Trojica najsilnejších súkromných rádií – Expres, Fun a Okey – má pred konkurenciou taký náskok, že v najbližších rokoch bude o top priečky súťažiť iba medzi sebou. Pre tri nové projekty slovenského éteru tak ostalo iba hľadať poslucháčov, ktorí nie sú v centre záujmu špičky.
Premenovaný Twist, dlho sa rozbiehajúce Hey! a nová sieť b1 preto zrejme stavajú na generáciu dávno po puberte a prispôsobia tomu aj hudobný formát stanice. O tú istú cieľovú skupinu tak budú bojovať traja s vedomím, že pre zadávateľov reklamy elitnú časť dospelých poslucháčov – aktívnych tridsiatnikov a štyridsiatnikov – už úspešne obhospodaruje líder. Kto bude mať pre tento súboj o problém viac, sú stanice verejnoprávneho rozhlasu.
Twist, adieu
V pondelok tohto týždňa sa definitívne skončilo vysielanie Rádia Twist. Nahradila ho značka Rádio Viva, ktorá je výsledkom vstupu nových majiteľov do spoločnosti Radio Twist. Tú ešte koncom minulého roka odkúpila od množstva majiteľov a veriteľov spoločnosť Scan Development Dušana Budzáka, Milana Kodaja a Petra Rotha. Tí museli vyplatiť zahraničného investora ERG Media & Broadcasting, súrodencov Majských, získať akcie od manželov Machajových a vrátiť peniaze ďalším desiatkam veriteľov.
Nový projekt chce presvedčiť najmä hudbou sedemdesiatych až deväťdesiatych rokov. Publikum, v ktorom by ženy mali mať miernu prevahu. S Twistom nechce mať Viva už nič spoločné. Tak je nastavený aj rebranding. Twist sa nespomína vôbec, jadrom sú produktové upútavky. Prieskumy totiž potvrdili, že s Twistom si verejnosť spájala predovšetkým politiku. Tú má od apríla v plnej miere nahradiť už len life-style.
Tajomné B1
Na rovnakú cieľovú skupinu by podľa kusých informácií mal zaútočiť projekt b1 z mediálneho domu Lengyel – Rehák, vydavateľov časopisu .týždeň. Bratislavská b1 zosieťovaná s ďalšími skúpenými regionálnymi stanicami bude spolupracovať aj s najpočúvanejším regionálnym Rádiom Východ.
Presný formát doteraz nie je známy, v širokom ponímaní pôjde o "oldies,“ a teda najmä o starších poslucháčov. "Formát prezradíme takpovediac v deň spustenia,“ hovorí Martin Lengyel. Podľa doterajších informácií by mali manažéri naštartovať cielenú prácu so zvukom siete ešte v aktuálnom polroku.
Hey! to môže rozbehnúť
Komerčné rádio pre pokročilejšie generácie už na Slovensku vysiela od polovice minulého roku. Česká spoločnosť GES získala po niekoľkých neúspešných pokusoch na jeseň 2004 celý balík výkonných frekvencií po skrachovanom rádiu Hviezda FM z Nitry. Rádio Hey! kopírujúce český vzor vysiela slovenskú a českú hudbu, evergreeny z čias socializmu striedajú piesne spevákov "novej generácie.“ Projekt sa doteraz naplno nikdy nerozbehol. Jeho počúvanosť dosiahla podľa novembrového prieskumu odboru mediálneho výboru Slovenského rozhlasu zanedbateľných 0.3 percenta. Komunikáciu nového produktu tvorili predovšetkým inzeráty na voľné pracovné pozície.
Dôvodom bola okamžitá reakcia ostatných slovenských súkromných rádií, ktoré po pridelení frekvencií napadli rozhodnutie licenčnej rady na Najvyššom súde SR. Ten minulý týždeň potvrdil právo GES aj na posledné dve sporné frekvencie v Ružomberku a Nitre, v minulosti už odsúhlasil kmitočty v Bratislave a v Banskej Bystrici. Na dvoch menej výkonných frekvenciách vysiela GES aj v Poprade a Rimavskej Sobote. Rádio nevedie pôvodne avizovaný Václav Patejdl. Jeho nástupca Ján Lazar je vo vyjadreniach k projektu tiež zdržanlivý. Povedal iba, že sprevádzkovanie posledných frekvencií si vyžiada pre technickú prípravu "svoj čas.“
Kríza rozhlasu
Lídrom medzi dávno dospelými poslucháčmi je verejnoprávny Slovenský rozhlas. V skutočnosti je však vek poslucháčov aj najväčší problém väčšiny jeho staníc. Navyše, celková počúvanosť väčšiny okruhov rozhlasu stagnuje alebo klesá, Rádio Slovensko vlani stratilo podľa prieskumu MML agentúry Median SK pozíciu lídra, klesajúci trend sa zatiaľ nezastavil.
Väčšina reálnych kandidátov na nového riaditeľa rozhlasu na obavy zo straty mladých poslucháčov nedbá, a výnimku medzi prestarnutými stanicami rozhlasu – Rádio FM mieni zrušiť. Šéfdramaturg Dvojky Slovenskej televízie Ľuboš Machaj, ktorý svoj rozhlasový projekt pred radou prezentoval už trikrát, chce premiestniť niektoré relácie Rádia FM na kultúrny okruh Devín. Uvoľnené frekvencie by použil na budovanie jeho pokrytia. Kandidát Peter Kováč, ktorému sa naposledy ušli tri hlasy od pätnásťčlennej rady, by vysielanie Rádia FM presunul do vyriešenia finančnej krízy rozhlasu do internetu.
Iba kandidátka a ekonomická šéfka rozhlasu Hilda Gajdošová by Rádio FM naopak zachovala. Hoci okruhy pre mladého poslucháča vysielajúce hudobnú alternatívu ku komerčným rádiám sú bežnou súčasťou verejnoprávnych okruhov, rebranding Rádia FM z roku 2004 pozitívny výsledok nepriniesol. V posledných mesiacoch uplynulého roku dosiahla jeho počúvanosť so štyrmi percentami historické dno.
Zdroj: Tomáš Czwitkovics, TREND