Diskusia k článku Komentár: Je zvrátené opäť riešiť kvóty. Trh by domácu hudbu najlepšie vyriešil sám
Myslis ten priesum, ktory si dala vypracovat SOZA? A teda otazky boli urcite zamerne volene tak, aby vysli pre nich pekne a vyhodne cisla? :)
NA radia.sk aj v tomto komentári sa viacerí vyjadrujú, že rádiá si robia prieskumy a o slovenskú hudbu nie je záujem, lebo je slabá.
No a dočítalo som sa práve, že podľa širšieho prieskumu ľudia chcú pomer 1:1.
Citujem " Podľa obyvateľov Slovenska by 5 z 10 skladieb (priemer = 5,26) malo byť slovenských. Až 67% opýtaných si myslí, že v rádiu, ktoré najčastejšie počúvajú, by z 10 hraných skladieb malo pochádzať zo Slovenska aspoň 5. Iba necelé 1% opýtaných by nechcelo vo svojom obľúbenom rádiu počuť žiadne slovenské skladby."
Takže autor komentára a tu poniektorí patria do toho 1%-ta.
Veľmi sa mi páči takáto argumentácia. Používala sa presne rovnaká v čase socializmu, že ak ľudia niečo kritizovali , tak ich vyzvali: Súdruh, kritizuješ ale nedávaš žiaden návrh, ako to riešiť .
Jediný rozdiel je v tom, že ja som licencie nekritizoval a analyzoval som, že hudba nie je je základom prežitia rádií ale moderovanie a príjmy z reklamy.
Len jedna vec: Teraz ide vyberko, je tam kopu volnych frekvencii, poziadaj o nej, prines sem radio, ktore bude hrat tu tvoju hudbu, ktoru tu tak nasilne za kazdu cenu pretlacas a my vsetci ostatni budeme len pozerat s otvorenou sankou :) Jedine ze by to bolo naopak.
Chod do Tesca protestovat, aby tam predavali produkty, ktore ludia nekupuju… Ta vysmeju… Presne toto pises o hrani pesniciek v radiach.
Na tému kvót ste viacerí napísali rozumné názory aj logické napr. že neviem, čo je to utiahnuť rádio. Keďže som roky viedol oddelenie v technickej firme, ktoré si muselo samo na seba zarobiť, tak som sa nad tým zamyslel. A vyšlo mi z toho asi toto:
a) rádiá sú preto rádiá, lebo žijú primárne z hovoreného slova a nie hudby. Navyše nie je rozhodujúce, či je hudba kvalitná, ale popularita interpretov a kapiel a až potom piesní. Ak ľudia chcú počuť svoje celebrity, tak tie môžu produkovať aj priemernú hudbu vhodnú na počúvanie, ideálne ak si ju poslucháči môžu aj pospevovať.
Poznámka: je kopa rádií aj internetových, ktoré vysielajú síce super hudbu, ale nik ju nemá chuť stále počúvať, max. tak v reštaurácii ako pozadie.
b) rádiá ekonomicky závisia od príjmov z reklám, sponzorov investícií, prípadne dotácií. Ak ich nemajú, môžu to zabaliť. Je to tvrdý každodenný boj. Skúšajú preto rôzne marketingové štýly. V posledných rokoch je v móde finančná motivácia poslucháčov, napr. ak nám do 2 hodín zavoláte, poviete heslo a uhádnete, či má Katka ružové alebo červené gať ky, vyhráte najnovší elektrický bicykel. Alebo sa dostanete do žrebovania o autíčko.
No a s tým a) a b) kvóty nemajú nič spoločné. Ak niekto operuje, že sa deformuje trh, tak by mal uviesť štatistiky. Podľa nich kvóty nikomu nepoškodili - čo potvrdzuje môj názor a)-b). Muzikanti, speváčky a hudobné okolie aj amatéri aj profíci hodnotia kladne. Je však zaujímavé, že prečo sa ich na to nik nespýta.
A teraz k tvrdeniu, že rádiá si robia prieskumy.
1. No ide o to, že používajú predpotopné metódy na všelijaké marketingové modely, kde sa pustí pár taktov nejakej vzorke. Navyše stojí ich to kopu peňazí a keby išli na to sedliackym rozumom, tak si to robia sami - aj ja im kľudne môžem pomôcť napr. za 11 EUR a urobím im rešerše vo viacerých jazykoch (aby som uhradil elektrinu). A to už nehovorím, že môžu rozhovory s miestnou komunitou a získavať prachy.
2. Správne argumentujú viacerí, že najmä mladí, prípadne tak do 30-40 rádiá nepočúvajú, ale počúvajú Spotify, Youtube, Soundcloud, Dezeer, ... kde nájdete kopu výbornej hudby, resp. dajme tomu, že lepšej než 30%, čo hrajú slovenské mainstreamy. Čiže stačilo by napr. so zobrať playlisty diskutérov, myslím JaSomJa robí úspešne svoj playlist na Spotify a našiel by tam kopu výborných slovenských piesní..
3. AK sa teda máme baviť vecne o slovenských pesničkách (myslím aj so slovenským textom), tak ak platí 1)-2) rádiá o nich nevedia. No a keďže nemajú peniaze na mzdy, mnohé živoria, tak O EXISTUJÚCICH SLOVENSKÝCH PESNIČKÁCH NEVEDIA. No a najlepšou obranou je povedať, že slovenské pesničky sú slabé a preto ich nikto nechce a zapletú do toho SOZU a "zlého" Ďurindu. Ináč keby ste dokázali to, čo Ďurinda, tak by ste ináč hovorili. No a vrcholom všetkého je omieľať ho dookola, že ho rádiá točia dookola, tak za posledné 1-2 roky som ho v rádiách počul možno 1-2 krát aj to stále len a vín. A inicioval to aj Lipa aj Ráž. Ak rádio je zamerané na Retro, napr. rádio Vlna, tak je normálne, že ich hrajú aj dookola. Ostatné rádiá nie, napr. Rádio FM určite nie - hrá hlavne elektroniku alebo ňou musia byť piesne podfarbené a je zamerané na hudbu 80-tych rokov.
4. Takže ja doteraz som tvrdil, že rádiá nevedia o slovenských o pesničkách, najmä čo sú na internete. A bežný človek si logicky otázku - mohli by predsa vyberať z tých, čo im pošlú kapely, speváci, speváčky, manažéri! Pýtal som sa viacerých z branže, že či to robia. A na môj úžas som sa dozvedel, že ak pošlú piesne do rádií, tie sa ani len neunúvajú odpovedať! No a najnovšie mám konkrétnu informáciu z terénu, ale aj od viacerých, že to platí nielen pre súkromné rádiá ale aj niektoré z RTVS - nebudem menovať, že niekoľko rokov ponúkajú piesne, rádiá mlčia a napr. naposledy, že poslali ponuku dvadsiatim rádíám a odpovedalo im jedno slovenské a jedno české rádio.
Mohol by som všeobecne argumentovať, že na Slovensku neexistuje hudobný trh, ale horeuvedené príklady sú konkrétne a dávajú a vysvetľujú pohľad z druhej strany, čiže za nás zdola hudobníkov, spevákov, textárov, kapiel,..
Stačí???
"... musíme počúvať hudbu, čo nám vyberajú stroje:-)"
To je veľký omyl - stroje nič nevyberajú, len človekom vybraný brak "rotujú".
"Mame demokraciu a nie diktaturu."
Kde žiješ?
Pre tých, ktorí stále nechápu, lebo žiaľ redakcia radšej komentuje niečo iné, tak teraz nebude témou to, či kvóty áno alebo nie. Témou bude niečo iné. A porovnanie rádiá vs. internet... Pozrite si hranosť rádií a hranosť Spotify, YouTube a iných. Slováci veľmi streamujú slovenské skladby. Stačí si pozrieť dostupné rebríčky. Lenže poslucháči rádií sú úplne iní, ako poslucháči streamovacích služieb. Drvivá väčšina toho, čo sa počúva na Spotify či YouTube by do rádií ísť nemohla. To však nie je len na Slovensku. Stačí si pozrieť rebríček nemeckého Spotify a hranosť nemeckých rádií. Obrovský rozdiel. Doplnil by som jednu vec, veľká väčšina ľudí nehodnotí hudbu podľa toho, z ktorej je krajiny. Ale podľa toho, či sa mu nejaká pesnička páči, alebo nie. Prídu však určite späť časy, keď tu budú rôzne akcie, festivaly, koncerty, kde ľudia si radi s vystupujúcimi zaspievajú... Ale to je zatiaľ budúcnosť...
