menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Komentár: Rádiu Viva chýba dlhodobo jasná vízia

vivaRádio Viva dlhodobo stagnuje. Stanica nedávno oslávia 4 roky od svojho rebrandingu z Twistu na Vivu, no stále veľa dôvodov na oslavu nie je. Viva do éteru vstúpila 3.4.2006 príhovorom Ľuboša Černáka. Zámerom bolo hrať aktuálne hity a známe melódie 70-90tych rokov. Stanica mala za cieľ do dvoch rokov dosiahnuť share 15-18%. A realita? Po 4 rokoch je na úrovni  4.5%. V hodnote počúval včera dosahuje 3.5%.

Prehnané ciele? Veľké očakávania? Čo bolo za tak drasticky nenaplnenou víziou? Ak by sme sa do toho pozreli hlbšie zistíme, že Vive chýbali od začiatku prieskumy, ktoré by ukázali kadiaľ ísť. Síce vedeli cieľ vyjadrený v číslach, no nepoznali cestu a do cieľa sa im práve preto nepodarilo trafiť. Cestou je správna voľba formátu, ľudí a mnoho ďalších faktorov. Problémom z časti možno bolo, že noví majitelia Vivy kupovali stanicu v značných dlhoch. Sekera Twistu bola zaťatá poriadne hlboko. Tak neostalo na iné dôležitejšie veci, ako plátanie dlhov z minulosti a nutnú prevádzku. Z časti asi svoje zohralo aj spoliehanie sa na to, čo sa časť spolumajiteľov naučila ešte v Exprese pred jeho predajom Emmisu. To ale nestačilo. Spustenie Vivy bolo aj o mnohých  preplatených a vtedy známych hlasoch z Expresu, ale nepomohlo ani to. Moderátori síce mali správne návyky zo svojej predošlej stanice, no keď sa im intenzívne nevenuje v rámci práce s hovoreným slovom a vysielanie spätne neanalyzuje, nerieši obsah vstupov, tak to veľmi ľahko skĺzne tam, kde by to nemalo byť... A tak šiel čas s Vivou ďalej a miestami bolo udivujúce, ako sa stanicu pri tých číslach, dlhoch z minulosti a takej sieti vysielačov darí držať pri živote. Klobúk dole. Nakoniec boli obdobia, keď mnohé z frekvencií nefungovali a dôvody by nebolo treba zložito hľadať. Stanica dlhodobo nemala ani poriadne kampane o ktorých by sa medzi ľuďmi hovorilo, ktoré by mohli aspoň trošku pomôcť. Úvodná kamaň - Hráme pre radosť vizuálne skôr budila dojem nejakého jazzového rádia. Odvtedy ale prakticky krajina nebola doslova otapetovaná ničím [až na občasné úlety], čo by zaujalo a reklamné bloky v televíziách o spotoch Rádia Viva ani nechyrovali. Viva sa akurát z času na čas mihne ako mediálny partner nejakej akcie, či koncertu, ale drobné logo medzi 50timi ďalšími dieru do sveta neurobí.

