menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Diskusia k článku V Žiline bude vysielať Rádio Best

31 príspevkov
Juraj (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
Juraj (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
29.06.2009 23:01
0
0
mc

Vďaka za tieto slová mc. Všetko je otvorené. O konkrétnych lokalitách budeme ešte rokovať, a všetko následne zvážime aj podľa toho, aké frekvencie bude možné skoordinovať. Projekt bol síce pôvodne prispôsobený na Žilinu, ale ako som písal, je využiteľný aj v iných lokalitách s miernymi úpravami.

mc (neregistrovaný, 89.173.41.xxx)
mc (neregistrovaný, 89.173.41.xxx)
29.06.2009 21:48
0
0
juraj

stale si myslim, ze ist do mesta, kde uz funguju dve regionalky je odvazne, ale urcite drzim palce zmysluplnemu projektu a budem sa tesit ak vam vsetko vyjde tak ako chcete. keby ste napriklad zacali v trnave (to je len priklad), v meste, ktore je ekonomicky na tom dobre (kupischopnost obyvatelstva, pocet firiem atd..), je to krajske mesto bez "vlastneho" radia, o uspechu by som s vasim odbornym vhladom do veci absolutne nepochyboval. Este raz vsetko dobre

Juraj (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
Juraj (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
29.06.2009 20:17
0
0
mc

A ešte odpovede na Vaše otázky mc: Asi sme sa nerozumeli. Pri rádiu samozrejme rátame s určitým ziskom, ale nie je nijak závratný. Taktiež prvotná investícia nebude veľmi vysoká, nakoľko potrebnú techniku máme k dispozícii, čo bolo uvedené aj v projekte. Investícia by spočívala v určitom dovybavení a ako rezerva na vykrytie prevádzkových nákladov za prvé dva roky. Po dvoch rokoch malo byť médium samofinancovateľné.
A pokiaľ ide o budúcnosť, áno, budeme skúmať možnosti vlastných koordinácií frekvencií. Naďalej máme záujem o Žilinu, projekt však nie je viazaný výlučne na toto mesto. Práveže sme rátali s tým, že časom by sa rozšíril aj do ďalších lokalít, ale pre každý región by sme vytvárali lokalizovaný program - obsah, prípadne aj hudbu.
Mimochodom, niečo podobné plánuje aj Rádio Best, zabudnite na to, že to kedysi bolo regionálne bratislavské rádio. Ciele máme podobné, líšime sa len v tom, ako ich dosiahnuť. Možno aj preto sme niekomu prekážali - viď príspevky typu Marienka alebo Čumil, ktoré podľa môjho názoru písala jedna osoba.

Juraj (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
Juraj (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
29.06.2009 20:08
0
0
mc a peter

mc, máte pravdu, cieľom nie je na lokálnom rádiu za každú cenu trhnúť megapeniaze, ako tu ktosi napísal, ale aj niečo priniesť. V prvom rade nám však išlo o využitie potenciálu, ktorý na lokálnych trhoch je. Rádiá, ktoré zanikli, začínali kedysi v úplne iných trhových podmienkach, keď konkurencia zo strany celoplošiek nebola taká výrazná a väčšina rádií fungovala metódou pokus-omyl. Tak ako sa v tých časoch darilo celoploškám, uspeli aj niektoré regionálky. Zlom prišiel v momente, keď sa konkurencia začala priostrovať a menšie rádiá na ňu nedokázali reagovať. Či už zefektívnením prevádzky, marketingom alebo jasným určením priorít. V mnohých menších rádiách bolo prioritou už len to, aby vôbec niečo vysielali. Sprievodné aktivity neboli takmer žiadne. Nehovoriac o jasnom vymedzení cieľovej skupiny a aspoň základnej snahe o určitý formát. A keď by sa to aj niektorým náhodou podarilo, nedokázali sa toho držať.
Vezmime si Fajn - za tri roky existencie sa vystriedali traja ľudia na vedúcom poste, to boli tri úplne rôzne koncepcie a ani jedna nemala dostatok času sa prejaviť - či už pozitívne alebo negatívne. To však bol len jeden z mnohých problémov. Fajn totiž nemal koncepciu ani na začiatku, programová štruktúra bola "napísaná" systémom copy & paste z bývalého Rádia Forte. Jingle vznikli za niekoľko desiatok hodín, vtedajší zvukový technik ich myslím dodal bez nároku na honorár. Technika sa pozbierala z toho, čo už majiteľ nepotreboval v iných prevádzkach, len počítače v produkčnom a vysielacom štúdiu boli nové. Majiteľ odmietal akékoľvek výraznejšie investície, chcel najskôr vidieť, že mu rádio začne prinášať peniaze. Neskôr dokonca obmedzil dotácie len na najnutnejšie náklady - autorské zväzy, energie a pod. Na výplaty došlo, len ak bol dobrý mesiac z pohľadu predaja reklamy.
A toto je len jeden z príbehov. Pokiaľ viem, nová ReBBeca na tom bola podobne, aj preto dlho nevydržala, a keďže mala lukratívne frekvencie, dostala sa do područia známej mediálnej skupiny.

Keby sme sa bližšie pozreli na to, čo predchádzalo zániku iných lokálnych rádií, zrejme by ten príbeh bol veľmi podobný. Aj preto trvám na tom, že nie je možné posudzovať nové projekty podľa tých, ktoré zanikli.

mc (neregistrovaný, 89.173.41.xxx)
mc (neregistrovaný, 89.173.41.xxx)
29.06.2009 18:49
0
0
peter

a inak z toho co pises, myslim, ze nepises nic, co by sme vsetci traja uz nevedeli... napr. ze majitel prevadzkuje ine aktivity a cez radio im robi reklamu a podobne... ved o tom ti tu tocim od zaciatku, ze male radia v sucasnosti bud zivoria alebo su financovane aj z inych zdrojov ako je len reklama

mc (neregistrovaný, 89.173.41.xxx)
mc (neregistrovaný, 89.173.41.xxx)
29.06.2009 18:45
0
0
peter

napisal si "preco sa asi podnika, preto aby sa zarabalo"... ak pod pojmom "aby sa zarabalo" rozumies IBA pokryt naklady, tak som ti IBA nerozumel

Peter (neregistrovaný, 78.99.28.xxx)
Peter (neregistrovaný, 78.99.28.xxx)
29.06.2009 18:17
0
0
mc

Nikde som nespominal, ze by nemalo prinasat zisk, ale minimalne by si malo zarobit na svoje naklady. V pripade novych radii musi majitel ratat aj isty cas s prevadzkovou stratou, kym sa stanica etabluje na trhu. Samozrejmostou je, ze v malom regione stanica nebude vynasat megapeniaze, toho si musi byt kazdy co do toho ide vedomy, ale dnes pri cene techniky nie je az take utopisticke aby sa prvotna investicia splatila a stanica zarobila na prevadzku, priopadne drobne investicie a generovala nieco navyse. Vec nastavenia. Samozrejme je tu mozna este duha vec, ze majitel radia prevadzkuje v pokrytom ine podnikatelske aktivity a radio bude prostriedkom na ich propagaciu a pomoze ich zviditelneniu takto co mu prinesie zisk vdaka propagacii v dalsich firmach. Pridana hodnota a vrati sa inymi kanalmi. Moznosti je vela... Vsetko je len o tom kto do toho ide a ake ma ocakavania. Ak je to triezvo nastavene moze to fungovat a aj bez penazi Radionetu. Problemom malych radii co padli na hubu boli velke oci, nerealne nastavene naklady na jednej strane, zle postavene obchodne oddelenia na druhej, vyuzivanie sluzieb byvalych Radiokomunikacii miesto lacnejsich vlastnych rieseni a samozrejme ked majitel o tom nema paru tak za malo penazi cakali casto vela muziky a to nie je mozne nikde. Ked sa nieco podceni, musi sa to inde odrazit.

mc (neregistrovaný, 89.173.41.xxx)
mc (neregistrovaný, 89.173.41.xxx)
29.06.2009 15:27
0
0
juraj

...a tym padom otazka na Juraja: Bude nasledovat pokus o vlastnu koordinaciu pre ZA?

mc (neregistrovaný, 89.173.41.xxx)
mc (neregistrovaný, 89.173.41.xxx)
29.06.2009 15:19
0
0
juraj, peter

Juraj, s vami sa diskutuje velmi konstruktivne. Pokial radio nejdete robit s tym, ze z toho ma byt biznis ale iba s tym, ze chcete aby si zarobilo na prevadzkove naklady, je to o to chvalihodnejsie, citim z toho uprimny zaujem priniest aj nejaku hodnotu.
Nejde mi do hlavy len jedna vec, ked neratate s cistym ziskom ako chcete potom vratit uvodne naklady investorov, ale to, ze to nechapem este neznamena, ze sa to neda a ze to nemate nejak prespekulovane premyslene. Naopak, verim, ze mate.

