Rádio Viva dlhodobo stagnuje. Stanica nedávno oslávia 4 roky od svojho rebrandingu z Twistu na Vivu, no stále veľa dôvodov na oslavu nie je. Viva do éteru vstúpila 3.4.2006 príhovorom Ľuboša Černáka. Zámerom bolo hrať aktuálne hity a známe melódie 70-90tych rokov. Stanica mala za cieľ do dvoch rokov dosiahnuť share 15-18%. A realita? Po 4 rokoch je na úrovni 4.5%. V hodnote počúval včera dosahuje 3.5%.
Prehnané ciele? Veľké očakávania? Čo bolo za tak drasticky nenaplnenou víziou? Ak by sme sa do toho pozreli hlbšie zistíme, že Vive chýbali od začiatku prieskumy, ktoré by ukázali kadiaľ ísť. Síce vedeli cieľ vyjadrený v číslach, no nepoznali cestu a do cieľa sa im práve preto nepodarilo trafiť. Cestou je správna voľba formátu, ľudí a mnoho ďalších faktorov. Problémom z časti možno bolo, že noví majitelia Vivy kupovali stanicu v značných dlhoch. Sekera Twistu bola zaťatá poriadne hlboko. Tak neostalo na iné dôležitejšie veci, ako plátanie dlhov z minulosti a nutnú prevádzku. Z časti asi svoje zohralo aj spoliehanie sa na to, čo sa časť spolumajiteľov naučila ešte v Exprese pred jeho predajom Emmisu. To ale nestačilo. Spustenie Vivy bolo aj o mnohých preplatených a vtedy známych hlasoch z Expresu, ale nepomohlo ani to. Moderátori síce mali správne návyky zo svojej predošlej stanice, no keď sa im intenzívne nevenuje v rámci práce s hovoreným slovom a vysielanie spätne neanalyzuje, nerieši obsah vstupov, tak to veľmi ľahko skĺzne tam, kde by to nemalo byť... A tak šiel čas s Vivou ďalej a miestami bolo udivujúce, ako sa stanicu pri tých číslach, dlhoch z minulosti a takej sieti vysielačov darí držať pri živote. Klobúk dole. Nakoniec boli obdobia, keď mnohé z frekvencií nefungovali a dôvody by nebolo treba zložito hľadať. Stanica dlhodobo nemala ani poriadne kampane o ktorých by sa medzi ľuďmi hovorilo, ktoré by mohli aspoň trošku pomôcť. Úvodná kamaň - Hráme pre radosť vizuálne skôr budila dojem nejakého jazzového rádia. Odvtedy ale prakticky krajina nebola doslova otapetovaná ničím [až na občasné úlety], čo by zaujalo a reklamné bloky v televíziách o spotoch Rádia Viva ani nechyrovali. Viva sa akurát z času na čas mihne ako mediálny partner nejakej akcie, či koncertu, ale drobné logo medzi 50timi ďalšími dieru do sveta neurobí.
Ak by sme sa len v skratke pozreli na program, kde je evidetne podcenená práca s ľuďmi prakticky od začiatku a každý vysiela po svojom s celkom širokými mantinelmi, tak v programe dlhodobo vládol chaos. Je badateľná fluktuácia hlasov [i aktuálne hľadajú moderátorov, redaktorov, produkciu, marketing, či kreatívu]. Samozrejme až na niekoľko moderátorských stálic, no stanici chýba silná ranná show. To čo nejaký čas sa ňou snažia nazývať má od toho, čo by to malo byť ďaleko. Jasné - je to proces a tých talentov zas nie je veľa v tak malej krajine, ale za tú dobu, čo je Viva v éteri... Aj Expresu trvalo nejaký čas, kým vybudoval Hemendex, pred ním robil ráno Martin Fenčák a ešte skôr to bola celkom pestrá striedačka moderátorov, čo by dnes už bolo neprípustné, ale vtedy si to mohli dovoliť. Viva ale mala už dosť času za tú dobu byť niekde. S veľkou pompou sa spúšťala popoludňajšia show s Petrom Gecíkom, ktorý doslova pár týždňov na to začal v Europe 2. Tak sa projekty nerozbiehajú... Tomu sa hovorí chaos. Nehovoriac o tom, že práve ten moderátor nebol šťastná voľba, ale keď sa niečo spúšťa, tak by to malo byť dotiahnuté. Rovnako nový obal, ten najprv mal byť a nakoniec nebol. Aj s ukážkami sa objavil u nás i na mediálne.sk a potom bez vysvetlenia nič. Odložil sa na neurčito. A spomínate si na to, ako Vive nešiel web pre nezaplatenú doménu? Takto to vyzerá, keď niekto nevie čo robí. Tak vyzerá bordel, skúšanie a zmätok. Nedostatky v spomenutých veciach nie sú často len o peniazoch, ale o profesionalite, riadení a prístupe.
