audio procesormi. To znamena, ze v sucasnosti je procesorovany zvuk dva krat - na strane rozhlasu a na strane vysielaca. Tento stav hodlam v najblizsich dnoch zmenit, nakolko nie je mozne zvuk 2x procesorovat, navyse s rozdielnymi zariadeniami. Retazec bude nastaveny tak, ze na strane rozhlasu bude zvuk upraveny do finalnej podoby a na strane vysielaca bude aktivny iba kompozitny clipper a MPX power limiter, aby boli dodrzane (resp. aby neboli prekrocene) normou stanovene hodnoty - 75kHz zdvihu a 0dBr MPX power-u. Samozrejme, ze na strane vysielatela je signal spracovany do MPX-u tak, aby mohol budit vstup modulatora vysielaca. Cize je stereofonne zakodovany a obsahuje este aj RDS. Na okruhu Radio Slovensko bude sucasne vymeneny aj audio processor za iny typ. Mierne sa zmeni aj farba zvuku, no myslim, ze k lepsiemu. V pripade vsetkych programovych okruhov (teda aj na _FM) budu nastavene clippre na vsetkych vysielacoch rovnako (cize iba MPX clipping a MPX power limiter). Vysledny charakter zvuku bude riadeny a nastaveny na vsetkych okruhoch na strane rozhlasu. Na ostatnych okruhoch budu audioprocessory vymenene za nove v priebehu roka 2013.
Vami spominane kolisanie zvuku je sposobene prave dvojnasobnym procesingom."

Dxsi (neregistrovaný, 77.48.70.xxx)
Dxsi (neregistrovaný, 77.48.70.xxx)
16.01.2013 18:21
0
0
@Palo

Prosimťa a čo je teda aac format?Kompresia!!!Samozrejme že to nemá vobec nič spoločné strasou
Spomen si aký bol mp2 cez astra 23,5E To sa neda ani porovnať.

Inak sa mne osobne páči to vyrovnanie všetkých tonov do jednej hladiny.Kedysi tak bežalo francuzke funradio vysielanie v SK.Potom ked niečo počujem na inom radii tak sa mi zdá pesnička nudná.

Robert (neregistrovaný, 85.216.245.xxx)
Robert (neregistrovaný, 85.216.245.xxx)
11.01.2013 20:34
0
0
@Palo

Radio Expres ma na satelite aj mp2 stream (na rozdiel od Fun, ktore ide vylucne v aac), takze sa to da porovnat. V aac bezia len streamy s lokalnymi reklamami.

Palo (neregistrovaný, 195.98.12.xxx)
Palo (neregistrovaný, 195.98.12.xxx)
10.01.2013 22:19
0
0
dxsi

To je kompresiou, nie trasou. Oni to tak maju nastavene. To ze trasa znehodnocuje zvuk sa prejavuje inak, ako pises. Lame to vysky v prvom rade. A cez internet to nejde cez ich vysielaci procesor, ktory pocut cez ich FM vysielace. Takze to porovnavat nejde.

dxsi (neregistrovaný, 77.48.70.xxx)
dxsi (neregistrovaný, 77.48.70.xxx)
10.01.2013 19:52
0
0
Expres

Zvýraznené stredy radia Expres spôsobuje aac formát zo satelitnej trasy na 1W zapadne.Stačí si pustiť mp3 format cez satelit alebo cez internet a stredy sú potlačené.Na Hifi zariadeniach to mate dojem ako posluch lacnej výbavy

LK (neregistrovaný, 178.40.24.xxx)
LK (neregistrovaný, 178.40.24.xxx)
10.01.2013 01:42
0
0
RTV:

Tak pri rádiu Slovensko je kolísanie veľmi citeľné a doslova rušivé. Najskôr som si myslel, že mám poruchu v prijímači, ale nakoľko to robí na viacerých tunneroch, aj v aute, tak jediná možnosť je práve dorovnánie na 0 dBr. Mohli by to poriešiť, pretože je to naozaj nepríjemné, nehovoriac o tom, že sa stráca aj kvalita zvuku :-(

Palo (neregistrovaný, 195.168.243.xxx)
Palo (neregistrovaný, 195.168.243.xxx)
10.01.2013 00:00
0
0
Pepo

To suhlasim. Ale ten Expres je pekny priklad. Oni maju velmi silnu kompresiu, ktora je stale rovnaka, ich procesor aj pri vstupoch dorovnava vsetky pasma na rovnaku uroven, takze MPX Power to pri hovorenom vstupe nevytahuje, lebo do neho v principe stale rovnaky zvuk. Ale to je potom presne to, co pisem nizsie, ze je to na ukor niecoho.. V tomto pripade na silne kompresiovom zvuku, postavenom na stredoch..

