Diskusia k článku Dr. Éter: Prečo je na rozhlasovom trhu taká nuda?
Radia u nas zabija lacna reklama v televizii a nastup google a facebooku. Firma, ktora ma viac penazi, tej sa oplati investovat (rozumej mat reklamu v TV), firmicka, ktora ma menej penazi, pre tu je atraktivnejsia reklama cez google napr. A radio zostava uplne bokom.
Ziadny novy projekt ani Google ani Facebook neboli hned ziskove, je to normalne. Je utopisticke cakat nieco ine.... Pozri sa kolko sa plati za prehratie jednej skladby, kolko platia firmy za reklamu v neplatenej verzii a potom tu filozofuj:-) Vid rozhovor s manazerom spotify na trende:
Spotify je stále v strate. Aký je váš biznis plán?
Ten je jednoduchý. Ak by sme nevstupovali na nové trhy, neinvestovali do nášho rýchleho rastu, nezarobili by sme ďalšie peniaze. Preto veľa investujeme práve do našej expanzie. Chceme tu byť dlhodobo. Ak sa aj pozriete na naše výsledky, zistíte, že percentuálne strata síce medziročne narástla, no ako podiel na tržbách klesla. Ak to takto bude pokračovať, čoskoro budeme v čiernych číslach.
Chcem ešte k názoru že Spotify a podobné služby že v tom je budúcnosť... Zatiaľ by som to nehovoril, lebo biznis im nefunguje. Takéto služby by potrebovali čo najviac užívateľov s prémiovým účtom, ale aby hudbu vôbec nepočúvali. Totiž čím ich zákazník viac hudby počúva, tým treba viac platiť autorským zväzom... Tieto služby momentálne produkujú väčšiu stratu ako rádiá, takže budúcnosť istá byť vôbec nemusí
V každé z evropských zemí si rádia dělají průzkumy. Napřílůad v Německu velmi osekala soukromá rádia moderovaný program. Lidé si přáli hudbu. a pak najednou po několika letech se na základě průzkumů na rádiích pro starší cílovou skupinu začali vyskytovat nové diskusní pořady. Pořady do, kterých lidé píší, mejlují, volají a skajpují... a povídají si o životě:-) nyní po nějakých 5ti letech ta móda zase trošku opadá:-) Na slovensku je škoda že Vaše rádia jsou díky tomu, že nikdo nesmí mít víc než 1 rádio dost podobná. Umím si představit kdyby na Slovensku fungovali 2 majitelé rádií, že by byla nabídka pestřejší. I když by bylo nebezpečí, že by vznikl monopol. Ve Švýcarsku smí mít jeden vlastní 2 soukromá rádia.
Kvůli lidskému hlsu a rozměru jsem postupně přešel od soukromých rádií k veřejnoprávnímu rozhlasu. Nejen českému:-)
Zlé prirovnanie, o Ficovi vie každý, o Spotify len pár ľudí ktorí si prečítali článok napríklad na živé.sk, majú absolútne nulový marketing. Prichádza však Deezer a ich partnerstvo s Telekomom môže znamenať úplne inú propagáciu, takže ľudia sa o službe dozvedia... Aj keď ja som zatiaľ zo Spotify spokojný a naďalej ma zaujímajú rádiá...
Rasto, tiez som fanusikom talianskych radii, viem o com hovoris:)
Môj príspevok som myslel všeobecne – v slovenských rádiách chýba ľudský faktor. Rádio je o ľudskom hlase. Som „odkojený“ na rádiách z prvej polovice ´90 rokov. Rádio tvorili ľudia, pi ktorom bola zábava a pohoda.
Dlhodobo žijem v Taliansku a som rád, že sa talianske rádia nedržia prieskumu a neprispôsobujú sa svetového trendu.
Hovoriť, že keď Spotify nepoužívajú tvoji známi alebo nejaký ekvivalent tejto služby, tak to nie je nič dôležité nateraz....je krátkozraké... Spotify je next big thing v hudbe. Nik z mojich znamych nevoli Fica za prezidenta... Aká je pravdepodobnosť, že ním nebude? Asi tak je to i v tomto prípade. Rádiá pre starších môžu byť v kľude, stanice pre mladých to budú mať ťažke...
Pod modernymi IT som myslel pocuvanie radia cez LTE, prip. aj 3G pripojenie... Toto riesenie je pre strednu a starsiu generaciu Sci-fi
rasto, napisal si sice, ze je to tvoj osobny nazor a ten ti nechcem brat, ale v tvojom prispevku je par faktografickych chyb, ktore chcem opravit:
"Pesničky vyberá selektor, mixuje ich počítač."
hudbu sice vybera planovaci software (selector, sepia,...), ale na zaklade presne definovanych parametrov, ktore su pre kazde radio specificke. aj napriek tomu je uplne bezne, ze po naplanovani dna zostanu desiatky nenaplanovanych pozicii, lebo ziadna skladba nevyhovovala nastavenym pravidlam. to, nehovoriac o dalsich upravach, robia hudobni dramaturgovia. chcem tym povedat, ze na playliste na jeden den robia niekolko hodin, nie je to cisto pocitacova zalezitost a vystup z planovacieho softu bez akehokolvek zasahu dramaturga nikdy nejde von. ze ich mixuje pocitac je pravda tiez len ciastocne, o tom neskor.
"Moderátor má 25 s. na vstup, lebo to je politika majiteľov rádia, technik už ani neexistuje, lebo všetko robí odbavovabcí a rovnaký softvér v 90% rádií na Slovensku a tak na všetkých rádiách počujeme rovnaké premixovanie pesničiek, ktoré je nastavené výrobcom softwéru."
totalny nezmysel. obmedzenie dlzky vstupu je nastavene formatom radia. z prieskumov vyplyva, ze po 40s posluchac prestava vnimat, takze najbeznejsie obmedzenie - vstup max 1 minutu, je limitovane len zhora. ak moderator namiesto toho spravi 15-sekundovy vstup, nikto to neriesi.
ze zanika povolanie vysielacieho technika? je to celosvetovy trend, dnes, ked sa vysiela z pocitacov, naco platit dalsieho cloveka? (napr. fun ma v rannej sou stale aj vysielacieho technika, rtvs nonstop).
ked sa este vysielalo z pasov, nebolo v moznostiach jedneho obsluzit vsetku techniku a este aj zmysluplne rozpravat. mysli na to, ze radio je biznis ako kazdy iny, potrebuje co najlepsie vysledky pri co najmensich nakladoch.
a co sa tyka mixovania, ziadne radio nepouziva defaultne nastavenie odbavovacieho softwareu. kazdy si nastavuje mixovacie znacky sam, takze to, co pises, je cisto tvoj subjektivny pocit. napriklad v slovenskom rozhlase a v exprese sa stale v moderovanych blokoch mixuje vsetko rucne (odpaluje z kompu, ale kazdy element odpaluje moderator - v pripade rtvs vysielaci technik, sam..a je len tiez otazka casu, kedy sa to zmeni..aj ked mozno v pripade rtvs nie:)
a rovnaky odbavovaci softver v 90 percentach radii? tak schvalne, podla vysledkov pocuvanosti:
expres - audio vault
slovensko plus ostatne okruhy rtvs - dalet (ak uz nepresli na nieco ine)
fun - epos
jemne - epos
europa 2 - cartmaster (ak sa nemylim, aj best fm z neho ide)
antena - nejaky slovinsky paskvil
atd..
cize ani tvojich 90 percent nie je pravda.
"Moderátor už nechodí na vysielanie s kopou útržiek z novín, ktoré mu slúžili ako zdroj informácii, keby prišlo okno vo vysielaní. Dnes má vo Worde pripravený komerčný text alebo komerčný oznam."
word na pisanie scenarov vyuzivaju najma lokalky a regionalky, vacsie radia maju na to specializovany soft, obycajne newscodex (ak kecam, arieli oprav ma). nosit si utrzky z novin na vysielanie je minulost, zanikala podstata radia ako takeho - byt aktualny.
"Poslucháči sú obťažujúca kasta hmyzu, tak sa im dáva minimálny priestor vo vysielaní."
skor je to sposobene prieskumami - ludi nezaujima, co robil, obedoval a co si mysli janko z hornej marikovej. preto sa kontakt s ludmi vyrazne obmedzil. tych dovodov je samozrejme ovela viac, ale uz aj tak som zabral dost miesta :)
tvoj nazor ti neberiem, len som chcel opravit veci, v ktorych sa mylis.
