menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Komentár: Pozícia programový riaditeľ patrí do minulosti

radia.skZa hranicami sa pre pozíciu programový riaditeľ začínajú používať iné označenia. Názov nepopisuje to, čo by mal človek vedieť a za čo byť zodpovedný. Blogujúci rozhlasoví konzultanti píšu, že je koniec "programového riaditeľa". Prečo je tomu tak? Dôvodov je veľa a už dlhodobo to začína odrážať to, čo stanice stále viac potrebujú pre správne smerovanie. Je to dôležité, pretože to má priamy vplyv na výsledky.

Správna štruktúra je dôležitá

Niektoré rozhlasové spoločnosti v zahraničí sa trendu začali prispôsobovať. Používajú sa označenia “content director,” či “brand director.” Nie je to len o zmene názvu. Nemal by to byť len samostatný program v kompetenciách človeka na tejto pozícii. Problematické ale môže byť, keď rádio ako produkt riadi viacero manažérov na rovnakej úrovni. To môže niekedy napáchať viac škody ako úžitku. Zjednodušene povedané - autobus nemôže mať dvoch šoférov za volantom v jednom čase. Takéto prirovnanie v tejto súvislosti použil rozhlasový konzultant Sam Zniber na svojom blogu. Za volantom môže byť jeden, smer určuje jeden a viacerí by spôsobili možno tak akurát katastrofu. Či je to program, PR, alebo marketing - stále je to predsa jeden produkt, jedna značka.

Je podstatné správne nastavenie riadiacej štruktúry stanice a kompetencií. Dôležité je jasne definovať, kto o čom rozhoduje a čo pod čo spadá. Výkonný riaditeľ často o programe a marketingu ako takom nemusí veľa vedieť. Tá pozícia má reprezentovať iné úlohy. Neadekvátne angažovanie z pozície moci môže narobiť viac škody ako úžitku. Podobne, keď o zásadných veciach rozhoduje predstavenstvo, ktoré rovnako v programových či marketingových otázkach nemusí byť dostatočne kompetentné a môže byť mimo cieľovky, aby chápalo zmysel jednotlivých krokov. Platí aj fakt, že majiteľ nemusí byť odborník na rozhlas a preto je lepšie, keď riadenie prenechá schopnému tímu.

Zložitá štruktúra stanice, a vôbec akejkoľvek firmy ju môže urobiť ťažkopádnou a nepružnou - paralyzovať. Miesto reálneho riadenia je čas trávený administratívou, reportingom a málo priestoru zostáva pre zmysluplné smerovanie stanice. Dnes veľa rádií v povedzme starej štruktúre riadenia má hierarchicky na jednej úrovni napríklad pozície programový riaditeľ a marketingový riaditeľ. To nie je dobré. Ľahko sa stane, že pôjdu po inej ceste. Smer musí byť jeden. Nové chápanie pozície v zmysle brand/content director začínajú teraz riešiť hlavne stanice v zámorí, kde je konkurenčný tlak väčší než u nás a je len otázka času, kedy to dorazí všade. Má to logiku.

Čo by mal brand/content director vedieť?

Človek by mal chápať, ako funguje hudobné plánovanie v zmysle rotácií a samotného nastavenia software, aby vedel dozrieť aj na prácu hudobného dramaturga, ktorý pod neho spadá. Samozrejmosťou je prehľad v hudbe. Treba vycítiť trendy aj tu. Nestačí mať rád hudbu, to má rád asi každý. Zároveň by sa mal vedieť dostatočne odosobniť, chápať cieľovú skupinu svojej stanice a jej potreby. Vedieť kto je na druhej strane. Vysielať pre seba a kamarátov, to nefunguje. Mal by chápať zmysel a poslanie rannej show, byť dostatočne schopný ju postaviť do posledného elementu a vybrať správneho producenta pre rannú show. Fakt je ale, že na našom trhu to taká jednoduchá úloha nie je... Koľko ľudí je reálne schopných napríklad moderovať rannú show na Slovensku hneď a dobre? Sme malý rybník, v ktorom je málo schopných rýb. Buďme realisti. Skôr ho/ich treba nájsť a vychovať.

