Diskusia k téme Čo vlastne znamená "call-out"?
Takže som si to prečítal celé detailne a áno, robia prieskumy aj pre rozhlasové stanice.....
Takže máš šancu - chop sa jej :-)
V článku bola spomenutá spoločnosť MedianSK - na jej stránke som síce nenašiel že by ešte robili call-outy, ale dá sa prihlásiť na pozíciu respondenta a budú Ti posielať rôzne webové dotazníky. Takže im skús napísať.....
Mňa by v prvom rade zaujímalo, či sa call-outy rabia u nás stále cez telefón. Snáď každý vie, ako bežný človek reaguje na akýkoľvek prieskum. Jednoducho sa nebaví. Predpokladám že každý týždeň, možno dva, neviem, keď sa robí nový prieskum, volá sa iným náhodným poslucháčom, opäť 90 z nich sa nebaví. 50 percent z tých čo sa bavia, možno nie sú v cieľovej skupine. Je reálne cez telefón robiť nejaký prieskum ktorý sa presne trafí do vkusu cieľovej skupiny? Viem že existujú prieskumy cez internet, myslím vo svete, pravidelne sa zúčastňujem prieskumu pre české Fajn rádio. Bohužiaľ nepoznám nič podobné pre akékoľvek slovenské rádio, kde by som sa mohol pravidelne zúčastňovať
Upozorňujem diskutujúcich, že je to článok z roku 2007 a niektoré slogany, mená a rádiá môžu byť neaktuálne. Išlo mi o vysvetlenie čo to ten call-out znamená a ako sa realizuje.....
......
- Hráme iba hity /Expres/
- Najlepší mix hudby 80-tych, 90-tych rokov a súčasnosti
- Hráme pre radosť /Viva/
- Lepšiu hudbu nevymyslíš
- More music, more fun
- Viac hudby, menej slov
Respondent má zhodnotiť, akú má motiváciu počúvať rádio.
- Moderátori
- Hudba
- Nepretržitý tok správ a informácií
- Počasie
- Dopravný servis
- Dobrá zábava a nálada
Poznáte súťaž Kilečko? Zhodnoťťe ju.
- Je zábavná, dobrá, malo by jej byť viac
- Je celkom fajn, stačí tak, ako je
- Nie je zábavná ani dobrá
Zhodnoťte moderátorov na škále "Dobrý, celkom dobrý", "môže byť, ujde", "zlý".
- Noro Dolinský (Expres)
- Martina Žikavská (Expres)
- Dodo Kurilak (Expres)
- Timea (Okey)
- Mirec (Okey)
- Sajfa (FUN rádio)
- Adela (FUN)
- Slavo (FUN)
- Zuzana Klemanová (Okey)
- Gregor Mareš (Okey)
- Julo alias Pyton (Okey)
„Fun Radio vyhodnocuje hudbu prostredníctvom call-outov už takmer dva roky. Takéto vyhodnocovanie je veľkým kvalitatívnym posunom. Pokiaľ dokážete využiť informácie vyplývajúce z call-outov, nemá intuitívny výber šancu konkurovať moderným metódam. Pripomínam však, že aj v modernej dobe sofistikovaných prieskumov je osobnosť hudobného dramaturga nenahraditeľná,“ hovorí programový riaditeľ Fun Radia Rasťo Dutka. „Mohlo by sa stať, že dobre dopadne aj pesnička, ktorá nepatrí do formátu a potom tam vadí,“ potvrdzuje dôležitosť bezchybného postupu pri výbere skladieb riaditeľ Jemných melódií Martin Lengyel.
3. Úprava rotácie.
Po spracovaní a vyhodnotení výsledkov z telefonického prieskumu hudobný dramaturg rozhodne, či skladbu posunie do najsilnejšej, takzvanej A-rotácie, menej frekventovanej B-rotácie alebo úplne vyradí z vysielania. Call-outy využívajú najmä hudobné formáty pracujúce s novou hudbou, na Slovensku napríklad rádiá Expres, Fun či Okey.
Call-outy a internet. Niektoré zahraničné rádiá uskutočňujú call-outy aj prostredníctvom internetu. Slovenskí vysielatelia zatiaľ takúto metódu neuplatňujú. „Nebolo by to ešte optimálne, ten čas však príde, keďže je to zaujímavá metóda. Je rýchlejšia a dá sa robiť stále,“ myslí si Martin Lengyel. Rakúske rádio Energy uskutočňuje aj predbežný test hitov na svojom webe, ktorý má však len doplnkovú informačnú hodnotu, keďže návštevníci internetovej stránky netvoria reprezentatívnu poslucháčsku vzorku.