No neviem či ide o moderné IT, u nás v podstate existovala možnosť len sťahovania hudby ktorú dal niekto na net nelegálne. Spotify tu máme len pár týždňov. A keď si ktokoľvek urobí prieskum medzi svojimi kamarátmi že čo im hovorí Spotify, málokto povie aké má s tým skúsenosti. Je na Slovensku aj možnosť kupovať si hudbu cez iTunes, ale povedzme si otvorene, kúpischopnosť na Slovensku je úplne inde ako len v takom susednom Rakúsku. A keďže sú krajiny, ako napríklad UK, kde človek nemá absolútne nijaký problém investovať do toho aby si pravidelne cez iTunes kupoval všetko možné čo sa mu páči a tam rádiá s existenciou nemajú najmenší problém, tak aká technológia je na Slovensku, ktorá môže ohroziť existenciu rádií ako takých? To by mňa osobne veľmi zaujímalo, veď Spotify fakt z okruhu mojich známych skoro nikto ani len nepozná
Autor je evidentne človek, využívajúci moderné IT... Zabúda však na detaily ako v našich podmienkach nie dokonalé pokrytie, zastarané technológie (najmä na vidieku), pre strednú a staršiu generáciu čím ďalej menej zrozumiteľnú techniku, ale aj tradície, konzervativizmus národa, pre mnohých cenovú (ne)dostupnosť IT služieb, či nezáujem o zmenu, ktorá pre nich nie je nateraz vynútená (ako napr. prechod na FM). Nie všetci potrebujú alebo chcú zmenu, nepotrebujú "profi" médium a vyhovuje im ich Regina s možnosťou využiť ich metalickú linku na vyrozprávanie sa v "Stratoch a nálezoch".
ano Expres ma v mnohych lokalitach najlepsie pokrytie.
Npr.Cadca.Tu bol Expres vobec prvou stanicou v FM CCIR pasme, ktore sa tu dalo naladit cisto a stereo a na hociakom sumitku.
Do roku 2000 sme tu mali l´v tomto pasme len cca.20 stanic z Ceska a Polska.A doteraz je to jedine radio, ktore tu vysiela bez vypadkov.vieme ako dopadla VIVA, sem tam vypadne E2 a teraz 3 mesiace nehra ANtena(vsetky stanice tu maju v CA svoj vysielac).Este celkom OK ide _FM ko,Frontinus ci Lumen(tie mali mini vypadky, ale vzdy v pribehu 24h boli odstranene
S prvým odsekom v 7 bode nesúhlasím. Práve v tom je sila rádia, že je rýchlejšie ako internet. Keby sa opakoval august 1968 dnes, myslím si, že veľa ľudí si pustí rádio (áno aj veľa ľudí pôjde na internet). Hovorené slovo bude furt rýchlejšie, ako písané. V tom vidím problém našich rádií, že sa nevedia predať ľuďom. Príklad rádio Prešov: Prešov má skoro 100 tisíc ľudí, ale z rádia Prešov sa dozvedieť čo sa deje v meste je nadľudský výkon. Ale zase po každej pesničke viem, koľko je hodín (ranné vysielanie).
Rádio už nerobia ľudia pobláznení do rádia ako v prvej polovici ´90 rokov. Pesničky vyberá selektor, mixuje ich počítač. Moderátor má 25 s. na vstup, lebo to je politika majiteľov rádia, technik už ani neexistuje, lebo všetko robí odbavovabcí a rovnaký softvér v 90% rádií na Slovensku a tak na všetkých rádiách počujeme rovnaké premixovanie pesničiek, ktoré je nastavené výrobcom softwéru. Moderátor už nechodí na vysielanie s kopou útržiek z novín, ktoré mu slúžili ako zdroj informácii, keby prišlo okno vo vysielaní. Dnes má vo Worde pripravený komerčný text alebo komerčný oznam. Poslucháči sú obťažujúca kasta hmyzu, tak sa im dáva minimálny priestor vo vysielaní.
Čítal som rozhovor so šéfom Clear Channelu, on tam pekne opisuje rozdiel medzi rádiami a hudby z iných zdrojov. Pre rádiá cesta existuje, len v rádiách musia rozdiel medzi počúvaním hudby v rádiách a v iných zdrojoch poznať, musia vedieť v čom je ich sila. Rádiá to majú ťažké skôr z pohľadu reklamného trhu, v televíziách pribúda reklamy, ale tržby im klesajú, toto ubližuje rádiám oveľa viac ako iné zdroje hudby. Veď keby práve tieto zdroje škodili rádiám, škodili by im aj všade vo svete, nie iba na Slovensku... Poviem to možno ináč, rádiá sú v situácii, keď by mali bojovať o viac reklamy, nie o pol percenta viac poslucháčov
Sám na sebe badám, že rádiá počúvam stále menej. Vyhráva hudba z iných zdrojov a rádio len chvíľami pri presune na cestách. Už si ho nepustím doma ako pred časom....
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň