Radia.sk, ako jediný slovenský web zameraný výlučne na rádiá, prichádzajú s novou rubrikou, v ktorej bude redaktor - Dr. Éter analyzovať dianie na rozhlasovom trhu. Dnes prinášame premiérovo prvú časť.
Niekomu sa môže zdať, že v dnešnom boji rádií je nadpis veľmi optimistický, no povedal by som skôr, že realistický. Samozrejme, všetko za predpokladu, že najsilnejší hráč nezačne robiť chyby a nahrávať tak konkurencii, no tie vďaka precíznej práci svojich konzultantov nerobí [minimálne nie zásadné]. Vďaka tomu, že Expres už pred rokmi začal profesionálne formátovať rádio, teda nerobil ho podľa dojmov pár ľudí vo vedení stanice, ale prieskumov, získal značný náskok na dovtedy intuitívnom a nevyformovanom trhu. Expres prvý začal robiť rádio ako biznis a vtedy mal prácu naozaj ľahkú, keďže nik nemal v rukách žiadne prieskumy, ktoré ukazovali čo osloví najviac poslucháčov, ako urobiť stanicu čo najlepšie po hudobnej, či programovej stránke, alebo ako nastaviť prejav moderátorov.
Od roku 2002 tak Expres v počúvanosti zaznamenával poriadny nárast na ktorý sa konkurencia len nechápajúc pozerala. Dnes je situácia taká, že odstup Expresu a druhého súkromného Fun Radia je viac ako dvojnásobný. Je to pochopiteľne anomália v porovnaní s ostatnými trhmi, ktorá sa časom upraví a odstup zmenší, ako pribudnú na trhu ďalšie naformátované stanice. Expres v pozícii jednotky s najväčšou pravdepodobnosťou ostane. Dôvod je jednoduchý – kontinuálne na sebe pracuje. Z programu je cítiť, že neustále sledujú meniaci sa trh a prispôsobujú sa. Totižto nestačí urobiť jednu mapping study a riadiť sa podľa nej niekoľko rokov. Je nutné ju opakovať a kopírovať vyvijajúci sa trh. Nedá sa prešľapovať na mieste, uspokojiť sa s úspechom, ale treba ísť dopredu. Expresu sa to darí. Dávajú si záležať na hudbe, programe, či detailoch, aj keď asi aj oni pocítili nedostatočné množstvo skutočných moderátorských talentov na trhu.
Vráťme sa ale k tomu, prečo tvrdím, že Expres bude lídrom aj v budúcnosti. Zoberme do úvahy ostatných hráčov na trhu. Za ním sa nachádza kontinuálne klesajúci prvý okruh SRo – Rádio Slovensko. Po januárových zmenách sa dá len ťažko očakávať nárast poslucháčov, keďže práve tých konzervatívnejších zmena mohla skôr odradiť. Možno niektorí od prvého okruhu prejdú na druhý - Rádio Regina, ktoré aj vďaka tomu, že v jeho cieľovej skupine nie je žiadne silné súkromné rádio priebežne naberá nových poslucháčov. Plusom bude v tomto prípade aj to, že si po januárovom prerozdeľovaní frekvencií v rámci rozhlasu si prilepšilo v pokrytí najviac. Výsledok 7.8% v poslednej vlne MML už bolo slušné číslo a pôjde s veľkou pravdepodobnosťou hore.
Druhým, keby sme si odmysleli verejnoprávny rozhlas, v počúvanosti je Fun Radio aj to s číslom o viac ako polovicu nižším od Expresu. Už vyše roka spolupracuje s konzultačnou firmou a čísla sú zatiaľ stále približne rovnaké bez nejakej zásadnej zmeny. Jeho nastavenie na cieľovú skupinu stále nie je tak čisté, ako napríklad v prípade Jemných Melódií. Stále sa robia chyby, ktoré nepočuť u Expresu, či spomínaných Jemných Melódií. Najväčšie zmeny nastali v hudbe, no nie v ostatných zložkách vysielania, minimálne nie efektívne. Do úvahy pri momentálnych číslach treba brať aj to, že sa rozširovalo pokrytie. Od zmeny menežmentu sa stanica neposunula ďalej [čo by malo stáť za zmyslenie] a prešľapuje na mieste, kde ho s veľkou pravdepodobnosťou, ako sa očakáva, predbehnú precízne štúdiou naformátované Jemné Melódie, ktoré po štarte veľa ľudí z brandže vďaka svojej krátkozrakosti a zlej intuícii podcenilo.
Jemné Melódie v poslednej vlne zaznamenali viac než 100%-ný nárast počúvanosti, ktorý sa doteraz nikomu nepodaril. Logicky aj nasledujúca vlna MML by mala ukázať ešte rast. Zároveň sa očakáva rozširovanie pokrytia, ktoré by to malo podporiť. U Jemných Melódií je zaujímavé, že do TOP5 rádií sa dostali s nepomerne nižším pokrytím územia oproti konkurentom a tam kde majú vysielače sú enormne silní. Rádio Okey je už tým čo momentálne produkuje odsúvané svojimi silnejšími protivníkmi bokom. Hudobný guláš bez náznakov jasného formátu, či cieľovej skupiny, zle nastavený program, či hovorené slovo majú na svedomí momentálny stav. Už niekoľkokrát avizovalo mapping study, testovanie hudby a zatiaľ to nie je počuť na výsledku. Vstup silnej zahraničnej skupiny Lagardere oficiálne realizovaný včera by mal priniesť konečne zmenu, no nebude to zajtra, ani o mesiac... Pokrytím silné, no počúvanosťou slabé, Rádio Viva zatiaľ nie je v pozícii, aby niekoho ohrozovalo.
Expres podľa môjho názoru ostane jasným lídrom aj v budúcnosti, Fun Radio predbehnú Jemné Melódie. Rádio Slovensko klesne a časť poslucháčov asi prejde k Regine. Nabudúce, ak sa nič nepredvídané nestane, sa pozrieme na zvukový obal jednotlivých staníc.