menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Dr. Éter: Expres bude lídrom aj v budúcnosti

Radia.sk, ako jediný slovenský web zameraný výlučne na rádiá, prichádzajú s novou rubrikou, v ktorej bude redaktor - Dr. Éter analyzovať dianie na rozhlasovom trhu. Dnes prinášame premiérovo prvú časť.

radia.skNiekomu sa môže zdať, že v dnešnom boji rádií je nadpis veľmi optimistický, no povedal by som skôr, že realistický. Samozrejme, všetko za predpokladu, že najsilnejší hráč nezačne robiť chyby a nahrávať tak konkurencii, no tie vďaka precíznej práci svojich konzultantov nerobí [minimálne nie zásadné]. Vďaka tomu, že Expres už pred rokmi začal profesionálne formátovať rádio, teda nerobil ho podľa dojmov pár ľudí vo vedení stanice, ale prieskumov, získal značný náskok na dovtedy intuitívnom a nevyformovanom trhu. Expres prvý začal robiť rádio ako biznis a vtedy mal prácu naozaj ľahkú, keďže nik nemal v rukách žiadne prieskumy, ktoré ukazovali čo osloví najviac poslucháčov, ako urobiť stanicu čo najlepšie po hudobnej, či programovej stránke, alebo ako nastaviť prejav moderátorov.

Od roku 2002 tak Expres v počúvanosti zaznamenával poriadny nárast na ktorý sa konkurencia len nechápajúc pozerala. Dnes je situácia taká, že odstup Expresu a druhého súkromného Fun Radia je viac ako dvojnásobný. Je to pochopiteľne anomália v porovnaní s ostatnými trhmi, ktorá sa časom upraví a odstup zmenší, ako pribudnú na trhu ďalšie naformátované stanice. Expres v pozícii jednotky s najväčšou pravdepodobnosťou ostane. Dôvod je jednoduchý – kontinuálne na sebe pracuje. Z programu je cítiť, že neustále sledujú meniaci sa trh a prispôsobujú sa. Totižto nestačí urobiť jednu mapping study a riadiť sa podľa nej niekoľko rokov. Je nutné ju opakovať a kopírovať vyvijajúci sa trh. Nedá sa prešľapovať na mieste, uspokojiť sa s úspechom, ale treba ísť dopredu. Expresu sa to darí. Dávajú si záležať na hudbe, programe, či detailoch, aj keď asi aj oni pocítili nedostatočné množstvo skutočných moderátorských talentov na trhu.

Vráťme sa ale k tomu, prečo tvrdím, že Expres bude lídrom aj v budúcnosti. Zoberme do úvahy ostatných hráčov na trhu. Za ním sa nachádza kontinuálne klesajúci prvý okruh SRo – Rádio Slovensko. Po januárových zmenách sa dá len ťažko očakávať nárast poslucháčov, keďže práve tých konzervatívnejších zmena mohla skôr odradiť. Možno niektorí od prvého okruhu prejdú na druhý - Rádio Regina, ktoré aj vďaka tomu, že v jeho cieľovej skupine nie je žiadne silné súkromné rádio priebežne naberá nových poslucháčov. Plusom bude v tomto prípade aj to, že si po januárovom prerozdeľovaní frekvencií v rámci rozhlasu si prilepšilo v pokrytí najviac. Výsledok 7.8% v poslednej vlne MML už bolo slušné číslo a pôjde s veľkou pravdepodobnosťou hore.

Druhým, keby sme si odmysleli verejnoprávny rozhlas, v počúvanosti je Fun Radio aj to s číslom o viac ako polovicu nižším od Expresu. Už vyše roka spolupracuje s konzultačnou firmou a čísla sú zatiaľ stále približne rovnaké bez nejakej zásadnej zmeny. Jeho nastavenie na cieľovú skupinu stále nie je tak čisté, ako napríklad v prípade Jemných Melódií. Stále sa robia chyby, ktoré nepočuť u Expresu, či spomínaných Jemných Melódií. Najväčšie zmeny nastali v hudbe, no nie v ostatných zložkách vysielania, minimálne nie efektívne. Do úvahy pri momentálnych číslach treba brať aj to, že sa rozširovalo pokrytie. Od zmeny menežmentu sa stanica neposunula ďalej [čo by malo stáť za zmyslenie] a prešľapuje na mieste, kde ho s veľkou pravdepodobnosťou, ako sa očakáva, predbehnú precízne štúdiou naformátované Jemné Melódie, ktoré po štarte veľa ľudí z brandže vďaka svojej krátkozrakosti a zlej intuícii podcenilo.