Pepo (neregistrovaný, 82.145.209.xxx)
Pepo (neregistrovaný, 82.145.209.xxx)
09.01.2013 23:28
0
0
@Palo

Ja som pri spominanom Exprese, ci Vive (uz ked som ich uviedol ako priklady) nejake zmeny/skreslenia zvuku nezaznamenal. Je pravda, ze sa v tom nejak nevyznam (nebudem hrat mudreho), ani nedisponujem nejakym profi prijimacom, kde by sa to dalo pekne odsledovat. Verim, ze je to komplexnejsi problem. Ale myslim, ze by sa urcite mal najst nejaky kompromis, co sa toho tyka. Lebo sucasny stav, kedy su procesory na tovarenskom nastaveni s tym, ze sa to niekedy potom bude riesit (ako mi odpisali z Towercomu) mi v pripade celoplosiek a zvlast RTVS pride trochu diletantske riesenie.

Palo (neregistrovaný, 195.168.243.xxx)
Palo (neregistrovaný, 195.168.243.xxx)
09.01.2013 22:53
0
0
Pepo

To je tak zlozite, ze tazko sa tu o tom pise. Da sa tomu predist, za cenu velkeho skreslenia zvuku, pripadne znehodnotenim korekcii a podobne. Takze ide tu o priority :-)

david (neregistrovaný, 188.167.192.xxx)
david (neregistrovaný, 188.167.192.xxx)
09.01.2013 22:34
0
0
Kamzik

Ja pri SRO 1 a ani u _FM velke kolisanie nezaznamenavam z vysielaca Kamzik. Na jesen ked to znizili tak to kolisalo dost vyrazne.

Pepo (neregistrovaný, 77.234.225.xxx)
Pepo (neregistrovaný, 77.234.225.xxx)
09.01.2013 22:32
0
0
@Palo

Dobre, ja to zmerané nemám a vyjadrujem sa laicky, nakoľko nie som v danej veci odborník. Používam však svoje (myslím ešte stále dosť citlivé) uši a sedlácky rozum k tomu. A keď to kolísanie je takmer nepočuteľné (resp. v prípustných medziach) pri rádiách ako napr. Expres, Viva, tak nevidím dôvod, prečo by si toto prostredníctvom Towercomu nemohla vyriešiť RTVS. Keby to bolo "nejaké" regionálne rádio zo zásahom pár tisíc ľudí s jedným - dvoma nízkovýkonnými vysielačmi, tak tu toľko nenariekam. Ale RTVS je sakra verejnoprávne médium s celoplošným zásahom, X ženevami, kde po spočítaní počúvanosti jednotlivých terestriálne šírených okruhov (Slovensko + Regina + Devín + _FM + Patria) je v podstate najpočúvanejším rozhlasovým médium v krajine.
Tak o čom sa tu, prosím, bavíme. ;-)

Pepo (neregistrovaný, 77.234.225.xxx)
Pepo (neregistrovaný, 77.234.225.xxx)
09.01.2013 22:24
0
0
@Seth

Čítaj nižšie. Je to záležitosťou (pravdepodobne) všetkých vysielačov RTVS (teda minimálne tých v mojom dosahu). Ja denno-denne počúvam Rádio_FM (91.70 MHz, DK) a v kancli v práci máme s kolegyňou pustené rádio Slovensko (103.50 MHz, Krížava). A keď to človek počúva denno-denne, tak je to už pomaly na prášky. Ja keď počúvam eFeMko na playeri cestou do práce, tak si musím často krát ručne regulovať hlasitosť, lebo najskôr ide dobrý song (kde je viac basových tónov a zvukový procesor ho preto stlmuje) a potom, keď je moderátorský vstup (a ešte navyše často krát bez podmazu, napr. Ego v Ráne na eFeMku), tak mi to hlasitosť tak pridá, že keby šiel niekto okolo mňa, tak si pomyslí, že som už načisto hluchý, keď to mám tak nahlas. Mohol by som si to síce teoreticky pustiť aj cez net na smarte, ale pohodlnejšie/výhodnejšie je to pre mňa stále klasicky terestricky (kde to však takto kolíše).