Ak by sme sa len v skratke pozreli na program, kde je evidetne podcenená práca s ľuďmi prakticky od začiatku a každý vysiela po svojom s celkom širokými mantinelmi, tak v programe dlhodobo vládol chaos. Je badateľná fluktuácia hlasov [i aktuálne hľadajú moderátorov, redaktorov, produkciu, marketing, či kreatívu]. Samozrejme až na niekoľko moderátorských stálic, no stanici chýba silná ranná show. To čo nejaký čas sa ňou snažia nazývať má od toho, čo by to malo byť ďaleko. Jasné - je to proces a tých talentov zas nie je veľa v tak malej krajine, ale za tú dobu, čo je Viva v éteri... Aj Expresu trvalo nejaký čas, kým vybudoval Hemendex, pred ním robil ráno Martin Fenčák a ešte skôr to bola celkom pestrá striedačka moderátorov, čo by dnes už bolo neprípustné, ale vtedy si to mohli dovoliť. Viva ale mala už dosť času za tú dobu byť niekde. S veľkou pompou sa spúšťala popoludňajšia show s Petrom Gecíkom, ktorý doslova pár týždňov na to začal v Europe 2. Tak sa projekty nerozbiehajú... Tomu sa hovorí chaos. Nehovoriac o tom, že práve ten moderátor nebol šťastná voľba, ale keď sa niečo spúšťa, tak by to malo byť dotiahnuté. Rovnako nový obal, ten najprv mal byť a nakoniec nebol. Aj s ukážkami sa objavil u nás i na mediálne.sk a potom bez vysvetlenia nič. Odložil sa na neurčito.  A spomínate si na to, ako Vive nešiel web pre nezaplatenú doménu? Takto to vyzerá, keď niekto nevie čo robí. Tak vyzerá bordel, skúšanie a zmätok. Nedostatky v spomenutých veciach nie sú často len o peniazoch, ale o profesionalite, riadení a prístupe.

Viva chcela v úvode zjavne hlavne poslucháčov dominantného Expresu. Stiahla ich hlasy z dopravného servisu k sebe, no bol to v ich prevedení polotovar. Dodnes keď sa opýtate náhodných okoloidúcich na to, čo ich prvé napadne pri slove dopravný servis, tak to s veľkou pravdepodobnosťou bude u strednej a staršej generácie Expres, u mladších aj Fun. Otázkou je, či je to tá správna konkurenčná výhoda, či to do Vivy patrí. Pri počúvaní je zrejmé, že nad náplňou vysielania a obsahom, prevedením hovoreného slova si často hlavu nelámu, ako keby to nemalo pána. Ale keď sa vrátime na začiatok a pomenujeme to, čo Vive chýba od začiatku, tak je to jasná vízia - stratégia pre koho a čo vysielať. Je toto intuitívne nastanevie to, čo skutočne trh chce? Mala by hrať, ako hrá? Zjavne to nefunguje, tak ako by malo a mohlo. Pri poslucháčoch 30+ je veľmi silný Expres, Rádio Slovensko, Regina, Jemné Melódie, zasahuje tam značne Fun Rádio... Kde je väčší priestor pre Vivu? Prieskumy by na to odpovedali a peniaze, ktoré stoja by sa vrátili, ale najprv by museli byť. Čakať na siedmej priečke a riešiť desatinové výkyvy v MML-TGI až také terno nie je. Z druhej strany by možno za zamyslenie stálo, akú hodnotu má a na koľko je vybudovaná značka Rádia Viva za tú dobu. Menežment určite mal od začiatku neľahkú úlohu v podobe krotenia dlhov z minulosti, ale museli vedieť do čoho idú... Stanica už medzičasom bola údajne viackrát na predaj, ale čísla, dlhy a očakávania majiteľov sa s novými investormi nezosúladili.

