Slovenský rozhlas vypovedal k 31. marcu 2005 agentúre PSMA - svojmu dlhoročnému výhradnému zástupcovi na predaj reklamného času zmluvu, ktorá bola platná až do roku 2007. Riaditeľ je rozhodnutý realizovať od septembra 2005 predaj reklamy SRo vo vlastnej réžii.
Aké dôvody viedli k tomuto kroku? „PSMA nás prinútila sama, pretože aj napriek mnohým rokovaniam, ktoré trvali po celý rok 2004, si dlhodobo neplnila záväzky, ktoré voči Slovenskému rozhlasu mala a má, dlhuje mu peniaze za reklamný priestor, ktorý predala, ale nezaplatila mu zaň,“ povedal pre Stratégie generálny riaditeľ SRo Jaroslav Rezník. Riaditeľ agentúry PSMA David Hanzalík v liste Rozhlasovej rade však namietal, že časť z pohľadávok nebola ešte ani fakturovaná, ďalšia je ešte v lehote splatnosti a časť vôbec neuznáva.
Zmluva má výpovednú lehotu do konca septembra, čo je len niekoľko dní pred koncom funkčného obdobia Jaroslava Rezníka na riaditeľskej stoličke SRo. Hľadanie akýchkoľvek iných súvislostí ako fakt, že si PSMA neplnila záväzky voči SRo považuje Rezník za smiešne. Posledné dva mesiace roka však patria z hľadiska objemov reklamy preinvestovaných zadávateľmi medzi najsilnejšie v roku, načasovanie výpovede teda nie je najštastnejšie. „Hoci bude mať vypovedanie zmluvy s PSMA dopad na príjmy v roku 2005, je najlepším riešením pre SRo,“ myslí si Jaroslav Rezník a pokračuje: „Za rok 2004 zarobila PSMA pre SRo okolo 53 miliónov Sk, čo považujem za naozaj smiešne. V roku 2005 plánujeme príjmy okolo 5O miliónov Sk, napriek výpovednej lehote.“
Riaditeľ je rozhodnutý realizovať od septembra 2005 predaj reklamy SRo vo vlastnej réžii: „Po skúsenostiach z posledného obdobia nijaký externý subjekt neprichádza do úvahy. Systémovo si myslím, že čas agentúr typu media representative pomaly, ale isto odchádza do histórie.“
Ani stanovených 50 mil. Sk sa však SRo nemusí podariť zarobiť. Jeho súčasná pozícia na mediálnom trhu je vďaka nepriaznivej počúvanosti jeho jednotlivých okruhov nie príliš atraktívnou pre zadávateľov. Podľa informácii od mediálnych agentúr sa nakupujú väčšinou len Radio_FM a Rádio Slovensko. Ján Havelka, riaditeľ mediálnej agentúry mediaedge:cia považuje vypovedanie zmluvy s PSMA za nie príliš pozitívny signál smerom k mediálnemu trhu: „Vzhľadom na neistotu garancie zachovania kontinuity plnenia podmienok v dohodnutom rozsahu na tento rok sa necítime byť viazaní prísľubmi voči SRo. Podobne to môže byť aj s inými zadávateľmi, čo môže mať negatívny vplyv na vývoj investícií do tohto média.“
V nedávnom rozhovore v mesačníku Stratégie sa Jaroslav Rezník dokonca vyjadril, že príjmy z reklamy nie sú pre rozpočet SRo až tak dôležité, vzhľadom k tomu, že tvoria iba 5-7% z celkového rozpočtu: „Ak by došlo k stabilizácii príjmov SRo z iných zdrojov – predovšetkým z koncesionárskych poplatkov, viem si predstaviť zníženie percent objemu reklamy z 3% na 1%. Bolo by to čistejšie a prispelo by to k ďalšiemu rozvoju duálneho systému vysielania.“
Zdroj: Ivana Šimlovičová, Stratégie