Europa 2 oslávila svoje prvé narodeniny akosi príliš ticho. Bolo to v nedeľu takmer na pravé poludnie. Štartovala 12. decembra 2009 presne o 12:12. Rok je dostatočné dlhý čas na bilancovanie ambícií vs. reality.
"Za rok a deň v tejto dobe by sme mali radi 350 000 poslucháčov," povedal novinárom pred rokom riaditeľ českej Evropy 2, Petr Vladyka, ktorý pripravoval aj projekt na Slovensku. Dnes už rok a deň prešiel a Europa 2 má 267 000 poslucháčov podľa prieskumu MML-TGI [počúval včera]. “Do roka chceme byť medzi tromi najpočúvanejšími rádiami,” pripomínal Vladyka vtedy. Realita dnes? Šiesta priečka, a ak by sme rátali aj sieť rádií RádioNet Total, tak Europe 2 patrí siedma pozícia v MML-TGI. Nedá sa hovoriť o výraznejšom posune od zmeny Rádia Okey na Europu 2. Spätne to skôr vyznieva ako prázdne reči a nenaplnené ambície.
Argumentovať počtom fanúšikov na Facebooku svoju silu je fajn a chvályhodné, že ako jedna z prvých staníc začala agresívnejšie využívať prepojenie so sociálnymi sieťami. No z druhej strany pri cieľovej skupine Europy 2 je ľahko možné, že všetci jej poslucháči sú zároveň i fanúšikovia na Facebooku a ďalší jednoducho nie sú. Mnohí z nich sú zároveň fanúšikovia Expresu, Fun Rádia, Adely a Sajfu....
Faktom je, že (ne)dosiahnuté výsledky sú napriek trom silným kampaniam. V rámci kvantity toľko nekomunikoval asi nik počas uplynulých 12 mesiacov. Silné boli kampane ale naozaj len počtom billboardových plôch, stránok v časopisoch a priestoru v televízii. S ich kreatívou to bolo už horšie. Úspech v rámci raketového nárastu Jemných Melódií, ktoré v roku 2006 vystriedali programovú sieť B1 postavenú z viacerých regionálnych rádií sa im nepodarilo zopakovať.
Okrem nedotiahnutého programu, či marketingu to od začiatku mala Europa 2 zložité aj s fluktuáciou a kvalitou tímu za mikrofónom. Barbora Rakovská sa napriek tomu, že vysielanie rozbiehala, dlho neohriala. Podobne to bolo s viacerými hlasmi - prišli a odišli. Boli a sú medzi nimi aj talenty, no niekto s nimi musí robiť. Naopak, niektoré hlasy, ktoré na Europe 2 teraz vysielajú, by boli viac hodné lokálneho rádia, než celoplošky. Práca s nimi by mala byť odtlačkom programového riaditeľa. Fakt je, že Čech ťažko povie, ako to má byť v slovenčine. Europa 2 bola donedávna bez programového riaditeľa i keď jeho uvedenie už bolo veľakrát avizované a oslovený bol kadekto. Rádio už zodpovedného človeka má, hoci zatiaľ je tam len krátko. Aj toho bez skúseností, vybratého personálnou agentúrou. Rozhodne to nie je typický postup a ťažko ho niekto bude brať ako prirodzenú autoritu.
Experimentovanie majú v Lagardére zjavne radi. Europa 2 už mohla byť dávno inde. Stačilo by, keby páni z vedenia okrem klapiek na očiach a vlastného patentu na rozum dali od stanice ruky preč. Viac kazia, než sú na osoh. Stačilo tak málo: nasadiť slovenské vedenie, nechať jeho členov strategicky rozhodovať a naliať im k tomu obrovský balík peňazí na investície. Bolo by totiž do čoho. No miesto poriadneho investovania s logikou dlhodobo dotujú stratový nedorobok, čo v konečnom súčte stojí viac v rámci prevádzkovej straty.
Europa 2 tak stále nie je výraznejším hráčom, ktorého by sa konkurencia nejak zásadnejšie mala obávať. A už vôbec nie médiom, v ktorom sa firmám oplatí vysielať reklamu. Ešte stále nikto neodpovedal na otázku, či práve tento formát, bijúci sa s Fun Radiom a v poslednej dobe aj s Expresom, náš trh skutočne chce. Stačí sa pozrieť späť, keď stanica začínala bez strategickej štúdie trhu - hurá systémom, čo malo k profesionalite ďaleko. Europa 2 nie je trendsetter a zjavne ani dostatočne sexy. Čísla sú zrkadlom. A tak z vysielania aj po roku žiari pocit produktu šitého horúcou ihlou.