Nedostatočná odborná a etická úroveň novinárov je najčastejšie označovaným faktorom, ktorý negatívne vplýva na slovenskú žurnalistiku. Vyplýva to z prieskumu mapujúceho názory žurnalistov na vybrané problémy slovenského mediálneho prostredia, výsledky ktorého dnes zverejnili Blog Slovak Press Watch a agentúra Donath-Burson-Marsteller.
Prieskum sa uskutočnil od 6. do 23. januára 2008 pomocou internetového dotazníka, ktorý vyplnilo 165 respondentov zo 475 oslovených novinárov, čo predstavuje približne 35-percentný ohlas. Tretina respondentov uviedla, že jasné pravidlá, ako pristupovať k darom či ponukám od firiem alebo PR agentúr v ich redakcii "určite existujú," ďalšia tretina uviedla, že "skôr existujú." Názor na prijateľnosť darov nie je jednotný, 42 percent je za každých okolností proti, osem percent je vždy za. Zhruba polovica sa rozhoduje najmä v závislosti od hodnoty daru [čím drahší, tým menej akceptovateľný] a od okolností darovania. Väčšina respondentov uviedla, že prijatie daru ovplyvňuje v práci len málo novinárov. S darom v nejakej forme sa pritom za posledný rok stretli tri štvrtiny respondentov.
Pokiaľ ide o správanie aktérov mediálneho trhu, PR agentúry strácajú body za obťažovanie, dotieravosť, snahu o zásah do mediálnych výstupov a skresľovanie faktov. Od firiem najviac prekáža rôznorodá snaha o získanie si novinára, tlak cez inzerciu a rôzne formy manipulácie. Vo vlastných radoch prekáža nedostatok profesionality, vedomé skresľovanie informácií, porušovanie práva na súkromie a prijímanie pozorností.
"Hlavným cieľom projektu je kvalifikovaná a otvorená diskusia s novinármi a konsenzus v súvislosti so spoločenskými normami pre médiá," hovorí Gabriel Šipoš z inštitútu INEKO, editor blogu Slovak Press Watch. Dodal, že práve transparentnosť a rešpektovanie noriem sú zárukou dôveryhodnosti médií a novinárov v nich. "A čím dôveryhodnejšie budú médiá, tým vyššia bude aj kvalita demokracie u nás," poznamenal Šipoš. Otázky prieskumu sa týkali najmä faktorov vplývajúcich negatívne na úroveň žurnalistiky, pravidiel regulujúcich prijateľnosť darov, vplyvu na jednotlivých novinárov a správania firiem a PR agentúr voči novinárom.
Do prieskumu boli pozvaní redaktori a reportéri tlačených a elektronických médií, ktorých čítanosť/počúvanosť a sledovanosť pravidelne monitoruje a uverejňuje server medialne.etrend.sk. Oslovení boli takisto redaktori spravodajských agentúr TASR a SITA, server aktualne.sk a regionálne médiá vo vydavateľstve Petit Press. Výsledná správa z prieskumu je k dispozícii na stránke http://spw.blog.sme.sk a http://www.dbm.cz, kde sa nachádzajú aj ďalšie informácie o autoroch. Informovala Beata Bartošová z agentúry Donath-Burson-Marsteller.
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.