Z iného pohľadu Viva má dosť svojich priaznivcov, veď 160 000 nie je málo, keď sa na to pozrieme z hľadiska počtu ľudí - je to masa a tým to rádio asi vyhovuje. Reálne dosť by ich bolo, ak by sme si odmysleli pokrytie. Globálne ich je málo. Až tak málo, že niektoré vysielače ani nie je rentabilné prevádzkovať. Expres má pre porovnanie  z údajov MML-TGI 4+1 2010 len v Košickom kraji 169 000 poslucháčov v počúval včera.  O 9000 viac v jednom kraji, ako Viva v rovnakom období na celom území. A to, že  Expres si dlhodobo svoju pozíciu s takým odstupom drží nie je pre to, že to stanice ako Viva [a našli by sa i ďalšie] robia dobre. Samozrejme, každý si môže skákať do výšky svojho rozpočtu a ten je vo Vive zjavne skromný. Bez investícií, ale výsledky neprídu a čakanie na zázrak nefunguje. A ešte niečo. Otvorte si web Rádia Viva kliknutím TU a asi sa aj vy pousmejete nad nadpisom, ktorý hovorí, že Viva je najpočúvanejšie rádio. A ďalej je uvedené, že Rádio Viva počúva v Bratislavskom kraji každý piaty poslucháč. Ide o vytrhnutý údaj z MML-TGI nakoľko nie je z kĺzavých dát, ale sú to ostré dáta len prvej vlny 2010 a vyfiltrovaní iba 30-60 roční. Asi každá  pokrytím veľká stanica by našla niečo v nejakom kraji, čo by takto mohla pri aplikovaní filtra na vek, prípadne pohlavie atď. ukázať. To by tu prvých bolo asi niekoľko, no je to len falošné uspokojenie pre program a  blábol pre problematiky neznalých klientov. Takto sa "úspechy" hľadajú ľahšie a nedávno nám o tom svoje ukázala aj Europa 2. Realitu v rámci SR a krajov nájdete v sekcii prieskumy. Ako sa darilo Vive od zmeny z Twistu si pozrite prehľadne graficky zobrazené tu.

viva

pridať príspevok  Diskusia k článku: 14 príspevkov

Pe3k (neregistrovaný, 80.87.209.xxx)
Pe3k (neregistrovaný, 80.87.209.xxx)
26.05.2010 14:58
0
0

Asi sa viaceri zhodneme, ze zauzivany nazor o pocuvanosti radii kvoli hudbe, je mylny. Osobne zapinam radio kvoli informaciam, nie prioritne kvoli pesnickam. Na to mam mp3. Tych nam vela radii neponuka, tak preferujem R. Slovensko. Obcas mi ide na nervy vyber hudby, obcas zaspaty prejav bez dynamiky (aku ma napr. CRo 1), no kedze nemam adekvatnu nahradu, nepreladujem.

Pocuvat otrepane songy prekladane reklamou a sporadickym vstupom na niektorom radiu (vsetko na jedno kopyto) nemam chut. Kym tu nebude nieco zaujimave, veru ani nebudem menit link...

A ze ludom treba Ciernu skrinku? To teda hej, pokym este necitia uplnu apatiu k dianiu a zbytocnost nieco hovorit, ci konat voci praktikam sudov, vlady, uradov... Je to smutne, no spolocnost je presne tam, kde bola pred 12. rokmi :-(

PALO (neregistrovaný, ip-91.191.115.179.o2inet.xxx)
PALO (neregistrovaný, ip-91.191.115.179.o2inet.xxx)
26.05.2010 11:41
0
0

presne si mi to "vzal z úst" . Tá hudba by ušla(aj keď by sa žiadalo,viac iných starších hitov, nie opakovať stále to isté).Taký víkend s legendou na Twiste bol super,podobne by sa večer ujalo niečo ako Pekná hudba-večer by to mohlo bývať aj špecializovanejšie-pritom večer aj tak ľudia zvyknú venovať TV,takže tie špeciálky by sa uchytili pre to minimum poslucháčov.A pod.....

hemendex (neregistrovaný, 213.151.234.xxx)
hemendex (neregistrovaný, 213.151.234.xxx)
25.05.2010 22:05
0
0