Peter, tie prijmy z radionetu naozaj nie su vysoke a nie su vysoke preto lebo tie radia nemaju ziadnu pocuvanost, pokial by sme sa opytali na prijmy z radionetu niekoho z obchodu byvaleho radia Vychod, ktore malo velke pokrytie a v tom case cca 100 tisicovu pocuvanost, povedal by nam, ze prijmy z radionetu boli pre to radio skutocne solidnou financnou injekciou.

Peter (neregistrovaný, 91.127.181.xxx)
Peter (neregistrovaný, 91.127.181.xxx)
29.06.2009 13:47
0
0
mc

Kolko radii ma kolko prijmov z Radionetu a kolko robi priamy predaj...? Male radia gro reklamy nepredavaju cez agentury MML je pre nich preto irelevantna. Nehovriac, ze pocet respondentov v mensich mestach v ramci prieskumu MML je tak maly, ze data nie su relevantne. Cisla su realne pre celoplosne stanice. Male radia by mohli mat lokalny prieskum, ktory by im ukazal presne cisla, ale to sa zas bije strana prijmov vs. vydavkov. Aj radio v mensiom meste moze mat svojich stalych klientov a ked ma rozumne nastavene naklady, ze nerozhadzuje zbytocne a zaroven nesetri na nevyhnutnom a okrem toho nezabuda byt pri vsetkom co sa deje v regione moze byt uspesne. Radio robis pre biznis, nie pre cisla MML pokial robis male radio.

Juraj (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
Juraj (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
29.06.2009 10:27
0
0
mc

Áno, mc, s týmto súhlasím. Je to AJ o číslach, ale model sa dá postaviť aj tak, aby nebol na číslach z MML závislý. Okrem toho, pri podnikaní s lokálnym médiom nemusím očakávať výrazný čistý zisk, dôležité je, aby som nebol v strate a dokázal vykryť prevádzkové náklady a postupne aj prvotnú investíciu. Časy, keď malo nitrianske N-Rádio čistý zisk pred zdanením 4 mil. Sk (tuším v roku 2001 alebo 2002), sú už dávno preč. To ale neznamená, že podnikanie s malým ziskom nemá zmysel.

mc (neregistrovaný, 87.197.117.xxx)
mc (neregistrovaný, 87.197.117.xxx)
29.06.2009 10:18
0
0
peter, juraj

a k sity a best: to je presne o tom pocte firiem, o ktorom som hovoril, v BA je ich tak 50x viac ako v ZA... vsetko dolezite sa predsa sustreduje tam.
A to si Sity a Best naozaj iba zarobia na seba (vsetka cest, nedehonestujem, prave naopak), velky cisty zisk z toho nebude.

A ak chcem lepsie prijmy z radionetu, musim mat pocuvanost, ten ju rozdeluje na zaklade velkosti pokrytia a pocuvanosti

mc (neregistrovaný, 87.197.117.xxx)
mc (neregistrovaný, 87.197.117.xxx)
29.06.2009 10:14
0
0
peter, juraj

aby sme sa rozumeli pani, netvrdim, ze je to len o cislach ale Juraj, vy ako skuseny teoretik mi asi date zapravdu, ze je to AJ o cislach.

Preto by som na petrovom mieste naozaj opatrne operoval so slovami "klapky dole" lebo to moze byt aj naopak

Juraj (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
Juraj (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
29.06.2009 09:03
0
0
mc & peter

Zapnuté rádio v podnikoch je aj vecou motivácie. Fun rádio kedysi robilo špeciálnu kampaň pre prevádzkarov, ktorých motivovalo na "počúvanie Fun rádia" v ich predajni, možnou protislužbou mala byť reklamná kampaň vo vysielaní. Ale nie je to len o tom. Napríklad Jemné melódie si väčšina reštaurácií naladila úplne dobrovoľne, pretože tam takmer nepočuť slovo ani reklamu.
Ale je fakt, že lokálne rádio sa pri svojej práci nemôže spoliehať na výsledky MML, musí svoje plány postaviť na inom základe. Najlepšie to dokazuje príklad dvojice Best alebo SiTy. Ani jedno z týchto rádií nevykázalo v MML zásadné hodnoty, SiTy bolo dokonca niekoľkokrát na úrovni absolútnej nuly, pritom obe rádiá pôsobia na najlukratívnejšom lokálnom trhu. Napriek tomu, že nevykazujú počúvanosť, tak dodnes fungujú a pravdepodobne aj prosperujú, keďže investujú do nových frekvencií. Pri oboch si však dovolím tvrdiť, že im prieskum MML nič neprinesie, aj keď Rasťo Lehotský si pôvodne od prieskumov sľuboval veľmi veľa a pamätám si aké bolo jeho rozčarovanie, keď sa čísla v MML nevyvíjali podľa predstáv.

