Ako má vyzerať dobrá reklama v rádiu? Na túto tému sa dá diskutovať donekonečna. Svoje riešenia sa v Bratislave snažil ponúknuť jeden z najznámejších svetových kreatívcov v oblasti rádiovej reklamy, Tony Hertz. Jeho prednášku si počas dvoch dní mohli vypočuť všetci tí, ktorí rádiové reklamné spoty vymýšľajú, navrhujú, vyrábajú alebo plánujú. Seminár „Radio for Art Directors“ pod skratkou „Rad4Ad“ navštívili zástupcovia všetkých kľúčových hráčov na slovenskom rádiovom trhu, ako aj niektorých menších lokálnych rádií.
Tony Hertz vidí vo výrobe reklamných spotov jeden zásadný rozdiel – v tom, či ich vyrábajú kreatívni pracovníci reklamných agentúr alebo samotných rádií. V Anglicku a Spojených štátoch amerických, ju podľa neho robia lepšie v agentúrach čo však stojí viac peňazí. Keď si klient nechá vyrobiť spot priamo v rádiu, stojí ho to menej, no odrazí sa to aj na kvalite spotu. Potom sa stáva, že sa v spote objavia napríklad telefónne čísla. „A čo myslíte, kto si z rádiového spotu odpíše alebo zapamätá telefónne číslo?“, opýtal sa zároveň T. Herz a hneď aj odpovedal: „Nikto! Telefónne číslo v reklamnom spote je úplne zbytočné. Oveľa lepšie zaúčinkuje v spote webová adresa. Tú si poslucháč zapamätá a kontakty si už nájde tam.“ Poznamenal, že s touto chybou sa stretol aj v slovenských rádiových spotoch.
Slovenskí rádioví kreatívci si svoje predstavy mohli otestovať aj v interaktívnej hre Rad4Ad, kde lektor púšťal rozličné hudobné „podmazy“ reklamných spotov a prítomní mohli konfrontovať svoje predstavy, aký spot by si v danom „podkrese“ vedeli predstaviť.
Tony Hertz je Anglo-američan, majiteľ spoločnosti Hertz: Radio and Other Clever Advertising Ltd. Rádiovou reklamou sa zaoberá už 30 rokov. Vo svojej kariére získal ocenenia na štyroch kontinentoch ako kreatívny riaditeľ medzinárodnej agentúry a vlastník súkromnej rádiovej kreatívno-produkčnej spoločnosti. Seminár Rad4Ad v Bratislave pripravila Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc v spolupráci s Rádiami Fun, Expres a Okey. Podľa slov Zuzany Šangalovej z ANRTS by sa podobné akcie pre pracovníkov rádií mali stať v budúcnosti pravidelnosťou.
- jš -