Aj Twist hral podobnu hudbu ako Viva... cize starsie poctive skladby a melodicke hity vtedajsej sucasnosti. Ja by som s hudbou az taky extremny problem nevidel, Vive chyba dynamika a zaplava zaujimavo podanych informacii, ako mal Twist v casoch najvacsej slavy. Napr. preco znovu nespojazdnia Ciernu skrinku? Neverim, ze by to nemalo uspech, ved zase je tu doba, kedy sa ludia potrebuju vyventilovat cez eter. Dalej - jednoznacne silnejsie ranne vysielanie, teraz je to tragedia, mozno to napravi pripravovany konkurz na novych moderatorov, aj ked... co ja viem... Expres a Fun zrejme konkurenciu nedostanu. Dalsia zmena - zvukova grafika - maloktore radio si drzi jingle tak dlho, hlavne ak ich je len par a uz sa opocuvali. Taktiez by bolo vhodne zlepsit zvuk - neviem ako ostatne vysielace ale stredoslovenske 105,1 a 106,6 viac chrcia ako hraju. Okamzite treba ukoncit majetkove spory a venovat sa skutocne naplno vysielaniu. Moderatori - preboha ziveho, trosku menej toho trapneho dopoludnajsieho vtipkovania, radsej nech sa seriozne venuju temam, ktore posluchacov ich cielovej skupiny zaujimaju. Vybornym napadom kedysi bola rubrika Jana Meciara o novinkach vo vede. Preco neskusit zase nieco taketo. Alebo uz nizsie spominane Milenium - prudko pocuvatelna relacia. A co sa uz zabudnutej zabavy a la Twist tyka, tak preco neoslovit napr. Rasta Piska, ktory teraz riesi len Horny Vyplach v Pravde a neurobit mu priestor na nejaky nedelny zabavnik... jednoducho sa posnazit urobit nieco pre zvysenie kvality a nie nasadit do studia moderatora s tym, ze - medzi kazdou tretou skladbou daco povedz...
Ja viem, je to o prachoch... :)

Laco (neregistrovaný, 87.197.161.xxx)
Laco (neregistrovaný, 87.197.161.xxx)
25.05.2010 19:28
0
0

@romannitra
Treba sa na to pozrieť takto: Ak bude rádio Viva všeličo skúšať a ponúkať kadejaké hudobné mixy, ostane tam, kde je teraz - teda v r... (v prdeli, som chcel napísať)
Faktom je, že kým Viva neinvestuje do poriadnej mapping study - ktorá jej ukáže, aké sú možnosti slovenského rozhlasového trhu - zatiaľ bude len priemerným neúspešným rádiom. Ak to jej majitelia nepochopia, nech radšej predajú rádio niekomu, kto má na to, aby urobil z Vivy úspešné rádio. Inej cesty niet...

romannitra (neregistrovaný, 85.248.203.xxx)
romannitra (neregistrovaný, 85.248.203.xxx)
25.05.2010 19:01
0
0

Viva by to podľa mňa mala vyskúšať s formátom r.Best alebo ponúknuť také niečo ako bývalá B1.Teraz, keď občas Vivu počúvam/mimo domu, keď nechytím Best/, tak je to pre mňa taký mix a často si musím zapnúť mp3 na mobile, kde mám to, čo sa mi páči.Len nech sa neriadi rôznymi výskumami , lebo potom to dopadne tak, že budeme počúvať xy krát to isté a to samé ako na iných nemenovaných rádiách.

Aktuálne články

Počúvanosť
nedeľa, 24.11.2024
1.
21,36%   + 1,39%
2.
15,30%   + 1,09%
3.
14,33%   - 0,42%
4.
6,32%   - 1,74%
5.
6,16%   - 0,28%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 24.11.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,19%   - 0,29%
2.
12,19%   - 0,51%
3.
9,74%   + 0,08%
4.
9,22%   + 0,26%
5.
7,93%   + 0,23%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
VII. - IX. etapa 2024
1.
30,1%   - 0,1%
2.
21,0%   - 0,2%
3.
20,9%   - 0,3%
4.
18,9%   + 0,5%
5.
15,1%   - 0,3%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, VII.-IX./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
46. týždeň 2024 11.11.2024 - 17.11.2024
1.
Album
Mark Ambor
Belong Together
2.
Album
Disturbed
The Sound Of Silence (Cyril Remix)
3.
Album
Hozier
Too Sweet
4.
Album
Eminem
Houdini
5.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over