Palo (neregistrovaný, 195.168.243.xxx)
Palo (neregistrovaný, 195.168.243.xxx)
09.01.2013 22:21
0
0
Pepo

Nemas pravdu, ze inym to nerobi, si to zmeraj a uvidis. A mimochodom, su iste tolerancie aj povolene, prave preto, ze sa to NEDA nastavit, ani v Cechach, ani v Nemecku a ani na Slovensku. Ja netvrdim, ze to co popisujes, je v tych toleranciach, ak tam pocujes taky rozdiel, tak zrejme to fakt nemaju dobre nastavene. Ale chcem povedat, ze MPX Power jednoducho sa tak sprava, ked nabehnu basy, tak sa to stahuje, niekto to pocuje, niekto pocuje az vyraznejsi rozdiel. Doporucujem ti urobit meranie a potom si mozeme znovu popisat :-)

Seth (neregistrovaný, 195.3.168.xxx)
Seth (neregistrovaný, 195.3.168.xxx)
09.01.2013 22:02
0
0
SRO 1

Ja beriem že je to informačné rádio, resp viac je tam hovoreného slova ako hudby, ale to čo sa deje zo zvukom na 103.8 MHz (RK) je katastrofa. Po reči, pustia skladbu, ktorá je dajme tomu postavená na dynamike, na začiatku spieva ďevočka s (v štúdiu) vyčisteným hlasom, neskôr prichádza refrén, kde práve tá dynamika urobí skladbu. Muzika začne hrať, malo by to gradovať a čo sa stane po sotva 5 sekundách, o minimálne 4 db sa celková hlasitosť zníži, a je po dynamike. V strede skladby má ďevočka sólo (kedy niekto už stihne pridať volume na rádiu aby si skladbu vychutnal) a hybaj tu zase po sotva 5 sekundách to začne pridávať na hodnotu rozdielom spomínaných minimálnych 4 db (niekto kvôli nejakým dôvodom aby asi nezobudil spiacich rodičov, opäť stiahne volume na rádiu). No a zas potom skladba v dynamike pokračuje, začína posledný refrén, kde je muzika najviac vygradovaná a ten istý scénar. Čo to to má byť? Robí to na každom vysielači alebo len táto Ružomberská šalie?

Pepo (neregistrovaný, 77.234.225.xxx)
Pepo (neregistrovaný, 77.234.225.xxx)
09.01.2013 19:50
0
0
...

Nech už majú české stanice akýkoľvek zvuk, je jasné, že urobiť to tak, aby hlasitosť neustále v závislosti od vysielaných zvukov nekolísala, sa dá. A to bez ohľadu na sprievodné javy a komplikovanosť nastavovania. Veď netreba opúšťať ani túto našu utešenú republiku a nájdeme tu dosť príkladov, kde je kolísanie hlasitosti (alebo ak chcete MPX Power) je len zanedbateľné (takmer nepostrehnuteľné), resp. žiadne.
Lenže to je tak, keď je kvázimonopol na prevádzkovanie vysielačov na Slovensku priklepnutý J&T, teda pardon, Towercomu. Kde aj v Rade pre vysielanie a retransmisiu sedia "tí správni ľudia" (priklepnutie celej siete frekvencií Vivy pre Inforádio nech je tomu dôkazom).
Uvažujem aj nad sťažnosťou na TÚ SR (nie, že by som si od nej niečo sľuboval). Lebo minimálne počas momentov, keď do menšieho zhluku tónov (resp. výšok) začne niečo hrať a doslova to pár sekúnd vreští (než sa to stihne stíšiť) ten 0 dBr dodržaný imho nie je ani omylom (je pravidelne prekračovaný).

Počúvanosť
streda, 25.12.2024
1.
20,58%   + 2,53%
2.
15,02%   - 4,09%
3.
13,57%   + 0,55%
4.
7,75%   - 0,98%
5.
5,83%   - 0,31%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 25.12.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,19%   - 0,29%
2.
12,19%   - 0,51%
3.
9,74%   + 0,08%
4.
9,22%   + 0,26%
5.
7,93%   + 0,23%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
IX. - XI. etapa 2024
1.
30,0%   + 0,1%
2.
20,4%   + 0,1%
3.
20,3%   - 0,3%
4.
18,8%   + 0,1%
5.
15,0%   - 0,1%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, IX.-XI./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
52. týždeň 2024 23.12.2024 - 29.12.2024
1.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
2.
Album
Mark Ambor
Belong Together
3.
Album
David Guetta, Alphaville, Ava Max
Forever Young
4.
Album
Disturbed
The Sound Of Silence (Cyril Remix)
5.
Album
Alan Murin
Domov
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over