menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

TREND: b1 sa posilní o lídra medzi regionálnymi rádiami

| TREND

Koniec roka 2005 je na rozhlasovom trhu rušný. Voľba riaditeľa Slovenského rozhlasu sa dostala do patovej situácie, bratislavská oldies stanica b1 speje k celoplošnosti, Rádio Twist má nového majiteľa a s ním aj celé nové vedenie.

Minulý týždeň svitla možnosť prežitia Rádia Twist. O potvrdenie jeho prevzatia a vyčistenie starých sporov sa pokúša bývalý akcionár Rádia Expres Dušan Budzák. Twist pripravuje na budúci rok výrazné programové zmeny, za ktoré bude zodpovedný Ľuboš Černák, známy najmä ako bývalý šéfredaktor rádia Rock FM a moderátor Expresu. Na riadení Twistu sa má podieľať aj Robert Bartoš, ďalší zo spoluzakladateľov Expresu a konateľ firmy, ktorá má licenciu na Rádio Kiss.

Aj v projekte nového celoplošného rádia sa objavuje jeden z bývalých investorov Expresu – Ladislav Rehák. V ďalšim jeho mediálnom biznise mu bude partnerom bývalý hovorca premiéra, zakladateľ spravodajskej televízie TA3 a volebný poradca ukrajinského prezidenta Viktora Juščenka Martin Lengyel. Začiatkom tohto roka spolu prostredníctvom spoločnosti Harad kúpili bratislavské Rádio b1. Ich snaha transformovať ho na ziskové celoplošné rádio nemusí byť sen, našli totiž nevyplnenú dieru na rozhlasovom trhu a spôsob, ako pritom dať zadosť legislatívnym obmedzeniam.

Celoplošné aj regionálne

Zvýšiť pokrytie bratislavskej stanice b1 chcú M. Lengyel a L. Rehák zosieťovaním s ďalšími regionálnymi rádiami. Harad minulý mesiac získal od licenčnej rady predchádzajúci súhlas na odkúpenie regionálnych rádií Rebeca a Naj, a pred týždňom licenčná rada schválila aj programovú sieť. Rebeca a Naj sa majú programovo napojiť na nasledovníka kultového "indie“ rádia Ragtime - bratislavské Rádio b1, ktoré sa dnes pohybuje podľa prieskumu MML agentúry Median-SK s hodnotou 17-tisíc denných poslucháčov na hranici nepočúvanosti.

Neúspech b1 nevybočuje z radu, z rozhlasových projektov určených len pre obyvateľov hlavného mesta neuspel zatiaľ ani jeden. Nedokázali totiž ponúknuť nič viac, ako celoplošné rádiá vysielajúce práve z Bratislavy a prinášajúce z nej aj najviac informácií. "Robiť tu regionálne rádio nemá jednoducho zmysel,“ konštatuje M. Lengyel o jednom z dôvodov expanzívnych plánov b1.

Po získaní stredoslovenskej Rebecy a trnavského Naj by sa pokrytie rozhlasového projektu malo rozšíriť na takmer polovicu územia Slovenska. No nová sieť rádií získa rozhodujúcu silu až spoluprácou s oveľa úspešnejším – tržbami, ziskom a počúvanosťou – slovenským regionálnym rádiom – Východ. Potenciálna denná počúvanosť novej siete sa po pridaní stanice vysielajúcej z Prešova aj do Košického kraja zvýši na 170-tisíc poslucháčov. Po vybudovaní siete, uprataní vo formáte a v programe a investovaní do marketingu je podľa M. Lengyela cieľom dosiahnuť asi dvojnásobok.