Masovú hudbu testujú masy. Nie s výhradne novou databázou pesničiek pracujú halové hudobné testy. Pri nich sa vo veľkej hale zhromaždí od 70 do 90 ľudí, ktorých vyberú anketári prieskumnej spoločnosti buď osobným rozhovorom na ulici, alebo telefonickým výberom. Opäť musia prejsť filtrom podľa daných kritérií prieskumu, aby sa vzorka očistila od respondentov, ktorým by napríklad testovaná hudba vôbec nevyhovovala. Ak kvótne kritéria spĺňajú, sú oprávnení zúčastniť sa testu. Motiváciou pre zúčastnenie sa na teste je finančná odmena.
Respondentom usadeným v hale do slúchadiel prúdia krátke 10- až 13-sekundové ukážky pesničiek, ktoré musia okamžite zhodnotiť v dotazníku. Slúži im na to bodová stupnica alebo slovné hodnotenie (veľmi páči, páči, nepáči, veľmi nepáči a podobne). S prestávkami sa takto za jeden deň otestuje od 400 do 800 skladieb.
Vo svete existujú aj metódy halového testu hudby prostredníctvom regulovania hlasitosti ukážok respondentom. Ak sa mu skladba páči pridáva hlasitosť, ak nie, tak ju stišuje.
„Halové testy sú súčasťou sofistikovanej práce s výberom hudby v modernom rádiu. V rámci nášho formátu CHR (Current Hit Radio) je bežné, ak sa podobné testy robia jeden až dvakrát do roka,“ vysvetľuje Rasťo Dutka z Fun Radia. Halové hudobné testy sa uskutočňujú v Bratislave a ďalšom meste zvolenom klientom.
„Median SK vykonáva i štúdiové testy, čerpáme pritom z rozsiahleho know-how našej materskej spoločnosti v Česku,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Jindřich Bardon. Podľa jeho slov ide o modernejšiu a progresívnejšiu metódu testovania hudby, ktorá sa využíva ako alternatíva k halovým hudobným testom. Približne pätnásť respondentov pri nich hudbu hodnotí za počítačom, pričom si sami regulujú rýchlosť priebehu testu. Podľa výsledkov testov s rôznymi ukazovateľmi rádiá následne delia hudbu do kategórií a zaraďujú alebo nezaraďujú do playlistov.
Halové hudobné testy uplatňujú najmä takzvané knižnicové hudobné formáty, ktoré nehrajú novinky. U nás sú to napríklad Jemné Melódie. Robia ich však aj ostatné rádiá ako Expres či Fun, keďže niekoľkokrát ročne je nutné nasadené pesničky testovať. Prostredníctvom tohto testu vysielateľ zistí, či majú poslucháči hrané pesničky stále radi, či už z nich nie sú unavení a či ich netreba prestať hrať. „Takto sa nám unavila napríklad skladba Spomaľ od skupiny Peha, nechali sme ju nejaký čas oddychovať a opäť sa chytila,“ uvádza Martin Lengyel.
Keďže sa tu v poslednom čase veľa diskutuje o výbere hudby v rádiách, okopíroval som článok z Trendu o fungovaní "call-outu". Snáď redakcia dovolí....
https://medialne.trend.sk/radia/ako-vznika-hit
Hudba, ktorú hrajú v najväčších rádiách, už ani u nás nezávisí od vkusu jedného dramaturga. Dnes najmä prieskumy určujú, čo vo vysielaní znie desaťkrát denne a čo neznie vôbec. Ako však prebiehajú testy a čo vlastne znamená "call-out"? Za tým, čo hrajú v rádiu, sa môžu skrývať hodinové telefonáty anonymným respondentom alebo masové testy vo veľkých halách.
1. Triafanie do vkusu.
Hudobný dramaturg stanice musí najprv odhadnúť vhodnosť pesničky v rámci daného hudobného formátu stanice, ktorá sa následne nasadí do vysielania. Keď zhodnotí, že zapadá do formátu rádia, tak sa podľa istých limitov a pravidiel odohrá približne 50- až 100-krát. Počet závisí od toho, o aký formát rádia ide a ako rýchlo rotuje skladby vo vysielaní. Asi po týždni sa urobia telefonické prieskumy - call-outy.