Jemné Melódie v poslednej vlne zaznamenali viac než 100%-ný nárast počúvanosti, ktorý sa doteraz nikomu nepodaril. Logicky aj nasledujúca vlna MML by mala ukázať ešte rast. Zároveň sa očakáva rozširovanie pokrytia, ktoré by to malo podporiť. U Jemných Melódií je zaujímavé, že do TOP5 rádií sa dostali s nepomerne nižším pokrytím územia oproti konkurentom a tam kde majú vysielače sú enormne silní. Rádio Okey je už tým čo momentálne produkuje odsúvané svojimi silnejšími protivníkmi bokom. Hudobný guláš bez náznakov jasného formátu, či cieľovej skupiny, zle nastavený program, či hovorené slovo majú na svedomí momentálny stav. Už niekoľkokrát avizovalo mapping study, testovanie hudby a zatiaľ to nie je počuť na výsledku. Vstup silnej zahraničnej skupiny Lagardere oficiálne realizovaný včera by mal priniesť konečne zmenu, no nebude to zajtra, ani o mesiac... Pokrytím silné, no počúvanosťou slabé, Rádio Viva zatiaľ nie je v pozícii, aby niekoho ohrozovalo.

Expres podľa môjho názoru ostane jasným lídrom aj v budúcnosti, Fun Radio predbehnú Jemné Melódie. Rádio Slovensko klesne a časť poslucháčov asi prejde k Regine. Nabudúce, ak sa nič nepredvídané nestane, sa pozrieme na zvukový obal jednotlivých staníc.

dr.eter

Súvisiace články

pridať príspevok  Diskusia k článku: 57 príspevkov

zuzka (neregistrovaný, 91.127.189.xxx)
zuzka (neregistrovaný, 91.127.189.xxx)
17.05.2007 14:01
0
0

no...tak potom preco je to najpocuvanejsie radio na svk???

ivan (neregistrovaný, 195.146.143.xxx)
ivan (neregistrovaný, 195.146.143.xxx)
16.05.2007 19:29
0
0

Šak o chvilu bude povinne digitalne vysielanie aj pre rozhlasové stanice - som optimista, myslím, že to bude skôr, než v r. 2025, a informácie o výkonoch vysielačov budú minulosťou :-)

Idaina (neregistrovaný, 217.145.201.xxx)
Idaina (neregistrovaný, 217.145.201.xxx)
29.03.2007 11:13
0
0

Dr. Opozit - keby ste sa tak dobre vyznali v hudbe, vedeli by ste, že Tina - Viem, že povieš áno je popové R&B a specialne tento song nema NIC spolocne s hip-hopom...

biscuit (neregistrovaný, 195.113.130.xxx)
biscuit (neregistrovaný, 195.113.130.xxx)
26.03.2007 14:45
0
0

fajn, som za, inak aky mas mail?

Char (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
Char (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
23.03.2007 23:06
0
0

Hlavna sila Expresu je premyslena marketingova strategia ... zacalo to uz len bilboardom "vieme kde je Lexa" pred x rokmi, ktory bol uverejneny v Trende az napriklad po tento clanok ... Expres sa dostal tam kde je teraz aj neschopnostou Slovenskeho rozhlasu, podarilo sa mu napriklad spustit 100kW v Bratislave a 20kW v Kosiciach na frekvenciach, ktoru kompetentni nechceli spustit ani stotinu vykonu ... verjnopravny rozhlas tak doteraz zivori na rusenych slabych frekvenciach pricom Christina Aguilera kazdu hodinu krici na celom Slovensku. A naviac ked sa vytvorii iluzia ze ak budem pocuvat Expres, nezaskoci ma cierny Passat medzi Trencinom a Novym Mestom nad Vahom a ani hliadka za hypermarketom v Banskej Bystrici, uspech je zaruceny.

Aktuálne články

Počúvanosť
štvrtok, 21.11.2024
1.
18,70%   + 11,00%
2.
18,31%   - 3,79%
3.
12,16%   - 1,10%
4.
11,13%   - 2,63%
5.
7,98%   - 0,81%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 21.11.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,90%   - 0,17%
2.
13,48%   - 0,58%
3.
9,99%   + 0,14%
4.
8,77%   + 0,25%
5.
7,42%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
VII. - IX. etapa 2024
1.
30,1%   - 0,1%
2.
21,0%   - 0,2%
3.
20,9%   - 0,3%
4.
18,9%   + 0,5%
5.
15,1%   - 0,3%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, VII.-IX./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
46. týždeň 2024 11.11.2024 - 17.11.2024
1.
Album
Mark Ambor
Belong Together
2.
Album
Disturbed
The Sound Of Silence (Cyril Remix)
3.
Album
Hozier
Too Sweet
4.
Album
Eminem
Houdini
5.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over