Diskusia k téme Prosba - vráťme sa k "zvuku"
https://zive.aktuality.sk/clanok/k5MAkMK/streaming…
Na jednej strane tvrdí, že "Streaming... pomohol kvalite hudby", no vzápätí sám demonštruje, ako Spotify nahlas zmastrovanú skladbu priam zmrzačí ( https://zive.aktuality.sk/fotogaleria/k5MAkMK/stre… => https://zive.aktuality.sk/fotogaleria/k5MAkMK/stre… To nem veľmo logikuš, či? Teda ak pod pojmom KVALITA ZVUKU rozumieme to isté, samozrejme...
Čo sa týka LUFS, najprísnejšia je EBU, ktorá stanovuje -23 LUFS. Keby RÚ a RVR sa riadili štandardom EBU R 128, museli by napr. EXPRESu a FUNu (ale aj mnohým ďalším) okamžite odobrať prevádzkové povolenia aj licencie.
Zvukovo kvalitné skladby spomínané vyrovnávanie hlasitosti streamovacích služieb zväčša zosilňuje. VOLUME NORMALIZATION sa dá, našťastie, väčšinou vypnúť. Tu je len otázkou, či sa jedná o tú primárnu normalizáciu (na úrovni servera - centrálneho úložiska, čiže vlastnej knižnice služby), alebo je to nejaká dodatočná normalizácia v prehrávači - na strane užívateľa; teda či normalizácia pri importe už nezvratne neprebehla - pokiaľ áno, márna snaha, je to "stratené" (pozn.: Netvrdím, že to tak je.).
Rozdiel medzi normalizáciou streamovacích služieb a rozhlasových vysielateľov spočíva najmä v tom, že streamingy cielene nekomprimujú dynamický rozsah, ani zvuk frekvenčne nekorigujú.
V zásade však, ak primárna nahrávka je "spaškvilovaná", streamovacia služba jej zvukovú kvalitu nezvýši - takéto tvrdenie je nezmyselné. Museli by ju nanovo premastrovať (možno dokonca aj nahrať!), a to nikto nemá prečo robiť - z toho stereo down-mixu by to aj tak bol prakticky nemožný (pokus o) nadľudský výkon. Museli by "rozťahovať" dynamiku nahrávky (otázka: O koľko - podľa čoho by to odhadli?) a pod. Existujú síce pokusy ako napr. Stereo Tool Declipper ( https://www.thimeo.com/upload/large/declipper-blac… , ale to sú len (softvérové - "AI"), čo sú však len dohady - dorábanie niečoho, čo v tej nahrávke skrátka nie je. A ani ten Declipper nezvyšuje vnútornú mikrodynamiku skladby.
Okrem toho, autor tak trošku mieša hrušky s jablkami - kladie pomyselné znamienko "=" medzi HLASITOSŤ a DYNAMIKU. Často síce idú záporne ruka v ruke, avšak nemusí to byť pravidlom. Tichá nahrávka môže byť dynamicky plochá - a dokonca úmyselne komprimovaná, zatiaľ čo hlasná nahrávka môže mať obrovský dynamický rozsah. Takým známym príkladom je skladba MONEY FOR NOTHING od DIRE STRAITS, v ktorej úvodné bicie dávajú riadne salvy, pričom však jej DR index je (na rock) fantastických 16!
https://youtu.be/wTP2RUD_cL0
https://dr.loudness-war.info/album/view/193819
Trúfol by si niekto nazvať tú nahrávku tichou?
Len autora doplním zdrojmi, aby bolo jasné, o čo ide v prípade LOUDNESS WAR (VOJNE HLASITOSTI):
https://youtu.be/B4utC5FYAFc
https://youtu.be/scfmFbA3DwA
https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
No a tu máme "špecialistu", ktorý tvrdý, že LUFS vytiahol na +3,9. https://youtu.be/ATBUTiwbF7U
V diskusii k článku by som vyzdvihol príspevky od VOXO22 a Y47: https://zive.aktuality.sk/diskusia/k5MAkMK/streami…
"... ak počujeme dve identické skladby a jedna z nich je čo i len o 10 % hlasnejšia, vždy si vyberieme tú hlasnejšiu. Vždy. Bez výnimky."
No ja keď počujem podozrivo hlasnú skladbu, ihneď mi to (podvedome) evokuje "prehulenie" a očakávam skreslenie spôsobené "rezaním" (ang. clipping-om), ktoré sa zväčša aj dostaví.
Ktorá Vám znie kvalitnejšie?
1) https://youtu.be/Xps-r9OjJO4
2) https://youtu.be/chH3wv_I7l4
Vedel by si sa vyjadriť k tomuto článku?
https://zive.aktuality.sk/clanok/k5MAkMK/streaming…
Vysiela resp. vysielal - okrem RTVS/SRo Rádia Devín - niekedy niekto na SK bez audio processingu (s výnimkou nevyhnutného MPX limitovania pre FM a príp. nekompresného audio levelingu)?
