menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie
Ivan Lacho: Vivu čaká so Zoznamom skvelá budúcnosť

Ivan Lacho: Vivu čaká so Zoznamom skvelá budúcnosť

Krátko pred jarným výberovým konaním zarezonovala správa o záujme masívnejšieho rozširovania Rádia Viva. Krátko na to vody rozvírila aj informácia o žiadosti na Radu pre rozhlasové vysielanie o prevode obchodného podielu rádia. Zoznam, ako možný nový vlastník, je výrazným hráčom na online trhu s množstvom portálov, a preto, keď Rada prevod schváli, bude zaujímavé sledovať, ako doplní Zoznam mediálny trh, kde pôsobia dve silné súkromné rozhlasové skupiny a verejnoprávny rozhlas. O predaji Rádia Viva sme sa rozprávali s jeho, ešte aktuálnym, majiteľom Ivanom Lachom.

Prečo si sa rozhodol Vivu predať?

Dôvod je jednoduchý. Rádio potrebuje mať za sebou niekoho silného, kto ho v ťažkých chvíľach podrží a pomôže v ďalšom rozvoji. Rádio od vzniku, a najmä v poslednom covidovom období, som musel finančne dotovať aj z ďalších aktivít. V minulosti moja firma, Intersonic, bola veľmi silnou, no v segmente distribúcie filmov sa veľa zmenilo. Už to nie je tak aktívna firma, keďže lídrom na trhu sa stali streamovacie služby a naša DVD-čková éra je už pomaly minulosťou. Z tohto dôvodu som už dlhšiu dobu hľadal silného partnera, ktorý by tomu rádiu dal nejaký zmysel.

Keď to teda zhrniem - dnes nedáva žiadny ekonomický zmysel, prevádzkovať takéto rádio, aké ešte v tejto chvíli máš ty, pre niekoho, čo by prevádzkoval len samostatné rádio a nemal na to nabalené ďalšie médiá alebo iné aktivity. Nový majiteľ, Zoznam s.r.o., ak jeho vstup samozrejme schváli Rada, je veľmi významným hráčom v online priestore s vlastným spravodajstvom, výrobou obsahu i obchodom s priamou klientelou, a to rádio im to doplní...

Áno, vždy tam musí byť niekto, kto dá rádiu ešte niečo navyše. Bohužiaľ, peniaze, ktoré sa dajú dostať do regionálnych rádií sú veľmi malé a nie sú tam veľké možnosti manévrovania. Meranie počúvanosti menších rádií je známa kapitola a preto je dôležité byť pod krídlami niekoho silnejšieho, pod kým bude mať rádio synergiu v nejakom väčšom celku, komu to bude dávať zmysel. Minimálne náklady na prevádzku nepustia a sú celkom zásadné, aj keď sa obmedzí hovorené slovo, výroba živého vysielania. Je preto zložité udržať rádio na nule alebo v pluse ako samostatný projekt.

Nakoľko ti ekonomiku ovplyvnil covid?

Na začiatku to bolo to ťažké obdobie, ale reagovali sme pružne, upravili sme náklady, kde sa dalo, aby sme to zvládli. Aby sme ochránili moderátorov pred covidom, ktorý by odstavil celé vysielanie, tak sme všetkým namontovali nahrávacie zariadenie domov. Spoločná vysielacia miestnosť, kde všetci moderátori hovoria do toho istého mikrofónu, chytajú tu istú myš na počítači, dotýkajú sa toho istého mixpultu, bolo pre nich obrovským rizikom. Treba si uvedomiť, že v prvom roku, keď bola situácia najhoršia, všetci sme mali strach o nás, o kolegov a ich rodiny. Jednoducho sme museli urobiť niečo na ich ochranu. Ale pozitívom pandémie bolo, že sa počas nej narodili našim moderátorkám dve krásne zdravé detičky.

Bolo zložité nájsť nového investora?

Trvalo to nejaký čas. Boli viacerí záujemcovia. Cena pre mňa v tomto prípade nebola až tak podstatná ako to, či nový investor vie dať projektu krídla a podporiť ho aj svojimi ďalšími aktivitami, a to si myslím, že Zoznam do bodky spĺňa.

Rádio doplní portfólio ich digitálnych médií, ako zvukové médium, im určite zapadne i do výroby podcastov.

Áno, koncept Zoznamu pre budúcnosť je silné prepojenie podcastov, rádia, redakcie do jedného celku. Zoznam vlastní aj portál Predpredaj.sk, má aj regionálne médiá ako Zregióny.sk. Aj tu dôjde k synergii s Rádiom VIVA ako potencionálnym multiregionálnym rádiom.