Peter (neregistrovaný, 91.127.181.xxx)
Peter (neregistrovaný, 91.127.181.xxx)
29.06.2009 01:27
0
0
mc

Neplati to univerzalne. Nie je to vzdy, lebo expres a funko nehra vsade to je jedna vec a druha je sikovnost obchodnika, ci majitel firmy a ludia v jeho okoli radio poznaju a pocuvaju radi, specialne kampane, sutaze, kreativa a dalsich x moznosti je ako radio predat. Staci dat dole klapky z oci.

mc (neregistrovaný, 87.197.117.xxx)
mc (neregistrovaný, 87.197.117.xxx)
28.06.2009 21:45
0
0
@peter

presne tak peter a prva vec ktoru sa ta spyta bude: "a preco vsade v meste hra expres a sem tam som este funko pocul a nie vase radio?"

Peter (neregistrovaný, 91.127.181.xxx)
Peter (neregistrovaný, 91.127.181.xxx)
28.06.2009 21:43
0
0
mc

Pre toho podnikatela v regione je castejsie dolezitejsie ci to radio pozna on a ludia okolo neho. Realne male radia nepredavaju na zaklade MML:-)

mc (neregistrovaný, 87.197.117.xxx)
mc (neregistrovaný, 87.197.117.xxx)
28.06.2009 21:38
0
0
@juraj

aj ja tvrdim, ze sa mozu uzivit. ked maju na regionalne pomery velmi slusnu pocuvanost... napr. ist za klientom s devizou "dobry den, my sme najpocuvanejsie regionalne radio na Slovensku"... v takomto pripade sa to predat da. Urcite ano.

Juraj (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
Juraj (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
28.06.2009 20:54
0
0
pre MC

MC, myslím že Peter má pravdu v tom, že je to o rozumnom nastavení nákladov, o rozumnom odhade budúcich možností a v neposlednom rade aj o rozumnom riadení. Väčšina lokálnych rádií, ktoré zanikli, mala problém práve s týmto. Aj v žilinskom Fajne som osobne pôsobil nejaký čas, a môžem povedať, že fungovalo tak dlho len vďaka obrovskej zanietenosti ľudí, ktorí v ňom pracovali. Naopak, majiteľ až tak zanietený nebol, podcenil investície do dôležitých oblastí a to rádio nakoniec nemohlo skončiť inak. Ak štartujem určitý projekt, mal by som mu zabezpečiť aspoň základné zázemie, a nie všetko plátať na kolene. Fajn ZA však bol len jedným z mnohých, kde už na začiatku bolo jasné, že nebude mať dlhú budúcnosť. Potom logicky vzniká dojem, že lokálne rádiá sa na Slovensku nemôžu uživiť. Ja tvrdím, že môžu, a neúspešnými príkladmi z minulosti by sme sa mali skôr poučiť, nie na ich základe stopnúť priestor pre nové projekty.

mc (neregistrovaný, 87.197.117.xxx)
mc (neregistrovaný, 87.197.117.xxx)
28.06.2009 15:17
0
0
pre Peter

Peter, trosku zvazuj co pises. Ja som hovoril o pocuvanosti MML Median? Ja som hovoril skratka o pocuvanosti. Zmerat ju moze aj ktokolvek iny, ale pravdou zostava, ze MML sa povazuju v sucasnosti pri radiach za dlhodobo relevantny zdroj.<br />
<br />
Mozem ti to vysvetlit aj polopatisticky z vlastnej skusenosti:<br />
zrataj si pocet firiem v ziline, zober si zakladnu ekonomicku teoriu 80/20 z ktorej ti vyjde, ze ak nemas zaidnu konkurenciu, si v priemere schopny oslovit z tohto poctu kazdu piatu firmu raz rocne na priemernu dlzku reklamnej kampane, ktora je 4 az 5 spotov denne pocas dvoch az troch tyzdnov v prime time (dlzka 30 s.), uzus ceny za spot je v priemere 150 posluchacov= 10 centov (cize 1.500 = 1 euro, 15.000= 10 eur atd...). Kazdy potencialny klient sa ta totiz uplne logicky na stretnuti spyta \"Aku pocuvanost ma vase radio?\". Potom dosad tieto veci do spravneho vzorca a vyjde ti aj pri dobrej pocuvanosti cislo, ktore staci akurat na samotny chod radia, a sice, ze ak nepredavas reklamu pod cenu, naplnis mozno tak 12 minut reklamneho casu za cely vysielaci den. lenze v pripade ziliny treba ratat s dalsimi dvomi radiami,<br />
ktore uz maju aj svojich stalych klientov, takze tam naozaj oslovis nie kazdeho piateho ale mozno kazdeho 20-teho (to len tipujem) + regionalna odpajana reklama najvacsich SK radii, ktora je v sucasnosti pre klientov omnoho pritazlivejsia, ked mozu mat regionalnu reklamu za par eur pod kridlami velmi silnej znacky ako je napr. expres.<br />
<br />
Naozaj viem z vlastnej skusenosti ako funguju regionalky.<br />
Bud su dotovane z dalsich zdrojov alebo zivoria.

Peter (neregistrovaný, 91.127.181.xxx)
Peter (neregistrovaný, 91.127.181.xxx)
27.06.2009 15:41
0
0
mc

Si trochu mimo... Trochu dost. Ak mas rozumne aj v malom radiu nastavene naklady a vies na ne zarobit moze ti byt jedno kolko ukazuje MML. Cislo v MML ti negarantuje prijem a naopak v pripade regionalneho, alebo lokalneho radia. Podnikatelia mimo BA ani nevedia co to MML je ked ma obchod, alebo podnika vo vyrobe. Navyse MML nie je stavana na meranie regionalnych stanic lebo nema dostatok respondentov v regione, staci si pozriet rozhovor so sefom Medianu aj tu na webe a pochopis.MML vie zmerat stanice s celoplosnym pokrytim, ale nie lokalne a regionalne radia.

mc (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
mc (neregistrovaný, 0.0.0.xxx)
27.06.2009 14:14
0
0
pre Peter

Peter mas skreslene predstavy. Jedno v NR sluzi na pranie penazi a druhe dotuju vynosy z ineho biznisu firmy, ktora v tom ma svoje podiely. Pokial akekolvek male mimobratislavske radio nema slusnu pocuvanost (povedzme okolo 50 tisic posl. denne ako kedysi napr. N-radio), je odkazane na ine zdroje alebo na zivorenie

Robert (neregistrovaný, 89.173.40.xxx)
Robert (neregistrovaný, 89.173.40.xxx)
26.06.2009 20:46
0
0
Keď sme už pri tých lokálkach v Žiline

na čo vlastne v reáli zakapalo Rádio Fajn? Dával som tomu projektu dlhšiu životnosť, mal som dojem, že majiteľ hotela môže tomu rádiu poskytnúť veľmi slušné zázemie bez toho, aby ho to veľa stálo.

Peter (neregistrovaný, 91.127.181.xxx)
Peter (neregistrovaný, 91.127.181.xxx)
26.06.2009 19:32
0
0
PALO

Co je uspech lokalky? V NR su dve a nemam pocit, zeby na seba nezarobili. Preco sa asi podnika? Aby sa zarabalo... Tak trochu triezvosti.

PALO (neregistrovaný, 87.197.11.xxx)
PALO (neregistrovaný, 87.197.11.xxx)
26.06.2009 07:17
0
0
lokálky

no ani ja si neviem predstaviť v ZA 3 lokálky.Už 2 sú dosť.Veď aj v rovnako veľkej Nitre 2 lokálky neupeli.Takže z tohto pohľadu BEST je najlepšie riešenie.

Počúvanosť
pondelok, 15.7.2024
1.
21,12%   - 0,33%
2.
18,92%   + 4,00%
3.
10,55%   + 4,69%
4.
9,34%   - 1,54%
5.
7,56%   + 1,82%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 15.7.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,90%   - 0,17%
2.
13,48%   - 0,58%
3.
9,99%   + 0,14%
4.
8,77%   + 0,25%
5.
7,42%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
III. - V. etapa 2024
1.
31,0%   - 0,1%
2.
22,2%   + 0,1%
3.
21,4%   - 0,1%
4.
18,7%   + 0,2%
5.
16,0%   ± 0,0%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, III.-V./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
28. týždeň 2024 08.07.2024 - 14.07.2024
1.
Album
Imagine Dragons
Eyes Closed
2.
Album
Artemas
I Like The Way You Kiss Me
3.
Album
Cyril
Stumblin' In
4.
Album
Dasha
Austin
5.
Album
Benson Boone
Beautiful Things
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over