Vie niekto z brandže?
Zaujímavé názory, počúvam po dlhom čase rádio, konkrétne Jemné melódie, a znie to, akoby som v nejakom mobilnom prehrávači zapol na maximum všetky efekty, hlavne vylepšenie stereo zvuku, ktorý mi teraz hrá aj niekde v strednom uchu... Som zvyknutý počúvať hudbu (aj novú) z vinylu a toto znie dosť neprirodzene, keď človek nie je zvyknutý na zvuk FM rádia. Osobne by som privítal prirodzený zvuk a celkovo rádio, ktoré by hralo všetko, nie len 50 pesničiek dookola každý deň.
K téme:
Vysielanie na VKV s frekvenčnou moduláciou bolo pre potreby rozhlasu vytvorené samozrejme preto, aby bolo možné vysielať audio s kvalitou čo najviac sa blížiacou originálu na zázname alebo prípadne zo živého prednesu, teda maximálne autentické.
Súčasná snaha o všemožné upravovanie a "vylepšovanie" zvuku pred vysielaním degraduje možnosti a parametre tohto druhu prenosu. Keďže je však manipulácia s audiom zámerom každého rádia, nedá sa s danou vecou nič robiť a táto diskusia je len mlátením prázdnej slamy. Tiež preto, že už pekných pár rokov sa aj na nosiče (ako CD) nahráva pazvuk.
Môj názor; reagoval som k téme a dúfam, že nebudete reagovať na mňa.
Presne tak, vo vsetkom co si napisal, sa s tebou na 100% zhoduje
:-) V FM, ak je dobre nastavenie, tak cim na ucho silnejsia kompresia, tym to lepsie hra.. Prikladom su uz dookola spominujuce Jemne..
Palo mal pravdu v tom, že kompresor na FM neodmysliteľne patrí. Odpradávna som bol ako decko fascinovaný ako to "INAK" znie a práve z toho dôvodu som sa strašne tešil, keď nejaká moja obľúbená skladba zaznie práve z rádia. (v tom čase ROCK-FM) Keď u nás začínal Frontinus v 93-ťom, tak oni bez multipásmovej úpravy fungovali až do roku 98.. a to ti poviem ten zvuk bol čistý trestný čin miestami. Keď som pochopil ako to funguje s tou úpravou zvuku, bol som tým tak posadnutý, že somsi začal sám stavať multipásmové kompresory a hral sa tak na "rádio sound"... Doma často-krát tak hudbu počúvam aj dnes, čiže som podľa tvojho názoru tiež chorý na hlavu - ale je to otázka chuti (ako s tou polievkou). Cez to všetko sa ale hnevám, keď nahrávka nemá v pôvode dobrú dynamiku, keď mi analógové VU-metre (na ktoré sa tiež dokážem celé hodiny len tak pozerať) neskáču v skladbe aspoň v rozsahu 15dB. A ešte jedna zásadná pripomienka k tomu pravítku. Súčasný bežný komerčný brak bez úpravy býva často na spektrálnej analýze oveľa rovnejšia tehla, ako keď prejde dobre nastaveným multipásmovým processingom. Znie to neuveriteľne ale je to tak.
Ved to pocut ze s tym robis... namiesto hudby kristalovo cisty, sfazovany a tvrdy signal cize paskvil.
PS: neber to ako urazku, to je len moj nazor ako cloveka, ktory s tym nerobi.
Každá stanica má svůj osobitý zvuk . Chytám 32 stanic a podle
ucha popnám , co hraje. Ide enom o to, zajít k ušařovi.
Ja to chapem, niekolko rokov s tym robim..
... presne, Fm to zvlada s kompresiou... ale preco az tak velkou? uz to konecne pochop!
Fun, Jemne, asi este aj Expres, Piestany a Slager na vystupe zo studia pouzivaju IDT 7+4. Lumen iba IDT DEP. Fun a Jemne k tomu aj plug-in Stereo boost, MPX Guard, Dorrough - Digital Loudnes Monitor asi preto ten zvuk je aky je. Vsetko zalezi aj tak na zdroji signalu ci pouzivaju mp3, ogg, alebo wav a ci analog... alebo digitalnu cestu... vsetko je aj o tom cez co to pocuvas... Skoda ze musia ist radia dbr 0. Ak by to bolo povolene na dbr 3 to by hrali radia lepsie tam by bolo pocut aj kvalitu lebo CD a nahravky sa bezne nahravaju na dbr 3 a viac tak radia to musia stiahnut na dbr 0 a sme okradany o kvalitu - dynamiku nahravky.
... presne, ako to zvlada podla moznosti... Fm to zvlada s kompresiou a roznymi obmedzeniami a normami. Uz to konecne pochop!
Logicke a spravne je povazovat za najlepsi zvuk taky, ktory sa co najviac podoba originalu. Je uplne jedno ci je to FM, CD, LP atd... kadze to zvlada podla svojich moznosti. Subjektivne je si skor mysliet nieco ine.
Jednoznacne ma najlepsi zvuk (v celej Europe vyhlasene) rakuske verejnopravne OE3. Pamatam si na Sony sluchatkach mi najlepsie "bassovalo" a rovnako aj vyssky. Na Slovensku ma zas Europa 2 velmi prebasovany zvuk a mne sa paci zvuk radia Devin na vysky.
To je tvoj subjektivny nazor. Ja zase tvrdim presny opak. Cim nakomprimovanejsi zvuk, tym je krajsi. Samozrejme nakomprimovany kvalitne, ako napr. Jemne. Ale toto je uz vecou vkusu, ale ostanme vo faktickej rovine. V FM treba komprimovat, tvrdim ze silno, ale kvalitne a tymto koncim tuto debatu, lebo to nema vyznam :-)
A co to pomoze? Nove nahravky maju uplne iny priemer vybudenia, ako stare.. Mp3gain oreze spicky na nastavenu hodnotu, ale nova nahravka bude aj napriek tomu hrat silnejsie.
Vies o com hovorim a robis to naschval? Je jasne ze treba nieco obetovat, je to predsa len FM ( pisem to snad uz treti krat). To ze napisem ze s niektorymi cd-ckami by sa nemuselo robit nic neznamena ze to plati aj pre vsetko ostatne.... Pytam sa, preco je to vsetko tak prehnane az je z hudby/zvuku "pravitko"? Starsia pesnicka s vacsou dynamikou (tichsia) moze byt podvihnuta, spicky utlmene aby to bolo ako tak zrovnane. Je jasne ze bez uprav by sa tiche pasaze stracali v sume a nove songy by vrieskali, ale co to ma s pravitkom? preco je lepsie zo vsetkeho urobit pravitko? Mame urcity rozsah, pouzime ho, vtesnajme vsetko do tohto rozsahu, preco to musime vtesnat az k nepocuvatelnemu rovnemu pravitku? Kedysi to islo, dnes uz to nejde...rovnako kedysi cd malo dynamiku, dnes uz nema... Cim lepsia technika tym horsi zvuk pekny paradox.
No čo sa asi dá robiť s nahrávkami s rôznou hlasitosťou? No predsa prehnať ich cez mp3gain
Rozsah 0,5 az 3 dB? To si prosim ta na com meral??? Mozes mi poslat prosim ukazku toho merania?
Ale ok, je to tvoj nazor. Kazdopadne bez ohladu nan, je dobre, ze sa komprimuje a tak to ma byt v FM pasme. Rozdiel je komprimovat pri vacsich casoch, s viac stupnovou kompresiou a mat vysledny sfazovanony zvuk, ako opacne. A ked stale pises o tom "cdckovom" zvuku, ze je na to prisposobeny.. Popustaj si stare nahravky a premiesaj ich s uplne novymi a pozri si, co to bude robit.. Nove budu podstatne hlasnejsie hrat, ako stare. To by ako v radiach, hlavne pri "One man show", robili? To teraz beriem cisto z praktickeho hladiska, bez ohladu na normy...
Meral. Clanok je len pre zaujimavost aj ked si myslim ze cisto o dynamike ako celku pojednava pravdivo. Normami myslis nejake nariadenia, zakony? Ak ano a slovaci si uzakonili max cca +-1.5dB tak sa ospravedlnujem a pojdem buchat na ine dvere. Pripada mi, ze tak ako poslednych 15-20rokov mame v trende limitovat cz (ako podotkol robo) je v trende cim viacej komprimovat aj FM...
Btw. aj ked je to sice usmevne kedze 90% cd je uz zo studia "pripravenych" na vysielanie v FM ktore take rozsahy dynamiky (okolo 5dB) bez problemov zvlada... ale nie, to je moc, treba to este zrovnat... nedaj boze aby sa to aspon z 2% podobalo originalu. Prepacte, ale neviem preco ma to tak rozculuje :)
To si meral tie hodnoty? Ty pises o nazoroch, ja o faktoch :-) Predsa ty si tu vytiahol tendencny clanok z Pira, ktory neuvadza realne priklady a to co tam je pisane, je trosku dost pritiahnute za vlasy.. Pre Fm pasmo platia urcite obmedzenia a normy, podla ktorych nie je mozne sirit zvuk nekomprimovane. Takze preto ten zvuk jednoducho nemoze byt taky, ako na nahravke. A je to spravne, na FM patri nakomprimovany zvuk. Ak je tak nastaveny, ako na spominanych Jemnych, tak je to uplne v poriadku. A mimochodom, sam si to pisal, dnes sa uz produkuju nahravky, ktore su dost nalimitovane samo o sebe.
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň