Rozdelenie rádií z hľadiska programu a tomu zodpovedajúce technologické nároky
V prvej časti seriálu sa budeme venovať skôr všeobecnejším a menej technickým témam, ktoré je ale nutné vysvetliť pre pochopenie ďalších častí. Rozhlasové stanice možno na základe vyrábaného programu rozdeliť do viacerých kategórií, čomu samozrejme zodpovedajú nároky na ich technologické zabečenie.
Hudobné rádio [populárna hudba]
Prvým druhom rádia nazveme hudobné rádio. Jeho hlavným cieľom je šíriť program založený na vysielaní "populárnej" hudby. Okrem hudby sa vo vysielaní objavujú napríklad reklamy, krátke informačné príspevky [hudobné novinky, šoubiznisové správy a pod.], predelové jingle, telefonický kontakt s poslucháčom a iné. Preto vo vysielacom štúdiu takéhoto rádia určite nájdeme zariadenia, určené na prehrávanie hudby [musím použiť veľmi široký termín, lebo na tento účel dnes slúži celá škála diametrálne odlišných zariadení], zariadenia určené na prehrávanie príspevkov typu reklamný blok/ jingel, alebo zariadenia na pripojenie telefónnych liniek do mixážneho pultu. Zo zvukového hľadiska sa dôraz kladie na "hutný, nadupaný" zvuk, s malou dynamikou, ale kvalitným prenosom [frekvenčné pásmo, skreslenie]. Preto na konci signálového reťazca býva kvalitný zvukový procesor. Ako sa darí produkovať kvalitný zvuk nechám na posúdenie čitateľom, ale myslím, že väčšina slovenských rozhlasových staníc v tejto oblasti trochu, alebo až značne zaostáva. Podľa náročnosti výroby príspevkov tu zrejme nájdeme viac, alebo menej vybavené produkčné štúdio.
Hudobné rádio [vážna hudba]
V takomto rádiu sú požiadavky na techniku trochu odlišné od predchádzajúceho prípadu, lebo dôraz sa kladie na vyššiu dynamiku [pri FM prenose sa veľmi nedá hovoriť o vysokej dynamike], vernosť prenosu a celkovú kvalitu signálu..
Dynamický rozsah signálu – rozdiel medzi maximálnou a minimálnou amplitúdou signálu [hlasitosťou]. Zhora je obyčajne obmedzený skreslením zosilňovačov a zdola odstupom signál/šum.
Preto je výstupný zvukový procesor nastavený len na veľmi "jemný", až žiadny processing. Oveľa kvalitnejšie sú realizované aj hlásateľne [izolácia od okolitých hlukov, doba dozvuku...].
Spravodajské rádio
Pre spravodajské rádio je dôležité mať stále aktuálne informácie, ktoré sa rýchlo spracovávajú, aby sa mohli aktuálne bez meškania vysielať. Preto tu určite nájdeme množstvo rôznych strihacích zariadení, zariadení na prenos zvukových materiálov medzi lokálnymi štúdiami a podobne. Čo sa týka zvuku, je optimalizovaný na vysielanie hovoreného slova, používajú sa kvalitné mikrofóny a hlásateľne.
Reálne rádio vždy obsahuje určitú kombináciu predošlých typov programov a tým aj kombináciu rôznych technických zariadení.
Architektúra rozhlasovej stanice
Každá rozhlasová stanica pre svoj chod potrebuje niekoľko celkov. Program sa vyrába [často sa stretneme s výrazom "odbavuje"] na vysielacom pracovisku. Podľa veľkosti rozhlasovej stanice a počtu vysielaných programov disponuje stanica príslušným počtom vysielacích pracovísk. Príspevky do programu sa vyrábajú v produkčných štúdiách, alebo zbierajú z lokálnych štúdií. Opäť platí, že čím viacej a čím zložitejších príspevkov daná stanica používa vo vysielaní, tým viacej produkčných štúdií prevádzkuje.
Ako príklad z praxe by som uviedol konfiguráciu FUN rádio/Rádio B1 – Na Leškovej ulici nájdete jedno vysielacie štúdio FUN Rádia, jedno vysielacie štúdio Rádia B1, a tri produkčné štúdiá. Rádio Twist vysiela z jedného vysielacieho štúdia, troch produkčných štúdií a [niesom si úplne istý či ešte fungujú] dvoch lokálnych štúdií v BB a KE.
V budúcom dieli seriálu si povieme niečo o všeobecných požiadavkách na vysielacie pracovisko.