LOKÁLNE ROZHLASOVÉ PODNIKANIE: POMALY SA STABILIZUJEME
Viva Metropol bude v bratislavskom éteri onedlho už tri roky. Vo februári 2014 si na ňu zmenil svoju alternatívnu “samohrajku" - Superádio. Keď sa pozrieš spätne dozadu. Bolo to dobré rozhodnutie?
Bolo to dobré rozhodnutie. Sám som vtedy nevedel, čo robiť so Superádiom. Bolo v tom trochu naivity. Chcel som veľmi súčasné rockovo-alternatívne rádio, potom sa objavila táto možnosť. Obchodne to bolo jasné rozhodnutie. To, že sme sa dostali pod značku Viva, dalo nášmu rádiu konečne reálny smer. Po naivite nastúpila realita. Ten ozajstný štart lokálneho bratislavského rádia počítam až neskôr. Na začiatku sme sa 2 roky hrali na celoplošné rádio a bolo nás možné naladiť len v Bratislave. Začali sme veľmi rýchlo, po konci pôvodnej Vivy. Keď sme to rádio prevzali celé i ekonomicky, od minuloročného septembra, stanicu sme osekali od všetkého celoplošného a začali budovať vyslovene lokálne rádio. V tom je naša jedinečnosť, tým sme iní. Oslovujeme primárne lokálne publikum. Faktom ale je, že množstvo poslucháčov pôvodnej Vivy nám zostalo verných cez internet. Tu funguje tá vernosť značke Viva a sú to teraz naši Viváci.
Čo ekonomicky? Ako ide biznis v lokálnom rádiu, ktoré je navyše plné hovoreného slova. Ľudia niečo stoja, zarobíte na seba?
Ešte len to obdobie príde. Tie prvé dva roky boli v eufórii po Vive, oslovovali sa klienti, čo poznali starú Vivu. Za ten posledný rok, keď sme prebrali ekonomiku toho celého, sa niekam posúvame. Odstrihli sme sa od minulosti a postupne sa to stabilizuje. Veľa klientov sme tento rok presvedčovali barterom, a máme prvé pozitívne odozvy na ich kampane vo Vive. Každý mesiac je lepší a ja myslím, že o rok, o tomto čase, budeme mať pozitívne výsledky.
Takže dávaš do toho vlastné peniaze?
Áno, stále to financujem. Beriem to ale ako dlhodobý projekt. My sme všetko postavili od začiatku na low coste. Navonok vyzeráme a hráme ako každé veľké rádio. Mame 18 hodín hovoreného slova cez týždeň a 6 hodín cez víkend. Máme 2 moderátorov všetkých programov cez pracovný týždeň a jedného cez víkend. Nemáme ani jedného redaktora, moderátori si musia všetko robiť sami, vyberať témy, zostrihať rozhovory, Takže náklady na minimum.
Na Slovensku oficiálne nemôže jeden subjekt prevádzkovať viac rádií. Aktuálne sa veľa hovorí o zrušení tohto zákazu. Aký je tvoj názor? Pomoholo by vám to?
To, čo spomínaš, by viedlo k monopolom. Ten zákon je tu prave preto, aby sa zamedzilo tvorbe monopolov. Aj ten sa dá obísť a vidíme to v praxi. Nakoniec stačí sa pozrieť na televízny biznis, kde sú iné pravidlá a dvaja veľkí hráči si urobili menšie žánrové televízie, aby si udržali monopol. Už nevznikne žiadna malá televízia. Nemá šancu. Keby to urobili v rádiách, tak veľkí hráči Expres, Fun a J&T zhltnú všetko. Neostal by tu priestor pre nič malé. Ďalší nezmysel je povolené odpájanie regionálnej reklamy. Malé rádio potom nemá šancu bojovať o peniaze v regióne, keď veľkí majú čísla v MML a zároveň vedia ponúknuť dumpingové ceny za odpájanú reklamu. Tu je problém, že neexistuje nejaký subjekt, nejaké združenie, ktoré by týchto malých zastrešovalo a pomáhalo im. Asociácia, ktorá tu je, túto úlohu neplní. Trh je hlavne pokryvený tým, že lokálnu reklamu môžu ponúkať i veľké rádiá a berie to klientov staniciam z regiónov. To bola niekedy doména miestnych rádií.
MML-TGI vás nenameria. Viete, koľko máte poslucháčov?
