menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Kódex proti dezinformáciám má silnejšiu pozíciu, monitorovať ho bude nová Európska rada pre mediálne služby

| Rada pre mediálne služby , Tlačová správa

Európska komisia a Európsky výbor pre digitálne služby dnes potvrdili transformáciu Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií na Kódex správania proti dezinformáciám pri DSA. Tento krok predstavuje významný posun v regulácii digitálneho priestoru, keďže kódex sa stáva oficiálnym referenčným rámcom pre zmierňovanie systémových rizík v oblasti dezinformácií a ochrany volebných procesov na veľmi veľkých platformách a internetových vyhľadávačoch.

Transformovaný kódex už od roku 2022 zahŕňa širokú škálu záväzkov a opatrení, ktoré majú zabezpečiť efektívnejší boj proti dezinformáciám v online priestore. Medzi hlavné oblasti patrí:

  • Demonetizácia dezinformácií – obmedzenie finančných stimulov pre subjekty šíriace dezinformácie.
  • Transparentnosť politickej reklamy – jasné označovanie politickej reklamy v záujme lepšej informovanosti používateľov.
  • Ochrana integrity online služieb – opatrenia proti falošným účtom, automatizovanému šíreniu obsahu a manipulatívnym technikám.
  • Podpora používateľov, výskumníkov a nezávislých overovateľov faktov – lepší prístup k relevantným dátam, širšie pokrytie overovania faktov v EÚ a podpora nástrojov na identifikáciu dezinformácií.

Kódex sa okrem iných zaviazali dodržiavať prevádzkovatelia služieb Facebook, Instagram, LinkedIn, Bing, TikTok, YouTube či Google Search, ktoré patria k najvýznamnejším šíriteľom informácií v online priestore v EÚ, ale jeho naviazaním na nariadenie o digitálnych službách (DSA) bude zohrávať dôležitú úlohu aj v posudzovaní subjektov, ktoré nie sú signatármi kódexu. Zásadným sú okrem iného viaceré konkrétne opatrenia na monitorovanie záväzkov, ktoré z kódexu vyplývajú.

Rada pre mediálne služby sa do procesu transformácie Kódexu zapojila najmä svojimi aktivitami v pracovnej skupine Európskeho výboru pre digitálne služby, ktorá formulovala záverečné stanovisko výboru k transformácii kódexu. Práve tieto závery, spolu so závermi Európskej komisie, boli podmienkou zvýšenia inštitucionálneho významu kódexu jeho začlenením pod DSA.

Plne účinným sa kódex stane 1. júla 2025. Monitorovať ho bude priamo Európska komisia aj Európsky výbor pre digitálne služby, ale tiež pracovná skupina zameraná na boj proti dezinformáciám a implementáciu nariadenia o transparentnosti a cielení politickej reklamy Európskej rady pre mediálne služby, ktorú vedie Rada pre mediálne služby zastúpená vedúcim odboru medzinárodných vzťahov Stanislav Matějka. Európska rada pre mediálne služby bola zriadená Nariadením o slobode európskych médií (EMFA) a nahrádza doterajšiu Skupinu európskych regulačných orgánov pre audiovizuálne mediálne služby (ERGA).

Ustanovujúce plenárne zasadnutie Európskej rady pre mediálne služby sa v uskutočnilo v Bruseli tento pondelok, 10. februára 2025. Radu pre mediálne služby a Slovenskú republiku na ňom zastupoval riaditeľ Rady pre mediálne služby Martin Dorociak.

Nová Európska rada pre mediálne služby bude hrať kľúčovú úlohu v presadzovaní princípov slobody a plurality médií, transparentnosti a bude zabezpečovať konzistentnú aplikáciu pravidiel v EÚ, s cieľom zlepšovať spoluprácu medzi členskými štátmi v oblasti mediálnej politiky. Slovenská Rada pre mediálne služby sa bude na činnosti novej európskej mediálnej rady aktívne podieľať, s cieľom prenášať  zahraničné skúseností na Slovensko a tým prispieť k optimálnemu nastaveniu regulačného rámca. Táto aktivita bude obzvlášť dôležitá pri implementácii EMFA, ktoré má zabezpečiť lepšiu ochranu nezávislosti médií
a transparentnosti mediálneho trhu v celej EÚ
, do národného právneho poriadku.

Súvisiace články

pridať príspevok  Diskusia k článku: žiadny príspevok

K tomuto článku zatiaľ nie je žiadny diskusný príspevok.
Pridajte prvý príspevok!

Aktuálne články

Počúvanosť
piatok, 14.2.2025
1.
21,82%   + 0,65%
2.
14,96%   - 1,96%
3.
13,14%   + 0,77%
4.
9,58%   - 1,36%
5.
8,68%   + 0,50%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 14.2.2025
podiel [%] celkovej počúvanosti
3. + 4. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,08%   - 0,11%
2.
11,72%   - 0,47%
3.
9,70%   - 0,04%
4.
9,09%   - 0,13%
5.
7,73%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
3. + 4. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
X. - XII. etapa 2024
1.
29,9%   - 0,1%
2.
20,2%   - 0,2%
3.
19,9%   - 0,4%
4.
18,1%   - 0,7%
5.
15,0%   ± 0,0%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, X.-XII./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
6. týždeň 2025 03.02.2025 - 09.02.2025
1.
Album
David Guetta, Alphaville, Ava Max
Forever Young
2.
Album
Coldplay
We Pray
3.
Album
Shawn Mendes
Why Why Why
4.
Album
Mark Ambor
Belong Together
5.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over