Na väčších trhoch sú aj iné možnosti v rámci množstva talentov. O to väčšia úloha pre túto pozíciu, postaviť rannú show z nuly. To je však na dlho a nemusí to vyjsť hneď. Stojí to práve na správnom výbere ľudí, pričom ich limity sa niekedy ukážu až časom pod tlakom každodennej prípravy. Dať tvár spravodajstvu nie je hračka. Poďme ale ďalej, prečo sa práve o pozícii programový riaditeľ hovorí v minulom čase. Človek by sa mal dokonale vedieť pohybovať v on-air, ale aj off-air marketingu a vedieť to prepojiť. V neposlednom rade by mal dokonale ovládať nové technológie a nepodceňovať digitálnu evolúciu - digitálne médiá. Patria tu samozrejme aj sociálne siete. To neznamená len mať svoj profil na facebooku a vedieť založiť fan page. Musí to byť osobnosť, ktorá digitálne trendy zachytí skôr, ako sú všade a vie vyťažiť z toho.

Dnešné rádio je aj o dizajne, videu, no človek by mal byť aj analytický typ, nakoľko stanica v týchto časoch bez prieskumov nemôže fungovať. Zároveň treba vedieť z výsledkov správne čítať a dať tomu dušu. Dôležité je byť vizionár - vedieť kam a ako. Bez vízie nie je cesta. Darmo máme auto, keď nevieme kam ísť, prípadne nemáme na benzín [tu by sa možno niektoré domáce stanice našli]. V neposlednom rade je to brand manažment. Produkt tvorí značku cez svoju náplň [hudba, ranná show, on-air marketing, hovorené slovo atd.], off-air marketing tvorí značku, PR ju tvorí tiež, eventy stanice, content na webe detto - všetko musí byť v jednej línii. Pre najvyššiu možnú mieru efektivity je dobré, keď to všetko má pod palcom jeden človek, aby marketing nehovoril niečo iné, ako program, či PR nebolo inde než to, čo sa deje vo vysielaní. Detto eventy, web, sociálne siete. Jednoducho všetky komunikačné kanály. Nie je dobré, ak by niektorá spomenutá zložka zaspala dianie v druhej. Je to jeden prepojený mechanizmus. Samozrejme neznamená to, že jeden človek má všetko robiť sám. Má mať pod sebou schopný tím ľudí, ktorí jeho vízie správne realizujú a chápu ich. Nie poddimenzovaný tím, ktorý by na napĺňanie vízií nestačil. Dôležité sú detaily, ktoré tvoria celok.

Nestačí vedieť čo s rádiom, ale zvládať i riadenie ľudí

Keď moderátori nemajú airchecky, veľmi ľahko program stráca formu, ktorá je v komerčnom rádiu často dôležitejšia ako obsah. Nie je hovoriť ako hovoriť, dôležité je správne vedieť podať príbehy. Potrebujú ale človeka, ktorého budú brať za prirodzenú autoritu, lídra, aby jeho vízie nasledovali.  Bez autority ťažko s niečím pohne. Rešpekt nesmie chýbať. Ten získa človek, čo reálne vie, čo a prečo robí. Aj preto je dôležité aby v brandži už mal niečo za sebou a vedel exaktne formulovať čo, prečo a ako chce. Práca s tímom a riadiace schopnosti sú veľmi dôležité. Nie každý dokáže vybrať správnych ľudí, dobre ich nasmerovať, aby krok po kroku mal v tíme nie iba osoby, ale osobnosti. Riadenie ľudských zdrojov tam teda tiež patrí a o to náročnejšie, že v médiách je celkom dosť excentrikov, čo nakoniec k tomuto typu práce patrí. Kreativita je rovnako podstatná. Bez nej by stanica bola fádna. Aby sme nezabudli, v neposlednom rade by to mal byť človek s obchodným myslením, pretože práve jeho úlohou spolu so svojim tímom by malo byť tvorenie produktov pre klientov, ktoré programu neublížia, ale naopak a obchodné oddelenie neponúka nezmysly, ktoré škodia číslam. Zároveň pri svojich myšlienkach, ako koncipovať web atď. pri všetkom uvažovať i o rovine speňaženia a hlavne dopredu. Povinnosti a profil človeka s popisom pozície a štruktúra riadenia sa dá jednoducho spísať v bodoch, ale možno predošlé riadky stačia pre základnú predstavu. Každý spomínaný detail tvorí značku. Jeden chorý element môže jej tvár deformovať. Je to ako puzzle zapadajúce do seba, každý kúsok má vplyv na image. Tvorcom imidžu by mal byť jeden človek, vízie viacerých často deformujú. Človek by mal na tejto pozícii myslieť inak, vidieť dopredu, mať schopnosť odhadnúť trendy a podchytiť ich.