Mnohých asi prekvapilo, keď si sa objavil s Vivou ako žiadateľ o frekvencie po celej krajine. Kedysi si chcel vyslovene rádio pre Bratislavu s pokrytím okolitých miest, odkiaľ ľudia dochádzajú do hlavného mesta za prácou, štúdiom... Aj k nám sa donieslo veľa konšpiračných teórií o tom, že rozšírenie pokrytia a frekvencie, o ktoré žiadaš, sú podmienkou predaja, resp. spôsobom ako ešte navýšiť cenu a podobne. Tak ako to je?

Dohoda samozrejme nie je zrealizovaná, kým to Rada neschváli. Dohoda bola urobená na jeseň na frekvencie, ktoré máme aktuálne teraz. Zoznam vedel a vie o aktuálnom pokrytí, a to je takisto súčasťou dohody, im išlo najmä o značku RADIO VIVA, ktorá je už 16 rokov na trhu. Pri rokovaniach na jeseň 2021 prišla z ich strany otázka, či sa môžeme dostať aj do ďalších väčších miest. Jedným zo spôsobov sú koordinácie frekvencií, čo je proces, ktorý trvá roky. Ale je tu aj sieť frekvencií po Anténe Rock, o ktorej sme vedeli, že sa dostane do jarného výberového konania v máji 2022. Tam sme si povedali, že časť týchto frekvencií je pre nás zaujímavá. Dovtedy sme chceli podať žiadosť o súhlas Rady s prevodom obchodného podielu, doriešiť obchodnú zmluvu a prevody v Obchodnom registri. Výberové konanie bolo však vyhlásené v januári 2022, čo je výrazne skôr ako po iné roky, preto to môže vyzerať, že sa to celé robí iba kvôli tomu. Ale faktom je, že sme sa iba prispôsobili situácii. Preto som, ešte ako súčasný vlastník Rádia Viva, požiadal o voľné frekvencie, aj keď by som bol najradšej, aby už o frekvencie žiadal Zoznam, ako nový majiteľ. Takže sa to skomplikovalo len tým, že výberové konanie bolo vyhlásené skôr. Akékoľvek rozhodnutie Rady o pridelení frekvencií v tomto vypočutí nemení našu pôvodnú obchodnú dohodu.

Žiadosť už ale majú na stole a aj rozhodovanie v prípade frekvencií bude teda v tomto duchu?

Áno. Rada už dostala aj žiadosť o prevod obchodného podielu, takže už žiadame o 16 frekvencií s tým, že tam budú vidieť silný background spoločnosti, ktorá rádio môže a vie rozvíjať. Dve frekvencie by sme mohli dostať, tam nie je žiadny záujemca. U tých ostatných, je to na Rade.

Mal by prevod prejsť? V minulosti už raz nebol schválený.

To bol prevod rádia na úplne iné rádio, a to opakovane, keď sa bavíme o Rockovej Republike, neskôr Rádiu Aktual, potom Jazz, z ktorého malo byť Rádio Mária. Toto nie je náš prípad. My patríme skôr do skupiny žiadateľov ako Bauer Media, Fun Media, či Rádio SITY, ktorí požiadali o súhlas len nedávno a boli im súhlas s prevodom od Rady udelený. My sme dostali frekvencie od Rady na projekt RADIO VIVA. Ten zostane nezmenený vrátane plnoformátového vysielania, hudobného formátu, či programovej štruktúry. Mení sa len majiteľ. S Radou sme mali vždy v minulosti veľmi korektné vzťahy.

Ostávaš vo Vive, či odídeš po zmene?

Zatiaľ mi nik nepovedal, aby som odišiel, ale počítam s tým, že keď rádio, ako médium získajú noví vlastníci, tak ma vystriedajú. Počítam s tým, že im na začiatku pomôžem dostať to tam, kde sme to mali pred covidom - teda štúdiové vysielanie, rádio by sa zároveň malo presťahovať do nových priestorov Zoznamu na Mlynské nivy do budovy Pradiarne 1900, kde by malo byť od júla/augusta tohto roku. Zoznam si prevezme obchod, marketing, spravodajstvo a neskôr aj program.

Aké sú plány nového vlastníka s rádiom? Na trhu sú dve silné súkromné skupiny a verejnoprávny rozhlas. Regionálne rádiá sú stále v pozícii ťažko merateľnej a zanedbateľnej skupiny oproti dominantným hráčom.

Nemyslím si, že Zoznam bude Rádiom VIVA konkurovať veľkým skupinám. Zoznamu to rádio doplní digitál, ktorý majú. Pribudne im médium, ktoré je iné, živé. Každému je jasné, že rádio s takýmto pokrytím nemôže konkurovať veľkým staniciam. Akákoľvek panika, ktorá okolo toho teraz vzniká, nie je vôbec na mieste.

Podobný model má český Seznam, ktorý v Prahe prevádzkuje úzke formáty Rádia Expres a Rádia Classic. Tie majú nie veľkú ale zato veľmi špecifickú skupinu poslucháčov. Pred časom sa ako internetová firma ozvali aj smerom k zastaralému meraniu počúvanosti...

Tam je to podobné, a tieto špecifické stanice nesledujú cieľ byť v top 3, ale chcú mať silné jadro špecifickej cieľovej skupiny a dopĺňať digitálne portfólio médií. Nie je tam ambícia konkurovať veľkým sieťam. Je tam ambícia byť v kontakte s čitateľmi aj poslucháčsky. Zoznam má silné regionálne portály Zregióny, oni to vedia veľmi efektívne prepojiť.

Nedávno si vystúpil z Asociácie rádií Slovenska (predtým ANRTS) a spolu s niektorými regionálnymi stanicami vystupujete ako Asociácia regionálnych rádií. Prečo?

Veľké rádiá nás v tej veľkej asociácii mali len do počtu. O tom, že sa bude rušiť krížové vlastníctvo v rádiách sme sa v podstate dozvedeli, až keď sa už nedalo nič robiť. To bol ten impulz, lebo veľké rádiá si sledovali svoje záujmy a nás, menších, ktorí máme úplne iné starosti, v podstate obchádzali. Asociácia regionálnych rádií, ktorú Rádio VIVA spolu z ďalšími rádiami založilo, bola rozbehnutá preto, aby sme mohli voči štátnym orgánom vystupovať sami. Je pravdou, že kvôli pandémii sa aj Asociácia regionálnych rádií dostala do hibernácie. Ale teraz, keď väčšinu svojich povinností odovzdám Zoznamu, bude viac času sa Asociácii a malým rádiám venovať.

Čo bolo podstatou problému pri rušení krížového vlastníctva rádií?

Náš zákon je ultra liberálny. V Európe je regulácia buď maximálnym počtom rádio staníc na jedného majiteľa, alebo obmedzenie maximálnym percentom podielu siete rádií na trhu v podstatnom ukazovateli. Malé rádiá chceli, aby v našom zákone bola aspoň taká istá forma regulácie ako inde v Európe. Dnes máme na trhu dve skupiny, z ktorých sa jedna dostáva do monopolného postavenia a Rada s tým už nič nemôže urobiť. Možnosť Rady, strážiť rovnováhu rádiového trhu, jej z toho zákona vypadla. Podľa mňa by mohla urobiť len jednu jedinú vec - nezvyšovať ďalej ten monopol pri nasledujúcom hlasovaní. V našom zákone o monopoloch je definícia, že podiel väčší ako 40% na trhu je nezdravý. Prekonanie 50% hranice už spadá pod reguláciu Protimonopolného úradu. Monopoly likvidujú konkurenciu a bez konkurencie nie je demokracia.

Monopol je to hlavné kritérium, ktoré by teda malo byť i pri rozhodovaní zohľadnené?

Áno. Jedno z hlavných. Frekvencie by sa mohli rozdeliť medzi regionálne alebo lokálne rádiá.

O frekvenciu 100,3 MHz v Bratislave, ktorú chcete, je enormný záujem. Je to po dlhom čase najsilnejšia frekvencia v hlavnom meste. Prečo by si ju mal dostať? Piatimi, aj keď slabšími frekvenciami, má Viva už Bratislavu pokrytú...

Hlavným dôvodom je výmena frekvencií s Radou. Obávam sa, že ak frekvenciu 100,3 dostane ktorékoľvek rádio okrem nás, tak ďalších šesť žiadateľov, žiaľ, nebude mať už príležitosť vysielať v Bratislave. Podľa môjho názoru v Bratislave už nie je možné skoordinovať žiadnu ďalšiu frekvenciu. Ak by Rada pridelila frekvenciu 100,3 Rádiu VIVA, tak by mohli vzniknúť ďalšie tri žánrovo odlišné rádiá ako rockové, kresťanské, detské alebo akékoľvek iné. Rádio VIVA má v Bratislave dobré pokrytie, preto čisto pragmatické rozhodnutie Rady môže pomôcť k lepšiemu využitiu bratislavského frekvenčného spektra.

Súvisiace články

Súvisiace rádiá

pridať príspevok  Diskusia k článku: 7 príspevkov

MAJAK
MAJAK
23.03.2022 02:31
0
0

Zaujímavý rozhovor. Distribúcia VHS/DVD/BD možno už tak nefičí, ale z toho nie je, si myslím, až taký problém sa trošku odkloniť, a skúsiť dodávanie dokumentov na dabing a ďalšiu distribúciu...
Ale, nechcem fušovať do biznisu, keď sa venujem úplne iným veciam. :-)
Triopolný, či už teraz skôr duopolný trh, smerujúci k monopolnému, je na zváženie.
Horský park by som osobne okrem Vivy nepridelil nikomu z prihlásených žiadateľov - stálice to nepotrebujú, slabší to po čase nezvládnu, a Vive by sa to jedinej mohlo prakticky hodiť, s následnou podmienkou vrátenia ostatných bratislavských kmitočtov, kde nech si pokojne vysielajú Košice, kresťania, detičky, či Subko - to mi pripadá najrozumnejšie....

Tibor Borek (neregistrovaný, 46.34.237.xxx)
Tibor Borek (neregistrovaný, 46.34.237.xxx)
20.03.2022 15:40
0
0

Osobne si myslím, že rozširovať prosperujúce rádia je najlepšia cesta. Každý si pamäta, ako nejedná regionálka ma veľke oči, pri žiadaní o frekvencie, pričom po rokoch zistia, že to vlastne nie je take jednoduche. Potom nastáva známy kolotoč, že daná frekvencia šíri samohrajku z dôvodu šetrenia nákladov, čo je už v tomto roku absolútny nezmysel. Častokrát tieto frekvencie k tomu vypadajú, šumia.. jednoducho sú nepočúvateľne. Pokiaľ regionálne rádia neprinašaju spávy z regionu napr. rozhovory s komunálnymi politikmi tak tiež nevidím dôvod počuvať regionálne rádio. V poslednom čase sa to tiež rozšíril trend brania frekvencii náboženskymi rádiami. Ktore maju každe právne ineho majiteľa, no v podstate su všetky to iste. Takže zajtra prajem Bauer media, FUN media house veľa šťastia vo výberovom konaní :)

TX (neregistrovaný, 85.237.234.xxx)
TX (neregistrovaný, 85.237.234.xxx)
20.03.2022 15:18
0
0

Beteiligungen von Medieninhabern

§ 9. (1) Eine Person oder Personengesellschaft kann Inhaber mehrerer Zulassungen für analogen terrestrischen Hörfunk sein, solange sich die von den Zulassungen umfassten Versorgungsgebiete nicht überschneiden. Ferner dürfen sich die einer Person oder Personengesellschaft zuzurechnenden analogen terrestrischen Versorgungsgebiete nicht überschneiden. Weiters kann eine Person oder Personengesellschaft Inhaber mehrerer Zulassungen für digitalen terrestrischen Hörfunk sein, solange sich nicht mehr als zwei von den Zulassungen umfasste Versorgungsgebiete überschneiden. Ferner dürfen sich nicht mehr als zwei einer Person oder Personengesellschaft zuzurechnenden digitalen terrestrischen Versorgungsgebiete überschneiden. Ein Versorgungsgebiet ist einer Person dann zuzurechnen, wenn sie bei einem Zulassungsinhaber unmittelbar über Beteiligungen oder Einflussmöglichkeiten im Sinne des Abs. 4 Z 1 verfügt.

(2) Die Einwohnerzahl in den einem Medienverbund zuzurechnenden analogen Versorgungsgebieten darf zwölf Millionen nicht überschreiten, wobei die Einwohnerzahl in den einer Person oder Personengesellschaft des Medienverbundes zuzurechnenden analogen Versorgungsgebieten acht Millionen nicht überschreiten darf. Für die Zwecke dieses Absatzes ist ein Versorgungsgebiet einem Medienverbund dann zuzurechnen, wenn eine Person oder Personengesellschaft des Medienverbundes selbst Zulassungsinhaber für dieses Versorgungsgebiet ist oder bei einem Zulassungsinhaber unmittelbar über Beteiligungen oder Einflussmöglichkeiten im Sinne des Abs. 4 Z 1 verfügt.

(3) Personen oder Personengesellschaften desselben Medienverbundes dürfen denselben Ort des Bundesgebietes, abgesehen von technisch unvermeidbaren Überschneidungen (spill over),

1. mit nicht mehr als zwei analogen terrestrischen Hörfunkprogrammen,

2. mit nicht mehr als zwei digitalen terrestrischen Hörfunkprogrammen und

3. mit nicht mehr als einem terrestrischen Hörfunkprogramm und mit nicht mehr als einem Drittel der an diesem Ort empfangbaren terrestrischen Fernsehprogramme versorgen.

(4) Als mit einem Medieninhaber verbunden gelten Personen oder Personengesellschaften,

1. die bei einem Medieninhaber mehr als 25 vH der Kapitalanteile oder Stimmrechte halten oder einen beherrschenden Einfluss haben oder über eine der in § 244 Abs. 2 in Verbindung mit Abs. 4 und 5 des Unternehmensgesetzbuches geregelten Einflussmöglichkeiten verfügen;

2. bei welchen eine der in Z 1 genannten Personen oder Personengesellschaften mehr als 25 vH der Kapitalanteile oder Stimmrechte hält oder einen beherrschenden Einfluss hat oder über eine der in § 244 Abs. 2 in Verbindung mit Abs. 4 und 5 des Unternehmensgesetzbuches geregelten Einflussmöglichkeiten verfügt;

3. bei welchen ein Medieninhaber mehr als 25 vH der Kapitalanteile oder Stimmrechte hält oder einen beherrschenden Einfluss hat oder über eine der in § 244 Abs. 2 in Verbindung mit Abs. 4 und 5 des Unternehmensgesetzbuches aufgezählten Einflussmöglichkeiten verfügt.

Für die Zwecke dieses Absatzes ist es einer direkten Kapitalbeteiligung von mehr als 25 vH gleichgestellt, wenn eine oder mehrere mittelbare Beteiligungen bestehen und die Beteiligung auf jeder Stufe mehr als 25 vH erreicht. Beteiligungen von Medieninhabern oder von mit diesen gemäß diesem Absatz verbundenen Personen auf derselben Stufe sind für die Ermittlung der 25 vH Grenze zusammenzurechnen.

(5) Ein Medieninhaber darf nicht Mitglied eines als Verein organisierten Hörfunkveranstalters sein.

https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfr…

TX (neregistrovaný, 85.237.234.xxx)
TX (neregistrovaný, 85.237.234.xxx)
20.03.2022 15:14
0
0

Náš zákon je ultra liberálny. V Európe je regulácia buď maximálnym počtom rádio staníc na jedného majiteľa, alebo obmedzenie maximálnym percentom podielu siete rádií na trhu v podstatnom ukazovateli. Malé rádiá chceli, aby v našom zákone bola aspoň taká istá forma regulácie ako inde v Európe. Dnes máme na trhu dve skupiny, z ktorých sa jedna dostáva do monopolného postavenia a Rada s tým už nič nemôže urobiť. Možnosť Rady, strážiť rovnováhu rádiového trhu, jej z toho zákona vypadla. Podľa mňa by mohla urobiť len jednu jedinú vec - nezvyšovať ďalej ten monopol pri nasledujúcom hlasovaní. V našom zákone o monopoloch je definícia, že podiel väčší ako 40% na trhu je nezdravý. Prekonanie 50% hranice už spadá pod reguláciu Protimonopolného úradu. Monopoly likvidujú konkurenciu a bez konkurencie nie je demokracia.

https://www.radia.sk/citaren/rozhovory/4488_ivan-l…

. (neregistrovaný, 84.245.120.xxx)
. (neregistrovaný, 84.245.120.xxx)
20.03.2022 05:33
0
0

Svetlejšie zajtrajšky...

Aktuálne články

Počúvanosť
pondelok, 23.12.2024
1.
19,71%   - 0,20%
2.
17,32%   - 1,34%
3.
16,98%   + 4,99%
4.
7,95%   + 2,33%
5.
6,57%   + 0,17%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 23.12.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,19%   - 0,29%
2.
12,19%   - 0,51%
3.
9,74%   + 0,08%
4.
9,22%   + 0,26%
5.
7,93%   + 0,23%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
IX. - XI. etapa 2024
1.
30,0%   + 0,1%
2.
20,4%   + 0,1%
3.
20,3%   - 0,3%
4.
18,8%   + 0,1%
5.
15,0%   - 0,1%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, IX.-XI./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
52. týždeň 2024 23.12.2024 - 29.12.2024
1.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
2.
Album
Mark Ambor
Belong Together
3.
Album
David Guetta, Alphaville, Ava Max
Forever Young
4.
Album
Disturbed
The Sound Of Silence (Cyril Remix)
5.
Album
Alan Murin
Domov
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over