Sieťovanie trojice b1, Naj, Rebeca s Východom však má legislatívny háčik. Podľa zákona o vysielaní a retransmisii totiž vysielatelia môžu na zachovanie "plurality informácií“ vytvoriť programovú sieť, ktorá bude vysielať pre najviac polovicu populácie. Spolu s Rádiom Východ však skupina b1 pokryje 80 percent územia. Identický program bude preto Rádio b1 vysielať len na západnom a strednom Slovensku, Rádio Východ dostane rovnaký názov a formát, jeho vysielanie sa však bude do istej miery odlišovať. Príbuznosť s Východom sa však premietne do programu západoslovenskej siete cez viacero preberaných relácií. Podobný pokus o zosieťovanie b1 a Rebecy prebehol už pred tromi rokmi. Vtedy ho však licenčná rada zamietla, pretože programovú prevahu malo získať bratislavské rádio.

K samému hudobnému formátu rádia sa Martin Lengyel vyjadruje len málo. Vysvetľuje to tým, že nastavenie hudby sa ukázalo v posledných rokoch ako najpodstatnejší faktor úspechu či neúspechu slovenských staníc. B1 chce vychádzať z prieskumu Dicia, ktoré už na bratislavskej vzorke zistilo základné parametre potrebné na nové formátovanie. Cieľovú skupinu majú tvoriť ľudia nad 28 rokov, stanica by mala pravdepodobne vysielať oldies hity.

Na rozhlasovom trhu tak B1 bude súťažiť nielen o poslucháčov verejnoprávneho Slovenského rozhlasu, ale aj s trápiacim sa Rádio Hey! českej mediálnej skupiny GES. To doteraz pre prebiehajúci súdny spor o platnosť jeho licencií nedokázalo spustiť celoplošné vysielanie. Peniaze z Česka preto zatiaľ netečú a Hey!, ktoré vysiela výlučne slovenskú a českú produkciu pre starších poslucháčov, zostáva beztvárne.

.týždeň i Slovenka

Reklamu bude pre b1 predávať media representative media2, a.s., rozpájaním vysielania medzi jednotlivé regióny v čase reklamných brejkov. Media2 zastupuje aj časopis .týždeň a od 1. decembra aj ženský bulvár Slovenku. M. Lengyel a L. Rehák túto firmu pôvodne založili na štart denníka Bratislavský večer, z ktorého napokon zišlo.

Martin Lengyel sám priznáva, že spojenie .týždňa, ktorý si nedávno na ataku proti bulváru postavil svoju reklamnú kampaň, s ľahšími titulmi pod jednou strechou môže vyvolať otázniky. No podstatnejšie je, že spolupráca pri predaji reklamy viacerých médií s rôznymi cieľovými skupinami by mala zvýšiť argumentačnú schopnosť pri vyjednávaní s mediálnymi agentúrami.

Od začiatku budúceho roka prejde ďalšou úpravou aj konzervatívny .týždeň, ktorý L. Rehák a M. Lengyel spoluvlastnia. Dôvodom je vytvorenie priestoru pre inzerentov, ktorých druhý rok fungovania .týždňa a jeho cieľová skupina už presvedčili, no nenašli v ňom rubriky vhodné pre svoju reklamu.

Zdroj: Tomáš Czwitkovics, TREND

pridať príspevok  Diskusia k článku: žiadny príspevok

K tomuto článku zatiaľ nie je žiadny diskusný príspevok.
Pridajte prvý príspevok!

Aktuálne články

Počúvanosť
piatok, 22.11.2024
1.
18,94%   + 0,63%
2.
18,94%   + 0,24%
3.
13,02%   + 1,89%
4.
11,24%   - 0,92%
5.
7,50%   - 0,48%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 22.11.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,90%   - 0,17%
2.
13,48%   - 0,58%
3.
9,99%   + 0,14%
4.
8,77%   + 0,25%
5.
7,42%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
VII. - IX. etapa 2024
1.
30,1%   - 0,1%
2.
21,0%   - 0,2%
3.
20,9%   - 0,3%
4.
18,9%   + 0,5%
5.
15,1%   - 0,3%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, VII.-IX./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
46. týždeň 2024 11.11.2024 - 17.11.2024
1.
Album
Mark Ambor
Belong Together
2.
Album
Disturbed
The Sound Of Silence (Cyril Remix)
3.
Album
Hozier
Too Sweet
4.
Album
Eminem
Houdini
5.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over