Myslieť na rozpočet a lokálne špecifiká

Nesmieme však zabudnúť na fakt, že na dobrý produkt je podstatný aj adekvátny rozpočet, bez ktorého sa vyskakuje ťažko. Nezmyselné šetrenie v konečnom dôsledku stojí viac v prevádzkových stratách a i u nás je niekoľko očividných príkladov. Brand/content director musí vedieť pracovať aj s rozpočtom. Pre efektivitu smerovania rozhlasovej značky je dôležité aj spomenuté zjednodušenie štruktúry rozhodovania a schvaľovania. Každé médium má byť rýchle a dynamické. Nepružná štruktúra zmrazí napredovanie. Tradičné uvažovanie v štýle ako sa to robilo kedysi môže tiež ublížiť. Stanica sa nerobí pre minulosť, ale pre prítomnosť a budúcnosť. Rozhodovanie z inej krajiny, ako sme sa o tom už neraz presvedčili škodí tiež - lokálne špecifiká sú veľmi podstatné. A aby sme nezabudli na ešte jednu vec... Je fajn, ak človek, čo stanicu riadi je vo veku cieľovej skupiny, lepšie ju pochopí. To isté platí o tíme vo vysielaní, marketingu, PR, oddelení nových technológií, či obchodnom oddelení. Ľudia v cieľovke sa ľahšie stotožnia s produktom. Spolu tak budujú silný rozhlasový brand. Práve vtedy to nebude len práca, ale vášeň. zábava, hobby... Z inej strany, pokiaľ rádio riadi človek, ktorý si myslí, že má patent na rozum, tiež je to krok vedľa. Viac stanici ublíži.

Rádio by malo byť pre cieľovku sexy

Človek na spomenutej pozícii by mal tráviť čas analýzou prieskumov, správnou formuláciou otázok do dotazníkov, veľa času medzi cieľovou skupinou a tvoriť správny jazyk, ktorým komunikuje stanica tak, aby to malo ako celok ten najlepší dizajn. Výstup vo vysielaní, ale aj inej komunikácii má byť dostatočne sexy, estetický a príťažlivý pre cieľovku. Zhrnuté a opakované - stratégia stanice, ako celku by mala spadať pod jednu pozíciu. 

Preto aj vzhľadom k spomenutému je očividné, že Europa 2 môže mať v budúcnosti problémy. Nepredbiehajme, možno motyka vystrelí. Rovnako i Jemné Melódie to nebudú mať ľahké obsadiť riadenie stanice niekym dostatočne kompetentným. Malý trh, málo ľudí. Pokiaľ vás téma zaujala, určite si pozrite blogy, ktoré na túto tému napísali Sam Zniber, Mark Ramsey, Daniel Anstandig, či komentár Radio Intelligence.

pridať príspevok  Diskusia k článku: 9 príspevkov

@ (neregistrovaný, 78.98.180.xxx)
@ (neregistrovaný, 78.98.180.xxx)
03.11.2010 22:06
0
0

Odôvodnená a odargumentovná kritika je normálna vec. Nevidel som tu napísané niečo, kde by nebol argument. Aspon sa na to nepamatam:-) E2 by si kritiky zaslúžila objektívne aj viac, keď sa tu spomínalo Fun, tak to je inde, ako kedysi... Za posledne 2-3 roky sa zmenilo najviac. Viva, Hey su kapitoly....

j. (neregistrovaný, 89.173.67.xxx)
j. (neregistrovaný, 89.173.67.xxx)
03.11.2010 21:51
0
0

si tiež myslím, že tentokrát je to v norme. ved možno práve e2 inšpirovala autora k tomuto článku. a ešte dodávam, že programového hľadajú aj v rádiu HEY a možno budú mať ten istý problém. a pokiaľ ide o rádio vedené tkzv. amatérom, tak pripomínam, že napríklad VIVU tiež neriadi brutálny profík.. no a výsledkom je, že nerastú.