A ty neovladas to, co je to utiahnut radio. Pokial budu pravidla platit rovnako aj pre regulaciu internetu, tak nech ju maju aj radia. Ale nie je spravne, aby radia mali takuto diktaturu a na internete sa nic neregulovalo. Takto sa konkurovat neda. Mame demokraciu a nie diktaturu. Radia nech si hraju co chcu, platia za licenciu, platia autorske odmeny a je na posluchacoch, co si slobodne vyberu. Kvoty nech ma rozhlas, ktory je financovany z nasich dani. Ked budu robit slovenski interpreti kvalitnu produkciu, ziadne kvoty nebude treba.
Autor zrejme nepôsobí v hudobnej branži a ani neovláda žiaden hudobný nástroj. A pozbieral všetky možné argumenty a pletie jedno cez druhé. Zatiahol tam pandémiu, politikov a čokoľvek.
No a nechápe základnú vec, že na Slovensku neexistuje žiaden hudobný trh, neexistujú hudobné siete, hitparády, je tu živelný stav. A zvlášť je namierený aj proti menšinovým žánrom , ako sú word, rap, hip-hop, rock, pop rock.
Aj Švejk hovorí, že disciplína musí bejt, lebo ináč by ľudia behali po stromoch ako opice. Čiže nejaké pravidlá musí vždy byť. A z tohto hľadiska sú kvóty užitočné, pretože rádiá by hrali len jeden štýl hudby.
Je zbytočné sa tu rozpisovať, no je tu jeden zásadný omyl a síce, že ak tvrdí, že:
"Rozhlasové stanice by predsa poslucháčom neponúkali niečo, čo sami nechcú."
tak na Slovensku je to práve naopak. Rádiá nám práveže núkajú to, čo nechceme! A to vám potvrdí každý mladý človek do 25, že nepočúva preto rádiá!
A to už nehovorím, že musíme počúvať hudbu, čo nám vyberajú stroje:-)
Základom úspešnosti rádia pritom nie je hudna ale moderovanie, hovorené slovo, kontakt s ľuďmi. A na to kvóty nemajú žiaden vplyv.
Prebuďte sa zo sna do reality!
Pre mňa ako cudzinca na Slovensku sú vaše stanice neznesiteľné
Problémom je domáca hudba, ale nie je problém že stanice hrajú 100 skladieb v kruhu
mnooo, ale vedz, ze po po tebou spilanych predcasnych volieb bude presny opak-este prisnejsie pravidla na SK hudbu...ved napokon sa to zaviedlo za vlady terajsej opozicie
Bola veľká chyba opičiť sa po žabožrútoch , podľahnúť tlaku takých typoňov ako Ďurinda a kvóty zaviesť. Považujem ich dokonca za ešte väčšiu zvrátenosť než socialistické pravidlo 60-30-10, keď neexistovali súkromné stanice. Určite mnohým čitateľom tejto stránky lezú na nervy staré a dávno obohrané hity zväčša spred roka 1989 , lebo novú dobrú tvorbu na našich staniciach nájdete len málokedy. Ale verím,že po voľbách /predčasných/ sa nájde rozumné riešenie. Napríklad úplné zrušenie kvót pre súkromné rádiá a ich ponechanie len pre verejnoprávne. Nepovažujem ani jeden z momentálnych návrhov v parlamente za vyhovujúci.
Tvoja hypotéza bola hypotézou pred 33 rokmi. Vtedy napr. väčšina obuvi a odevov predávaných v Československu bola MADE IN CZECHOSLOVAKIA. To isté platilo o elektronike - značka dominujúca na trhu sa nazývala TESLA.
Prezradím Ti "tajomstvo" zo súčasnosti: Väčšina v LIDLi dopekaného (mrazeného) pečiva je MADE IN POLAND. Väčšina zeleniny a ovocia v obchodoch je z IMPORTu.
Ak niekto začne dovážať mrazený chlieb v prášku z Číny, nikto proti tomu nespraví nič - môžeš sa staviť.
Dám jednu hypotézu, čo asi prakticky možné nebude, ale úplne teoreticky si predstav nasledovné. Nie je nijakým tajomstvom, že možno o pol roka bude cena chleba 4 eurá. V Číne si povedia, že my by sme dokázali k nám dodať chlieb, ktorého koncová cena pre zákazníka by bola 3,20. Začne sa k nám dovážať, bude sa dobre predávať, budú spokojní obchodníci aj zákazníci. O náš chlieb bude len minimálny záujem. Myslíš že štát by sa na novú situáciu len tak pozeral a odkázal by poľnohospodárom, pekárom a ďalším, bohužiaľ, trh rozhodol, že náš chlieb je nepotrebný? Alebo by hľadal nejaké riešenie, ako a čo urobiť s tým, aby sa náš chlieb aspoň nejako predával? No skús sa zamyslieť.
No vidis, sam si to cele krasne prirovnal k chlebu v obchode. A teraz si predstav, ze radio je ten obchod, pesnicka je chlieb a autori a interpreti su ti polnohospodari a pekari a soferi. No, a vysvetli mi: preco by ten obchod mal mat plne regale toho chleba, ak by mu ho zakaznici nekupovali, lebo by im nechutil, a trochu iny chleba vedla v regali, hoci vyrobeny niekde inde, by isiel na dracku, no kvoli tomu tomu slovenskemu by ho nemohol dany obchod predavat viac, lebo by na to uz nemal prestor ...
Témou najbližšieho obdobia zrejme bude, aké budú tie časové okná a v čom by mohol byť stav lepší pre rádiá. Aj v článku sa píše, odkiaľ jeden z návrhov pochádza. Vzdialene z prostredia jedného majiteľa niektorých rádií. A hneď na to, že sa to vôbec riešiť nemá. Preto píšem o tom, že redakcia chce bojovať za niečo úplne iné, ako samotné rádiá. Článok mal byť o tom, v čom by bol nový stav lepší alebo horší ako je súčasný stav. A nie komentovať asi desiaty krát to, čo platí už dosť rokov. A ešte k Matrixovi, pozorne si prečítaj môj prvý príspevok a ak máš trochu inteligencie, tak prídeš na to, aké dve strany mám na mysli. Veď ani taký úplne obyčajný chlieb nie je len o reťazci a zákazníkoch. Jednoducho nepadá do obchodov len tak z neba. Sú za ním poľnohospodári, mlynári, pekárni... Aj šoféri. Ktorých treba brať do úvahy. Takisto aj hudba tu nie je len tak a nie je to len niečo medzi rádiom a poslucháčom. Sú za ňou autori, speváci, hudobníci... Producenti a tí čo by ju mali vedieť "predať" a to je asi slabšia stránka tej našej slovenskej.
S obsahom by sa i dalo súhlasiť, len použitý jazyk je príliš emotívny až agresívny.
Štýl je skôr blogovo subjektívny než žurnalisticky objektívny.
Redakcia by mala byť zdržanlivejšia a neutrálnejšia - pôsobilo by to profesionálnejšie.
JaSomJa: Za obidve strany ten clanok hovori: radia to nechcu ani posluchaci to nechcu. Alebo existuje pri rozhlasovom vysielani nejaka ina druha strana?
Redakcia tu bojuje proti niečomu ešte oveľa viac, ako samotné rádiá. A ak sa tu niečo ohľadom slovenskej hudby ide riešiť, tak práve to, aby v rádiách, teda aspoň poniektorých, bola o niečo väčšia spokojnosť. Ináč povedané, hľadá sa spôsob, ktorý bude rádiám vyhovovať viac, ako súčasný stav. Odporúčam preto redakcii, aby toto brala do úvahy a nebojovala proti niečomu, čo sa jej absolútne netýka. Prípadne nech vrámci objektivity dá priestor na názory dvom stranám, ľuďom z rádií a ľuďom ktorí hudbu robia. Nechápem prečo redakciu baví tieto dve skupiny stavať proti sebe
podiel [%] celkovej počúvanosti
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň