Diskusia k téme Rádio_FM

Vie niekto kontakt na hudobného dramaturga Aleša Stuchlého alebo WAV? Skúsil by som dať tip na tie tri najlepšie piesne Demovnice 2020?

Skôr si myslím že ju tam nedal kvôli vysoko komerčnému Pusha T ( môj názor )

vo vysielani českeho vyrejnopravneho rozhlasu v dennych rotaciach,piesen odznela vo vilme White tiger,Aleš Stuchly hudobny dramaturg radia Wave ju okamžite zaradil do rotacci,škoda že u nas dramaturgovia nemaju odvahu puštat aj takuto skvelu hudbu https://www.youtube.com/watch?v=jBiTjN87F0o

toto je vyborna elektronicka hudba zo susedneho Rakuska,aj tam sa robi takato skvela hudba.Piesen som počul na sesterskom radiu ŕadia FM teda na radiu Wave,piesen je v dennych rotaciach https://www.youtube.com/watch?v=CuBCbR35_iQ

NEROZUMIEM.
V rekordéri https://www.boss.info/nz/products/br-800/ Ti to znie dobre, ale keď to nahráš, nie?
NECHÁPEM.
Nepýtal som sa na cenu mikrofónu, ale techniku snímania. To zahŕňa napr.:
- SMEROVÚ CHARAKTERISTIKU mikrofónu
- VZDIALENOSŤ mikrofónu
- SMEROVANIE mikrofónu
Ak chceš "nahrať španielku tak, ako ju počuješ v izbe", budeš musieť pochopiť akustiku, a nie spoliehať sa na ceny a značky - tie za Teba nespravia vôbec nič.
15 cm môže byť veľa aj málo. Podľa akustického tlaku a hlukovej tolerancie (max. SPL) mikrofónu môže (ale nemusí) dochádzať k jeho premodulovaniu (limitácii - skresleniu). Pri guľovej smerovke môže byť pomer priameho zvuku a odrazov relatívne optimálny, pri ľadvine či dokonca superľadvine tam akustiku miestnosti prakticky (takmer) nebude počuť.
250 € za mikrofón nie je až tak málo - existujú aj omnoho lacnejšie. Aj drahšie, pravdaže - lampové za >10k € a pod.
Šikovný, inteligentný a schopný zvukár dokáže zaznamenať (relatívne) kvalitný zvuk aj s (relatívne) lacnou technikou.
$20 Microphone vs. $12 500 Microphone
https://www.youtube.com/watch?v=2JjRZ-yct3U

Mal som na mysli podobné motívy I.M.T. Smile (2014) a Erasure (1988). Kto kopíroval od koho?
Snažíš sa nás tu presvedčiť - ako Slota a Kotleba -, že Slováci sú tí najsvätejšie obete?
Cestovali Angličania v čase, aby Slovákom ukradli pieseň, ktorá vznikla 26 rokov po tej ich?
Tým netvrdím, že Cesty II. triedy je zlá pieseň! Naopak, je to veľmi vydarený remake A Little Respect.
Patrí sa však vyžiadať si súhlas od autora a najmä priznať mu autorstvo, aby aj on dostával tantiémy, ktoré mu patria.
Mimochodom, aj Peter Nagy obviňuje Táslerovcov, že Kapela je remake-om Aj tak sme frajeri.

Aha - ak myslíš tie podobné motívy, tak to je bežné, čiže že Clash nevedel o Suchého piesni Krajina posedlá tmou:-) No je to veľmi podobné.
Mikrofónové techniky: No čiastočne sa to zlepšilo, keď asi rok už používam BR 800 firmy Boss a tam mám pichnutý jeden alebo dva mikrofóny. Na akustiku som si kúpil taký lacneší mikrofón za 250 EUR (napájanie Phantom). No a gitaru mám tiež len asi za 300 EUR. A mám ju tak cca 15 cm od mikrofónu. Ide však o to, že softvér Protools to nahrá ako surový zvuk. Čiže hoci mi to v BR 800 znie výborne, keď to nahrám, tak už to nie je ono. No a keď sa hrám a robím si house alebo techno, tak tam tie zvuky, čo počujem do slúchadiel sú prakticky zhodné s tým, ako znejú v nahrávke - čiže to kvalitou vyhovuje aj do rádií.

Nereaguješ na PODOBNOSŤ HUDOBNÝCH MOTÍVOV. Zámerne?
Slovákov neobviníš z KRÁDEŽE? Si snáď (spolu)autorom?

Obe piesne sú dobré - akurát sa priznám, že ma spočiatku trochu rušil ten opakujúci sa text, že stále spieva číslo cesty. No a kolegovi sa to naopak páčilo.
Toto je ináč veľmi dobrý prípad, ako vysvetliť, prečo niektorí nemajú radi slovenské texty. To je aj môj prípad, čo som spomínal. Čiže slovenské texty sledujeme niektorí až ako literárni kritici, kým v angličtine si to nik ani len nevšimne. Ak napríklad po anglicky sa spieva, idem si umyť nohy, aby mi na rande nesmrdeli nohy, tak v angličtine si to nik nevšimne:-) A kto trochu vie anglicky, tak to chápe ako romantický príbeh, že idem na rande a chcem sa zapáčiť a niektorí by to dokonca chápali, že si idem nohy navoňať sprayom.

Akéže mikrofónové techniky si to na španielku zatiaľ skúšal?

Žeby britská mládež bola počas Studenej vojny počúvala komunistický rozhlas znepriatelených štátov? PSSST! Ty extrémista, šíriš konšpiračné teórie? :-)
A čo povieš na tieto motívy?
1988 https://www.youtube.com/watch?v=x34icYC8zA0
2014 https://www.youtube.com/watch?v=iYWeAl5OwJo

Tak toto má určite viac šťavy, emócie a energie než elektronika, čo sa týka počúvania, lebo elektronika navyše je len hudba určená hlavne do tanca alebo je dobrá ako pozadie keď napr. idete autom. Na počúvanie je len pár vecí.
Ináč, čo sa týka toho Clash, tak možno "ukradli" motív tejto piesni https://www.youtube.com/watch?v=jVOVO5YZNXs


Skladba je fajn tak 1 minútu a potom je to dookola to isté a anglický text neviem sledovať . Jej sila je v tom, že má energiu a je to taký druh punku bez gitary. Bez gitary je to prázdne a mohlo to znieť takto nejak ako majú Beastie Boys: https://youtu.be/eBShN8qT4lk
No a takáto hudba sa u nás nerobí preto, lebo Slovensko je malé, neexistuje tu hudobný trh, nové pesničky sa nevysielajú. mladí nemajú svoje rádio a preto sú všetci na Spotify a Youtube, rádiám spevákov a speváčky vyrába televízaia Superstar, Hlas, na Slovensku neexistuje jediné silné nakladateľstvo a pesničky kým vyjde trvá aj rok, do rádií sa dostanete hlavne cez konexie a peniaze (tým nehovorím, že je to zlé), rádiá si láskavo vypočujú takúto hudbu len keď hráte 5-10 rokov alebo máte 100-tisíc fanúčšikov a už nemôžu vás nevysielať, videá a nahrávanie stojí kopu peňazí, atď. nie je tu žiaden systém. A taktiež rádiá veľmi často ponuky ani neprijímajú jednoducho ignorujú kapely a autorov! Na ilustráciu uvediem, že HIM, keď vydávali album, kde je Join me, tak použili niekoľko producentov a tri roky všetko hádzali do koša a nakoniec ich z plánovaných 1500 EUR to vyšlo na 150 tisíc! No a kto na Slovensku vám dá takýto rozpočet. Čiže na Slovensku takéto rpomo/propagácia ani neexistuje.
No a potom je tu Demovnica, ktorá je Hlavou 22 Rádia FM, že robí hitparádu, no piesne nevysiela:-)-)-)-)-)-)-).
A ešte jedna vec, aj keď pieseň je slušná, tak si treba uvedomiť, že štátne rádio by malo vysielať pre väčšiu skupinu poslucháčov a aby textom rozumeli. Z tohto hľadiska sú oveľa lepšie tie tri piesne z Demovnice, čo som vytipoval ako najlepšie z víťazných v roku 2020 ku ktorým sa Martin nevie vyjadriť:-).
No ak som to povedal komplikovane, tak jednoducho PESNIČKÁM SA NEDÁVA PRÍLEŽITOSŤ A ĽUDIA NEMOŽU VEDIEŤ ŽE EXISTUJÚ. Aj preto niekto argumentuje, že slovenská hudba je trápna. No a ktorá nie je???

Alebo sú narkomani?

som na vlnach radia FM počul aj tuto skvelu vec,Music sk takuto piesen by u nas nikdy žiadne radio nezahralo,tak je super,že FM hra aj takuto hudbu, prečo sa u nas podla teba Music sk nerobi takato hudba ako v UK? https://www.youtube.com/watch?v=xhdGipqrKNY

Spotify znie otrasne na úplne všetkom - nielen HiFi, ale napr. aj obyčajných repro PC monitoru. Celé zle. Pusti si tú istú skladbu napr. z Deezer-a a zo Spotify a musíš to počuť.
PANorámovanie je umiestňovanie do STEREO obrazu MASTERa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Panning_(audio)
https://www.teachmeaudio.com/mixing/techniques/pan…
Keď máš veľa nástrojov, pomôže prevzdušniť a zároveň roztiahnuť "pódium" - nehrajú všetci pohromade, v guči.
Ako tú španielku nahrávaš?
Testovanie na "domácej aparatúre" je dobrá a obvyklá technika - všetko všetkému ale neprispôsobíš, vždy je to kompromis. Kedysi sa na to používali (a mnohí tí, ktorí majú, aj používajú) Yamaha NS-10M (pôvodne domáce repro) a 1-pásmové Auratone kocky. Oba sú to uzavreté dizajny (žiaden bass-reflex) a majú viac-menej dôraz na stredoch - čo platí aj pre rôzne tranzistoráky, mob. telefóny a pod. Kocky sa už zas vyrábajú (originály, aj napodobeniny), napodobeninu NS-10M robia Amíci.
Obe sú dnes relatívne drahé - kedysi to boli lacné hračky.
Auto je tiež dobrým riešením. Michal David vraj kedysi používal nejakú plastovú "HiFi" vežu AIWA. :-)
Ťažko povedať, aké sú tie "továrenské" master predvoľby. Nechápem ale, načo vlastne sa tým trápiš, ak ide len o DEMO pre muzikantov (od Teba ako skladateľa). Nemalo by DEMO byť surové?

Len krátko si dovolím odpovedať na výzvu, ktorú si adresoval "kritikovi" Martinovi:
Ak nechceš použiť napr. SoundCloud, môžeš pokojne použiť napr. https://uloz.to/ (tu nepotrebuješ ani účet).

No Martin, zase si "zabodoval". Zase si ma začal falošne hodnotiť, lebo to, čo som popísal je tvorba DEMO-nahrávky, ktorú ponúkam interpretom.
DEMO nahrávka = informatívna nahrávka variantov hudby, spevu či textu, ktorú aranžéri, kapely, či producenti si spracujú ako chcú.
Ináč nie je problém s House, ten si robím pre zábavu a dokonca aj spievaný house. Ak nájdeš metódu, ako to poslať a nebude odhalená moja identita,, kľudne pošlem a 5 EUR sa mi tiež zíde.
No predovšetkým skús jednať chlapsky. Faktom je, že si mi stále dával otázky, odporučenia, hodnotenia, kritizoval sústavne. No a keď som Ti dal konkrétnu otázku, tak sa odpovedi vyhýbaš. Čiže zopakujem - vybral som z archívu Demovnice 3 piesne, ktoré považujem za najlepšie a že majú mnimálne takú kvalitu, akú vysiela Rádio FM.
A opýtal som sa ťa, ako ich hodnotíš. Ak chceš seriózne diskutovať tak, neanalyzuje, kto má alôebo enmá tvoje názory, no skús na to vecne odpovedať. Dokážeš sa chlapsky vyjadriť k tým trom piesňam - Kúzelník, Povedzme, že ty a aj tú romantickú o tej mladej žene?

Prave si nas presvedcil, ze si taky hudobnik ako vsetci uzivatelia mobilov su fotografmi, co pouzivaju automaticke nastavenia fotografovania. Inak vytvor teda nejaky house track, 5€ ti poslem:-))

Suhlasim, no zivot nie je jednoduchy a ani moja manzelka sa nespráva tak, ako mi slubovala pri svadobnom obrade:-)
Spotify - zrovna včera som počúval na LinkedIne rozhovor s nejakým Slovákom, čo ponúka reklamu na Spotify a ten vravel, že Spotify počúva na svete 300 miliónov a na Slovensku hlavne 80% Bratislava a okolie a ľudí nad 35 rokov je viac než inde.
Problém je v tom, že vy špecialisti máte výbornú aparatúru a u pesničiek sledujete rôzne parametre, kým ľudia to tak nevnímajú. Oni sledujú hlavne interpretov, čo spievajú a vnímajú energiu.
ja som totálny samouk v nahrávaní a s hrôzou som zistil na začiatku, že drahý softvér mi nahrá horšie piese=n než mobil alebo predtým, čo som mal na starom počítači WhatU Heare. No a potom som zistil, že nahrávku musím kompletne umelo vyrobiť. Niekoľko rokov sa pokúšam ako nahrať španielku tak, ako ju počujem v izbe, no som tak na 60% (nakoniec posledné roky som prakticky nepočul nikde v rádiách reálne nahranú akustickú gitaru). No a teraz mám problém, ako nahrať hlas, aby znel tak ako v mainsreame, lebo na Rock FM to sú len také zahuhňané spevy, že slová nerozumieš.
Nemám telefón so subwoferom, no ja na rozdiel od bežného technika, či človeka si púšťam hotovú pieseň z niekoľkých mobilov, notebookov, s rôznymi slúchadlami. No a zistil som, že čo mi znie krásne na počítači v softvéri úplne ináč znie v každom jednom zariadení, či v aute. A počujem hlavne bicie a gitary a basy zriedka. Takže robím pokusy, ab to znelo všade aspoň slušne. No a to je aj odpoveď k tomu Spotify, že to čo píšeš podľa mňa bežný človek ani nepostrehne.
Čo sa týka nahrávania, tak na softvéri si nastavím kompresor (ale len továrenské nastavenie) a mám tam reverb, delay, equalizer, chorus (ten je dobrý na el. gitaru) a stovku pluginov. A potm mám 4 možnosti masteringu -- továrenský alebo napr. Radio Limit. Dať na 0 mi nestačí, mastering používam aj na hlasové stopy. No a mix je ťažký, ak máš viac nástrojov. č k neviem, čo je PANORÁMOVANIE??? To by sa mi asi zišlo.
No a doplním, že nahrať HOSE, TECHNO a elektroniku viem ľavou zadnou, lebo to sú prakticky monochromatické bezfarebné zvuky. Alebo dám niekomu 5 EUR a stroj mu to urobí automaticky.

Ty máš telefón so subwooferom, že Ti v ňom dominujú bubny? :-)
Spotify je retardovaná firma s najodpornejším PAzvukom zo všetkých (veľkých) streamovacích služieb. Čo tí hluchí hlupáci tvrdia, je irelevantné.
Ľudský sluch je najcitlivejší okolo 3 kHz.
http://umdberg.pbworks.com/f/1548441308/FrequencyR…
https://cdn57.androidauthority.net/wp-content/uplo…
Mastrovať by sa malo predovšetkým ladením pomerov zvukov (nástrojov, vokálov), panorámovaním a príp. aplik. efektov (reverb, echo, na gitary event. skreslenia a pod.), či nie?
Komprimovať nič nemusíš, tobôž ťahať to nahor "cez čiaru", do limitácie. Ak to chceš hlasnejšie, postačí Ti dotiahnuť špičky do 0 dB. Hm?
SW nástroje, ktoré spomínaš, by boli fajn, keby ich používali LEN talentovaní ľudia. Resp. keby aspoň skorumpované rádiá a televízie nepretláčali (prednostne, veď "prachy nesmrdia") tých netalentovaných a prázdnych (ktorí nemajú čo povedať).
Aj keď zase, vďaka tejto svojej prostitučnej nenažranosti sa časom sami odpravia... a bude od nich pokoj.
;-)

Ono je to komplikované, lebo každý hudobník chce, aby mal čo najviac poslucháčov. No a tvrdia sa 2 dôvody, čo ľudia vnímajú alebo potrebujú, že prečo je LOUDEER lepši :
a) keď sa nahrávka nahrá, čo najhlasnejšie, tak poslucháč, keď ju počúva potichu počuje všetky nástroje - ináč nie, počuje hlavne bubny. Podľa prieskumu myslím Spotify, tak v mobiloch počuť hlavne bicie a el. gitary.
b) je pravda, že keď nahrám v štúdiu svoju vec a kliknem na MASTERING, tak pesnička sa riadne "zhluční" (a rozloží do priestoru) - a žiaľ zneje tisíc-krát lepšie
c) no a na tomto je založená elektro-hudba (house, dub, techno, a pod. - bicie musia trieskať, no a gitary tam nie sú preto, lebo ich technológia nevie urobiť
Summary_ Louder is better - no je to asi najlepšia cesta ako v 50-tke stratiť sluch :-)
No a myslel som si, že okolo 1 KHz je na to najlepšia frekvencia - z videa vidím, že 2-4 KHz.
Odporúčanie pre Martina a Mateja!
-------------------------------------------------------
Nepoznal som doteraz, čo je LOUDNESS a ani ten softvér UNISON MIDI CHORDS čo výborne dodal Austria-Hungary:
https://www.youtube.com/watch?v=kL13b9hCYjc
No a tam chlapík skladá krabičky s akordami a tak vyrába pieseň. A robia to že aj svetoví producenti! Ja poznám chlapíka, čo si kúpil za 300$ každý tón huslí a z neho skladá pieseň a pritom na husle nevie hrať. No a len pre neveriacich, tak mu z BMW zobrali jednu takto zloženú pieseň do videoklipu reklamy nového modelu BWM Takže môj manuál bol presne o tomto a nikoho som tým nemienil uraziť ani zosmiešniť.
Takže obaja porozmýšľajte skôr, ak niekoho chcete slovne v diskusii napadnúť a veci si najskôr naštudujte.

To isté platí aj o rádiách - najuvrešťanejšie (Expres, Fun, Vlna) majú najvyššiu počúvanosť. Expres si extrémnu dynamickú kompresiu poisťuje ešte aj vytiahnutím stredov - kvôli čomu, paradoxne, ľudia s citlivým hudobným sluchom ten telefón v hrnci nevydržia počúvať. Nahluchlému robošovi to ale neva - práve naopak, ten na ten háčik udice skočí.
*
Predpokladám, že termín LOUDNESS WAR poznáš.
https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
1980s: The average RMS level of the average rock song during most of the decade was around −16.8 dBFS.
1990s: While the increase in CD loudness was gradual throughout the 1990s, some opted to push the format to the limit, such as on Oasis's widely popular album (What's the Story) Morning Glory?, whose RMS level averaged −8 dBFS on many of its tracks—a rare occurrence, especially in the year it was released (1995). Red Hot Chili Peppers's Californication (1999) represented another milestone, with prominent clipping occurring throughout the album.
https://www.youtube.com/results?search_query=LOUDN…
Existuje databáza hudobných nahrávok s parametrami ich DR: http://dr.loudness-war.info/
Dynamic vs. Compressed
https://hyperbitsmusic.com/wp-content/uploads/2017…

To je výborný postreh a vysvetľuje to dokonca to, čo som písal o manuále. A tvrdia to experti, nie ja, že s nástupom HOUSE prišiel "jednoduchší binárny rytmus" a "zľacnením technológie si ktokoľvek mohol skonštruovať hit vo svojej spálni". Súčasne sa piesne stali hlučnejšími a dokonca v tom článku tvrdia, že hity na vrchole hitparád sú hlučnejšie než tie dole.
Citujem z linu od Austrai-Hungary:
"Hits changed in the Nineties as the "simpler, binary, rhythms such as 4/4 time", the mechanised DNA of House music, became dominant. Cheaper technology meant that anyone could construct a hit record in their bedroom. Yet it appears that your dad was right all along – pop music is getting noisier. "
podiel [%] celkovej počúvanosti
3. + 4. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň









