Diskusia k článku Radioprojekt X.-XII./2023: V predvianočnom období si polepšila sieť Regiomedia
Prehľad v oblasti fungovania masmédií, plánovacích vysielacích systémov či redakčnej práce a všeobecný rozhľad – to sú znalosti a schopnosti, ktoré JAZZOLÁTom chýbajú.
Poopravím to....
Čítanie s porozumením, pochopenie napísaného a všeobecný rozhľad - to sú veci, ktoré dezolátom chýbajú....
Čítanie s porozumením, nepochopenie a všeobecný rozhľad - to sú veci, ktoré dezolátom chýbajú
vstupu MENŠINOVÝCH žánrov/FORMÁTOV do éteru?
Príklady:
https://www.radia.sk/radia/bratislavske
https://www.radia.sk/radia/detske
https://www.radia.sk/radia/jazz
https://www.radia.sk/radia/lumen
https://www.radia.sk/radia/rock
https://www.radia.sk/radia/sub-fm
nefungujú ani v Mekke kapitalizmu, USA. Keby áno, neexistovali by tam stovky neziskových – komunitných staníc.
To len Slopácy „pápežskejší než Pápež“ môžu vymyslieť takúto kravinu.
v podstate s tebou suhlasim, len urcite by som nepovolil majitelovi menit format,ked sa mu uzmysli (tak to funguje v USA, a zistuju ze nie vzdy je to dobre riesenie,hlavne v ruralnych oblastiach)...to by sme tu asi mali len jeden format :)
Ale s drazbami problem nemam..a hlavne by s to malo nejako predtym poupratovat a urcite pevne pravidla
Tých chýb je viacero. Jednou je, že sa dovolilo sústrediť všetky celoplošné rádiá dvom mediálnym skupinám plus rádiu Lumen. Fungujú tu v podstate len dva formáty - CHR (súčasné hity) a AC (oldies) - a Jednoducho tu neexistuje možnosť vstupu na trh ďalšiemu vysielateľovi s nejakým špecializovaným rádiom. Chýbajú tu multiregionálne siete, ktoré by mali okolo 20 vysielačov a pokrývali by približne 65% obyvateľstva. Už dávno sa mali vytvoriť 4 celoplošné siete, ktoré by mohli prevádzkovať tí veľkí (Bauer a Fun) a 4 multiregionálne rádiá, ktoré by ponúkali špecializované rádiá (kresťanské, niečo ako KISS v Čechách, rock, grunge alebo iné). Tieto siete by sa ponúkali vo výberových konaniach v celom balíku naraz - nie že niekto si bude vyberať len tie najlepšie frekvencie. Vysielatelia by mali možnosť prevádzkovať aj iné rádiá, ale len v DAB+.
A výberové konanie? Tu som tiež za zmenu. Frekvenčné siete by mali byť ponúkané v aukcii, povedzme na 12 rokov a nie na základe osobného pocitu členov rady. Rada do vysielania neinvestuje žiadne peniaze, ale majiteľ, a mal by mať právo na základe podnikateľského plánu rozhodovať o formáte a fungovaní svojho rádia. Pokiaľ bude neúspešný, môže ísť do konkurzu a vyhlási sa znova ďalšia aukcia na FM sieť. Úlohou rady by malo byť dodržiavanie podmienok licencie na vysielanie, tzn. žiadne vulgarizmy a podobne.....
Ďalšou chybou sú nezmyselné kvóty na slovenskú hudbu. Tu zastávam ten názor, že by sa mala podporovať z grantov za jasne stanovených podmienok. A pokiaľ bude tá hudba úspešná, iste po nej siahnu aj rádiá. A nie násilne nútiť a stanovovať percentá, koľko sa má hrať.
Čo sa týka Towercomu, tu treba napísať aj to, že prevádzkovanie výkonného - Ženevského vysielača nie je lacná záležitosť. Len kúpa výkonného vysielača 10kW stojí okolo 50.000,- €. K tomu treba započítať poplatky za energie a zrazu zistíme že také regionálne rádio si zo svojho rozpočtu Ženevu nebude môcť dovoliť. K Towercomu ešte toľko, že za posledných 5 rokov je táto firma v brutálnej strate. Minulý rok to bolo 6.4 milióna eur pri tržbách 39 miliónov.....
najvacsia chyba bola, ked sa velkym ,vtedy takmer celoplosnym radiam dovolili regionalne odpojovaky na reklamu - to zacinalo pochovavavt klasicke regionalky a lokalky...plus samozrejme aj po privatizacii predrazene Zenevy boli velkym klincom do rakvy tychto stanic...
A takto si tu žijeme na Slovensku. Triopol v podobe dvoch mediálnych domov a verejnoprávneho rozhlasu ovláda väčšinu rádiového trhu. Inak napísané, 88,4% je v rukách Bauer, Fun a SRo. Z toho zvyšku ešte treba spomenúť trojicu kresťanských rádií a zrazu sa ukazuje, že tie malé rádiá vlastne nepočúva nikto. Samozrejme, všetky peniaze z reklamy tečú iba tam, ostatným rádiám ostanú iba omrvinky.....
Tak sú tu nejaké pokusy ako napríklad Dobré Rádio, bohvieaký úspech to nemá. Alebo Best - tu majiteľ bezhlavo míňa peniaze do projektu, ktorý bude prežívať len vďaka kreatívnemu účtovníctvu. Ale s tým už majiteľ má skúsenosti. Je otázne, kedy sa budú prepúšťať niektorí z až 22 členného tímu. Ale to bude asi o rok, pretože koncom roka sa budú prerozdeľovať peniaze na reklamu a len hlupák bude investovať do Bestu, pretože počúvanosť bude pod 1%....
podiel [%] celkovej počúvanosti
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň