Diskusia k článku MML-TGI 2.+3./2023: Expres kraľuje počúvanosti nepretržite už 18 rokov
ZAHRANIČNÉ rádiá
- České
- Poľské
- Rakúske
- Maďarské
- Ukrajinské
A zadávatelia REKLAMY by zaraz vedeli, ako EFEKTÍVNEJŠIE investovať PENIAZE.
Jazz_Laco už pracuje na tom, že bude vlastniť Bratislavské rádio. To síce tým maďarským konkurovať nebude, v BA nie je asi veľká počúvanosť maďarských rádií a asi ani veľká znalosť maďarského jazyka. V každom prípade už sa na nové Bratislavské rádio veľmi teším, aj keď si myslím že Laco ho bude chcieť preformátovať.
Ibaže to regionálne rádio by muselo vysielať v maďarčine, lebo ľudia žijúci v regióne KN, NZ, DS a Štúrovo slovenské rádiá počúvajú pomenej. No a v tom regióne voľné frekvencie veľmi nie sú, lebo sú obsadené rádiom Mirjam, ktoré je tiež v maďarčine......
Veď urob regionálne rádio, niečo ako bolo v minulosti Rádio Local FM 102,8 MHz Komárno, ktoré malo vysielač na vrchu Holica a nebudú musieť firmy dávať reklamu do maďarských rádií....
A dokonca aj lokálna reklama slovenských firiem sa zvykne vyskytovať na Forrás Rádiu.....
No len aby si nebol prekvapený. Na juhu Slovenska (región Komárno, Nové Zámky a Štúrovo) sa dosť intenzívne počúva rádio Forrás, slušné pokrytie má aj celoploška Retro Rádió, alebo Rádió 1. Ver mi že tam slovenské rádiá v kaviarňach alebo v maďarsky hovoriacich domácnostiach nenaladíš, len výnimočne.....
Myslíš že napríklad pri takom maďarskom pohraničí je toľko poslucháčov nejakého maďarského rádia, že by to rádio mohlo byť v rebríčku počúvanosti? Tak ja si na rozdiel od teba myslím, že je ich menej ako napríklad poslucháčov nejakého Trnavského rádia, ktoré sa tiež do našej počúvanosti nedostane. Pochopil si?
Existuje kniha 20 rokov Správy rádiokomunikácií Bratislava z roku 1988 a v nej sú len grafické mapy VKV I (OIRT) pokrytia na Slovensku - biele plocha = pokryté, žltá plocha = nevyhovujúci príjem. A Čadca je v bielej ploche na všetkých 3 mapách, takže mala pokrytie VKV I (OIRT).
Mapa 1: Program Bratislava v pásme VKV I vysielanie mono (Čadca pokrytá)
Mapa 2: Programy Hviezda, Devín v pásme VKV I vysielanie mono (Čadca pokrytá)
Mapa 3: Programy Hviezda, Devín v pásme VKV I vysielanie stereo (Čadca pokrytá)
Takže aj v stereu, ktoré vysielali VKV I (OIRT) vysielače programy Hviezda a Devín bola Čadca pokrytá. Program Bratislava vysielali VKV I (OIRT) vysielače len mono. A je tam ešte aj 4. mapa, ale na nej je program Melódia a ten vtedy (rok 1988) vysielal ako jediný v pásme VKV II (CCIR) z vysielača Bratislava - Kamzík na 101,8 MHz, takže pokrýval len Bratislavu a časť západného Slovenska.
Na prednej strane tej knihy je fontána Družba s budovou Správy rádiokomunikácií Bratislava (Poštový palác) na námestí Slobody (predtým Gottwaldovom námestí) a v pozadí je vysielač Kamzík:
Vysielač Žilina - Krížava vysielal v pásme VKV I (OIRT) síce len s ERP 10 kW, ale vo vertikálnej polarizácii, kým teraz vo VKV II (CCIR) ide horizontálne s 20 kW. A vertikálny signál sa lepšie odráža od prekážok (pohorí) a signál v pásme VKV I (OIRT) sa šíri lepšie a ďalej v oboch polarizáciách ako v pásme VKV II (CCIR). Preto išli VKV I (OIRT) lepšie v Čadci ako idú VKV II (CCIR) teraz.
No reklama nikdy nepôjde tam kde ju nikto nepočúva => rádio nebude nikto počúvať, keď nebude ponúkať niečo atraktívne (hudbu a informácie) => na to sú potrebné peniaze, ktoré menšie rádiá nemajú. Čiže taký začarovaný trh. Drvivá väčšina rádií je tu len preto aby sa majiteľ/majiteľka mohli pochváliť svojim kamošom pri poháriku sherry, akí sú in, oni vlastnia rádio, sú úžasní a podobne.
Napríklad také Radio1 v Zürichu ponúka super oldies hudbu, zamestnáva 29 ľudí - môže si to dovoliť, lebo ponúka zaujímavý program, hudbu a informácie a inzerenti nemajú problém investovať do reklamy lebo vedia že oslovia veľa ľudí....
Nie je to len o peniazoch, neda sa suhlasit s tym co pises. V prvom rade je to o tom, ze to robia ludia, ktori nevedia robit radio a nerobia ho spravne.
Prečo sú regionálky také ako sú? Lebo X a F vyžerú všetky zdroje z trhu a to málo peňazí čo ostane na rozvoj nestačí... Keď i tých zopár, čo sa o niečo snažia nebude tak budeš mať na výber len X a F portfólio a budeš krmený iba BA životom a nedozvieš sa čo sa deje doma okolo teba. O to ide viacerým regionálkam aby hovorili aj o živote tam kde pôsobia. Tento koncept ale už roky sa Radou potiera a potláča.
No rádio Expres začalo ako prvé riadiť firmu profesionálne na základe mapping study a hudbu vyberalo na základe calloutov zatiaľ čo ostatné vtedajšie rádiá ako FUN, Twist/Viva alebo Koliba/Okey sa riadili intuitívne. Ďalej bolo financované Európskou bankou pre obnovu a rozvoj a toto rádio bolo pôvodne koncipované ako diaľničné rádio. Toto ostatné rádiá zanedbali a až oveľa neskôr to začalo robiť aj Fun Rádio. Rádio X bolo vždy robené ako biznis a zisky išli do rozvoja firmy a majiteľovi.
Naproti tomu Borisovo rádio síce generovalo zisky tiež ale všetko išlo jeho milenkám, do lyžiarskych firiem a do politiky. Na rozvoj sa akosi zabudlo, dosiahlo síce pozíciu č.3 na trhu ale nevie sa posunúť ďalej. Rovnako to platí aj o rádiu Vlna, ktoré upadá do šedého priemeru šlágerrádia. Oriešok a Dutka síce spustili kampaň, ale je nudná, nevýrazná a ani srnky netušia koho vlastne oslovuje....
Ked X zacinali, tak uz viacmenej boli vsetky Zenevy porozchytavane = FUN , OKEY-E2, SRO a zopar lokalok, regionalok, ktore ich napokon nezvladali financovat (Rebecca,Forte...), a oficialne sme vtedy ani nemali ziadnu komercnu sulromnu celoplosku, len multiregionalky(ale OK,papier znesie vsetko..a myslim ze doteraz asi oficialnenemame ziadnu celoplosku)...cize museli zacinat od piky...a zacinali vysielat mimo Bratislavy, prve vysielace boli v Povazskej Bystrici a Cadci myslim.
V samotnej Cadci to bol revolucny prelom, lebo ich prva frekvencia 95.4FM(nateraz uspesne blokovana) bola vobec prva frekvancia, ktora sa dala v meste pekne a cisto naladit ako mono,tak aj stereo...dovtedy v FM CCIR boli len ceske a polske stanice (asi najviac sa pocuvalo ostravske Radio Helax-ktore v CA robilo aj diskoteky,a aj predpovede pocasia pre mesto a okolie...a potom CRo1 Radiozurnal, CRo Regina - Ostrava)...pricom ked sa vysielalo v FM OIRT pasme, tak signal z Krizavy napriek mensimu vykonu bol OK.,ale tak OIRT sa siri trosicku inac.
Neskor, ked uzskali par dalsich vysielacov a aj Bratislavu, mohli zacat lepsie formatovat , zmenit hudobny obal atd...
Ale urcite im pomohlo, ze si postupne zacinali sami krvopotne koordinovat frekvencie aj v tych menej atraktivnych lokalitach (npr.Handlova,Krupina,Liptovka Osada,Helpa,Vychodna...), to taka RTVS si v spominanej Cadci doteraz nebola schopna skoordinovat nic pre Radio Slovensko ci Regina...
A tak si proste ludia na nich zvykli, aj ked neskor sa na niektorych miestach objavili postupne aj ine stanice
Ale tie “male” radia, ktore spominas, si zial za to mozu same. Ved to je total amatercina, vacsina z nich nevie poriadne, co robi. Nechcem nikoho urazit, ale ako zneju take Radio v Nitre, Zahoracke radio, Frontinus, Wow a vlastne vacsina z nich? Ved to je amatersky kruzok, nicim zaujimavy, ktore pocuva 40 ludi. Jedina profi regionalka je Trnavske, dalej dlho nic, potom Kosice a to je asi tak vsetko. Ani BBFM tam nepatri, ti sa sice snazia, co im sluzi ku cti, ale zneju poloamatersky. Preto netreba nakladat na velke radia, ktore to robia na profesionalnej urovni. Radio je komercny produkt, ludia konzumuju vzdy to kvalitnejsie, ak maju na vyber a kvalitnejsie produkty samozrejme ze maju viac penazi, ako nejake smejdy.
No jedine Expres má peniaze na prevádzkovanie rádií, väčšinu frekvencií dostane Rádio Rock. Dutkovci s Orieškom si budú škrabať zadok a SRo bude prežívať na druhom mieste, Lumen si veriaci a cirkev zaplatia, Trnavské, BB Radio a Košice to zvládnu v pohode a ten zvyšok bude pôjde časom do teplých krajín.....
Veď expresáci tu pekne monopolizujú trh a tí, čo by si to mali všímať a uvedomiť i(Binďo a spol.) ch ešte v tom podporujú...
No niektoré z maličkých rádií sú na tom dosť úboho, denne ich počúva asi 150 ľudí, reklama takmer žiadna, príjmy úbohé. Platia SOZE, prevádzkujú vysielače, platia zamestnancov, majú prenajaté priestory, kreatívne účtovníctvo a optimalizácia daní na dennom poriadku a stále akosi fungujú. Časť peňazí z reklamy zhrabne Kittlerka, rádiám podhodí nejaké zvyšky so slovami "na - zadrhnite sa" Človek by aj napísal niečo o práčke peňazí.......
Jediný, kto tu vyzerá normálne je Expres Group, ovládajú 42% rozhlasového trhu, generujú vysoké tržby, zisk je 4.5 milióna, odviedli miliónovú daň.....
Len tá konkurencia Expresu a Fun žiadna......
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň