Spoločnosť TNS Slovensko a odborný mesačník Stratégie 1. marca zverejnili údaje o monitoringu reklamy v slovenských médiách a analýzu vývoja reklamného trhu v období 2004 - 2005.
Reklamný trh narástol vlani o viac ako 24 percent!
Hlavným východiskom pre kvalifikovaný odhad veľkosti reklamného trhu na Slovensku v roku 2004 boli podobne ako aj v minulých rokoch objemy reklamy v médiách a odhadové vzorce pre výpočet výdavkov na reklamu. Pod veľkosťou reklamného trhu rozumieme výdavky na reklamu, ktoré sa skladajú z reálnych výdavkov na reklamu v médiách [VRM - TV, tlač, rádiá, out of home, iné] a z výdavkov na podlinkové aktivity [VRPA - public relations, direct marketing, sales promotion, sponzoring]. Reálne výdavky na reklamu v médiách teda vlani dosiahli približne 6.35 mld. Sk a trh podlinkových aktivít predstavoval približne 3.27 mld. Sk. Výdavky na reklamu tak na Slovensku vlani dosiahli úroveň približne 9.62 mld. Sk, čo v porovnaní s rokom 2003 [7.72 mld. Sk] predstavuje nárast o viac ako 24 percent.
Dramatický rast výdavkov na reklamu vlani potvrdzujú i údaje o objemoch reklamy z monitoringu spoločnosti TNS. Ten vyjadruje finančný ekvivalent reklamného priestoru v médiách, vypočítaný na základe monitoringu reklamy a platných cenníkov jednotlivých médií. Nezohľadňuje však bartre, zľavy a bonusy a preto je určený najmä na dlhodobejšie sledovanie vývoja výdavkov na reklamu do jednotlivých médií a tiež pohľadu na investície konkrétnych zadávateľov reklamy. Objem reklamy v médiách teda dosiahol na Slovensku v roku 2004 podľa monitoringu spoločnosti TNS úroveň 23.89 mld. Sk, čo v porovnaní s rokom 2003 [16.77 mld. Sk] predstavuje medziročný prírastok až 29.8 percent. To potvrdzuje, že reklamný trh na Slovensku rástol vlani najdynamickejšie za ostatných 7 rokov.
Pohľady médií i zadávateľov sa každoročne azda najviac upierajú na vývoj reálnych výdavkov na reklamu v médiách. Teda na odhad skutočných tržieb jednotlivých médií a vývoj investícií do jednotlivých segmentov mediálneho mixu. Kvalifikované odhady Stratégií sa pri bilancii tohto parametra roku 2004 zastavili na čísle 6.35 mld. Sk. V praxi to znamená, že skutočné výdavky na reklamu do médií rástli medziročne [v roku 2003 to bolo 5.09 mld. Sk] takmer o 20 percent, čo po odrátaní inflácie [7.5%] znamená približne 12-percentný rast.
Ako sa vyvíjali rádiá?
Rok 2004 bol pre rádiá úspešným rokom. Rozhlasové stanice zaznamenali nárast výdavkov na reklamu v porovnaní s rokom 2003 až o viac ako 28 percent, pričom v absolútnych číslach prekročili 500 mil. hranicu. Na tomto pozitívnom vývoji sa podpísal nielen výrazný rast tržieb lídra - Rádia Expres, ktoré vlani získalo až o 20 percent viac príjmov z reklamy než v roku 2003. Rástla aj skupina rádií Fun a b1, určitú stagnáciu zaznamenala spoločnosť PSMA, zastupujúca Slovenský rozhlas. Oživenie investícií do tohto segmentu priniesli dve siete predaja reklamy v regionálnych rádiách, ktoré spoločne získali viac ako 40 mil. Sk. Rádiá tak po predvlaňajšom poklese v mediamixe opäť zvýšili svoj podiel na trhu investícií do reklamy - kým v roku 2003 sa ich trhový podiel odhadoval na úrovni 7.5 %, vlani to bolo už 8.35 %.
Prognózy 2005
Aký bude reklamný trh v roku 2005? Nie je dôvod na ďalší dramatický rast - zhodujú sa odborníci. Nečaká nás žiadna významná športová udalosť, rozpočty penzijných fondov dosiahli jeden zo svojich vrcholov už v roku 2004. Otázne je, aký objem prostriedkov príde od telekomunikačných operátorov a bankových služieb - tradične najväčších zadávateľov reklamy. Vlaňajší strmý rast teda zrejme vystrieda oveľa miernejšie tempo - výdavky na reklamu by mali rásť v roku 2005 približne na úrovni 4 až 6 percent.