TNS Slovakia a odborný mesačník Stratégie zverejnili údaje o monitoringu reklamy v slovenských médiách a analýzu výdavkov na reklamu v roku 2007. Reálne výdavky na reklamu v médiách [ATL] medziročne vzrástli o viac ako 13 percent a v roku 2007 dosiahli úroveň 9.8 mld. Sk. V oblasti BTL komunikácie trh narástol podľa odhadov predstaviteľov jednotlivých segmentov približne o 10 percent [3.65 mld. Sk v roku 2006 vs. 3.67 mld. Sk v roku 2007] čo znamená, že reklamný trh [ATL+BTL] celkovo oproti vlaňajšku narástol o viac ako 12 percent. To sú hlavné závery pravidelnej analýzy vývoja reklamného trhu podľa odborného mesačníka Stratégie.
Rádiá: segment ťahali jednotlivci
Slovenské rádiá majú za sebou rok nevýrazného rastu, i keď celkový výsledok tohto segmentu na úrovni približne 8 percent zďaleka taký zlý nie je. Slovenské rádiá spolu na reklame vlani zarobili cca 630 mil. Sk, čo je o približne 50 mil. viac ako predvlani. Kým u väčšiny z nich uzavreli rok s minimálnym rastom, driverom trhu bol líder – Rádio Expres s viac ako 10-percentným medziročným rastom [265 mil. Sk]. Úspešný rok má za sebou i Slovenský rozhlas, ktorý oproti nevydarenému roku 2006 zvýšil svoje príjmy o takmer dvojnásobok [cca 75 mil. Sk]. Ďalším úspešným projektom boli vlani Jemné melódie, ktoré po prvom roku existencie dosiahli veľmi dobré obchodné výsledky a zaradilo sa medzi TOP 3 najúspešnejšie slovenské rádiá. Menej sa darilo regionálnym rádiám.
Prognózy 2008
Prognózy pre tento rok vyznievajú i naďalej mimoriadne optimisticky. Výkonná ekonomika bude i v tomto roku podnecovať vyššiu spotrebu, v dôsledku čoho by mal reklamný trh narásť v tomto roku o ďalších minimálne 11 percent. Ďalší rast sa očakáva v segmente televízií, očakávané športové udalosti by mohli o niečo zlepšiť i výkonnosť STV. Zásadnejšie obraty v rámci jednotlivých mediatypov sa v porovnaní s uplynulým rokom neočakávajú: v tlači rast magazínov a stagnácia denníkov či stabilný rast out of home. Tento rok by internet mohol po prvý krát predbehnúť rádiá s očakávaným viac ako 40-percentným rastom, ďalší osud rádií by mohol významnejšie ovplyvniť kvalitnejší prieskum – pokiaľ sa ňom dokážu dohodnúť a prefinacovať.
Z pohľadu udalostí budú pozívne ovplyvňovať rast reklamného trhu dva očakávané rebrandingy [ČSOB, VÚB banka], nemalé očakávania sa spájajú s blížiacim sa prijatím eura, a to najmä v oblasti zvýšeného dopytu po finančných službách a nehnuteľnostiach.
Spomínané športové podujatia [napr. MS v hokeji, ME vo futbale, letná olympiáda v Pekingu] však vzhľadom na neúčasť slovenských športovcov či vysielacie časy neovplyvnia výdavky na reklamu do takej miery, ako tomu bude v prípade iných krajín.
Metodika analýzy Stratégií
Stratégie ako jediný subjekt na Slovensku analyzujú vývoj reklamného trhu už od roku 1996 s ambíciou čo najpresnejšie odhadnúť, koľko prostriedkov zadávatelia reklamy investovali do jednotlivých médií za reklamu. Základom tejto analýzy sú údaje o čistých tržbách médií, pri ich absencii používajú Stratégie kvalifikované odhady na základe vlastných odhadových vzorcov, údaje z mediálnych agentúr a z konzultácií s poprednými odborníkmi.