Dnes sa síce tiež koná v Dune live prenos do rádia, Balu vám však popíše ten predošlý:
V sobotu 14.4.2000 bol v galérii Duna v Bratislave oficiálny pohreb singla Nahý od skupiny B3 a Richarda Müllera. Krstov rôznych albumov rôznych interpretov je všade veľa, niektoré dokonca aj v priamom prenose do rádia. Funrádio je ale iné ako ostatný a odvážilo sa v priamom prenose urobiť oficiálny pohreb singla Nahý, vzhľadom na to, že hudobné vydavateľstvo ho zakázalo vysielať a šíriť.
Technologické riešenie
Ale aby sme sa dostali k zaujímavejšej veci a síce ako to bolo celé po technickej stránke zabezpečené a ako to prebiehalo. Všetko som nazvučil jedným digitálnym pultom Yamaha O2R [jeho parametre su napríklad tu]. Vzhľadom na to, že má 40 vstupov, a na každom vstupe plne parametrický štvorpásmovy ekvalizér a dynamický procesor, stačilo zobrať iba pult a ďalšie pomocné zariadenia nebolo treba.
Ako zdroj zvuku bola použitá kapela B3, vokál Petra Grausa a skvelo mixujúci DJ. Samotná kapela používa asi 358 rôznych syntezátorov a ďalších krabičiek, ktoré mali pripojené na malý pultík na pódiu. Teda namiešať kapelu nebol žiaden problém. Na hlas som pridal efekty, reverb a echo a tým bola kapela nazvučená. Zo všetkých zdrojov signálov sa im na pódium vracali odposluchy, aby sa umelci počuli. Po primiešaní ruchov a nastavení zvuku v sále bolo hrubé nazvučenie hotové.
Teraz ale nastupujú špeciality, ktoré vyplívajú z potreby prenosu tohoto celého do živého vysielania. Samotný prenos prebiehal po ISDN linke pomocou mpeg kodekov Telos ZEPHYR. Vzhľadom na to, že samotný umelec Müller nebol v čase koncertu na Slovensku, musel sa jeho hlas preniesť telefónom do štúdia na Leškovej, kde sa rozdelil do vysielania a po ISDN linke aj do galérie Duna, aby aj ľudia v sále počuli rozhovor. Ľudia v sále neverili, že je to naozaj živý Müller, mysleli si všetci, že to mám nahraté.
Kvôli kontrole a presnému začiatku celého prenosu bol potrebný tuner na monitorovanie vysielania. Bohužiaľ v podzemí v Dune nieje signál, tak som musel natiahnuť asi 70 metrov koaxiálu až na povrch. Signál na tuneri bol síce veľmi slabý (cca 30dB), ale na synchornizáciu začiatku a na priebežnú kontrolu či ešte vysielame to stačilo.
O deviatej večer sa celý koncert a priamy prenos začal. [foto, Balu za miešačkou] Nastali síce menšie technické problémy v rádiu (vypadávanie jedného kanála z kodeku), ale zatiaľ som mal celkom pozitívne ohlasy na celú akciu. Všetko bolo fasa, až kým som si doma v kľude a tichu nevypočul záznam koncertu. Zistil som, že vo výslednom mixe je v niektorých pasážach namixovaných veľa ruchov, prípadne efektov na hlas, bohužiaľ to sa v sále vzhľadom na obrovský hluk zistiť nedalo, verím, že náročnejší poslucháči nepreladili. Priame prenosy sme doposiaľ vždy robili tak, že boli použitý dvaja zvukári, jeden mixoval v odhlučnenej miestnosti zvuk pre rádio a druhý ozvučoval sálu a staral sa o samotný prenos. V každom prípade sú to nové skúsenosti, ktoré využijem pri ďalších akciách tohoto druhu. [Daniel Valúch, Bc. - Balu].