Kategória Radio bola na tohtoročnom reklamnom festivale Cannes Lions jedna z nových súťažných okruhov. O náročnosti hodnotenia prác v tejto kategórii svedčí fakt, že rozhlasové spoty si musí porota najskôr vypočuť v originálnom jazyku kvôli zachyteniu emócií a zafarbeniu hlasu, potom v anglickom jazyku kvôli porozumeniu obsahu a nakoniec prečíťať kontext.
Španielsky porotca Jose Luis Moro upozornil, že hodnotenie len na základe zvukov a slov je ťažké, pretože použitý jazyk môže byť bariérou pre tých, ktorí ho nemajú ako rodný jazyk. „A množstvo rozhlasových spotov je založených na lokálnom humore, čo môže byť komplikované preložiť.“ Nakoniec však dodal, že štandard prác nie je zlý. Celá porota sa zhodla na tom, že hľadajú skvost, maják, skrátka reklamu, ktorá využije rádio veľmi sviežim spôsobom.
V kategórii Radio bolo prihlásených 1020 prác zo 44 krajín, pričom najviac prihlásili z USA – 161 prác, hneď za nimi Veľká Británia s 84 a Južná Afrika so 79 prácami. Asi 25 percent sa dostalo na shortlist, väčšina z anglicky hovoriacich krajín.
Hoci rozhlasová reklama v posledných rokoch upadla, nová technológia prinesla renesanciu. „Rádio je v USA v zaujímavom štádiu, pretože nastúpila digitalizácia a vo Veľkej Británii má zase BBC veľký úspech,“ povedal predseda Radio lions poroty Malcolm Poynton.
Čo očakáva od nových kategórií CEO festivalu Terry Savage, ale aj o ďalších zaujímavostiach týkajúcich sa festivalu a o tom, ako chce na festival pritiahnuť krajiny, ktorých účasť v Cannes je slabá, sa dočítate v júlovom vydaní v exkluzívnom rozhovore s Terry Savageom, ktorý Stratégiám poskytol priamo v Cannes.
Zdroj: Ivana Šimlovičová, Stratégie, Cannes