Na konci júla spoločnosť Median SK zverejnila samostatný prieskum zameraný na rádiá, ktorý sme publikovali aj na radia.sk. Keďže ide o samostatný projekt popri známom MML-TGI zaujímalo nás o ňom viac. Rozprávali sme sa s Jindřichom Bardonom, ktorý stoji na čele spoločnosti Median SK.
RADIA.SK: Krátko pred publikovaním čerstvých kĺzavých dát prieskumu MML-TGI ste zverejnili prieskum rádií, ktorý zobrazuje údaje známe z MML-TGI. Ide však o samostatný projekt. Bude zverejňovaný pravidelne? Akú bude mať periodicitu?
Jindřich Bardon: Áno, výsledky projektu Rádiá, teda navýšenie rozhlasovej mediálnej časti, budú zverejňované mesačne a vždy budú vychádzať z údajov zozbieraných v rámci kĺzavého obdobia troch po sebe nasledujúcich mesiacov. Užívatelia dát tak majú a budú mať k dispozícii rozhlasové výsledky vychádzajúce vždy z minimálne 3000 respondentov v rámci daného „trojmesiaca“.
RADIA.SK: Čo bolo hlavným motívom pre realizáciu tohto samostatného prieskumu?
Jindřich Bardon: Pre nás sú hlavným motívom spokojní užívatelia našich výsledkov. Po dlhších prípravách nastal vhodný okamih pristúpiť k ďalšiemu vylepšeniu nami poskytovaných dát.
RADIA.SK: Oproti kĺzavým dátam MML-TGI, ktoré sú z troch plus troch mesiacov [dvoch vĺn] je tento prieskum postavený na samostatnom trojmesačnom zbere dát. Prvý je robený na veľkej vzorke 3505 respondentov. Ide o tých, ktorí sú súčasťou zberu dát MML-TGI, alebo ide o samostatnú vzorku?
Jindřich Bardon: Ide o vzorku zloženú z dvoch tretín z realizovaného národného prieskumu MML-TGI a z jednej tretiny zo samostatne zbieranej vzorky v rámci spomínaného navýšenia.
RADIA.SK: Aké sú ďalšie rozdiely a spoločné veci s MML-TGI?
Jindřich Bardon: Metodológia zberu projektu Rádiá je s prieskumom MML-TGI totožná. Naším cieľom bolo zachovať maximum spoločných prvkov, aby užívatelia dát mali k dispozícii výsledky, na ktoré sú zvyknutí a teda vedia s takýmito výsledkami dobre pracovať. Napriek tomu, jeden významný rozdiel v samotných výsledných dátach pre užívateľov je. Rozhlasové mediálne dáta obsahujú všetky informácie o rozhlasovom vysielaní a staniciach rovnako ako v MML, avšak dáta o respondentovi sú oproti MML zúžené. Z pochopiteľných dôvodov chýbajú v špecializovanom rozhlasovom navýšení bohaté údaje o spotrebnom správaní a životnom štýle respondentov.
RADIA.SK: V čom vidíte hlavný prínos pre rádiá, mediálne agentúry a vôbec trh ako taký?
Jindřich Bardon: Hlavný prínos pre trh vidím v častejšom a pružnejšom zverejňovaní výsledkov počúvanosti rádií a tiež vo veľkosti vzorky, ktorá je o 50% väčšia ako tá, ktorá bola k dispozícii doposiaľ. Navyše, vďaka optimalizácii dát bude na trhu k dispozícii stále iba jedna mena výsledkov.
S výsledkami tohto prieskumu sa budete pravidelne stretávať na radia.sk.