Keď sa pozrieme na akúkoľvek vo svete silnú firmu, často to najviac cenené býva značka, lebo tá predáva. Podobne je to, čo sa týka jej dôležitosti, aj v médiách. Rádio Expres by sa dnes určite nepremenovalo. Dôvod je jednoduchý – zo svojho názvu za pár rokov vybudovalo silnú a obľúbenú značku.
To bol samozrejme len jeden príklad, preto som spomenul lídra trhu. Dnes už aj pre začínajúce médium nie je jednoduchým procesom vybrať značku. Ak by nebola vhodne zvolená, názov by nesedel k typu rozhlasovej stanice, či neznel jednoducho dobre, nepamätal sa ľahko, tak by bol skôr kontraproduktívny. Aj to je jeden z dôvodov, prečo je dobré pred vznikom stanice názov otestovať. Vhodnejší je domáci, ako zahraničný názov stanice, samozrejme závisí od typu rádia.
Každá rozhlasová stanica má svoje grafické logo [opäť by mal byť jeho výber korešpondujúci so zameraním stanice a ľahká zapamätateľnosť, jednoznačnosť je nemenej dôležitá lebo prezentovať sa treba aj mimo éteru] a mala by mať aj jednoznačné hudobné logo, čo žiaľ nie je vždy pravidlom. Jingle sú hlavnou identifikáciou rádia ako takého. Vysielajú zvuk, preto zobrazovanie klasického loga možne nie je:) Poslucháč spoznáva rádio vďaka identifikácii. Ak to stanica podcení, škodí len sebe. V prípade, že má rádio zlú identifikáciu, jeho značka je pochopiteľne menej v povedomí poslucháčov, čo sa sekundárne odrazí v prieskumoch počúvanosti a tie majú následne vplyv na predaj reklamného času.
Ohľad treba brať aj na to, že rádio je príposluchové médium, pri ktorom poslucháč nesedí s tým, že sústredene počúva, ale častokrát sa venuje aj inej činnosti – šoféruje, pracuje, či sedí v kaviarni atď. Hudobná grafika rádia by zároveň mala korešpondovať s jej formátom. Dnes je najlepším riešením výroba celého obalu na kľúč v zahraničí, kde firmy na to špecializované vedia dodať skutočne kvalitné sady identifikačných jinglov na mieru robené pre konkrétny formát. Stanica sa tak vyhne tomu, že by si musela vyrábať všetko sama a nemuselo to dosiahnuť požadovanú úroveň. Stále pripomínam, že ide o extrémne dôležitý prvok stanice.
Najčastejšie základné chyby v identifikácii sú:
- V hromade FX-ov [zvukových efektov] sa stáva, že názov stanice, ktorý musí byť jednoznačne identifikovateľný, zaniká lebo je to nimi prepchaté. Autori zabúdajú na to, že poslucháč rádio nepočúva sústredene a už vôbec nie na štúdiovej technike.
- Hlas, ktorým je v jingloch nahovorený názov stanice, je natoľko upravený [nahallovaný], že opäť platí vyššie spomínané.
- Stanica nemá jednoznačné hudobné logo, inak povedané v identifikačných jingloch nie je jeden spoločný hlavný motív, či opakujúca sa melódia. Vtedy nespĺňajú dokonale svoju funkciu – originalita v zmysle "čo jingel, to niečo iné" je chybou.
- V minulosti častejšie, ale aj dnes sa stane, že rádio nemá vo všetkých jingloch stabilný, či stabilné station voice.
Jingle stanice môžu byť hovorené, či spievané, prípadne kombináciou oboch. Práve spoločný mainmotív, či melódia bývajú silným spoznávacím, identifikačným prvkom stanice. Keď je melódia dobre zvolená, býva ľahko rozpoznateľná, zapamätateľná aj v nie práve tichom prostredí, kde je hovorené slovo z rádia už nezrozumiteľné. Všimnite si identifikáciu Rádia Expres alebo ako sú naspievané jingle Jemných Melódií, Vivy – majú mainmotív [hudobné logo] nesúci sa celou identifikáciou. Ten chýba v identifikácii Fun Rádia. Ich technické prevedenie je síce vysoko kvalitné, ale kvôli absencii spoločného hudobného loga neplnia účel tak dokonale, ako by mohli.
Kto vyrobil komu jingle?
Rádio Expres – od svojho začiatku používa obal vyrobený na kľúč. Posledná najvýraznejšia obmena celého obalu pred rokom. Zvučky, jingle, predely boli vyrobené v rakúskom štúdiu Foster Kent. Zvukové logá a podklady sú univerzálne modifikovateľné, napr. podľa ročných období.
Fun Rádio – kompletný zvukový obal je vyrobený vo vlastných štúdiách, pričom bola použitá knižnica produkčných elementov STRIKE FX, ktorú má na svedomí producent Anthony Timmers z Holandska.
Jemné Melódie – hudobný obal vyrobilo na kľúč štúdio SOB Audio Imaging, rovnako z Holandska V jingloch spievajú Soňa Norisová a Vilo Csontos, hovorené sa nahrávali v Londýne, pričom station voice je v tomto prípade samotný riaditeľ Jemných Melódií Martin Lengyel.
Rádio Okey – obal spred niekoľkých rokov vyrobilo štúdio Thompson Creative, no súčasná grafika už nie je čistá, medzi tieto jingle sa použili ďalšie elementy, pravdepodobne už dorábané v samotnom rádiu. Keďže sa očakáva zmena formátu, uvidíme s čím prídu...
Slogany, slogany...
Claim a jeho výber býva tiež podceňovaný. Ak stanica svoj slogan každú chvíľu mení, je to zlé, rovnako ak ich je priveľa. Expres roky používa vhodne zvolené slogany "Najrýchlejší dopravný servis,“ "Hit za hitom," či pri testovaní hudby realistický a nadčasový slogan "Hráme iba hity.“ Tieto slogany sa používajú už dlho a s veľkou pravdepodobnosťou sa ešte dlho budú. Samozrejme nestačí ich mať, treba s nimi vedieť pracovať, Expres aj pracuje.
Fun Radio používa sloganov veľa. "More music, more fun,“ ďalej "More music, more music,“ ktorý bol neskôr skrátený na "More music“ keďže opakovanie bol nezmysel. Používajú aj "Fun s tebou“ a "Fun s vami.“ K nim, aby toho nebolo málo, pridali i dovetok "I s uchom Tvojim," čo nehovorí práve o tom, že by to bolo dobre uvážené. Spomeniem aj "Hráme najviac českej a slovenskej hudby," kde dali prednosť našim susedným bratom a posadili ich ako prvých do sloganu. V ID jingloch sa claimov vystriedalo naozaj veľa, čo nie je dobré. Chybou je aj to, že sa často menili. Skôr ako sa jeden zaužíval, zrušil sa a použil nový. Opäť sa dá polemizovať o vhodnosti anglicky hovorených alebo spomenutých sloganov.
Jemné Melódie majú dva nosné claimy: "Viac hudby a menej slov“ a "Dvanásť piesní za sebou.“ Dá sa predpokladať že ich životnosť bude dlhá. Z Rádia Okey spomeňme napríklad "Nonstop hity – nonstop Okey“ alebo "All stars radio.“ Tie ale asi budú čoskoro minulosťou. Rádio Viva má "Hráme pre radosť.“ Viva by čoskoro mala začať používať nový slogan, na ktorý si zaregistrovala ochrannú známku "Hity vášho srdca,“ tu tiež nemám pocit že je najšťastnejší. Tak ako sa testuje hudba, či iné programové prvky, dajú sa otestovať aj claimy. Úspešní sa nemôžu spoliehať na náhodu, či nebodaj intuíciu, lebo tá môže klamať.
ID spoza mikrofónu
Nemenej dôležité je identifikovať v hovorenom slove, čiže v moderátorských vstupoch. Stále tu máme stanice, ktoré na to zabúdajú a tak z éteru bežne počujete vstup, v ktorom sa nedozviete ani čo máte naladené. Je to chyba a o to väčšia, keď sa to stane aj v pokrytí silnej stanici. Závažným nedostatkom je aj nejednoznačná identifikácia. Ako príklad tohoto nedostatku sa dá použiť anglický názov stanice – Fun Radio v hovorenom slove vo vysielaní čítaný ako "Fan Rádio,“ či familiárne "fanko“ a identifikačné jingle obsahujú zas anglickú verziu "Fan Rejdijo.“ Značka tak nie je jednoznačná, lebo nemá jeden tvar.
Podobnú chybu ako u Fun Radia som zaregistroval aj u Rádia Okey, kde sú aj anglicky, aj slovensky hovorené ID jingle [Rádio Okey, "Rejdijo Oukej"], nehovoriac o tom, že v moderátorských vstupoch je to len slovensky "rádio" a anglicky "okey." Expres je Expres, Jemné Melódie sú Jemné Melódie, Viva je Viva... Stačí sa pozrieť do zahraničia, značka je značka a má LEN jeden tvar a netýka sa to iba rozhlasových staníc. Čoskoro sa tešte na ďalšie zaujímavé pokračovania.