LuboTS (neregistrovaný, 195.189.142.xxx)
LuboTS (neregistrovaný, 195.189.142.xxx)
03.11.2010 20:45
0
0

Je pravda že sa v článku spomenula E2, ale autor článku v minulosti bol oveľa kritickejší voči inému rádiu, vtedy to bolo až príliš zaujaté, dnes si myslím že je to v norme a určite nikto nemôže napísať že článok je namierený proti niekomu... Myslím že tento článok je celkom v pohode, na hodnotenie odbornosti však odborník nie som :-)

Stano (neregistrovaný, 195.91.56.xxx)
Stano (neregistrovaný, 195.91.56.xxx)
03.11.2010 13:16
0
0

Hlavne ze sam hodnotis profesionalne:D Ale nie podla mna ma clanok dost argumentov, ani tam nic ostre nie je. Viac tu z toho robis ty:D E2 je ako stanica dost mimo aj cislami, aj chovanim na trhu, nemozes cakat chvalenie. Vystupy len zodpovedaju reciam vs. realite. Take Hey je aspon ticho a netara.

evosonic (neregistrovaný, 91.127.241.xxx)
evosonic (neregistrovaný, 91.127.241.xxx)
03.11.2010 12:22
0
0

Cau Stano. Ak niekoho "kopem", tak jedine tento web za jeho neprofesionalitu. Vadi mi to o to viac, ze je to prakticky jediny web na Slovensku, ktory prinasa informacie o rozhlasovom diani (to je to, co nas tu spaja). Je to skoda, lebo z casu na cas prinasa zaujimave informacie. No a co sa tyka kritiky, suhlasim s kritikou voci radiam Hey ci Viva - vsetci vieme, ze na tom nie su najlepsie a zhodnotenie portalu Radia.sk bolo pomerne trefne. Priznavam, ze som sympatizantom Vivy, ale radio ma vela nedostatkov a uznavam komentar Radia.sk o tom, ze radio nevie, kam smeruje. Takze treba pozorne citat moje prispevky k temam :) Ak som sa vyjadril kriticky voci portalu Radia.sk v suvislosti s Radiom Viva, tak to bolo v case, ked tu niekto pisal o tom, ze Noro Dolinsky presadol z Ferrari do Trabantu :) To bolo naozaj smiesne a neprofesionalne - najma, ak malo ist o seriozny clanok a nie o komentar (clanok takto oznaceny nebol). Toto tu ale nechcem rozoberat, teme sme sa dostatocne vsetci povenovali v prislusnom clanku :) Co sa tyka Europy 2 - mam k nim obrovske vyhrady, napr. trestuhodne zaobchadzanie s vysielacmi a ine. Kazdpadne si myslim, ze kritiky voci E2 je z pera autorov clankov na tomto webe daleko viac, ako voci ostatnym staniciam - ostatnych viac setria :) Ale nemusis s tym suhlasit, co pisem :) Je to moj nazor ;)

Aktuálne články

Počúvanosť
štvrtok, 21.11.2024
1.
18,70%   + 11,00%
2.
18,31%   - 3,79%
3.
12,16%   - 1,10%
4.
11,13%   - 2,63%
5.
7,98%   - 0,81%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 21.11.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,90%   - 0,17%
2.
13,48%   - 0,58%
3.
9,99%   + 0,14%
4.
8,77%   + 0,25%
5.
7,42%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
VII. - IX. etapa 2024
1.
30,1%   - 0,1%
2.
21,0%   - 0,2%
3.
20,9%   - 0,3%
4.
18,9%   + 0,5%
5.
15,1%   - 0,3%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, VII.-IX./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
46. týždeň 2024 11.11.2024 - 17.11.2024
1.
Album
Mark Ambor
Belong Together
2.
Album
Disturbed
The Sound Of Silence (Cyril Remix)
3.
Album
Hozier
Too Sweet
4.
Album
Eminem
Houdini
5.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over