Väčšina klientov sa pýta na meranie MML-TGI. To meria len veľké rádiá. Ich vzorka pre Bratislavu je taká malá, že sa seriózne ani nedá hodnotiť. Majú 4000 ľudí na 6 mesiacov aby odmerali 4.000.000 ľudí. Takže 0,1% z 400.000 v BA je 400 ľudí na 6 mesiacov, čo znamená, že oslovia 80 ľudí mesačne v Bratislave. Smiešne. Ešteže aspoň výsledky pod 40.000 ľudí nezverejňujú. Meranie MML nemá žiadnu reálnu výpovednú hodnotu. Všetci to vedia, ale meniť sa to nebude. Veľkým staniciam to takto bude vždy vyhovovať. Pripravujeme preto s renomovanou agentúrou prieskum, ktorý bude orientovaný na Bratislavu, na vzorke minimálne 1000 ľudí. Chceme ho následne prezentovať agentúram. Na Facebooku máme 48 000 lajkov a naše príspevky sa dostanú touto cestou až k 1 000 000 ľudí a prezrie si ich 250 000 ľudí. To tiež niečo znamená.
V Bratislave máte 3 frekvencie. No stále vás je reálny problém naladiť. Pribudnú k nim ďalšie?
Pracujem na tom. V koordinácii máme ďalšie frekvencie. Tu je to na dlhé lakte kvôli polohe Bratislavy, kým prídu vyjadrenia z okolitých krajín... Chceli by sme byť všade.
Kde by ste chceli byť?
Ružinov, Dolné Hony, Karlovka, Devínska Nová Ves, Patrónka, Mlynská Dolina, tam všade sme i nie sme. Je nás problém naladiť. Dnes je to už ale všetko o takých slabých frekvenciách do 50W. Už 100W je zázrak a s tým sa dá poriadne pokryť tak kilometer okolo vysielača. To je nič...
KVÓTY: HLÚPOSŤ PRVEJ KATEGÓRIE
Aký je tvoj pohľad na kvóty?
Sú hluposť prvej kategórie. Slovensko sa nedá porovnávať s Francúzskom a podobne, ktoré je výrazne väčšie a tých talentov je tam viac. Navyše, viac spevákov sa nedá vyprodukovať nariadením, že ich rádio má hrať. Teraz všetky stanice hrajú únavne to isté dookola, nie je z čoho vyberať. Poškodzuje to rádiá i interpretov. Áno, aj tých, ktorí za kvóty bojovali. Dnes sme v tomto smere úplne na hrane, nemáme z čoho vyberať, čím vysielanie naplniť. Máme s tým problém a zvýšenie kvót od 2017 bude ešte väčšia katastrofa.
Naposledy ste nežiadali o výnimku. Budete teraz?
Budeme žiadať do konca roka.
Aj napriek tomu, že v minulosti úplnú výnimku dostali len rockové rádiá?
Pre nás tá žiadosť bude hlavne poukázaním na fakt, že sa to nedá hrať v tej podobe, ako je to v zákone. Chceme tak ukázať náš názor, lebo protestujeme proti tomu. Tento stav nás poškodzuje. Tých piesní nie je dosť aby sa neobohrali, keď porovnáme knižnicu domácich hitov s celosvetovou produkciou. Stačí sa pozrieť na to, koľko toho povedzme hrateľného vzniklo vo svete a u nás v hociktorom bežnom mesiaci. Je to neporovnateľné. Tlačí nás to niekam, kde nechceme byť. Kvóty sú na neprospech rádií i poslucháčov, ktorých tak otravujeme tými istými piesňami.
PLÁNY NA NAJBLIŽŠIE OBDOBIE: BLIŽŠIE K ĽUĎOM
Čo chystáte v budúcnosti? Kam bude smerovať Viva Metropol?
Budeme sa venovať väčšej lokalizácii, Budeme vysielať miestne informácie, to je našim cieľom, a tak máme poskladané i spravodajstvo. Čo sa týka hudby, ja už nevidím žiadny výrazný rozdiel medzi Expresom, Fun Rádiom, Europou 2, Jemnými, Rádiom Slovensko a Vivou Metropol. Všetci hráme to isté. Rozdiel je len v štýle a dôraze na to, koho chceme osloviť. My chceme osloviť hlavne mesto a ľudí žijúcich v ňom.
Čo budete robiť pre to, aby o vás ľudia vedeli, že vôbec existujete?
Chceme ísť viac medzi nich, chceme byť na všetkých dôležitých akciách v meste - športových, kultúrnych... Potrebujeme viac dostať značku Viva Metropol medzi ľudí, budovať imidž vyslovene lokálneho rádia. Musíme sa s ľuďmi, čo v Bratislave žijú, ešte viac stretávať.