Viva chcela v úvode zjavne hlavne poslucháčov dominantného Expresu. Stiahla ich hlasy z dopravného servisu k sebe, no bol to v ich prevedení polotovar. Dodnes keď sa opýtate náhodných okoloidúcich na to, čo ich prvé napadne pri slove dopravný servis, tak to s veľkou pravdepodobnosťou bude u strednej a staršej generácie Expres, u mladších aj Fun. Otázkou je, či je to tá správna konkurenčná výhoda, či to do Vivy patrí. Pri počúvaní je zrejmé, že nad náplňou vysielania a obsahom, prevedením hovoreného slova si často hlavu nelámu, ako keby to nemalo pána. Ale keď sa vrátime na začiatok a pomenujeme to, čo Vive chýba od začiatku, tak je to jasná vízia - stratégia pre koho a čo vysielať. Je toto intuitívne nastanevie to, čo skutočne trh chce? Mala by hrať, ako hrá? Zjavne to nefunguje, tak ako by malo a mohlo. Pri poslucháčoch 30+ je veľmi silný Expres, Rádio Slovensko, Regina, Jemné Melódie, zasahuje tam značne Fun Rádio... Kde je väčší priestor pre Vivu? Prieskumy by na to odpovedali a peniaze, ktoré stoja by sa vrátili, ale najprv by museli byť. Čakať na siedmej priečke a riešiť desatinové výkyvy v MML-TGI až také terno nie je. Z druhej strany by možno za zamyslenie stálo, akú hodnotu má a na koľko je vybudovaná značka Rádia Viva za tú dobu. Menežment určite mal od začiatku neľahkú úlohu v podobe krotenia dlhov z minulosti, ale museli vedieť do čoho idú... Stanica už medzičasom bola údajne viackrát na predaj, ale čísla, dlhy a očakávania majiteľov sa s novými investormi nezosúladili.
Z iného pohľadu Viva má dosť svojich priaznivcov, veď 160 000 nie je málo, keď sa na to pozrieme z hľadiska počtu ľudí - je to masa a tým to rádio asi vyhovuje. Reálne dosť by ich bolo, ak by sme si odmysleli pokrytie. Globálne ich je málo. Až tak málo, že niektoré vysielače ani nie je rentabilné prevádzkovať. Expres má pre porovnanie z údajov MML-TGI 4+1 2010 len v Košickom kraji 169 000 poslucháčov v počúval včera. O 9000 viac v jednom kraji, ako Viva v rovnakom období na celom území. A to, že Expres si dlhodobo svoju pozíciu s takým odstupom drží nie je pre to, že to stanice ako Viva [a našli by sa i ďalšie] robia dobre. Samozrejme, každý si môže skákať do výšky svojho rozpočtu a ten je vo Vive zjavne skromný. Bez investícií, ale výsledky neprídu a čakanie na zázrak nefunguje. A ešte niečo. Otvorte si web Rádia Viva kliknutím TU a asi sa aj vy pousmejete nad nadpisom, ktorý hovorí, že Viva je najpočúvanejšie rádio. A ďalej je uvedené, že Rádio Viva počúva v Bratislavskom kraji každý piaty poslucháč. Ide o vytrhnutý údaj z MML-TGI nakoľko nie je z kĺzavých dát, ale sú to ostré dáta len prvej vlny 2010 a vyfiltrovaní iba 30-60 roční. Asi každá pokrytím veľká stanica by našla niečo v nejakom kraji, čo by takto mohla pri aplikovaní filtra na vek, prípadne pohlavie atď. ukázať. To by tu prvých bolo asi niekoľko, no je to len falošné uspokojenie pre program a blábol pre problematiky neznalých klientov. Takto sa "úspechy" hľadajú ľahšie a nedávno nám o tom svoje ukázala aj Europa 2. Realitu v rámci SR a krajov nájdete v sekcii prieskumy. Ako sa darilo Vive od zmeny z Twistu si pozrite prehľadne graficky zobrazené tu.