Neodlučne spojené s hudbou sa stali nákupy v hypermarketoch, kde ju chtiac-nechtiac počúvame. Aj táto muzika pochádza z rádia. Takýto typ rozhlasových staníc sa v článku snaží spopularizovať Bohuš Mäsiarčik, redaktor radia.sk.
Už niekoľko mesiacov na Slovensku vysielajú dve celoplošné rádiá pre siete obchodných domov [tzv. IN STORE RADIO] Tesco a Hypernova. V týchto dvoch obchodných sietiach sa ešte donedávna dali počúvať klasické rádia z éteru, či hudba z CD, to je už však minulosť. Tesco má svoje vlastné rádio a Hypernova tiež. Rovnaká hudba hrá súčasne v košickom i bratislavskom Tescu, ako aj vo všetkých ostatných. Prevádzkovateľom týchto rádií je firma Store Media so sídlom v Banskej Bystrici – [link na obch. register: www.orsr.sk/vypis.asp?ID=10501&SID=3&P=1], za ktorou stojí aj Henrich Sikela, bývalý šéf štúdia Rádia Twist v Banskej Bystrici alebo pracovník alternatívnej rozhlasovej siete ExpresNet.
Oba programy vysielajú nonstop mixovaný prúd hudby prerušovaný reklamnými blokmi, Rádio Tesco so spotmi na rôzne akcie ponúkané v Tescu, rádio pre Hypernovu zas prezentuje akcie vo svojej obchodnej sieti a vysielané sú aj iné reklamné spoty na podporu predaja výrobkov, ktoré nájdete v regáloch. Spoty takto môžu ovplyvniť výber tovaru práve nakupujúcich zákazníkov. Hlasitosť reklamy je nastavená niekoľko decibelov vyššie oproti hudbe, aby bola dobre zrozumiteľná. Reklamné bloky sú podľa internetovej stránky prevádzkovateľa [http://www.storemedia.sk] zaraďované v štvrťhodinových intervaloch počas celého dňa a pre zaujímavosť a porovnanie s klasickými komerčnými rozhlasovými stanicami 30-sekundový spot v sieti Tesco stojí 800 Sk + DPH a v Hypernove 400 + DPH. Prečo práve vysielanie reklamy v sieti supermarketov a hypermarketov? Odpoveď je ľahká: vysoká návštevnosť = vysoká počúvanosť.
Denná návštevnosť siete Tesco Stores [12 hypermarketov a 5 obchodných domov] je okolo 300 000 ľudí, sieť Hypernova [15 hypermarketov] denne navštívi viac ako 150 000 ľudí, ktorí sa rozhodujú často na mieste čo kúpiť. Rádio ich nákupom po celý čas sprevádza a na mieste dokáže ovplyvniť nákup, pomôcť pri výbere, navyše dokresľuje hudobnú kulisu. Je to vynikajúci marketingový ťah [ľudia pri nakupovaní počúvajú či chcú, alebo nie] - zásah takmer pol milióna ľudí denne pri oboch programoch je porovnateľný s tými najpočúvanejšími rádiami na Slovnesku ako napr. Expres, Rock FM alebo Okey. Navyše, siete sa ešte budú rozširovať o nové hypermarkety. Náklady na prevádzku takéhoto projektu ani nemôžu byť závratne vysoké vzhľadom na to, že existuje celá rada odbavovacích software, ktoré vysielajú bez obsluhy [napr. pre takéto použitie software Megamix]. Najväčšou položkou je šírenie signálu a nutné je platiť autorské práva.
Možno sa pýtate ako sa signál IN STORE rádií pre Tesco a Hypernovu dostáva do jednotlivých obchodných domov. Distribúcia signálu je realizovaná cez satelit. Signál oboch programov je šírený v digitálnom balíku SLOVAK LINK [www.slovak-link.sk], ktorého súčasťou sú aj naše najsilnejšie rádiá [okruhy SRo, Expres, Okey, Fun, Twist, Lumen]. Technické informácie: geostacionárna družica Eurobird 1, 28.5 stupňa východne, transpondér F3S, frekvencia 12.643 GHz, polarizácia horizontálna, FEC ¾ a obe stanice sú kódované systémom CryptoWorks kvôli autorským právam. IN STORE RÁDIO TESCO má SID 21, A-PID je 1921 a IN STORE RÁDIO HYPERNOVA má SID 22, A-PID 1922. Rádiá pre siete supermarketov a hypermarketov sú v zahraničí bežnou záležitosťou. V ČR napríklad funguje, na rozdiel od rádií u nás, moderované Rádio Tesco už dlhšie. Porovnateľný typ rádia môžeme počúvať aj v sieti McDonald's.