2. Hodinové telefonáty.
Telefonáty respondentom uskutočňujú prieskumné spoločnosti zo svojich call centier nazývaných CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing). Anketári prieskumnej spoločnosti volajú na náhodne zvolené telefónne čísla z databázy a respondentom ponúknu možnosť zapojiť sa do prieskumu. Jeden telefonát trvá približne hodinu. Respondenti musia prejsť niekoľkými filtrovacími otázkami podľa kritérií daného prieskumu ako napríklad vek, pohlavie či bydlisko. Call-outy prebiehajú kontinuálne približne každé dva či tri týždne. Testuje sa v nich asi 25 až 30 nových a čiastočne aj zabehnutých skladieb, u ktorých rádiá zaujíma takzvaný faktor vyhorenosti, teda či už poslucháča vo vysielaní neunavujú.
Ako prebieha call-out?
Otázky o veku, pohlaví a bydlisku respondenta.
Ďalšie anketové otázky:
1. Ktoré rádiá ste počúvali včera aspoň jednu hodinu?
2. Ktoré rádio ste počúvali v posledných siedmich dňoch aspoň hodinu?
3. Ktoré rádio počúvate najčastejšie?
4. Ktoré rádio ste počúvali pred rokom najčastejšie?
5. Ktoré rádiá môžete prijímať v mieste Vášho bydliska? (respondent mal vymenovať všetky stanice, o ktorých vie, anketárka mu nedala žiadne možnosti)
Nasleduje do dvadsať zvukových ukážok. Každá obsahuje dve až tri pesničky zmixované do 20-sekundového zvuku. Respondent ich hodnotí známkami od 1 do 5, ku ktorým sú priradené nasledovné výroky:
- Presne môj štýl, toto si chcem púšťať
- Vyhovuje mi
- Ani dobré, ani zlé
- Nevyhovuje mi, počúval by som len výnimočne
- Vôbec mi nevyhovuje
Poznámka: Anketárka nabádala respondenta, že ak sa mu len jedna skladba z ukážky nebude páčiť, nech nezavrhne celú ukážku - ide totiž o normálny jav, ak sa respondentovi niektorá skladba nepáči.
Príklady obsahu 20-sekundovej zvukovej ukážky:
Madonna – Like a Virgin, Elton John – Sacrifice, Phil Collins – In the air tonight
Pop-rock: Avril Lavigne – Nobody´s home, Green Day – Wake me up when September Ends, Coldplay – Hardest part
No Name, Tina, Dara Rollins
Operárorka vyžaduje, aby respondent zhodnotil tieto ukážky podľa stupnice obľúbenosti a aby ich priradil k rádiám, ktoré už vysielajú, pokiaľ si tie štýly dokáže spojiť s nejakým rádiom.
Nasledujú výroky týkajúce sa rádií. Respondent má uviesť, či niektoré rádio podľa uvedeného výroku počúva, a má priradiť každý výrok k niektorému zo staníc.
- Prináša mi dobrú zábavu
- Prináša mi dobrý relax
- Hrá veľkú hudobnú pestrosť
- Hrá veľa hudby bez prerušenia
- Hrá veľa rockovej hudby
- Má skvelú rannú show
- Robí mi dobrú náladu
- Hrá veľa súčasných hitov
- Zmenilo posledný rok hudobný štýl
- Hrá veľa nových hitov
- Určuje nové trendy, hrá veľa zaujímavej hudby
- Príliš veľa rozpráva
Respondent má zhodnotiť, či ho takýto slogan presvedčí, aby počúval stanicu, a zároveň má k sloganu priradiť rádio.
.......
"moderatori nie su nasilne zabavni". V Cesku totiz moderatori zabavni nie su.
Co hra na slovenskych staniciach uz vyse 2 rokov nemam ani sajnu. Cely den pocuvam ceske radio cez internet, dobra hudba, moderatori nie su nasilne zabavni, a v spravach sa dozviem aj co sa deje u nas.
TV nepozeram vobec, tie grcy co pustaju sa nedaju pozerat.
Čo myslíš,že im púšťajú cez tie call-outy? Len to čo chcú oni. Ktovie čím to je, žeby to chceli ich zahraniční vlastníci? Alebo si ich kúpili vydavateľstva? Je viac možností, ale určite v tom musí byť nejaký háčik. Ale deje sa to už dlho. Pozrime sa do nemecka na Viva TV. Pred rokom 2002 to bola jedna super televízia. Bežali tam v celku dobré videoklipy a dokonca aj tanečné, ale dávali aj špecializované relácie, ktoré sa zameriavali na rôzne žánre. Akonáhle sa predala firma pod značku MTV, Viva išla rapídne dolu. Hudobné relácie zmizli, nahradili ich americké sprosté seriály a taktiež sprostá hudba. Pozrime sa len na takú Club Rotation. Po predaji tam hudba tiež išla dole vodou. Predtým hrali kopec tanečnej trance hudby napr. z Belgicka, Holandska, dokonca aj z Talianska. Potom sa hrali už len také blbosti ako Lexy & K-Paul, Bassement Jaxx... Všetky tie trance skladby nahradil odpad, tváriaci sa ako to naj z GB a niečo z Nemecka. Ostatné krajiny akoby mali zákaz.
Chcel by som vidieť tých ľudí ktorým volajú, pretože čím ďalej, tým viac počuť v piesňach éteri buz**antské hlasy. V poslednej dobe sa rozmáha aj slovenský Shit-Hop, pričom jediný dobrý bol Kontrafakt v časoch undergroundu, od vtedy sra**y. Ďalej tu máme "klenoty" ako Smatanova, Desmod (k tomu sa nevyjadrujem).
Aby toho nebolo málo, tak do rotácie s vysokou frekvenciou je často zaradená Bieber alebo Minaj, čo Vás v tom momente donúti vypnúť rádio.
Často ľutujem tie obsadené vysielače a vyplýtvané kiloWatty, to by radšej mohli namiesto Fun Rádia ballovať UVB-76.
Hudba v rádiách je na jedno kopyto, chýba mi alternatívna hudba.
Oveľa krajšie znie napríklad Kraftwerk, alebo sub. Orchestra ako povedzme Ego.
Nieje to všetko len o "staromódnej" hudbe, aj dnes je mnoho skupín ktoré tvoria kvalitnú, modernú hudbu, ktorá sa dostane maximálne na YouTube alebo do hudobných magazínov lokálnych televizií, pretože respondentom
chutí odpad.
Podobná skaza a pohoršenie nastane po zapnutí TV, ozaj kto do riti má tie peoplemetre ?
V jednej nemenovanej prieskumnej agentúre v BA sa vykonáva takýto telefonický "call out" (trvá asi 5-10 minút, pomerne krátky):
Volá sa náhodným ľuďom v rámci celého Slovenska, respondentovi sa na úvod položí pár otázok a ak vyhovuje kritériám na prieskum (čo mu samozrejme anketár nepovie, respondent môže byť po skončení rozhovoru v domnienke, že odpovedal na všetky otázky prieskumu), dostane sa k hodnoteniu 30 skladieb. Ešte tie kritériá:
musí rádio počúvať denne aspoň hodinu
musí mať do 35 rokov (!)
na otázku "ktoré rádio hrá vašu najobľúbenejšiu hudbu" musí odpovedať "Fun Rádio" alebo "Expres" (stačí jedno z týchto dvoch)
...čiže sa testujú len poslucháči Funu a Expresu čo majú pod 35 rokov a sú schopní počúvať takéto rádiá aspoň hodinu denne (možno ich niektorí počúvajú nedobrovoľne v práci)
Hudobné ukážky pozostávajú z 10-sekundových nahrávok, ale samozrejme 30 skladieb nie až tak málo, takže anketár namiesto celých 10 sekúnd pustí väčšinou len asi 5 či 6 sekúnd. Škála na hodnotenie je päťbodová (kde 1 je najlepšia a 5 najhoršia známka). Keď respondent povie, že skladbu nepozná, nehodnotí ju. Skladby sú tie, čo sa hrávajú na Fune a Exprese.
v clanku jasne pise ze nove skladby sa najprv nasadia a po tyzdni sa daju do call-outu...Na SK to chodi opacne.. pustia posluchacovi medzi smatanovou, desmodom a zbirkom noveho neznameho interpreta bez toho aby mu dali tyzdennu sancu a testuju skladby.. Je jasne ze vysledok bude ze neznamy interpret neuspeje....Pretoze kazdy odpovie ze to nepozna... kde je tu spravodlivost?? hudobny dramaturgovia sa vyhovaraju na call out-y, tak preco su stale plateni za svoju poziciu ked nevedia nic ovplyvnit.. to je ako praca v okienku kde vraciate flase spolu s automatom na flase...stanovte riadne pravidla pretoze hrate 10-20 zo 100 percent slovenskej hudby a je jasne ze polovicu z tych ubohych 10-20 percent tvori, Smatanova, Cmorik, Zbirka, Elan, Desmod, IMT smile, No name a ost. stalice a ledva 1 percento ostava neznamym interpretom, ktori sa biju o hranost ako o krajec chleba... co s tym?? vyjadrite sa..
Precitajte si tento clanok http://medialne.etrend.sk/radia-clanky/ako-vznika-…
podiel [%] celkovej počúvanosti
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň