Prepúšťanie, zmeny v programe, nová ranná show. To všetko sa udialo na prelome augusta a septembra u slovenského trhového lídra, Rádia Expres. O tom, prečo sa komerčná jednotka rozlúčila s niektorými známymi hlasmi a prečo dopravu a správy v rádiu zredukovali na jedného človeka, hovorí pre Radia.sk programový riaditeľ Rádia Expres Ivan Antala.
Expres v posledných dvoch rokoch stagnoval v počúvanosti. V predošlých dvoch-troch vlnách prieskumu počúvanosti MML dokonca jemne klesol, aj keď pravda, stále neohrozene kraľuje na špici v tabuľke počúvanosti. A teraz, na prelome augusta a septebra prepustil viacero zamestnancov. Medzi nimi aj dlhoročných moderátorov. Možno aj toto pripisovať spomínanému prepúšťaniu?
V prvom rade chcem zdôrazniť, že Rádio Expres od roku 2006 odolalo minimalne 3 silným konkurenčným náporom a napriek vsetkým skeptickým predpovediam, ktoré nám predpovedali prepad už dlhé roky dozadu, sa tento scenár dodnes nenaplnil. Dominancia, ktorú na slovenskom rádiovom trhu držíme už viac ako 6 rokov je výnimočná aj z pohľadu zahraničných rádiových trhov a z pohľadu toho domáceho stále platí, že sme dodnes jediné komerčné rádio, ktorému sa podarilo predbehnúť v počúvanosti prvý okruh verejnoprávneho rozhlasu. Periodické výkyvy sú odrazom diania vo vnútri rádia aj na trhu ako takom a sú prirodzené. Diali sa v minulosti a budú sa diať bezpochyby aj budúcnosti. Organizačné a personálne zmeny v Rádiu Expres v žiadnom prípade nemohli mať vplyv na vývoj počúvanosti keďže sa udiali iba par týždňov až mesiacov dozadu a nie je možné, aby ich prípadný dopad bolo možné v tak krátkom horizonte odmerať. Zmeny navyše boli realizované tak, aby ich dopad na kvalitu či kvantitu v éteri bol minimálny.
Vo vysielaní počuť moderátorov dopravného servisu čítať už aj správy. A naopak, správári čítajú aj dopravný servis. Spravodajstvo a dopravný servis tým pádom obsluhuje menej ľudí. Ako sa prepúšťanie dotklo správárov a moderátorov dopravného servisu? Podľa akého kľúča ste sa rozhodovali – kto pôjde a kto ostane?
Jednou z najvýraznejších organizačných zmien bolo zlúčenie oddelení Dopravného servisu a spravodajstva Rádia Expres. V éteri sa táto zmena prejavila tak, že od začiatku sezóny moderuje všetky servisy (spravodajstvo, počasie, dopravný servis, atď) jeden hlas. Ide o štandartný a v zahraničí úplne bežný systém, ktorý nemá žiaden negatívny dopad na výsledný produkt, ba práve naopak, servisy o celej a o pol týmto získavajú na celistvosti a konzistentnosti. Vzhľadom na to, že sme celý tím postavili na hlasoch známych z éteru, nie je namieste ani obava z toho, že by si poslucháč ťažko zvykal na nové hlasy.
Kľúčom v rozhodovaní bola profesionálna vybavenosť, potenciál pre rast a dlhodobá perspektívnosť jednotlivých kandidátov.
V diskusiách na Radia.sk sa debatuje o tom, kto ostal, kto odišiel. Môžete spomenúť konkrétne mená?
Zoznam mien ľudí, ktorí odišli je žial veľmi dlhý a podobne aj zoznam tých, ktorí zostali a tak bude najlepšie ak si záujemci o túto info kliknú na našu stránku www.expres.sk, kde nájdu profily všetkých ľudí pracujúcich v súčasnosti v Rádiu Expres.
Prepúšťanie sa dotklo aj moderátorov. Podľa našich informácií odišiel dlhoročný člen osadenstva Ďuro Turis a Ivana Timková, ktorá v rádiu pôsobila, pokiaľ viem niečo vyše roka. Ide len o týchto dvoch ľudí?
Áno, moderátorský tím Rádia Expres od septembra opustili Ďuro Turis a Táňa Timková.
Poďme teraz k programovým novinkám. Tou najväčšou a najzásadnejšou je zrejme nový Hemendex s novými moderátormi. Rozhodli ste sa vsadiť kartu na Ďura Saba, Djura Hrnčírika a Ivanu Brhlovičovú. Čo nové alebo čo lepšie by mali priniesť oproti predchodcom - Binďovi a ešte predtým Dodovi a Norovi?
Nová zostava rannej show bude v prvom rade nadväzovať na dlhoročnú tradíciu Hemendexu ako informačne plnohodnotnej a hudobne pestrej rannej show. V rannej show zostáva vačšina pravidelných elementov, na ktoré sú naši poslucháči zvyknutí. Každý z členov nového ranného tímu predstavuje výrazný postojový a názorový charakter a napriek tomu, že spolu tvoria veľmi konzistentný tím, ktorý sa navzájom dopĺňa, predstavujú zároveň dôležitý hodnotový konflikt a kontrast. Naše očakávania smerujú pochopiteľne k tomu, aby sme mali rannú show, ktorá je schopná osloviť čo najviac poslucháčov Rádia Expres takým spôsobom, aby si tam vačšina našla niečo pre seba a aby mala potenciál sa ďalej rozširovať a otvárať ju novým poslucháčom.
Dvaja Ďurovia – ako ich poslucháči nazývajú, v Exprese nie sú nováčikmi, ide o známe hlasy a zabehnutých speakrov. Avšak Ivana Brhlovičová je na vlnách Expresu nový hlas. Odkiaľ prišla do Expresu a kde pôsobila predtým?
Ivanka v Rádiu Expres pracovala pár rokov dozadu, ale jej hlas sa neozýval pravidelne z éteru. Po návrate z materskej sme sa rozhodli skúsiť ju ako sidekicka v letnej rannej show a keďže chémia medzi ňou a Ďurami zafungovala, rozhodli sme sa vyuziť jej poteciál po boku Ďura Saba v Hemendexe od septembra.
Pracovný deň rozbiehajú od 5:00 dvaja Ďurovia a až potom o 6:00 sa k nim pridá Ivana. Mnohí to porovnávajú s Fun Radiom a ich dvomi rannými show-kami. Neinšpirovali ste sa u nich?
Koncept rannej warm-up show je úplne bežný už desiatky rokov po celom svete a ani v Rádiu Expres nejde o novinku. Vychádzali sme z toho, že kombinácia dvoch Ďurov sa nám v éteri dlhoročne osvedčila a tento model nám umožnil zachovať toto spojenie a vyťažiť z neho maximum keďže pre nás je čas od piatej mimoriadne dôležitý kvôli nábehovej krivke a je pre nás prvoradé, aby sme už v tom čase ponúkali plnohodnotný program, ktorý je vysielaný aktuálne a naživo.
V programovej štruktúre pribudla novinka - Expres Selection od 9:00 do 10:00 - hodinová voľná mixáž. Čím je tento program iný, okrem toho, že je nemoderovaný?
Vôbec nejde o to, že by táto hodinka bola nemoderovaná. Jednak to nie je pravda, keďže tá hodinka má veľmi podobnú štruktúru ako zvyšok dňa, ale tiež preto, že ako plnoformátové rádio nemáme dôvod na trhu preplnenom formátmi, ktoré sa predbiehajú v tom, kto bude menej rozprávať, ponúkať ďaľší podobný produkt. Podstata Expres selection je v tom, že ide hudobnú hodinku do ktorej hudbu vyberáme každý deň ručne a je poskladaná tak, že nikdy neznie rovnako ako kedykoľvek predtým či potom. Je v nej možné počuť veľmi zaujímavú skladbu songov, ktoré v takejto podobe a zostave nikde inde v Rádiu Expres nenájdete. Z pohľadu music pozicioningu je jej cieľom zdôrazniť hudobnú pestrosť a šírku hudobného formátu Rádia Expres.
Zaujímavé v programe Domov s Dodom a Monikou v pracovných dňoch od 16:00 do 20:00 je to, že v pondelok a v piatok vysielajú ako dvojica, no od utorka do štvrtku idú sólovo - iba jeden z nich. Prečo také netradičné rozdelenie moderátorov?
V princípe nám išlo o model známy z uplynulej sezóny, kde dvojica Martina Žikavská a Majo Staráček a tiež dvojica Táňa Timková a Ďuro Turis pokrývali celých 7 dní vysielanie v rovnakom čase a tým pádom odpadol problém s obsadením víkendového vysielania. Špecifikum Doda s Monikou je v tom, že perfektne fungujú ako spolumoderujúca dvojica a nechceli sme o tento výnimočný moment prísť.
Najsilnejšie časy, čo sa týka počúvanosti, zažíval Expres v rokoch 2008 a 2009 keď pokoril miliónovú hranicu v dennej počúvanosti. Posledné tri vlny to bolo pod 900 tisíc. Prečo podľa vás nastal tento pokles?
Ak sa bavíme o dennej a týždennej počúvanosti, tak tú ovplyvňuje veľa externých aj interných faktorov. Z tých externých ide najmä o vplyv konkurencie a jej nárast či pribúdanie počtu relevantných konkurentov. Od roku 2006 môžeme hovoriť o troch významných zmenách, ktoré viac či menej ovplyvnili rádiový trh - vznik Jemných melódií, preformátovanie a následná intenzívna kampaň Fun rádia a vstup Európy 2 na trh v decembri 2009. Rovnako je nezanedbateľným aj faktor komunikácie, PR a marketingu. Z interných je to predovšetkým samotné vysielanie, jeho skladba, ťažiskové relácie. A z tohto pohľadu bola určite významným faktorom zmena obsadenia rannej show Hemendex v septembri 2010, ktorá však bola nevyhnutná. Všetky tieto faktory sa rôznou mierou podpísali pod vývoj počúvanosti Rádia Expres. Ak sa bavíme o parametri share, ktorý je výrazne ovplyvnený časom stráveným počúvaním rádia, tak v tom prípade už ide väčšina dopadu na vrub kvality programu a vysielania ako takého. V TSL patríme stále k jednoznačným lídrom a tým padom aj náš share je stále výrazne vyšší ako u konkurencie. Zhruba štvrtina času stráveného počúvaním všetkých slovenských rádií je v súhrne venovaná počúvaniu Rádia Expres a to platí už viac ako 7 rokov vrátene roku 2011.
Myslíte, že váš pokles môže mať na svedomí repozicioning Rádia Slovensko, ktorý nastal potom, čo si Slovenský rozhlas dal urobiť mapovaciu štúdiu? Považujete Rádio Slovensko za svojho konkurenta? Koho považujete za svoju najsilnejšiu konkurenciu?
Dôvody pohybov v číslach počúvanosti som rozobral v predchádzajúcej odpovedi. Pokiaľ ide o Slovenský rozhlas a ich mapovaciu štúdiu, tak nemám dosť informácií k tomu, aby som si trúfol hodnotiť jej dopad. Nezaregistroval som však žiadne významné posuny v číslach počúvanosti okruhov Slovenského rozhlasu, ktoré by podobné úvahy podporovali. Rádio Slovensko je pochopiteľne naším legitímnym konkurentom, rovnako ako ďaľšie celoplošné komerčné stanice. Z pohľadu programového považujem pre rádio s takým širokým záberom ako je Rádio Expres za najnebezpečnejšiu takú konkurenciu, ktorá je schopná svoje rádio veľmi úzko a presne zacieliť na istú konkrétnu cieľovku, ktorá pre nás tvorí významnú časť počúvanosti. Proti takto presne zamierenému formátu máme len veľmi obmedzené možnosti obrany. Na Slovensku sa však podobne úzko zamerané formáty zatiaľ neujali a príklad Jemných melódií, ktoré sa podobným smerom vybrali, dokazuje, že je nesmierne ťažké rozšíriť poslucháčsku základňu na takto malom trhu, pokiaľ sa chcete prísne držať zavedého úzkeho formátu. Z komerčného pohľadu je pochopiteľne naším najvačším konkurentom rozhlasová komerčná dvojka, ktorej odstup sa však z dlhodobého hľadiska výrazne nezmenil keďže momentálne za nami zaostáva o 5,9 percenta (teda približne štvrť milióna denných poslucháčov) kým v prvom štvrťroku 2010 to bolo 6,7 percenta.
Sľubujete si od septembrových programových zmien to, že krivka počúvanosti sa otočí opäť smerom nahor?
Každý jeden krok, ktorý urobíme v éteri Rádia Expres alebo mimo neho, smeruje k tomu, aby Rádio Expres daľej rástlo, aby oslovovalo nových potenciálnych poslucháčov, aby si držalo a zväčšovalo svoj odstup od konkurencie, aby bolo naďalej dominantnou rádiovou silou tak ako tomu bolo posledných 6 rokov a aby nestálo na mieste, ale napredovalo a stále kráčalo s dobou a aktuálnymi rádiovými trendami.